AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #1 Skrevet 19. juli 2023 For 20 år siden, flyttet jeg sammen med mannen, til byen han vokste opp i, selv med to barn, som har gått i barnehage og nå på skolen, har jeg aldri klart å bli kjent med noen av foreldrene til venner av barna, de virker rett og slett ikke interessert i nye bekjentskap. Dette er en liten by på Sørlandet med rundt ti tusen innbyggere. Er dette normalt, eller er det meg det er noe galt med? J Anonymkode: c878b...4fb 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #2 Skrevet 19. juli 2023 De aller fleste småbyer med under 20 000 innbyggere er det vanskelig å bli kjent med folk i. Har du sjekket litt i nabobyene? Anonymkode: be6b9...a10 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #3 Skrevet 19. juli 2023 Ofte er foreldre ganske opptatt med eget liv, pluss de har egne i teresser som de dyrker. Prøv heller å skaffe venner gjennom felles interesser i stedenfor gjennom andre foreldre. (Kanskje du har prøvd det også?). Strikkeklubb, kajakklubb, seilforening, bakekurs, ølbryggingsmiljøet, eller hva du måtte ha interesse for. Anonymkode: af0f8...be7 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #4 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ofte er foreldre ganske opptatt med eget liv, pluss de har egne i teresser som de dyrker. Prøv heller å skaffe venner gjennom felles interesser i stedenfor gjennom andre foreldre. (Kanskje du har prøvd det også?). Strikkeklubb, kajakklubb, seilforening, bakekurs, ølbryggingsmiljøet, eller hva du måtte ha interesse for. Anonymkode: af0f8...be7 Lite sånt her, men mye bedehus, men det har jeg null interesse av. Anonymkode: c878b...4fb
Rosakatt Skrevet 19. juli 2023 #5 Skrevet 19. juli 2023 Kanskje det finns slike grupper på facebook eller noe hvor du bor? Noe tur organiseringer kanskje? Liker du sport? Strikker du? Bokklubb? Det er garanter mange som føler det akkurat som deg. kanskje de du tenker ikke vil bli bedre kjennt er usikkre selv? Har observert en god venn av meg som har lett for å skaffe seg nye bekjentskaper, tror det er interessene deres som binder dem sammen. Han menger seg med det han interiserer seg for, så poff venn her og venn der. Å han er ikke redd for å hilse på folk når det finner seg naturlig, forstår ikke hvordan det går an Det er nok ikke deg ☺️ Lykke til! 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #6 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Lite sånt her, men mye bedehus, men det har jeg null interesse av. Anonymkode: c878b...4fb Da jeg fikk fotografering som hobby ble det slik at jeg ofte snakket mye mer med folk -lokale fotogrupper finnes mange steder for de som vil gå med andre, og etterhvert som man blir bedre så er det mulig å ta bilder som andre vil ha. Personlig var det mye meditasjon og terapi i fotografering for meg, og det lærte meg mye. Et stort pluss (for meg) med fotografering er også at du kan ha det fint/spennende/gøy helt alene også. Du er plutselig i en verden av detaljer, lys, skygge og linjer. Mennesker, natur, det menneskeskapte samfunnet også. Vi fokuserer alle forskjellig. Det å ha hund, eller drive med hvilken som helst hobby omtrent, vil jo gjøre at du blir kjent med nye. Kanskje du skulle utforsket området ditt litt? Om du må kjøre en time så kan det være verdt det, om du finner noe der som du kunne tenke deg å være med på. Anonymkode: 96672...fc2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #7 Skrevet 21. juli 2023 Samme problem har jeg også. For eksempel frivillige organisasjoner har som regel en liten "klikk" medlemmer som har vært i gruppen i mange måneder, eller i flere år. Så de henger heller sammen med hverandre, i stedet for å ønske nye medlemmer velkommen. Anonymkode: 2bef7...c19
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #8 Skrevet 21. juli 2023 Jeg bor også på et sted med kun 8000 innbyggere. Er født og oppvokst her, så kjenner folk. Jeg bor i en turist kommune og fjell, natur og økologisk mat, og retro er kult. Så er du der har du er «gratis» miljø. Er enig i at det er en uting å la folk være utenfor og ikke inkludere. Men tror det handler mest om at folk er travel og opptatt med hverdagslivet. Men går det an å invitere noen, si at du ønsker å bli bedre kjent med folk da du føler du har lite venner? Ei som bor her tok plutselig kontakt med meg, og ville bli kjent. Jeg ble først veldig skeptisk, fordi jeg er inngrodd her, men ble kjent med henne og hun er super hyggelig. Viktig å bli kjent med nye også. og nei det er ikke noe galt med deg Anonymkode: 34a91...5c2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #9 Skrevet 21. juli 2023 Hvilken by er det? Jeg bor i Arendal og er selv innflytter. Der er veldig vanskelig å bli kjent med folk… Anonymkode: 94e77...f72 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #10 Skrevet 21. juli 2023 Gjelder alle småbyer og merkelig nok mange bygder også. Det er faktisk lettere i de større byene for der er det ikke bare folk som har vokst opp der og allerede har nok venner. Anonymkode: 2aa2d...e0a 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #11 Skrevet 22. juli 2023 Sjekk ut Hey girl gruppa for Kristiansand. 😊 Flere fra de små kommunene rundt som er med. Men vi søringer et ofte vanskelig å komme inn på. Jeg er et sosialt vesen og treffer alltid lett nye folk. Tilogmed jeg kan slite med å komme innpå andre søringer.. 🙈 Anonymkode: d0fb6...424
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #12 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvilken by er det? Jeg bor i Arendal og er selv innflytter. Der er veldig vanskelig å bli kjent med folk… Anonymkode: 94e77...f72 Lyngdal. Anonymkode: c878b...4fb
ThereGoesBob Skrevet 22. juli 2023 #13 Skrevet 22. juli 2023 Det var lettere før i tiden når man hadde telefonkatalog. Var bare å sette seg ned å bla til man fant noen med et fint navn
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #14 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 19.7.2023 den 11.36): For 20 år siden, flyttet jeg sammen med mannen, til byen han vokste opp i, selv med to barn, som har gått i barnehage og nå på skolen, har jeg aldri klart å bli kjent med noen av foreldrene til venner av barna, de virker rett og slett ikke interessert i nye bekjentskap. Dette er en liten by på Sørlandet med rundt ti tusen innbyggere. Er dette normalt, eller er det meg det er noe galt med? J Anonymkode: c878b...4fb Det er dessverre normalt på Sørlandet. Jeg er selv innflytter med samme erfaring. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvilken by er det? Jeg bor i Arendal og er selv innflytter. Der er veldig vanskelig å bli kjent med folk… Anonymkode: 94e77...f72 Jeg bor også i Arendal som innflytter, og har egentlig gitt opp nå. Folk er så hyggelige på overflaten, så det tok litt tid før jeg skjønte at det bare var en del av kulturen. Jeg drømmer om å flytte herfra, misliker hele plassen veldig etter hvert. Anonymkode: e32d1...e23 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #15 Skrevet 22. juli 2023 Jeg synes at det er vanskelig å bli kjent med folk i storbyen. De fleste relasjonene mine fikk jeg når jeg var ung/student og brukte mye av tida mi på fest og moro. Etter det har det «tørket inn» og jeg har mange nye bekjentskaper via barnehage/skole og jobb, men ingen nye venner. Anonymkode: a8f12...144 1
PITTY Skrevet 22. juli 2023 #16 Skrevet 22. juli 2023 Kan ikke dette også være et eksempel på fremmedfrykt da? Lite sted og attpåtil Sørlandet😂 Man vil ha det som man alltid har hatt det, ikke noe ukjent og uforutsigbart. For de er du et ubeskrevet blad, et blad de muligens vil oppleve som forstyrrende i sitt miljø. Kommer nok litt an på hvilken generasjon du berører/ ---( invaderer..)🥶 Lurer på om det kan være slik de tenker. Bevisst eller ubevisst. (Bodde selv et par år på et lite sted. Bodde der med en som var en av bygdas kjendiser, så jeg fikk på en måte fribillett inn til miljøet.)
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #17 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 19.7.2023 den 15.01): Lite sånt her, men mye bedehus, men det har jeg null interesse av. Anonymkode: c878b...4fb Sørlandet generelt problem dette. Har ei venninne fra Nordland som har bodd flere steder i landet og i andre land, alltid fått seg nye venner. Ei sånn som bare blir kjent med folk lett. Giftet seg og flyttet til mannens familie i Arendal - full stopp. Selv etter å ha bodd der nærmere 30 år nå, så kommer du bare ikke innpå folk. Hun har mange bekjente, via jobb og barn bl.a, men ingen egentlige venner. Ikke engang mannens familie slipper henne helt inn. Det er en slags avsted der. Bedehusmiljø og kultur rundt det er nok mye av greia tror jeg. Veldig rart. Anonymkode: 30df9...518
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #18 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Lyngdal. Anonymkode: c878b...4fb Lyngdal er da mye mer en bare bedehus? Jeg er sikker på at det feks er lokale grendelag rundt om - de pleier alltid trenge folk. Mållag, bygdekvinnelag, røde kors, kor, topptur-grupper. Hva er du intr i da? Sjekk på kulturhuset/biblioteket om boksirkler, eller start en selv? Isbading i Rosfjorden? Turgrupper med hund? Anonymkode: 11f77...750
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #19 Skrevet 23. juli 2023 Bli kjent med Jesus, så er du innafor med en gang 😊 Anonymkode: 28252...804
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #20 Skrevet 29. juli 2023 Hvor stor er byen du bor i? Og hvor i landet er det? Slike faktorer kan ha litt å si. Anonymkode: 0efea...94e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå