Gå til innhold

Hva er forskjell på hundefolk og kattefolk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det blir sagt at enten så liker du katter eller så liker du hunder og at disse mennesketypene er forskjellige.

Må innrømme at jeg er både hundeelsker og katteelsker jeg.

Skal man liksom like enten det ene eller det andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal man liksom like enten det ene eller det andre?

Jeg er både og. Elske hunder og katter. ;)

Skrevet

Generelt sett liker jeg de fleste dyr, men mellom hund og katt velger jeg hund. Det bunner stort sett i en så kraftig allergi at jeg sliter veldig i hjem der det oppholder seg katter. Men for all del, liker katter, og hadde jeg ikke vært allergisk skal man ikke se bort fra at jeg hadde hatt en eller to!

Skrevet

Jeg er kattemenneske, men er også glad i hunder. Jeg liker dem av ulike grunner. Og valpen på 11 uker er jo helt nyyydelig, da :)

Skrevet

Ofte er det jo bare snakk om hva man er vant med. For min del er jeg veldig vant med katter og trives veldig godt med det. Jeg snakker "kattespråket" mye bedre enn "hundespråket", dvs jeg er flinkere til å tolke dempede signaler fra katter enn hunder. Føler derfor jeg får bedre kontakt med katter. Jeg vet dessuten at jeg ikke har nok kunnskaper om hund nå, så hvis jeg skal få meg hund må jeg gå mange kurs ol for å klare å oppdra en harmonisk hund (uff, nok av kunnskapsløse mennesker med hund som ender opp med en problemhund, og en av dem vil aldri jeg bli!!). Jeg synes et er deilig å ikke måtte tenke på å opprettholde en lederrolle som man jo faktisk må med en hund. Men jeg misunenr også hundeeiere fordi de kan ta med hundene ut på tur, trene dem i agility osv. men hunder og katter er nå egentlig ikke så forskj som folk skal ha det til. De fleste går jo nå bort fra lederskapstrening av hund til å heller lære opp hunden med positiv forsterkning (klikkertrening).

For mange er nok det å ha hund mer en hobby i tillegg til å ha et familiemedlem: man tar den med på aktiviteter, trener den aktivt i lydighet/agility osv. Det er oftere man treffer på andre eiere som hundeeier enn man gjør som katteeier.

Den typiske stereotypien på en katteeier er kanskje den gale kattedamen som er like sær som katter også kan bli. Hundeeiere blir kanskje mer sett på som mer sporty og aktive.

Men så er nå ikke menneskeheten så enkel at man kan dele den inn i to kategorier: hundemennesker og kattemennesker. Selv har jeg katt, men synes hunder er flotte dyr. Utelukker ikke at jeg får meg hund om noen år, men da skal jeg sette meg ordentlig inn i hvordan det er å ha hund først :) (og så må kattene mine godta et nytt familiemedlem også ;) )

Skrevet

Jeg er veldig glad i alle typer dyr jeg, men må nok innrømme at jeg har en ekstra forkjærlighet for katter og hester.

Men det vil også si at jeg liker både katter og hunder, ikke noe enten-eller her i gården! :)

Skrevet

Jeg er glad i de fleste dyr, men har selv valgt katt, og angrer ikke på det :)

Skrevet

Jeg er kattemenneske. Har egentlig ingenting i mot hunder, bortsett fra at jeg synes hunder lukter vondt og jeg gidder ikke gå tur md dem hver dag, og så foretrekker jeg katters personlighet. Jeg liker de fleste dyr, men synes altså katter er aller best.

Samboeren min er vel litt begge deler. Han var vel mest hundemenneske før, men etter at vi fikk katt (og jeg vil aldri ha hund) har han snudd.

Skrevet

Jeg er vokst opp som hundemenneske; vi hadde hund, og katter jeg ikke kjente (i praksis de fleste) var jeg skeptisk til. Når man ikke kjenner noen katter er det heller ikke lett å se at de kan ha noen interessant personlighet utover at de er uforutsigbare og arrogante.

Nå i voksen alder har vi katt - og jeg er helt på knærne:-) Jeg liker hunder også, men det er mange typer hund jeg aldri ville hatt. For meg har det også mye med livsstil å gjøre at vi har katt nå. Om vi var mer etablert og med store barn ville vi kanskje hatt hund i tillegg. Men det kan vel egentlig være litt sånn at det er ulik livsstil som gjør katte- og hundemennseker påfallende forskjellige i de ekstreme tilfellene.

Skrevet

Jeg var en skikkelig"kattemaia" da jeg var yngre. Hadde Piril som ble nesten 16 år og seinere Kattia. Piril kunne jeg lese som en åpen bok.

Elsker selvstendigheten til kattene. Vil jeg ikke, så gjør jeg det heller ikke! :ler:

Nå er jeg er hundeeier på åttende året. Inka er ikke verdens mest lydige, men jeg har lært meg hennes språk også.

Inka er også ganske selvstendig. Terrier må vite!

Det sies at terriern er hundeverdenens katter. Kanskje ubevisst valg av type hund? :)

Felles er ihverfall at man kan kose og klappe på både hunder og katter.

Gjest Miloine
Skrevet

Jeg er glad i alle dyr jeg.

Har 3 katter, men skulle ønske jeg hadde hatt anledning til å ha en hund også.

Skrevet

Jer er definitivt hundemenneske. Elsker hunder, men "hater" katter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...