Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har hatt akutte ryggsmerter de siste fem dagene. Er svært redusert og har store smerter/problemer med å bevege meg. Gjør tøyingsøvelser så godt jeg kan, men smertene begrenser mye. Vært hos lege og konstantert at det ikke er prolaps/isjias, men «bare» hekseskudd/lumbago/kink. Har fått ganske sterke smertestillende og beskjed om å hvile til det går over, noe som sannsynligvis vil skje i løpet av et par uker. 
Jeg lurer likevel på om det er noe som kan gjøres for å få fortgang på prosessen/redusere smerter. Bor i en større by og kan nok få time på kort varsel hos naprapat, osteopat, kiropraktor, fysioterapeut osv. 

Er ute etter tips og råd fra andre som har hatt det samme: hva hjelper? 

Endret av mmd
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes det hjalp å gå til kiropraktor. God bedring ♥️

AnonymBruker
Skrevet

Naprapat, kiropraktor og fysioterapeut. Google deg frem til en som er dyktig i ditt område. Jeg personlig foretrekker fysio. 

Anonymkode: a4fc2...794

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp et rygg belte på apoteket, det hjelper veldig godt. Men bruk det minst mulig. Slik at du får brukt musklene mest mulig. 

Anonymkode: 3c836...bbc

AnonymBruker
Skrevet

Kiropraktor.

Anonymkode: d0b9c...f6d

AnonymBruker
Skrevet

Reiste meg opp og gikk korte turer ofte. Min varte kun 2.5 dag nå sist hvor jeg var ofte i bevegelse.

Anonymkode: 6e676...d93

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk veldig god hjelp hos naprapat. 

Var sykemeldt to uker (veldig fysisk krevende jobb), men tok 2-3 måneder før jeg var helt smertefri. 
Jeg gjorde lette tøyeøvelser, og ut å gå masse små turer. 
Jeg tok ikke smertestillende, rett og slett fordi jeg ville vite hvor begrensningene i bevegelsen lå, for å ikke overanstrenge området som var vond. Jeg hadde så vondt at jeg måtte holde pusten for å komme meg over dørkarmen, og ble sittende på do litt ekstra lenge fordi jeg gruet meg sånn til å reise meg. 

Anonymkode: 23787...5b3

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Reiste meg opp og gikk korte turer ofte. Min varte kun 2.5 dag nå sist hvor jeg var ofte i bevegelse.

Skulle veldig gjerne ha vært mer i bevegelse, men har ingen mulighet, dessverre. 

Endret av mmd
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Naprapat, kiropraktor og fysioterapeut. Google deg frem til en som er dyktig i ditt område. Jeg personlig foretrekker fysio. 

Synes det er vanskelig å «Google meg fram til» hvem som er dyktig på der trenger. Jeg trenger rask lindring av akutte ryggsmerter. Har kanskje tenkt at fysioterapeut jobber mer langsiktig og forebyggende. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg fikk veldig god hjelp hos naprapat. 

Var sykemeldt to uker (veldig fysisk krevende jobb), men tok 2-3 måneder før jeg var helt smertefri. 
Jeg gjorde lette tøyeøvelser, og ut å gå masse små turer. 
Jeg tok ikke smertestillende, rett og slett fordi jeg ville vite hvor begrensningene i bevegelsen lå, for å ikke overanstrenge området som var vond. Jeg hadde så vondt at jeg måtte holde pusten for å komme meg over dørkarmen, og ble sittende på do litt ekstra lenge fordi jeg gruet meg sånn til å reise meg. 

Fikk du rask lindring hos naprapat?

AnonymBruker
Skrevet
mmd skrev (3 timer siden):

Synes det er vanskelig å «Google meg fram til» hvem som er dyktig på der trenger. Jeg trenger rask lindring av akutte ryggsmerter. Har kanskje tenkt at fysioterapeut jobber mer langsiktig og forebyggende. 

Hvorfor det? De fleste aktører har en hel del anmeldelser fra pasienter som er nyttig å lese. Jeg googlet både fysioterapeut og naprapat i mitt område, fikk opp alle aktører, og leste meg gjennom hver og en før jeg bestemt meg.
Naprapat jobber på mange måter likt som en fysioterapeut, men som i tillegg knekker opp litt etter behov. Begge gir øvelser man skal gjøre hjemme for å styrke muskulatur. 

Hva som er best av naprapat og fysio varierer nok, for meg har en kombinasjon vært bra. Felles for begge var at jeg fikk veldig vondt i noen dager etter behandling, for å så bli bedre. 

AnonymBruker
Skrevet

Ville gått til en akupunktør som kan sette nåler slik at musklene rundt hekseskuddet ikke står i helspenn. 

Anonymkode: 27821...117

AnonymBruker
Skrevet

For min del hjalp det med Ibux og aktivitet. Stivnet skikkelig av å være i ro de første dagene, så ble det gradvis bedre. Svømming og bading i relativt varmt vann var helt magisk, kunne bevege meg mye mer fritt en god stund etterpå. Gjorde tøyeøvelser i vannet.

Anonymkode: 5db14...bb6

AnonymBruker
Skrevet
mmd skrev (19 timer siden):

Skulle veldig gjerne ha vært mer i bevegelse, men har ingen mulighet, dessverre. 

Er snakk om å gå til kjøleskapet flere ganger i timen. Ikke bli liggende for lenge om gangen.

Skrevet
mmd skrev (21 timer siden):

Er ute etter tips og råd fra andre som har hatt det samme: hva hjelper? 

Jeg har hatt gode erfaringer med manuell terapeut. Har nok kanskje ikke hatt like kraftig låsning som de - men defintivt låsninger basert på overbelastning / manglende spesifkk styrke over tid på en rygg som har litt svakheter . 

Jeg hadde en fast man.ter. som kjapt fikk knukket opp låsningen nokså effektivt - var ikke verre enn at en behandling hjalp. 

Har ellers også gode erfaringer med man.ter. med andre muskulære plager - de kan massere , knekke og også bruke nåler. 

Skrevet
mmd skrev (21 timer siden):

Har fått ganske sterke smertestillende og beskjed om å hvile til det går over, noe som sannsynligvis vil skje i løpet av et par uker.  

Dette hadde jeg villet sjekket med "annet kyndig personell" - trodde at ved låsning at det er viktig med bevegelse for å få løsnet den opp. Har du veldig vondt / er superstiv evnt. begynn med små bevegelser/skritt. Men altså sjekk dette - tror kanskje du evnt. får annet svar fra fysio/kiro/man ter./ost. enn en lege

AnonymBruker
Skrevet
mmd skrev (20 timer siden):

Fikk du rask lindring hos naprapat?

Rask og rask, det tok som sagt flere måneder før jeg var smertefri. 
Men jeg hadde betydelig bedring allerede etter første behandling. Da kom jeg meg over dørstokker igjen. 
Etter andre behandling kunne jeg gå litt i trapper, og gå ned fra litt høyere fortauskanter. 
Hadde vel fire behandlinger før jeg klarte gå normalt igjen, men kunne fortsatt ikke belaste ryggen noe særlig. 
Og jeg fikk øvelser som jeg gjorde mellom behandlingene, og det var nok også avgjørende. 

Men angående smertestillende og hvile, jeg vil anta alle som faktisk jobber med rygg vil fraråde det! 
Du bør opp å bevege deg! Ikke nødvendigvis trening eller slikt, men opp å gå. Få øvelser for å tøye akkurat ditt problemområde. Det både fysioterapeuter, manuellterapeuter og naprapater har sagt til meg, er at det er kun ved ustabilt brudd at man skal hvile, ellers skal man opp å bevege seg. Ikke overdreven aktivitet selvfølgelig, og spesielt med smertestillende innabords skal man være forsiktig for å ikke overbelaste, men stillesitting er døden for rygg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er snakk om å gå til kjøleskapet flere ganger i timen. Ikke bli liggende for lenge om gangen.

Vedkommende jeg svarte snakket om å gå turer, det får jeg ikke til. Beveger meg såklart i huset, så mye som mulig. 

Skrevet

Takk for svar, alle.  Ble vel dessverre ikke så mye klokere, rådene spriker i alle retninger:) Det viste seg også at det ikke var så lett å få time på kort varsel, pga ferie. Så nå har jeg anskaffet korsryggbelte, i håp om at det skal bidra til litt bedre mobilitet. 

AnonymBruker
Skrevet
mmd skrev (1 minutt siden):

Takk for svar, alle.  Ble vel dessverre ikke så mye klokere, rådene spriker i alle retninger:) Det viste seg også at det ikke var så lett å få time på kort varsel, pga ferie. Så nå har jeg anskaffet korsryggbelte, i håp om at det skal bidra til litt bedre mobilitet. 

Mtp fysioterepeut må du nok gå privat, det er svært lange ventetider hos det offentlige. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...