Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt trøblete søvn hele veien. Lang leggetid med mye gråt, vanskelig dagtidssøvn, mange (ofte lange) oppvåkninger og tidlige morgener. Nå er sønnen vår ett år og jeg føler veldig på at ting bure vært bedre nå. Virker på meg som at de fleste rundt oss med barn på samme alder har betraktelig enklere netter enn oss så vi lurer på hva vi gjør galt. Vi blir utslitte av å få så lite sammenhengende (og lite søvn), men det hadde vært lettere å svelge om han selv fikk søvnen han trengte, men det gjør han åpenbart ikke fordi han er trøtt. Ha kjemper ofte i mot søvn både på kvelden i sengen og på dagtid i vogn eller bil. 

Vi legger sønnen vår mellom 18-19 (avhengig av når siste blund har vært). Når jeg legger tar det lang tid og med endel gråt, det går raskere med mannen min, men det er da mer gråt. Forrige uke la foreldrene mine ham og da gikk det mye raskere, men de gjorde det samme som oss. Vet at barn reagerer ulikt på ulike folk, men kan ikke annet enn å føle på et nederlag når det gikk så greit for foreldrene mine  (de var her på ferie og tok leggingen en hel uke). Han sover i sprinkelseng (samsoving fungerer ikke), vi har fast kveldsrutine med amming, stell på bad, nattbok og nattasang, men han reagerer med én gang vi går inn på soverommet med gråt. Han våkner alt mellom 3-8 ganger i løpet a en natt, har ofte minst én oppvåking som er lengre (30-90 minutter) med gråt og uro og våkner som regel for dagen kl 05. Han er overhodet ikke opplagt fordi han har fått for lite søvn og er ofte trøtt igjen kl 06. Vi prøver innimellom å få ham til å sove lengre på morgenen, men 9 av 10 ganger fører det bare til hysterisk hyling og de gangene det går tar det som regel minst en halvtime meg gråt før han kanskje sover 15-20 minutter.. 

Han sover to blunder, men vi jobber med å kutte den ene blunden på dagtid. Før var første blunden lengst, men ble tipset av helsestasjonen om å gjøre den kortere for å få ham til å sove tidligere på blund tosånn at vi til slutt kan kutte første blund. Han sovner ofte rundt kl 08 for første blund (da er han stuptrøtt) og vi vekker etter 20-30 min og prøver vi å få til blund to mellom kl 12-13, men noen ganger sovner han ikke før 14/14.30.. Den andre blunden varer maks 1 time og 20 minutter (ikke vi som vekker ham da). Hvis han sover kortere (30-40minutter) på andre blund må vi av og til gi ham en powernap på 10-15 minutter senere på dagen.

Dette har vi prøvd: samsoving, sove på eget rom, amme om natten, kutte amming, følge våkenvinduer, legge tidligere, legge senere (våkner like tidlig uansett), legge til faste tidspunkt, betale for søvnkonsulent, roe ned den siste timen før legging, vi lar ha, bevege seg mye i løpet av dagen og e mye ute sånn at han får dagslys og frisk luft. Ingenting av dette har fungert.

Han har ikke veldig tydelige trøtthetstegn før han gnir seg i øynene og er tydelig trøtt, vi har prøvd å komme ham i forkjøpet, men aldri klart å treffe riktig på tidspunkt. I følge søvnkonsulenten vi fikk hjelp av er det noen barn som ikke viser de tidlige trøtthetstegene, så det forklarer hvorfor vi ikke klarer å fange de opp før han nærmer seg overtrøtt.

Kan legge til at han hadde kolikk i starten og har i tillegg melkeallergi, men det blir han "behandlet" for. Vi har vært innom lege, manuellterapeut, kiropraktor og fysioterapeut i tillegg uten at de har funnet noe galt.

Noen som har vært i samme situasjon og har noe tips til hva som funket for dere? Ideelt sett håper vi å bli kvitt de lange oppvåkningene og får ham til å sove lenger på morgenen, men alt vil hjelpe på situasjonen!

Anonymkode: 7622d...4ac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her begynner det å bli bittelitt bedre nå og min er 16 mnd. Synes nesten det ble verre rundt ett år (og følte på det samme som deg at alle andre ettåringer hadde begynt å sove så godt og hos oss var det null tegn til bedre søvn)

Spesielt legging ble lettere når vi byttet til 1 dupp men fikk ikke det til før 14 mnd ca. Før det ga 1 dupp for lite søvn og bare tull.

Anonymkode: a51f3...de0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her begynner det å bli bittelitt bedre nå og min er 16 mnd. Synes nesten det ble verre rundt ett år (og følte på det samme som deg at alle andre ettåringer hadde begynt å sove så godt og hos oss var det null tegn til bedre søvn)

Spesielt legging ble lettere når vi byttet til 1 dupp men fikk ikke det til før 14 mnd ca. Før det ga 1 dupp for lite søvn og bare tull.

Mulig du har rett. Er bare så mange som har sagt at hvis de bruker lang tid på å sovne og våkner mye på natt så er det fordi de sover for mye eller for sent på dagen.. Håper det bedrer seg snart for oss også! Dere gjorde ikke noe speielt da det bedret seg for dere?

Blir helt gal av denne søvngreia 🤪

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Mulig du har rett. Er bare så mange som har sagt at hvis de bruker lang tid på å sovne og våkner mye på natt så er det fordi de sover for mye eller for sent på dagen.. Håper det bedrer seg snart for oss også! Dere gjorde ikke noe speielt da det bedret seg for dere?

Blir helt gal av denne søvngreia 🤪

Nei, eller synes hun sover litt bedre med pute som er ganske nytt. Men kan være tilfeldig. Og så øver vi på å ligge hele natta i egen seng og nå virker det som at å ikke bli forstyrret er viktigere enn nærhet (som var grunnen til at vi samsov for hun sov overhodet ikke om hun ble lagt alene som mindre baby) Vår våknet mye helt uavhengig av mengde dagsøvn. Nesten mer om hun fikk for lite søvn på dagtid, virket iallefall mer urolig. Men avhengig av å være trøtt nok for å legges (men i perioder hadde ikke det noe å si heller) Ingen veldig gode råd herfra beklager altså. Har bare forsøkt å akseptere og tenke at det må bli bedre til slutt.

AnonymBruker
Skrevet

Det med å kutte ned på dagsoving gjør det bedre for de fleste, altså. Vi merket stor forskjell da vi gikk fra 2 til 1 dupp, og senere fra 1 til 0. Vi sliter fortsatt med legging av 3-åringen på hverdager, fordi barnehagen insisterer på at han trenger å sove der på dagtid. Merker veldig godt at søvnen fungerer mye bedre i helger og ferier (som nå). 

Og sånn ellers: Har dere prøvd å legge senere, typ kl.20? Vi prøvde alltid å legge 18-19 fordi det var det "alle" sa var "riktig", men da vi gikk bort fra det og heller fulgte barnets rytme, så fikk vi et barn som sov natta gjennom og som sover fra kl.20 til 7 (sovner senere når han har vært i barnehagen, må nok være litt streng med dem etter ferien!) 

Anonymkode: 55dea...ae2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.7.2023 den 19.40):

Nei, eller synes hun sover litt bedre med pute som er ganske nytt. Men kan være tilfeldig. Og så øver vi på å ligge hele natta i egen seng og nå virker det som at å ikke bli forstyrret er viktigere enn nærhet (som var grunnen til at vi samsov for hun sov overhodet ikke om hun ble lagt alene som mindre baby) Vår våknet mye helt uavhengig av mengde dagsøvn. Nesten mer om hun fikk for lite søvn på dagtid, virket iallefall mer urolig. Men avhengig av å være trøtt nok for å legges (men i perioder hadde ikke det noe å si heller) Ingen veldig gode råd herfra beklager altså. Har bare forsøkt å akseptere og tenke at det må bli bedre til slutt.

Ja, kan hende du har rett. Kjenner bare på at jeg har akseptet at vi har hatt et krevene barn i ett år. Lovnader har fra alle rundt oss har kommet og gått uten bedring. Det skulle bli bedre etter 3-4 måneder, etter 6 måneder, etter han vi begynte med fast føde, etter han begynte å krabbe, etter han fyllte ett. Ingenting har gjort det bedre.. Kjenner jeg er så misunnelig på de som har hatt det lett med soving hele veien, babylivet må være så mye enklere da 😔

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.7.2023 den 20.49):

Det med å kutte ned på dagsoving gjør det bedre for de fleste, altså. Vi merket stor forskjell da vi gikk fra 2 til 1 dupp, og senere fra 1 til 0. Vi sliter fortsatt med legging av 3-åringen på hverdager, fordi barnehagen insisterer på at han trenger å sove der på dagtid. Merker veldig godt at søvnen fungerer mye bedre i helger og ferier (som nå). 

Og sånn ellers: Har dere prøvd å legge senere, typ kl.20? Vi prøvde alltid å legge 18-19 fordi det var det "alle" sa var "riktig", men da vi gikk bort fra det og heller fulgte barnets rytme, så fikk vi et barn som sov natta gjennom og som sover fra kl.20 til 7 (sovner senere når han har vært i barnehagen, må nok være litt streng med dem etter ferien!) 

Anonymkode: 55dea...ae2

Vi prøver å kutte den ene duppen nå, problemet er at han sover altfor lite både dag og natt og han er stuptrøtt kl 07 om morgenen, så det er vanskelig å skulle holde ham våken til nærmere 12 når han står opp kl 05 og har sovet lite. Virker ikke klar for å kutte dupp, men samtidig blir andre dupp veldig sen om vi fortsetter sånn vi har gjort. Vi har prøvd å legge senere, men han våkner like mye og står opp like tidlig, så da blir det enda mindre søvn på natten enn når vi legger 18/19. Kanskje 1-2 måneder siden sist vi prøvde å legge senere så kan selvsagt forsøke det igjen, samtidig er han kjempetrøtt rundt kl 18 så virker urealistisk å holde ham våke til 20.

Han er generelt trøtt "hele tiden" fordi han totalt sett får for lite søvn. Har hørt fra flere at "da må han jo sove mer!", men da må vi ha hjelp til å få det til. Er redd vi må begynne med sovemedisin til slutt..

AnonymBruker
Skrevet

Ingen gode råd, men min 3 åring våkner fortsatt ca 2-3 ganger per natt (gjennomsnitt). Noen ganger, men veldig sjeldent, våkner hn ikke i det hele tatt ila kvelden/natten. Andre ganger er det 4-5 ganger ila natten. Når hn var 1 år tror jeg hn våknet annenhver time, så bedre er det jo blitt 🙃 Det er så jævlig slitsomt med oppstykket søvn... Har ingen gode råd desverre. Men vet jo om noen som har forsøkt med sovemedisiner til barna sine. Snakk med fastlegen/helsesøster?

Anonymkode: 432ba...147

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, kan hende du har rett. Kjenner bare på at jeg har akseptet at vi har hatt et krevene barn i ett år. Lovnader har fra alle rundt oss har kommet og gått uten bedring. Det skulle bli bedre etter 3-4 måneder, etter 6 måneder, etter han vi begynte med fast føde, etter han begynte å krabbe, etter han fyllte ett. Ingenting har gjort det bedre.. Kjenner jeg er så misunnelig på de som har hatt det lett med soving hele veien, babylivet må være så mye enklere da 😔

Kjenner meg veldig igjen ❤️

Ang 1-2 dupp har dere forsøkt å ha første dupp veldig tidlig kanskje 7 om han våkner 5? Istedet for å holde våken.. og så dupp 2 rundt 12-13 så blir det litt våkentid før leggetid? Min sover dårligere dupp om det har gått for langt tid fra hun våknet. Da kan dere og sove litt kl 7 så får dere litt ekstra søvn. Jeg sov nesten alltid første dupp med min da hun sov 2.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.7.2023 den 14.05):

Ingen gode råd, men min 3 åring våkner fortsatt ca 2-3 ganger per natt (gjennomsnitt). Noen ganger, men veldig sjeldent, våkner hn ikke i det hele tatt ila kvelden/natten. Andre ganger er det 4-5 ganger ila natten. Når hn var 1 år tror jeg hn våknet annenhver time, så bedre er det jo blitt 🙃 Det er så jævlig slitsomt med oppstykket søvn... Har ingen gode råd desverre. Men vet jo om noen som har forsøkt med sovemedisiner til barna sine. Snakk med fastlegen/helsesøster?

Anonymkode: 432ba...147

Uff, høres slitsomt at det fremdeles er en del oppvåkninger. Er deres barn opplagt til tross for oppvåkningene?

Ja, det er jævlig slitsomt med oppstykket søvn, men det verste er egentlig at han ikke får nok søvn, som igjen påvirker form og humør på dagtid. Er slitsomt nok for oss å sove lite, men så har vi en trøtt og sutrete gutt å underholde i tillegg. Tenker det er der problemet ligger for oss i hvert fall, at vi må skille på hva som er et "oss-problem" og hva som er et problem for ham. Hadde han fått nok søvn til tross for stadige oppvåkninger måtte vi bare gjort det som trengtes for å få hverdagen til å fungere for oss selv. Vil jo ikke at han skal begynne med sovemedisiner, men siden jeg selv har søvnproblemer (insomni) vet jeg alt for godt hva det gjør med deg å aldri være opplagt, så ønsker ikke at sønnen min skal ha det sånn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.7.2023 den 19.17):

Kjenner meg veldig igjen ❤️

Ang 1-2 dupp har dere forsøkt å ha første dupp veldig tidlig kanskje 7 om han våkner 5? Istedet for å holde våken.. og så dupp 2 rundt 12-13 så blir det litt våkentid før leggetid? Min sover dårligere dupp om det har gått for langt tid fra hun våknet. Da kan dere og sove litt kl 7 så får dere litt ekstra søvn. Jeg sov nesten alltid første dupp med min da hun sov 2.

Takk ❤️

Vi har prøvd det innimellom, men har ikke hatt noe særlig effekt. Mulig vi skal prøve igjen.

Får dessverre ikke sovet når han sover. 

Skrevet

Når du legger ungen kl 1800 ber du jo om dette egentlig

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (13 minutter siden):

Når du legger ungen kl 1800 ber du jo om dette egentlig

Kan du utdype?

Har du lest det jeg skrev?

AnonymBruker
Skrevet

Når du ramser opp alt dere har prøvd, hvor lenge om gangen prøver dere? 

Det tar tid å snu en vane eller døgnrytme. Så hvis man feks bare prøver i noen dager, så er det altfor kort til å konkludere. 

Er for eksempel mange som sier at det er umulig å påvirke døgnrytmen til barna, ved å feks få de til å sove mellom 20-7 i stede for mellom 18-5. Men det ER selvsagt mulig. Det vil imidlertid kreve noe av foreldrene, og det vil ta tid. Si feks at man flyttet fra Norge til Asia. Skulle man da fortsatt å leve på norsk døgnrytme fordi barnet ikke var mulig å snu? Selvsagt ikke, men det ville kanskje tatt tid. 

Jeg hadde to barn da tredjemann kom og var morgenfugl som ville stå opp kl 5:30. Vi hadde aldri stått opp før sju med barna våre, så vi ønsket å snu sistemann litt for å tilpasse familiens døgnrytme. Det tok litt tid, og vi måtte tåle litt frustrasjon fra minstemann i starten, men gradvis gikk det seg til. Og sånn ble vi samkjørt 😊 

Anonymkode: a56ef...036

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan du utdype?

Har du lest det jeg skrev?

Du legger et barn på 1 år som trenger stadig mindre søvn og forventer at de skal sove over 12 timer, uten oppvåkning eller våkne kl 0500.

1800-0700 er 13 timer, det er etterhvert urealistisk, da min var 1 år sov den fra 2000 ish til 0700 hvis vi var heldig, nå enda mindre.

Legg barnet litt seinere på kvelden så vil søvnen bli mer jevn og du kan kanskje sove til 0700 på en god dag. I tillegg blir de mer lys sensitiv med alder etter min erfaring, gode gardiner er et must på sommeren når det er lyst til langt på kveld samt varmt uten rullegardin 

Endret av NakenPanda
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når du ramser opp alt dere har prøvd, hvor lenge om gangen prøver dere? 

Det tar tid å snu en vane eller døgnrytme. Så hvis man feks bare prøver i noen dager, så er det altfor kort til å konkludere. 

Er for eksempel mange som sier at det er umulig å påvirke døgnrytmen til barna, ved å feks få de til å sove mellom 20-7 i stede for mellom 18-5. Men det ER selvsagt mulig. Det vil imidlertid kreve noe av foreldrene, og det vil ta tid. Si feks at man flyttet fra Norge til Asia. Skulle man da fortsatt å leve på norsk døgnrytme fordi barnet ikke var mulig å snu? Selvsagt ikke, men det ville kanskje tatt tid. 

Jeg hadde to barn da tredjemann kom og var morgenfugl som ville stå opp kl 5:30. Vi hadde aldri stått opp før sju med barna våre, så vi ønsket å snu sistemann litt for å tilpasse familiens døgnrytme. Det tok litt tid, og vi måtte tåle litt frustrasjon fra minstemann i starten, men gradvis gikk det seg til. Og sånn ble vi samkjørt 😊 

Anonymkode: a56ef...036

Takk for råd!

Vi har prøvd ulike ting over lengre tid, noe av det i samråd med søvnkonsulent og noe "på egen hånd". Det er ikke sånn at vi har prøvd alt i ukesvis/månedsvis, men noe av det har vi prøvd over lengre tid. Sove på eget rom ga vi opp etter tre dager da vi bare ble hengende over sengen hele natten, vi kunne selvsagt prøvd lengre, men det virket ikke som om han var klar for det. Samsoving drev vi med lenge uten at han sov noe bedre av den grunn. Nattamming kuttet jeg for 2 måneder siden, han våkner litt sjeldnere etter jeg sluttet å amme, men har nå de lange oppvåkningene som kanskje hadde bedret seg om jeg ammet. Søvnkonsulentetn vi brukte sa at tidlige morgener som regel er det siste som faller på plass, men her har vi jo så mye som ikke har falt på plass enda at det er vanskelig å vite hvilken enda man skal begynne i. 

I et par måneder la vi ham kl 19, men han våknet fremdeles kl 05. Da fikk vi råd fra veldig mange (her på KG) og i søvnbøker vi leste at han måtte legges tidligere. Så da brukte vi mye tid på å endre det, men har innsett at det fungerer best å være fleksibe på når vi legger ham mellom 18-19 fordi han bruker veldig lang tid på å sovne om han ikke er trøtt nok eller er alt for trøtt.

Så konkret hva gjorde dere? Pushet dere alle blundene til senere på dagen og leggetid? Hvor lang tid tok det? Har du noen triks å dele? :)

Han er jo helt skutt allerede kl 07 på morgenen, vi pusher som regel første blund til nærmere 8/9 og har bevisst vekket ham tidligere fra den blundene for å få blund 2 tidligere på dagen. Det har gjort nå i litt over 3 uker. Det som har skjedd er at han sover enda mindre på dagtid, selv om vi ble fortalt at dette bure gjøre blund to lengre.

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (17 minutter siden):

Du legger et barn på 1 år som trenger stadig mindre søvn og forventer at de skal sove over 12 timer, uten oppvåkning eller våkne kl 0500.

1800-0700 er 13 timer, det er etterhvert urealistisk, da min var 1 år sov den fra 2000 ish til 0700 hvis vi var heldig, nå enda mindre.

Legg barnet litt seinere på kvelden så vil søvnen bli mer jevn og du kan kanskje sove til 0700 på en god dag. I tillegg blir de mer lys sensitiv med alder etter min erfaring, gode gardiner er et must på sommeren når det er lyst til langt på kveld samt varmt uten rullegardin 

Jeg har ikke skrevet at jeg forventer 12 timer søvn uten oppvåking?  Jeg fortellerbare hvordan ting er og spør om råd til hva vi kan endre, det er ikke kun tidlige morgener som er utfordringen, strengt tatt er det det minste problemet vårt, det er komboen av lang leggetid, mange (og noen lange) oppvåkninger, tidligere morgener, vanskelig dagtidsøvn og en gutt som ikke er opplagt. 

Det største problemet er jo at sønnen vår ikke er opplagt og helt åpenbart får for lite søvn, så dette handler ikke kun om vår skjønnhetssøvn. Hvis det eneste problemet var at han våknet et par gange om natten og stod opp kl 05 hadde situasjonen vært en helt annen. 

Han våkner kl 05 uansett hvilket tidspunkt vi legger og siden han ofte er kjempetrøtt kl 16/17 virker det unaturlig å holde ham våken til kl 20. De gangene vi legger ham så sent har han like mange oppvåkninger, like mange lange oppvåkninger og våkner fremdeles kl 05, men skal sies at vi ikke har prøvd dette i ukesvis. Et par stykker på barselgruppa legger barna mellom 17/17.30 og de sover lengre og mer sammenhengende enn vår sønn så det er ikke noe fasitsvar på dette og derfor også så utrolig vanskelig å finne en løsning. Du har de som sier "du legger altfor sent!" og "du legger altfor tidlig!". 

Vi har prøvd å endre på dagtidduppene og det var mange her på KG som påstod at både dag og nattsøvnen ville løse seg selv når vi kuttet tredje blunden (som vi gjorde for 7-8 uker siden). Det har det ikke gjort, han sover verken lengre på dagtid eller på natten og da jeg tok opp utfordringen igjen på tråden jeg startet var det ingen av de som hadde vært helt tydelige (og nedlatende) om at løsningen var å kutte den tredje duppen som svarte meg. Så det er lett å komme med det enkle svarene, men det som fungerer på ett barn fungerer ikke nødvendigvis på et annet. 

Takk for tips om gardin, vi gikk til innkjøp av en ekstra gardin med sugekopper vi bruker under rullegardinen for et par måneder siden, som forsåvidt har hindret ham i å ville starte dagen kl 04 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke skrevet at jeg forventer 12 timer søvn uten oppvåking?  Jeg fortellerbare hvordan ting er og spør om råd til hva vi kan endre, det er ikke kun tidlige morgener som er utfordringen, strengt tatt er det det minste problemet vårt, det er komboen av lang leggetid, mange (og noen lange) oppvåkninger, tidligere morgener, vanskelig dagtidsøvn og en gutt som ikke er opplagt. 

Det største problemet er jo at sønnen vår ikke er opplagt og helt åpenbart får for lite søvn, så dette handler ikke kun om vår skjønnhetssøvn. Hvis det eneste problemet var at han våknet et par gange om natten og stod opp kl 05 hadde situasjonen vært en helt annen. 

Han våkner kl 05 uansett hvilket tidspunkt vi legger og siden han ofte er kjempetrøtt kl 16/17 virker det unaturlig å holde ham våken til kl 20. De gangene vi legger ham så sent har han like mange oppvåkninger, like mange lange oppvåkninger og våkner fremdeles kl 05, men skal sies at vi ikke har prøvd dette i ukesvis. Et par stykker på barselgruppa legger barna mellom 17/17.30 og de sover lengre og mer sammenhengende enn vår sønn så det er ikke noe fasitsvar på dette og derfor også så utrolig vanskelig å finne en løsning. Du har de som sier "du legger altfor sent!" og "du legger altfor tidlig!". 

Vi har prøvd å endre på dagtidduppene og det var mange her på KG som påstod at både dag og nattsøvnen ville løse seg selv når vi kuttet tredje blunden (som vi gjorde for 7-8 uker siden). Det har det ikke gjort, han sover verken lengre på dagtid eller på natten og da jeg tok opp utfordringen igjen på tråden jeg startet var det ingen av de som hadde vært helt tydelige (og nedlatende) om at løsningen var å kutte den tredje duppen som svarte meg. Så det er lett å komme med det enkle svarene, men det som fungerer på ett barn fungerer ikke nødvendigvis på et annet. 

Takk for tips om gardin, vi gikk til innkjøp av en ekstra gardin med sugekopper vi bruker under rullegardinen for et par måneder siden, som forsåvidt har hindret ham i å ville starte dagen kl 04 😅

Det er fremdeles mengden søvn i løpet av dagen som bestemmer når de våkner, ungen er vel nå barnehagebarn som de fleste fra august, og der har de 1 timers nap maks i løpet av dagen. Det gjør de av god grunn, og vi har forberedt vår som nå er 18 måneder med å ha maks 90 min søvn på dagen uansett, og det gjorde at han nå stort sett sover fra 2000 til 0700 hver eneste natt selv nå midt på sommeren. Før eller senere må man ta oppgjøret fra baby søvn til lite barn søvn etter hvert på eget rom så det er bare å starte.  2-3 naps på 12 måneder høres mye ut og er nok grunnen til at du er oppe kl 0400.

De er overaskende hvor fort de forandrer søvnbehovet og altfor tidlig oppe over lang tid er nok tiden til at en nap til må vekk

Hatt 2 barn som generalt har sovet greit men det krever litt innsats å komme over disse bruddpunktene mellom mindre naps og lengre nattesøvn med eller uten mamma/pappa

AnonymBruker
Skrevet

Har dere vært til barnelege? Ungen min drev på sånn, helt til vi kuttet melk. Fant ut at det var melkeproteinallergi, et av symptomene der er visst oppvåkninger på natt og problemer med søvn… 

Anonymkode: 86ea5...62b

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (3 minutter siden):

Det er fremdeles mengden søvn i løpet av dagen som bestemmer når de våkner, ungen er vel nå barnehagebarn som de fleste fra august, og der har de 1 timers nap maks i løpet av dagen. Det gjør de av god grunn, og vi har forberedt vår som nå er 18 måneder med å ha maks 90 min søvn på dagen uansett, og det gjorde at han nå stort sett sover fra 2000 til 0700 hver eneste natt selv nå midt på sommeren. Før eller senere må man ta oppgjøret fra baby søvn til lite barn søvn etter hvert på eget rom så det er bare å starte.  2-3 naps på 12 måneder høres mye ut og er nok grunnen til at du er oppe kl 0400.

De er overaskende hvor fort de forandrer søvnbehovet og altfor tidlig oppe over lang tid er nok tiden til at en nap til må vekk

Hatt 2 barn som generalt har sovet greit men det krever litt innsats å komme over disse bruddpunktene mellom mindre naps og lengre nattesøvn med eller uten mamma/pappa

Vår har aldri sovet greit, mye kamp både dag og natt hele veien, så her er det ikke at vi har gått fra grei babysøvn til vanskelig søvn med ettåring. Det stemmer at han begynner i barnehage i august så vi håper at det bidrar til at han er mer sliten og kanskje sover bedre, men vi har ikke akkurat høye forhåpninger. 

Jeg skrev heller ikke at vi har tre blunder nå som han er 12 måneder, nå lager du din egen historie. Jeg skrev at vi kuttet tredje blund for 2 måneder siden, men det hjalp verken på dag eller nattesøvnen. Den var for øvrig ikke en lang bludn, ofte bare 20 minutter, men den kom litt for sent på dagen og da ble han lagt senere. Da fikk jeg høre (fra noen som var like skråsikker som deg) at vi la ham alt for sent for kvelden da liggetiden var 19.30 ca.

Jeg jobbet selv i barnehage i mange år og det er ikke uvanlig at ettåringer trenger to blunder de første månedene. Det var også mange av barna på 1-2 år som sov 90-120 minutter på dagtid (noen sov til ognmed 2,5 timer) så det du sier stemmer ikke med min opplevelse. 

Hvis vi kutter en av blundene nå får han fort bare 40 minutters søvn hele dagen, da er det i hvert fall umulig å pushe leggetid til kl 20. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...