AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #1 Skrevet 19. juli 2023 Hvor mye mer kreves av en brukshund kontra en vanlig hunderase med mye energi? Anonymkode: 445b8...a4c
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #2 Skrevet 19. juli 2023 Sverige har sin egen liste over brukshunder. https://brukshundklubben.se/avel-halsa/sbk-brukshundraser/ Jeg synes det er rart at border collie ikke er med. I tillegg så hadde vanlig collie utgått. Hvis jeg kunne velge. Anonymkode: 445b8...a4c
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #3 Skrevet 19. juli 2023 Vi har harehund, hygen, som familiehund. Glad i turer og liker å få løpt fri av og til men den har tilpasset deg familielivet uten jakt overraskende godt. Var egentlig meningen å bruke den på jakt men etter ett par år mistet vi terrenget. Anonymkode: 63400...22e 1
Troyamin Skrevet 19. juli 2023 #4 Skrevet 19. juli 2023 Hva slags brukshund er det snakk om? Jakt, gjeter eller typisk vokterhund? De aller fleste hunder vi har, er brukshunder. De er bare (desverre) avlet med mindre og mindre drifter for å passe hvermannsen. Det eneste som ikke er avlet spesifikt for å ha en oppgave, er gjerne innenfor kategorien selskapsraser. Tar man rasene som er delt i to, en bruks og en eksteriør del, er det ofte stor forskjell. Spaniel, retriver, schæfer og nå malle, ser en godt hvilken som skiller seg ut. Selv ville jeg valgt brukshund over eksteriør hundene når som helst. Årsaken er at eksteriør hundene avles svakere for at de skal være lettere å håndtere. Problemet er at da mister de ofte motet. Resultatet blir da en hund som ikke har bærende aggresjon, noe som da utarter seg som usikkerhet. Og usikre hunder, biter oftest. Derfor ville jeg heller lagt inn ekstra arbeid i en brukshund kontra eksteriør hund. I det lange løp, lønner det seg. Bruker en god tid til trening de første tre årene, er mye gjort. Blant annet miljøtrening, sosialisering, fysisk og psykisk fostring og utløp for andre arvede egenskaper. En godt stimulert brukshund kan fint klare seg uten tur hver dag i perioder uten å gå "bananas" innendørs. Bare den får være med eier, er den fornøyd. 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #5 Skrevet 19. juli 2023 Troyamin skrev (16 timer siden): Hva slags brukshund er det snakk om? Jakt, gjeter eller typisk vokterhund? De aller fleste hunder vi har, er brukshunder. De er bare (desverre) avlet med mindre og mindre drifter for å passe hvermannsen. Det eneste som ikke er avlet spesifikt for å ha en oppgave, er gjerne innenfor kategorien selskapsraser. Tar man rasene som er delt i to, en bruks og en eksteriør del, er det ofte stor forskjell. Spaniel, retriver, schæfer og nå malle, ser en godt hvilken som skiller seg ut. Selv ville jeg valgt brukshund over eksteriør hundene når som helst. Årsaken er at eksteriør hundene avles svakere for at de skal være lettere å håndtere. Problemet er at da mister de ofte motet. Resultatet blir da en hund som ikke har bærende aggresjon, noe som da utarter seg som usikkerhet. Og usikre hunder, biter oftest. Derfor ville jeg heller lagt inn ekstra arbeid i en brukshund kontra eksteriør hund. I det lange løp, lønner det seg. Bruker en god tid til trening de første tre årene, er mye gjort. Blant annet miljøtrening, sosialisering, fysisk og psykisk fostring og utløp for andre arvede egenskaper. En godt stimulert brukshund kan fint klare seg uten tur hver dag i perioder uten å gå "bananas" innendørs. Bare den får være med eier, er den fornøyd. Disse brukshundene her. Som jeg linka til over her. Er de som blir regna som brukshunder i Sverige. https://brukshundklubben.se/avel-halsa/sbk-brukshundraser/ Anonymkode: 445b8...a4c
Troyamin Skrevet 20. juli 2023 #6 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Disse brukshundene her. Som jeg linka til over her. Er de som blir regna som brukshunder i Sverige. https://brukshundklubben.se/avel-halsa/sbk-brukshundraser/ Anonymkode: 445b8...a4c Da har du jo svært få raser å velge mellom. Vi har da langt flere brukshunder enn disse. Hvorfor akkurat disse rasene? Hva skal du bruke hunden til?
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #7 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 19.7.2023 den 3.30): Sverige har sin egen liste over brukshunder. https://brukshundklubben.se/avel-halsa/sbk-brukshundraser/ Jeg synes det er rart at border collie ikke er med. I tillegg så hadde vanlig collie utgått. Hvis jeg kunne velge. Anonymkode: 445b8...a4c Dette er raser som er knyttet til SBK. Det er ikke kun dette som er brukshunder. Det er litt annet system der enn Norge. Border collie ligger under Svensk Vallhundklubb. Anonymkode: 059ad...6eb 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #8 Skrevet 22. juli 2023 For å svare på spm, en god del mer. Min har god avknapp inne uansett hvor understimulert han er, men blir fort kreativ og overintens i alt han gjør om han ikke er balansert og får bruke hodet nok i løpet av uka. Som voksen nå så tåler han helt fint roligere dager i korte perioder. Han er på jobb hver dag, 4-5 dager i uka i søksarbeid og ellers lydighet/nesearbeid. Hunden min er sjelden alene og er med overalt. De aller aller fleste hunder er understimulerte og vi hadde sett en drastisk nedgang i problematferd om hundene fikk bruket hodet mer. Og at folk valgte raser som faktisk passer dem. De aller fleste hunderaser kan gå lange turer, drive med agility og lydighet og spor på hobbynivå. jeg syns det er dyreplageri å anskaffe seg arbeidshunder for å trene en time eller to i uka. Man skaffer seg ofte bare et problem. Anonymkode: 8e026...6d9
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #9 Skrevet 22. juli 2023 Forskjell på en 'setter og en malamut Anonymkode: 211c8...5e0
Tiuren Skrevet 22. juli 2023 #10 Skrevet 22. juli 2023 On 7/20/2023 at 6:08 AM, Troyamin said: Da har du jo svært få raser å velge mellom. Vi har da langt flere brukshunder enn disse. Hvorfor akkurat disse rasene? Hva skal du bruke hunden til? Hvilke brukshundraser mangler du, om man med brukshund mener "tjenestehund raser"? Jeg synes egentlig det er rart BC og australierene er i der selv om de er veldig egnet i konkurranse.
Troyamin Skrevet 22. juli 2023 #11 Skrevet 22. juli 2023 Tiuren skrev (2 timer siden): Hvilke brukshundraser mangler du, om man med brukshund mener "tjenestehund raser"? Jeg synes egentlig det er rart BC og australierene er i der selv om de er veldig egnet i konkurranse. Tidligere ble brukshundene kun regnet ut i fra det vi betegnet som tjenestehunder. Med tiden blir betegnelsen brukshund benyttet for alle arbeidshunder. (NBF, NRH, jakt osv) Da får vi med en gang større omfang av raser. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #12 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 19.7.2023 den 3.30): Sverige har sin egen liste over brukshunder. https://brukshundklubben.se/avel-halsa/sbk-brukshundraser/ Jeg synes det er rart at border collie ikke er med. I tillegg så hadde vanlig collie utgått. Hvis jeg kunne velge. Anonymkode: 445b8...a4c Border collie har egen raseklubb i Sverige, SVaK Det du lister er rasene som er innunder SBK paraplyen i forhold til avl. Det er ingen liste over brukshunder, men over brukshundrasene tilknyttet SBK Anonymkode: 93b30...1af
Tiuren Skrevet 22. juli 2023 #13 Skrevet 22. juli 2023 25 minutter siden, Troyamin said: Tidligere ble brukshundene kun regnet ut i fra det vi betegnet som tjenestehunder. Med tiden blir betegnelsen brukshund benyttet for alle arbeidshunder. (NBF, NRH, jakt osv) Da får vi med en gang større omfang av raser. Takk for avklaring, jeg er vist litt utdatert
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå