Gå til innhold

Hvor mye koster benkeplate i kjøkkenet som inneholder vann?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

vi leier bolig og moren min er veldig redd for å si til eier at det er vann som har lekket mellom to benkeplater i kjøkkenet.hun er redd for at hun skal skylde på oss.

det som bekymrer meg er at det ser ut som om det har vokst litt mugg der. Jeg har også problemer med helsen og jeg er deprimert fordi dette kan forklare min problemer med å puste.

ser dette ut som svartmugg? Og er det vanlig at vann kan gå gjennom to benkeplater f eks ved uehell? Eller er det gjort på amatørvis måte?

kan svartmugg gro i slike typer teeverk?

Den ene bilde viser benkeplaten

og den andre viser under benkeplate

60165B44-AB7D-4BC0-A3A8-72574E054505.jpeg

6DA86D0C-ED7D-4BB6-8BFB-B3A8711AF7BC.jpeg

Anonymkode: 09071...0e9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det ser ut som det ikke har blitt tørket skikkelig opp igjen når det har vært sølt der gjentatte ganger. Da vil jo vannet finne veien ut gjennom skjøten i benkeplatene og inn under toppen på benkeplate der det er både sprekk og avflassing.
Det ser ut som eldre kjøkken, så om benkeplatene er amatørmessig lagt er umulig å si.

Det er ikke lett å se om det er svartsopp på undersiden.

Hvordan så det ut når dere flyttet inn? 

Anonymkode: 105aa...756

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lekkasjer som dette skal kunne dekkes av innboforsikring. Er det varmtvannsberederen det har lekket fra, eller kran? Dere må varsle utleier umiddelbart. 

Anonymkode: b826f...eb2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det ser ut som det ikke har blitt tørket skikkelig opp igjen når det har vært sølt der gjentatte ganger. Da vil jo vannet finne veien ut gjennom skjøten i benkeplatene og inn under toppen på benkeplate der det er både sprekk og avflassing.
Det ser ut som eldre kjøkken, så om benkeplatene er amatørmessig lagt er umulig å si.

Det er ikke lett å se om det er svartsopp på undersiden.

Hvordan så det ut når dere flyttet inn? 

Anonymkode: 105aa...756

Men hvordan kan vann gå gjennom skjøten? Ja når vi søler så renner det gjennom men da er det for seint.

AnonymBruker
Skrevet

Det ser jo enda vått ut, altså er det fortsatt enda et problem at det kommer vann til området.

Anonymkode: 8fefd...92f

AnonymBruker
Skrevet

Sjeldent man lager en skjøt der det er mye vann, som ved springen. 

Her virker det jo som vannet bare har rent og ingen har tørket opp og det over lang tid. 

Her ser det jo ut som dere er ansvarlige ved å ikke tørke opp. 

Anonymkode: 48199...1bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hvordan kan vann gå gjennom skjøten? Ja når vi søler så renner det gjennom men da er det for seint.

Skjøten er ikke tett.

Skrevet

Dette ser ut som en gammel benkeplate av dårlig kvalitet. Eier kan ikke kreve ny benkeplate.

Skrevet (endret)

Det der er en benkeplate av billigste sort. Det ser også ut som skjøten er dårlig utført. Umulig å forhindre lekkasje og vannintrenging der. Det kan ikke koste skjorta å få skiftet den, med forbehold om hvordan kjøkkenet er ellers.

Jeg tror neppe det er en forsikringssak. Men du bør kontakte utleier som bør ta ansvar her.

Endret av senior
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Dette ser ut som en gammel benkeplate av dårlig kvalitet. Eier kan ikke kreve ny benkeplate.

Klart eier kan. Ser da virkelig ut som overforbruk av vann der. 

Obs bygg selger rimelige benkeplater, så der ser du prisen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sjeldent man lager en skjøt der det er mye vann, som ved springen. 

Her virker det jo som vannet bare har rent og ingen har tørket opp og det over lang tid. 

Her ser det jo ut som dere er ansvarlige ved å ikke tørke opp. 

Men vis du ser nærmere er den end benkeplaten høyere opp. Det er ujevn

AnonymBruker
Skrevet

Vannet kan ha trengt seg inn under laminatet og lekker ned gjennom sprekken. Det er ikke gitt at sprekken er stedet vann kom fra. 

Har dere identifisert kilden?

Anonymkode: cb43f...f6e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men vis du ser nærmere er den end benkeplaten høyere opp. Det er ujevn

Det er pga vann. Sponplater vokser.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Klart eier kan. Ser da virkelig ut som overforbruk av vann der. 

Obs bygg selger rimelige benkeplater, så der ser du prisen. 

Man kan selvsagt ikke kreve en ny plate til erstatning for en gammel. Dersom benkeplaten er eldre enn 15 år er verdien 0. Og dersom det er en skjøt som dette der det er vann normalt, vil det være snakk om en feilmontering.

AnonymBruker
Skrevet

TS, har du varslet utleier? Det er det første du må gjøre. 

Anonymkode: b826f...eb2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei

vi leier bolig og moren min er veldig redd for å si til eier at det er vann som har lekket mellom to benkeplater i kjøkkenet.hun er redd for at hun skal skylde på oss.

det som bekymrer meg er at det ser ut som om det har vokst litt mugg der. Jeg har også problemer med helsen og jeg er deprimert fordi dette kan forklare min problemer med å puste.

ser dette ut som svartmugg? Og er det vanlig at vann kan gå gjennom to benkeplater f eks ved uehell? Eller er det gjort på amatørvis måte?

Hadde vært spennende å se bilde av hele platen slik at vi ser hvordan det ser ut.

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Man kan selvsagt ikke kreve en ny plate til erstatning for en gammel. Dersom benkeplaten er eldre enn 15 år er verdien 0. Og dersom det er en skjøt som dette der det er vann normalt, vil det være snakk om en feilmontering.

Helt enig den er gammel og feimontert. Men den mengden vann som er der gjør at leier har ansvar. For hele summen, sikkert ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Eier kommer jo til å se at dere har satt inn ny benkeplate, så dere bør heller bare være ærlige fra første stund av!

Anonymkode: 46350...9d8

AnonymBruker
Skrevet

Dere må tørke opp etter dere hvis det blir sølt vann 😵 Det er meget mulig at dere får skylden for det der. Men heldigvis for dere så ser det ut som en billig type benkeplate. 

Anonymkode: ad82d...beb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei

Her tror jeg huseier kan rette opp i egne feil! For her er det ikke snakk vannsøl, men lekkasje. Og slik blir det når hobbysnekkerørelektrikker jobber på egenhånd.

Anonymkode: 71718...92e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...