Gå til innhold

Hva er det svarte man ser i arret mitt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sydde 4 sting på leggen for to uker siden og tok stingene i går.

Ser noe svart i såret/arret og lurer på om det kan være restene av tråden?

Noen som har peiling?20230719_022124.thumb.jpg.70de6aa753a4094edaece32a2c282e79.jpg

Anonymkode: a716e...8da

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Var en tur på trening og kjente det svidde på leggen, 20230719_144753.thumb.jpg.59cf3c404408dbba27ee63bfe4020cf7.jpgog ser nå at det har revnet litt, har det ikke?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Er nok bare størknet blod. Et slikt ferskt arr bør teipes.

Anonymkode: 0b3c9...425

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er nok bare størknet blod. Et slikt ferskt arr bør teipes.

Jeg spurte legesekretæren igår om jeg kunne leve som normalt, trene og tøye på beina og hun sa at det måtte jeg finne ut av selv.

Når du mener teipe, hva mener d da? 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Legevakten. 

Koldtbrann. 1 stadie 

Anonymkode: 39a8e...7e5

AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig. 

Anonymkode: f4345...f6e

Skrevet

Det er sårflatene som jobber inntil hverandre og såret gror.
Det er akkurat slik det skal være og IKKE PLUKK PÅ SKORPA! :D 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kun størknet blod og tynn hud.

det er ikke ferdig med å gro.

ja det har gått opp litt, ville tatt det mer med ro og stripset for et penere arr.

Anonymkode: d253e...bd1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg spurte legesekretæren igår om jeg kunne leve som normalt, trene og tøye på beina og hun sa at det måtte jeg finne ut av selv.

Ts

Sett over en teipbit, litt stramt. Du kan bruke vanlig kirurgisk teip. Ev stripse helt i starten. Det er ikke ferdig grodd selv om man tar stingene.

AnonymBruker
Skrevet

Det ser ut som et fredelig og infeksjonsfritt arr, hadde ikke bekymret meg med mindre du opplevde smerter, puss eller feber 

Anonymkode: 89081...a0f

Skrevet

Ville stripset det (Google sårstrips) enten med strips eller fest kirurgisk tape stramt over for å holde såret mer sammen. Som du sier selv har det gått mer fra hverandre etter at stingene som har holdt det sammen hittil, ble fjernet. Sårstrips/tape hjelper til å holde såret sammen.

For å få penest mulig arr sår som dette dekkes med tape, og bruk høy solfaktor ett år i etterkant for beskyttelse.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Chroma skrev (3 timer siden):

Er det vondt?

Det begynte å svi i dag da jeg beveget meg, og da så jeg at såret hadde revnet litt etter at jeg fikk fjernet stingene i går.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Instafarmasoytene skrev (1 time siden):

Ville stripset det (Google sårstrips) enten med strips eller fest kirurgisk tape stramt over for å holde såret mer sammen. Som du sier selv har det gått mer fra hverandre etter at stingene som har holdt det sammen hittil, ble fjernet. Sårstrips/tape hjelper til å holde såret sammen.

For å få penest mulig arr sår som dette dekkes med tape, og bruk høy solfaktor ett år i etterkant for beskyttelse.

Har kun plaster og rekker ikke til apoteket før det stenger kl 20

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Hoppetaujenta skrev (3 timer siden):

Det er sårflatene som jobber inntil hverandre og såret gror.
Det er akkurat slik det skal være og IKKE PLUKK PÅ SKORPA! :D 

Er du sykepleier?

ts

Skrevet (endret)
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ts

Det var jo dårlig gjort at hun ikke sa ifra om at det er best å bruke sårtape over. Hvis det blir mye strekk i huden akkurat hvor det er grodd, så kan såret sprekke opp. 

Sårtape er ikke elastisk, den sørger for at skinnet ikke strekkes over et nylig grodd sår.

Jeg jobber ikke i helsevesenet, men det er slik jeg har fått beskjed om etter å ha fått fjernet føflekker. Bruk tape over etter at stingene er tatt. Micropore kirurgisk tape heter det jeg brukte. Arrene mine ser veldig bra ut, selv om det største arret var 4 cm langt.

Endret av ops2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du sykepleier?

ts

Nei, men jeg har hatt mange sår og har mye erfaring i hvordan det skal se ut når det gror uke etter uke. Jeg har pleid å ha litt størrelse på plaster over mine så det blir litt beskyttet i dagliglivet. Å ikke plukke på skorpene er bare fornuft, for da får det aldri grodd og det tar mye lengre tid å bli hel igjen. 

Anonymkode: b8c61...566

AnonymBruker
Skrevet
ops2 skrev (27 minutter siden):

Det var jo dårlig gjort at hun ikke sa ifra om at det er best å bruke sårtape over. Hvis det blir mye strekk i huden akkurat hvor det er grodd, så kan såret sprekke opp. 

Sårtape er ikke elastisk, den sørger for at skinnet ikke strekkes over et nylig grodd sår.

Jeg jobber ikke i helsevesenet, men det er slik jeg har fått beskjed om etter å ha fått fjernet føflekker. Bruk tape over etter at stingene er tatt. Micropore kirurgisk tape heter det jeg brukte. Arrene mine ser veldig bra ut, selv om det største arret var 4 cm langt.

Fjernet føflekk for to uker siden ja.

Jeg synes mange helsesekretærer/sykepleiere hos leger er litt småsure og sier minst mulig, og hvis du spør får du knapt svar 

Rekker ikke apotek før i morgen ettermiddag. Tok et vanlig plaster og satte stramt loddrett over arret før å presse sidene sammen.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nei, men jeg har hatt mange sår og har mye erfaring i hvordan det skal se ut når det gror uke etter uke. Jeg har pleid å ha litt størrelse på plaster over mine så det blir litt beskyttet i dagliglivet. Å ikke plukke på skorpene er bare fornuft, for da får det aldri grodd og det tar mye lengre tid å bli hel igjen. 

Anonymkode: b8c61...566

Jeg spurte sykepleieren som tok stingene om jeg skulle ha noe bandasje/ plaster over, men da sa hun nei!

Blir litt irritert når jeg ikke får noe info.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...