Gå til innhold

Hva må man se etter ved elbil-kjøp?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fra før en diseldreven Citroën Berlingo, men tenker å kjøpe en liten elbil til byturer og kortere kjøreturer (Oslo-Kløfta ca) for å pendle. Vil bruke den andre bilen til lange turer.

Hva bør jeg se etter når jeg ikke kan noe om elbil? 

Hva slags rekkevidde må den ha for å kunne kjøre fram og tilbake til Oslo noen ganger i uka? Har lader hjemme, som fulgte med nytt hus, men vet foreløpig ikke typen (skal sjekke i salgsoppgaven eller spørre forrige eier), for det er vel ikke samme på alle biler, kjøper man da helt ny lader, eller ny tut hvis man kjøper bil som ikke passer?

Hva kjennetegner en god elbil? Hva er normal pris for en som kun skal brukes som bybil, ekstrabil i hverdagen?

Tenker å kjøpe brukt fra forhandler.

På forhånd tusen takk for hjelpen!

Anonymkode: fe881...3df

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er budsjettet ditt?

Kløfta-Oslo er bare 35 km, sant? Jeg hadde kjøpt elsykkel. :D Men uansett, da, du kan klare deg med det allermeste av elbil som fins i markedet. Berlingoen er jo en røff bil, så alt vil føles nokså luksuriøst til sammenlikning.

Du har de enkle elbilene som er svært rimelige: Nissan Leaf og Hyundai Ioniq. Begge er robuste, simple biler som kan alt du etterspør på et skrint budsjett gjerne fra 100-250k.

I andre enden har du markedsledende biler som Kia EV6 (SUV/vogn) og Hyundai Ioniq 6 (megaeffektiv pendlesedan). De koster rundt en halv million.

Alt innimellom hadde jeg egentlig sett bort fra i ditt tilfelle. Honda e er en morsom bybil som snur på 4m og har et høykvalitetsinteriør. Hvis du virkelig trenger en bybil. 

Hva du må se etter: Til liks med fossilbiler må bremsene gås over nøye. Sjekk at skivene er uten særlig riller og rust, at bilen bremser fornuftig. 12V batteri må gjerne skiftes etter fem år her også. Sjekk at bilen er tett og tørr.

Spesielt for elbil er at hovedbatteriet er avgjørende. Er du vant med OBD lesere? En Leaf kan med appen LeafSpy undersøkes veldig lett så du får pålitelige data fra batteriet. All erfaring tilsier at batterier varer mye lengre og mye bedre enn noen hadde ventet. Men det er likevel dårlige eksemplarer i mengden. Så avhengig av biltype, finn frem til hvordan man sjekker batteritilstanden. Er den i orden, tut og kjør!

Anonymkode: 237cc...c7e

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar! Glemte å skrive budsjett, ja. Det er nok et stykke unna en halv million, ja! Tenkte å titte litt på priser og få det bakt inn i boliglånet, men ønsker ikke å investere masse, da jeg på lange distanser trenger den andre bilen til hunder.

Aldri hatt elbil før og vet ikke hva OBD- leser er engang. Så nå har jeg en del jeg kan sette meg inn i! Hva med laderen, funker en hjemme-lader på de fleste biler? 

Det er vel noe sånt, ja, avstanden. Bor litt lenger ut enn det, men ca 45 min fra Oslo sentrum, da.

Og ja, alt blir vel luksus i sammenligning med Berlingo. Kjørte til vestlandet i juni og hadde vondt i hoftene av sitte så rett og dårlig i mange timer. For ikke å snakke om støyen. Er rart å kjøre andre biler som er stille! 🤣

 

Anonymkode: fe881...3df

AnonymBruker
Skrevet

Det med OBD leser er ikke så farlig om du ikke kan dette fra før, altså. Men de fleste forhandlere kan lese ut batteristatus, det kan du be om og får med dette et viktig dokument i tilfelle et eller annet skulle skje.

Hjemmelader er vel type 2 kabel? Det funker på de allerfleste. Bare hold deg unna Renault Zoe. :)

Når du sier det slik om budsjettet ditt, ser jeg for meg at Nissan Leaf og Hyundai Ioniq er en grei start for deg. Det er rimelige, men gode biler, begge to. Lykke til! 

Anonymkode: 237cc...c7e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ta en bil med chademolader, som Nissan. Mye mindre chademoladere rundt omkring.

 

Anonymkode: 16a67...979

AnonymBruker
Skrevet

Så den har en ladetype som ikke er så vanlig på bensinstasjoner?

Hvordan er disse om vinteren? Selv Berlingoen sliter fordi den kun har forhjulstrekk og vel, den er jo generelt ikke en bra bil.

Anonymkode: fe881...3df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så den har en ladetype som ikke er så vanlig på bensinstasjoner?

Hvordan er disse om vinteren? Selv Berlingoen sliter fordi den kun har forhjulstrekk og vel, den er jo generelt ikke en bra bil.

Anonymkode: fe881...3df

Har en hyundai kona 2019 modell selv. Den er den beste bilen jeg har hatt. Bor på bygda med bratte bakker og svingete veier, er i innlandet så er mye snø her også. Har ladet den 100% til 488km. Og har den laderen som er mest utbredt. 

På en ladeplass kan det være 10 ladere og kun 2 chademo. Noen har ikke chademo i heletatt. Tror vel bare det er Nissan som har chademo, men er ikke sikker.

Anonymkode: 16a67...979

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om bilen hovedsakelig skal gå tur/retur Oslo-Kløfta, så kan du egentlig velge å vrake 😊

Selv kjører jeg en Audi EL-bil med 4 hjulstrekk. Den er helt ny (2023 modell) og har ikke kjørt den på vinteren enda, men er godt vant med trekk på alle hjulene fra tidligere biler, og det har blitt et «must» for min del.

Anonymkode: e10c9...f12

Skrevet

Kjørelengde må du være nøye på, kjedelig å lade hver eneste dag, 300km rekkevidde er fort kun 200 på vinteren. Comfort er jo en ting også, motorveikjøring da hadde jeg holdt meg langt unna i3 og leaf og lignende. En golf funker der og mazda mx30 kanskje

AnonymBruker
Skrevet

TS er tydelig på at de har lavt budsjett og planlegger å bruke elbilen i nærområdet. Ja, Leafen har Chademo, men det spørs hvor relevant hurtiglading blir på en bil med slik bruksprofil.

Anonymkode: 237cc...c7e

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du bør vurdere hvor lang rekkevidde du trenger, om du kommer til å lade andre steder enn hjemme og hvordan bilen er på vinterføre. I tillegg må du huske at rekkevidde på vinteren blir ca halvert i forhold til sommeren på litt eldre elbiler, at varmeapparat suger strøm og det er faktisk veldig kjipt å kjøre bil og fryse.

Du bør sjekke bremseskiver og hjulbue for rust, eller i alle fall være spesielt oppmerksom på det. 

Personlig hadde jeg heller ikke kjøpt en elbil uten mulighet for app-styring….

Anonymkode: dd9c0...1ab

AnonymBruker
Skrevet

Heller ikke en uten mulighet for hurtiglading!

Anonymkode: dd9c0...1ab

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle råd! Visste feks ikke at hvor langt den kan gå halveres om vinteren, siden jeg aldri har kjørt el før.  Det skal definitivt være bil nr to i husholdningen, siden vi veldig ofte kjører med hund, men vi ser at etter vi flyttet på landet hadde det vært innmari praktisk med to biler. Nå blir den ene låst hjemme dersom den andre har bilen siden det er et stykke til kollektivtransport. 

Samtidig hadde det vært fint med mulighet til å putte en hund i bagasjerommet med netting (har bur i den andre bilen), sånn i nødsfall. 

Mye å tenke på nå, dette var mye interessant å ta i betrakning.

 

Anonymkode: fe881...3df

AnonymBruker
Skrevet

Er 250 000 kr lavt budsjett?? 

Anonymkode: c7fa9...475

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er 250 000 kr lavt budsjett?? 

Anonymkode: c7fa9...475

For ny ja

 

Anonymkode: 04257...9fb

  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tesla logoen

Anonymkode: 34f86...dd1

  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tesla logoen

Anonymkode: 34f86...dd1

Takk og pris slipper man det! Er kommet mye bedre elbiler på markedet de siste årene, som man faktisk kan stole på.

Anonymkode: 5e9ee...264

AnonymBruker
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (På 19.7.2023 den 15.23):

Kjørelengde må du være nøye på, kjedelig å lade hver eneste dag, 300km rekkevidde er fort kun 200 på vinteren. Comfort er jo en ting også, motorveikjøring da hadde jeg holdt meg langt unna i3 og leaf og lignende. En golf funker der og mazda mx30 kanskje

Kjedelig å lade hver eneste dag? 

Hvis man har rekkevidde til å kjøre det man trenger per dag og hjemmelader, tar det ca. 2 sek å koble til laderen når man parkerer. Så er bilen klar til neste dag. 

Med den avstanden kan godt en Nissan Leaf 2018 modell eller nyere være mer enn bra nok. Jeg hadde min i flere år, med hund i bilen. Og jeg savnet veldig sjelden hurtiglading. Men ja, kjipt med Chademo på langtur på utfartadager, det blir færre og færre slike ladere. Om man har en annen bil til slikt, ville jeg ikke tenkt så mye på det. 

Anonymkode: 6cd0a...ee5

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte akkurat en pent brukt Kia E-niro til 300.000 kr. 2019-modell. Har 455 km rekkevidde og romslig nok bagasjerom til at du får hundebur i den. Er også den elbilen med minst feil og mest fornøyde kunder. Kunne dette ha vært noe for deg? 

Anonymkode: 49eba...602

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...