AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #1 Skrevet 19. juli 2023 Er du stykker som har tatt over lokalbutikken i sommer. Merker jeg synes det er slitsom å gå forbi dem, da de alltid skal snakke og tigge om varer. Har det blitt sånn nå, at de er over hele Norge? Anonymkode: cc809...f75 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #2 Skrevet 19. juli 2023 Ja, er relativt overalt i Drammen. Anonymkode: de33b...0e0 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #3 Skrevet 19. juli 2023 Ja, det står en her ved lokalbutikken vår og observerer, når du kommer hjem og når du er borte. Folk har klaget til butikkeieren, men…Han står fortsatt der. Anonymkode: cc410...4f3 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #4 Skrevet 19. juli 2023 Ja, bor i Lyngdal. Anonymkode: 45a9b...37b
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #5 Skrevet 19. juli 2023 TS, har du snakket med butikkeieren? Anonymkode: cc410...4f3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #6 Skrevet 19. juli 2023 nei, men bor i ingenmannsland Anonymkode: 8e758...f16
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #7 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): TS, har du snakket med butikkeieren? Anonymkode: cc410...4f3 Han er fortvilet og sier han ikke kan gjøre noe, så lenge de holder seg en viss avstand fra butikkinngangen. Politiet sier visst at det ikke er noe forbud mot tigging i Norge. Er første året de er her oppe. Anonymkode: cc809...f75 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #8 Skrevet 19. juli 2023 Ja, det er det, og det har det vært i sikkert 10 år nå. De sitter rundt nede i byen, og da kan man jo bare haste forbi. Men det er mer slitsomt når de sitter rett utenfor inngangen på lokalbutikken og tigger om pant og penger (peker på panteposen når jeg går inn). Nesten så man føler man ikke kan gå ut av butikken uten å gi dem pantelappen. Er en stund siden jeg har sett dem ved lokalbutikken nå, så det er mulig de ikke har lov til det lenger. På en måte blir jeg sint på meg selv som sier det er "slitsomt" for meg, det er jo mennesker i nød. På den annen side så er det så mye rykter om hvor organisert denne tiggingen er, så jeg vet ikke hva jeg skal tro. Og så er det jo sånn at jeg trenger hver krone jeg tjener selv, for å betale for alle mine forpliktelser. Anonymkode: 326b6...dec 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #9 Skrevet 19. juli 2023 Var for en tid tilbake, men nå ser jeg ingen. Eller jo vi har en men hun springer ikke rundt og tigger lengre. Blitt gått tart vare på av noen som har hjulpet henne inn i samfunnet. Har jobb og er veldig hyggelig. Var i Oslo nylig og det myldret sv dem oppover Karl johan. Og en trakk opp skjørtet sitt og tisset mitt på bakken der også. Anonymkode: d45cc...b04 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #10 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han er fortvilet og sier han ikke kan gjøre noe, så lenge de holder seg en viss avstand fra butikkinngangen. Politiet sier visst at det ikke er noe forbud mot tigging i Norge. Er første året de er her oppe. Anonymkode: cc809...f75 Kan ikke gjøre noe? Tviler. Hvis butikkeieren ikke ønsker å miste kunder, finner han en løsning Anonymkode: cc410...4f3 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #11 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han er fortvilet og sier han ikke kan gjøre noe, så lenge de holder seg en viss avstand fra butikkinngangen. Politiet sier visst at det ikke er noe forbud mot tigging i Norge. Er første året de er her oppe. Anonymkode: cc809...f75 Om ingen støtter dem der, så vil dem forsvinne fra plassen utenfor. Dem er ofte veldig kyniske, og har det ikke så ille som dem vil at vi skal tro. Anonymkode: d45cc...b04 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #12 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan ikke gjøre noe? Tviler. Hvis butikkeieren ikke ønsker å miste kunder, finner han en løsning Anonymkode: cc410...4f3 Kom gjerne med tips, så skal jeg formidle. Anonymkode: cc809...f75 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #13 Skrevet 19. juli 2023 Det har det vært hele min levetid, er fra Bryne Anonymkode: bf832...793
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #14 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kom gjerne med tips, så skal jeg formidle. Anonymkode: cc809...f75 Som jeg sier, fortell han om konsekvensene. Her jeg bor er det mange som begynte å droppe å handle i butikken kun pga han som står der Anonymkode: cc410...4f3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #15 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om ingen støtter dem der, så vil dem forsvinne fra plassen utenfor. Dette. Jeg gir aldri til tiggere og jeg stopper aldri for å tenke meg om. Anonymkode: 03660...84d 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #16 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som jeg sier, fortell han om konsekvensene. Her jeg bor er det mange som begynte å droppe å handle i butikken kun pga han som står der Anonymkode: cc410...4f3 Det er vel begrenset hva en butikk-eier kan gjøre innenfor loven for å fjerne mennesker som oppholder seg et offentlig sted? Å leie inn en slags torpedo med balltre for å bli kvitt irriterende tiggere er langt over streken. Personlig så ønsker jeg et lovforbud mot tigging for utenlandske statsborgere. Anonymkode: 03660...84d 4 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #17 Skrevet 19. juli 2023 Er rumenere her i byen, og mange av dem (Kristiansand). Har småpratet litt med enkelte, men som med alle andre, ikke alltid jeg har tid eller ork, og hun ene forstår ihvertfall det når jeg f.eks sier jeg må nå bussen. Da ønsker hun meg bare en god dag eller noe. Men de er på for å selge, enten det er ting som er strikket eller blader, samt riste med koppen sin. Har sett de prøve seg på flere som gjerne er litt eldre, og som har dratt frem hele lommeboken. De ser da hun (flere eldre kvinner her) har mer penger i lommeboken og de vil ha mer. Da kommer det plutselig 3-4 på en gang. Jeg måtte selv gi beskjed det var nok og få ei eldre unna en gang ved bussholdeplassen. De gav seg ikke og fulgte etter henne. Jeg har selv alltid noe smått i en lomme i mobilen, så jeg slipper å dra frem lommeboken og være mer sårbar om jeg ønsker å gi til noen/kjøpe lodd for noe. Utfordringen for meg er at jeg kan føle for og ha anledning til å gi en dag, men ikke hver dag jeg går forbi, men det virker som de husker hvem som gir og blir ekstra på deg når en har gitt en gang. Jeg gir veldig sjeldent, noen ganger i året maks til dem, nettopp fordi jeg ikke orker å få så mange etter meg. Jeg vet noen snakker om at det de selger av strikk har de ikke strikket selv, og folk har sett det står «mage in x» på en del. Jeg har kun kjøpt to par vanter, og de kan umulig ha vært maskinstrikkede ihvertfall, og det stod ikke noe sånt på dem. Godt brukt og fin kvalitet også. Om de har strikket dem personlig selv, noen de kjenner har gjort det, eller de er kjøpt for videresalg aner jeg ikke, men kan ikke klage på det jeg har kjøpt ihvertfall. Det er bakmenn som styrer, det er helt klart, men rumenere er folk som resten de også, og jeg prøver og være vennlig med dem ihvertfall. Anonymkode: 182ea...5c1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #18 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vel begrenset hva en butikk-eier kan gjøre innenfor loven for å fjerne mennesker som oppholder seg et offentlig sted? Å leie inn en slags torpedo med balltre for å bli kvitt irriterende tiggere er langt over streken. Personlig så ønsker jeg et lovforbud mot tigging for utenlandske statsborgere. Anonymkode: 03660...84d Ja, fatter egentlig ikke at det er lov. Er mye eldre folk i bygda her som føler seg truet når noen står og ber dem om penger på engelsk. Anonymkode: cc809...f75 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #19 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er vel begrenset hva en butikk-eier kan gjøre innenfor loven for å fjerne mennesker som oppholder seg et offentlig sted? Å leie inn en slags torpedo med balltre for å bli kvitt irriterende tiggere er langt over streken. Personlig så ønsker jeg et lovforbud mot tigging for utenlandske statsborgere. Anonymkode: 03660...84d Det ønsker jeg også. Rart at det ikke kommer noe forslag om det. Anonymkode: cc410...4f3 2
Million Skrevet 19. juli 2023 #20 Skrevet 19. juli 2023 (endret) Ja, de er utenfor det større kjøpesenteret her jeg bor, og utenfor det lille nærsenterets matbutikk. En utenfor t-banen, ved trappen. Jeg gir av prinsipp aldri til tiggere, og det burde alle gjøre! Får de ikke penger der de står, så forsvinner de etter hvert. De står (eller sitter) kun og tigger på steder der det lønner seg å tigge, der de faktisk får noe av folk. En gang jeg gikk i butikken med et par bæreposer med tomflasker, fulgte tiggerkona etter meg inn og sto ved siden av meg da jeg pantet. Jeg så henne ikke før jeg var nesten ferdig å pante, og da tigget hun om å få flaskepanten min med tegnspråk (pekte på panteposen, pekte så på seg selv og formet hendene i en bønn). FREKKE F.....! Jeg ble så sint! Både fordi jeg ble skremt av at hun plutselig sto kloss opptil meg, men også pga frekkheten hennes i å følge etter folk og presse seg på med tiggingen så nært innpå. Jeg bare ropte på engelsk at hun skulle komme seg vekk. Hun fjernet seg faktisk, etter å ha kastet et bekymret blikk inn i butikken. Hun var vel redd for å få en advarsel igjen av de som driver butikken, hun hadde garantert prøvd noe lignende før med andre kunder. Endret 19. juli 2023 av Million la til noe 4 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå