Gå til innhold

Plaget med øynene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har i det siste slitt en del med øynene. Jeg bruker linser (ukeslinse), som jeg da bruker både dag og natt til di skal byttes. Har brukt det i flere år uten problemer. Men for kanskje et halvt år siden begynte det med at jeg får veldig vondt på øynene når jeg tar av linsen, mest på venstre øyet. Kjennes ut som jeg har en stein på øyet hver gang jeg blinker. Dette kan da vare en hel dag før det går over, eller det går over med en gang hvis jeg tar på en ny linse. Ble så etterhvert plaget med en del skurring på øynene. Som om at jeg konstant hadde noe puss på øynene, så synet ble blast. Dette kommer og går, så varer ikke konstant. Såå fikk jeg en øyebetennelse på Venstre øyet som etter behandling ble borte. Så kom det tilbake, ble borte og har vært av og på hele tiden, og er det ennå. Har tenkt om jeg har sår på øyet, så har prøvd å gå uten linse i over 1 uke for å se om det ble bedre, men det ble det ikke. Til tider svir det litt på øyet, nesten som om noen står å blåser luft inn på øyet og det renner mye tårer. 

Noen som vet hva det kan være? Skal selvfølgelig dra til lege om det ikke blir bedre. Men jeg er ikke så glad i å dra til lege hvis jeg ikke føler det er veldig ille. Men vet jo at man ikke skal kødde med øynene 

Håper på svar om hva det kan være, trenger ikke råd om å dra til lege da jeg skal det om det ikke blir bedre 

Anonymkode: 4bc68...73c

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Men går du ikke til sjekk hos optiker med linsene dine når du får problemer? De vil vel raskt se en del utfordringer og evt sende deg videre til øyelege. 

Ikke lurt å tøyse med øynene dine, best å oppsøke kvalifisert hjelp.

Endret av Elle Melle
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Kan noen av linsene ha forsvunnet bak øynene? 

https://www.aop.org.uk/ot/science-and-vision/research/2017/07/14/uk-surgeon-finds-27-missing-contact-lenses-in-womans-eye

«A “blueish mass” of 17 contact lenses has been discovered in the eye of a patient who was scheduled for cataract surgery.«

Anonymkode: 7b64b...0b2

Nei er veldig nøye på å ta av linsene før jeg tar på nye! Men takk for svar :) 

ts

AnonymBruker
Skrevet
Elle Melle skrev (28 minutter siden):

Men går du ikke til sjekk hos optiker med linsene dine når du får problemer? De vil vel raskt se en del utfordringer og evt sende deg videre til øyelege. 

Ikke lurt å tøyse med øynene dine, best å oppsøke kvalifisert hjelp.

Ikke vært der på en stund nå nei. Så man må ikke til en lege for å få henvisning til øyelege? Holder det å gå til optiker for å sjekke ut om noe er galt også henviser dem videre? 

ts

Skrevet

Google sier:

Optiker kan henvise deg direkte til øyelege. Du behøver ikke gå via fastlege for å bli henvist til øyelege. Du vil få dekket utgifter til undersøkelse og behandling hos øyelege på samme måte som ved henvisning fra lege.

Selv har jeg vært "i systemet" hos øyelege  i så mange år at jeg ikke har personlig erfaring med å bli henvist av optiker  men jeg har hørt optikeren min si: ...og hvis det skjer kan vi sende dem rett bort på øyelegesenteret...om et tenkt tilfelle. 

Optikere er i alle fall gode på øyne, mye mer enn vanlige fastleger. 

AnonymBruker
Skrevet

Tørre øyne. 

Anonymkode: 04e48...b23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...