AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #1 Skrevet 19. juli 2023 Svigers barndomshjem fungerer som familiehytte i dag. Det er snart på tide at barna tar over, altså min samboer og hans søsken og søskenbarn. Noen med erfaring? Ugift er vesentlig all den tid man som gift har andre rettigheter. Vi er mao ikke gift, og jeg lurer litt på min rolle og hvor mye jeg bør ha å si. Samboere over 10 år, to barn for øvrig. Anonymkode: 91eae...f50
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #2 Skrevet 19. juli 2023 Har du og mannen felles økonomi? Skal det brukes penger på å oppgradere huset? Anonymkode: 43da5...e31
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #3 Skrevet 19. juli 2023 Noe å si? Det er arv fra dine svigerforeldre til deres barn, ergo skal disse avklare bruk og veien videre. Blir du invitert inn til å ha en mening så har du det. Utenom dette holder du deg på sidelinja. Mvh klok av skade med ei veldig engasjert svigersøster Anonymkode: 3c6ca...691 5 5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #4 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du og mannen felles økonomi? Skal det brukes penger på å oppgradere huset? Anonymkode: 43da5...e31 ...og hvorfor skal søskenbarn være med på å overta huset? Er det ikke bare mannen din og hans søsken som arver det? Anonymkode: 43da5...e31
Jente_1991 Skrevet 19. juli 2023 #5 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): ...og hvorfor skal søskenbarn være med på å overta huset? Er det ikke bare mannen din og hans søsken som arver det? Anonymkode: 43da5...e31 Fordi det er barndomshjemmet til svigerfar og han har søsken..?
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #6 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du og mannen felles økonomi? Skal det brukes penger på å oppgradere huset? Anonymkode: 43da5...e31 Det er nettopp slike ting jeg lurer på om jeg har noe å si på. Jeg vet hvor jeg og mannen står, en annen ting er hva resten av flokken mener. Derfor spør jeg etter andres erfaringer og hvordan andre har gjort det, for det er jo en million måter å gjøre dette på. Vi har ikke 100% felles økonomi, men ikke "mine og dine" penger heller. Dermed vil jo penger som går på familiehytte, og tid brukt på den, gå ut over familien, og jeg mener derfor at jeg bør ha noe å si. Anonymkode: 91eae...f50 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #7 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Noe å si? Det er arv fra dine svigerforeldre til deres barn, ergo skal disse avklare bruk og veien videre. Blir du invitert inn til å ha en mening så har du det. Utenom dette holder du deg på sidelinja. Mvh klok av skade med ei veldig engasjert svigersøster Anonymkode: 3c6ca...691 Og søskenbarnas foreldre til deres barn. Et alternativ er også å ikke ta del i det hele tatt, og kjøpes ut av familiehytta. Anonymkode: 91eae...f50
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #8 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): ...og hvorfor skal søskenbarn være med på å overta huset? Er det ikke bare mannen din og hans søsken som arver det? Anonymkode: 43da5...e31 Det er svigers barndomshjem. Ikke mannens. Anonymkode: 91eae...f50
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #9 Skrevet 19. juli 2023 Det er snakk om å utvikle den med utleie og dermed inntekter, men da først ved høye utgifter til blandt annet utbygging. Om flertallet ikke ønsker det så vil huset stå slik det gjør, og bare vedlikeholdes, som også koster. Okke som er det kostnader som faller på vår familie (om vi/mannen velger å beholde sin del). Anonymkode: 91eae...f50
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #10 Skrevet 19. juli 2023 Du har noe å si overfor mannen din, men ikke i diskusjonen ellers. Hos oss har mannen og broren hans overtatt familiehytta. Verken jeg eller svigerinne kan blande oss i de større diskusjonene, det er ikke vår hytte. Men på hjemmebane kan vi jo si hva vi mener. I praksis ikke noe stort problem hos oss. Anonymkode: 3cf40...bd7 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #11 Skrevet 19. juli 2023 Det kan virke som det blir så mange eiere at jeg ville takket nei til å delta i dette potensielle konfliktprosjektet. Anonymkode: a79c8...e92 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #12 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Du har noe å si overfor mannen din, men ikke i diskusjonen ellers. Hos oss har mannen og broren hans overtatt familiehytta. Verken jeg eller svigerinne kan blande oss i de større diskusjonene, det er ikke vår hytte. Men på hjemmebane kan vi jo si hva vi mener. I praksis ikke noe stort problem hos oss. Anonymkode: 3cf40...bd7 Det høres fint ut, men det er kanskje enklere når det er to eiere 😅 Her er det snakk om rundt en 15 søskenbarn, om alle vil beholde sin andel, og meninger alle veier. Bosatt i alle deler av landet, noen som bruker stedet mer enn andre og så videre. Det kan bli veldig styrete å ta del i det, også bare som partner på siden. Men det er fint å høre erfaringen din, for det blir jo mest sannsynlig slik her også, jeg lurer mest bare på hvordan andre har gjort dette. Anonymkode: 91eae...f50
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #13 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan virke som det blir så mange eiere at jeg ville takket nei til å delta i dette potensielle konfliktprosjektet. Anonymkode: a79c8...e92 Ja, jeg tror det blir et rent sirkus faktisk 😅 Veldig spent på hvordan de skal ta fatt på det. Anonymkode: 91eae...f50
Andro Skrevet 19. juli 2023 #14 Skrevet 19. juli 2023 Du har ingen rettigheter over en partners arv, uavhengig av om du er samboer eller gift. 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #15 Skrevet 19. juli 2023 Samboeren min og søstera hans har nettopp overtatt familiehytta. Delvis med forskudd på arv, men også med et betydelig kontantbeløp som måtte betales til foreldrene. Min samboer hadde ikke hatt råd til verken innskudd eller driftskostnader uten at jeg var med, så vi har gått inn sammen. Det er bare han som står i kartverket, men vi har en avtale oss i mellom på hvor mye han skal kjøpe meg ut med ved evt brudd, etter et visst antall år så skal det være på markedsverdi, før det med en avtalt pris. Vi har delt økonomi men eier hus, hytte og bil sammen og har også barn, så veldig mye av lønna går inn i felles pott. Hvis han skulle tatt over hytta alene så ville det lagt store begrensninger på hva han hadde hatt råd til for eksempel på huset, og han har ikke så mye til overs hver måned heller. Så for oss måtte vi gå sammen, eller la være. Han/vi eier kun sammen med søstera, så det er helt greit å forholde seg til. Flere eiere hadde nok blitt vanskelig Anonymkode: bd3a8...f15 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #16 Skrevet 19. juli 2023 Jeg hadde ikke gått inn i en slik eierkonstellasjon om jeg var mannen din (eller deg). Vi har en sånn hytte i pappas familie, det er bare surr. Ingen penger inn, bare utgifter. Ikke noe avtaleforhold hverken for driftskostnader, bruk eller kostnader for oppgraderinger. Utrolig mange eiere etter hvert som de to foregående generasjonene er ute av spill, og bare surr. Mine foreldre har bare tatt avstand til hele greia. Anonymkode: bd3a8...f15 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #17 Skrevet 19. juli 2023 Andro skrev (15 minutter siden): Du har ingen rettigheter over en partners arv, uavhengig av om du er samboer eller gift. Det er ikke gitt at det blir arv. Kanskje kjøper de ut foreldrene sine, og får dermed igjen penger som arv. Anonymkode: 91eae...f50
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #18 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg hadde ikke gått inn i en slik eierkonstellasjon om jeg var mannen din (eller deg). Vi har en sånn hytte i pappas familie, det er bare surr. Ingen penger inn, bare utgifter. Ikke noe avtaleforhold hverken for driftskostnader, bruk eller kostnader for oppgraderinger. Utrolig mange eiere etter hvert som de to foregående generasjonene er ute av spill, og bare surr. Mine foreldre har bare tatt avstand til hele greia. Anonymkode: bd3a8...f15 Takk for innspill! Nei, jeg er ikke interessert i å være med hvis det skal være løst og ingen konkrete avtaler. Det hadde vært fullstendig uaktuelt. Anonymkode: 91eae...f50
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #19 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noe å si? Det er arv fra dine svigerforeldre til deres barn, ergo skal disse avklare bruk og veien videre. Blir du invitert inn til å ha en mening så har du det. Utenom dette holder du deg på sidelinja. Mvh klok av skade med ei veldig engasjert svigersøster Anonymkode: 3c6ca...691 Var det et dumt spm ts spurte? Jeg syns det er svært fornuftig å ta opp dette. For ja; dette kan naivt sett ses på som arv, der arvingene passivt mottar et stort gode. En hytte er i realiteten imidlertid : utgifter, vedlikehold, tid og eventuelt grobunn til konflikter som et samboerpar med barn bør stå sammen om, da det vil prege hele familien både med tanke på tidsbruk, økonomi osv. Affeksjonsverdi i hytte ligger stort sett hos den ene. jeg har familie der barna (nye generasjon der) har sagt at de ikke ønsker videre eierskap, og selger heller hytten og fordeler penger til evt å kjøpe seg egen hytte eller bruke på noe annet som er av hele den nye familiens interesse. Anonymkode: 8698e...017
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #20 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har noe å si overfor mannen din, men ikke i diskusjonen ellers. Hos oss har mannen og broren hans overtatt familiehytta. Verken jeg eller svigerinne kan blande oss i de større diskusjonene, det er ikke vår hytte. Men på hjemmebane kan vi jo si hva vi mener. I praksis ikke noe stort problem hos oss. Anonymkode: 3cf40...bd7 Ok?! Tidsbruk, vedlikeholdspenger, utgifter - som jeg regner med også påvirker din og dine barns fritid? Anonymkode: 8698e...017
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå