AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #1 Skrevet 19. juli 2023 Jeg har hatt ferie i snart 3 uker nå, begynner å jobbe igjen mandag. I dag våknet jeg og føler meg i dårlig form. Det startet i går når jeg kom hjem fra en uke i syden, og er bare verre i dag. Ikke helt sengeliggende, men jeg tror ikke jeg hadde vært i stand til å jobbe sånn jeg er nå. Skal jeg sykmelde meg? Har ikke vært borti dette før, men vet andre på jobb har fått igjen feriedagene senere når de har blitt syke under ferien sin. Jeg er i en 100% fast stilling i offentlig sektor, om det har noe å si. Anonymkode: daf37...8be
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #2 Skrevet 19. juli 2023 Da må du til legen. Anonymkode: 40fd8...a5f 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #3 Skrevet 19. juli 2023 Det er nesten legen som må vurdere om din sykdom kvalifiserer til sykmelding eller ikke, så jeg foreslår at du kontakter legekontoret. Anonymkode: ceaf6...007 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #4 Skrevet 19. juli 2023 Hva skulle du gjort resten av ferien da, om du ikke ble syk? Anonymkode: 98f7c...5fc
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #5 Skrevet 19. juli 2023 Arbeidstilsynet sier: Hvis du blir sykmeldt i løpet av ferien, kan du kreve feriedagene utsatt allerede fra og med første dag du ble syk, inkludert lørdag. Du må dokumentere kravet med legeerklæring, og sette det fram for arbeidsgiver så raskt som mulig etter at du har gjenopptatt arbeidet. Så ta kontakt med legen. Anonymkode: 03fee...54c 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #6 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva skulle du gjort resten av ferien da, om du ikke ble syk? Anonymkode: 98f7c...5fc Det har da ingen betydning. Anonymkode: 40fd8...a5f 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #7 Skrevet 19. juli 2023 Ingen sykemelder seg for en forkjølelse vel??? Om du hadde vært i jobb hadde det kanskje blitt et par egenmeldinger? Men sykemelding?? Mener folk seriøst at arbeidsgiver skal ta all ‘belastning’? Om du blir forkjøla en lørdag eller søndag, hva gjør du da? Du tåler å være forkjøla de siste dagene av ferien din uten at du skal kreve dagene tilbake senere Anonymkode: 179cb...e64 6 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #8 Skrevet 19. juli 2023 Hvis du får sykmelding kan du kreve at du får tilsvarende dager fra sykdomsstart (i dag) til ferieslutt senere i dette ferieåret. Sykdom må dokumenteres med legeerklæring, du må også melde fravær til arbeidsgiver første fraværsdag (i dag) for å få rett til sykepenger for perioden. Anonymkode: 95b27...63d
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #9 Skrevet 19. juli 2023 kommer jo helt an på hva slags sykdom det er snakk om? du får nok ikke sykemelding om du bare er litt syk, men er jo kun legen som kan avgjøre dette Anonymkode: d229e...0eb 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #10 Skrevet 19. juli 2023 Ville du tatt egenmelding om du var syk nå og skulle på jobb? Hjemmekontor? Anonymkode: 4ed79...a33
Luckiness Skrevet 19. juli 2023 #11 Skrevet 19. juli 2023 Er jo lenge til mandag. Etter all sannsynlighet er du bedre til da og kan gå på jobb. Litt snufsen og halvtung i hodet går fint. Forkjølelse sitter i. Kjedelig å bli forkjølet i ferien, men det er bare sært å be om sykemelding for dette nå. Det lyser et ønske om å få igjen ferie. Dessuten er du jo allerede kommet hjem fra reise, så trolig ikke noe veldig spesielt som går tapt fordi du nå er litt syk. Hvil deg, drikk godt med væske og ta en Paracet hvis du har behov. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #12 Skrevet 19. juli 2023 Jeg har hatt korona i ferien og lå rett ut i 2 uker. Fikk sykemelding og skal ta ut ferien senere. Ring legen 👍🏻 Anonymkode: 2c8bc...890
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #13 Skrevet 19. juli 2023 Er 5 dager til mandag, du er nok frisk til da!🤞 Anonymkode: 85cea...5a2 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #14 Skrevet 19. juli 2023 Jeg har planer resten av ferien som jeg må avlyse pga formen min. Er ikke ute etter å få igjen ferie, lurer egentlig bare på hva man liksom skal gjøre når det blir som det her. Har som nevnt ikke vært borti dette før, da jeg fremdeles er ganske nyutdannet og kun har jobbet der 1,5 år. Jeg vegrer meg veldig for å kontakte både fastlege og arbeidsgiver, får så dårlig samvittighet av å være borte fra jobb og har knapt fravær fra tidligere. Har heller ikke mulighet til hjemmekontor, hvis det skulle vært aktuelt. Så vurderer bare å gi blaffen i å kontakte noen av de, selv om det skulle vise seg at jeg har krav på å få igjen feriedager senere. TS Anonymkode: daf37...8be
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #15 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har planer resten av ferien som jeg må avlyse pga formen min. Er ikke ute etter å få igjen ferie, lurer egentlig bare på hva man liksom skal gjøre når det blir som det her. Har som nevnt ikke vært borti dette før, da jeg fremdeles er ganske nyutdannet og kun har jobbet der 1,5 år. Jeg vegrer meg veldig for å kontakte både fastlege og arbeidsgiver, får så dårlig samvittighet av å være borte fra jobb og har knapt fravær fra tidligere. Har heller ikke mulighet til hjemmekontor, hvis det skulle vært aktuelt. Så vurderer bare å gi blaffen i å kontakte noen av de, selv om det skulle vise seg at jeg har krav på å få igjen feriedager senere. TS Anonymkode: daf37...8be Men hva vil du da? Du har jo ferie, så det er bare å ligge og være syk - hvis det ikke var de 2-3 feriedagene du absolutt ville ha tilbake? Jeg forstår ikke helt utfordringen. Det er 4 dager til du skal være på jobb, du trenger ikke kontakte arbeidsgiver før du skulle vært på jobb og om du er syk mandag. Anonymkode: 4ed79...a33 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #16 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har planer resten av ferien som jeg må avlyse pga formen min. Er ikke ute etter å få igjen ferie, lurer egentlig bare på hva man liksom skal gjøre når det blir som det her. Har som nevnt ikke vært borti dette før, da jeg fremdeles er ganske nyutdannet og kun har jobbet der 1,5 år. Jeg vegrer meg veldig for å kontakte både fastlege og arbeidsgiver, får så dårlig samvittighet av å være borte fra jobb og har knapt fravær fra tidligere. Har heller ikke mulighet til hjemmekontor, hvis det skulle vært aktuelt. Så vurderer bare å gi blaffen i å kontakte noen av de, selv om det skulle vise seg at jeg har krav på å få igjen feriedager senere. TS Anonymkode: daf37...8be Jo, du er nok ute etter å få igjen ferie, ellers hadde ikke denne tråden vært oppretta. Hva du skal gjøre? Drikk vann, ta det rolig, spis Paracet, og så kan det faktisk være bedre igjen allerede i morgen også. Og om det dryger på flere dager, ja da tar du det bare med ro noen dager til da. Anonymkode: 179cb...e64 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #17 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hva vil du da? Du har jo ferie, så det er bare å ligge og være syk - hvis det ikke var de 2-3 feriedagene du absolutt ville ha tilbake? Jeg forstår ikke helt utfordringen. Det er 4 dager til du skal være på jobb, du trenger ikke kontakte arbeidsgiver før du skulle vært på jobb og om du er syk mandag. Anonymkode: 4ed79...a33 Her kan du også lese mer. https://www.sticos.no/fagstoff/syk-i-ferien De fleste voksne mennesker opplever sykdom i løpet av ferien sin, og blir friske i løpet av noen dager. De aller fleste ville tatt egenmelding hvis de ble syke om de skulle jobbet, som ikke kvalifiserer til å få feriedager tilbake, ikke ringt legen for å få bekreftet en god nok tilstand for å få et par feriedager tilbake. Sitat Ferien er godt i gang og plutselig ligger du rett ut. Hva gjør du? Er det omgangssyke eller hodepine som du forventer at går over i løpet av en dag eller to, er det kanskje ikke verdt bryet å dra til legen for å få sykmelding. Men er det noe annet som ikke nødvendigvis går over med det første, for eksempel influensa, så kan det være lurt å ta turen til legen og få sykemelding. Anonymkode: 4ed79...a33
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #18 Skrevet 19. juli 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Ingen sykemelder seg for en forkjølelse vel??? Om du hadde vært i jobb hadde det kanskje blitt et par egenmeldinger? Men sykemelding?? Mener folk seriøst at arbeidsgiver skal ta all ‘belastning’? Om du blir forkjøla en lørdag eller søndag, hva gjør du da? Du tåler å være forkjøla de siste dagene av ferien din uten at du skal kreve dagene tilbake senere Anonymkode: 179cb...e64 Det er ikke alltid man har rett på egenmelding. Da må man jo nødvendigvis få sykemelding om man er for syk til å jobbe. Å bare en forskjølelse er et dårlig begrep. Jeg måtte dra til legen å få sykemelding for bare en forkjølelse da jeg akkurat hadde bytta jobb. Så viste det seg at den forkjølelsen var en influensa som satte familien ut av spill etter tur i tilsammen 2 uker. Anonymkode: bd4bb...63a
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #19 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ingen sykemelder seg for en forkjølelse vel??? Om du hadde vært i jobb hadde det kanskje blitt et par egenmeldinger? Men sykemelding?? Mener folk seriøst at arbeidsgiver skal ta all ‘belastning’? Om du blir forkjøla en lørdag eller søndag, hva gjør du da? Du tåler å være forkjøla de siste dagene av ferien din uten at du skal kreve dagene tilbake senere Anonymkode: 179cb...e64 Syk er syk. Egenmelding er det samme som syk. bare kontakt lege for en konsultasjon Anonymkode: 88e08...7ba
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #20 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Syk er syk. Egenmelding er det samme som syk. bare kontakt lege for en konsultasjon Anonymkode: 88e08...7ba Og da er det jo tydelig at det gjøres for å få igjen ferie - noe ts skriver at hun/han ikke er ute etter. Hvorfor er det riktig at arbeidsgiver skal betale for at du har blitt (litt?) syk i ferien? Spørsmålet er jo pr nå ikke om vedkommende er for syk til å jobbe, men om vedkommende er for syk til å ha ferie. Anonymkode: 179cb...e64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå