Gå til innhold

Bør jeg ta lillebroren og stikke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i vgs. alder.  Vår mor faller mellom to stoler. Hun er psykisk syk, men ikke syk nok til å få tvangsbehandling eller at bv involverer seg.

Hun er psykisk syk på den måten at hun er frekk og spydig. Hun har også kort lunte.  Jeg er tenåring, men hun smeller også til lillebroren stadig og han får ikke godt miljø hjemme.

Jeg vet hun ikke er slem men syk.  Ingen andre forstår det. 

Bør jeg bare ta med broren som går på barneskole og be nav om sosial?

Jeg har ikke lyst at han skal måtte bo hos fremmede.

Anonymkode: dd4e6...1dc

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At du på vgs skal ha omsorgen for ham er vel ikke særlig realistisk.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er i vgs. alder.  Vår mor faller mellom to stoler. Hun er psykisk syk, men ikke syk nok til å få tvangsbehandling eller at bv involverer seg.

Hun er psykisk syk på den måten at hun er frekk og spydig. Hun har også kort lunte.  Jeg er tenåring, men hun smeller også til lillebroren stadig og han får ikke godt miljø hjemme.

Er du myndig? Kontakt barneverntjenesten og be om hjelp. Du kan be om å bli verge for din lillebror. Har dere andre familiemedlemmer som kan støtte og hjelpe dere? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ring barneverntjenesten og be om råd. Du kan ringe barnevernvakta nå. 
Hvor gammel er du?

Anonymkode: ffd05...d98

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt barnevernet TS! Dette er viktig, de er der for å hjelpe dere❤️

Anonymkode: 9c74b...21f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjære TS! Så snill og omsorgsfull du er❤️ 

Jeg ville ringt barnevernstjenesten og forhørt meg om hvilke alternativer som finnes.

Jeg vet ikke om fosterhjem er et alternativ, men det kunne kanskje vært en god løsning. Eventuelt avlastningshjem i begynnelsen? 

Mange styrketanker til deg og stå på! 

Anonymkode: 70e7c...76b

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Kontakt barnevernet TS! Dette er viktig, de er der for å hjelpe dere❤️

Anonymkode: 9c74b...21f

Vel, vel. Du mener godt, men det er ikke grunnlag for tvang og frivillighet kan du tydeligvis glemme fra mors side.

En tenåring som sier at mor er sur og sint skaper ikke sterke reaksjoner. Det kan gjøre vondt verre. Men jeg har ikke gode råd jeg heller.

Anonymkode: e7fb3...498

AnonymBruker
Skrevet

Slår hun broren din?

I så fall kan du anmelde henne til politiet og de vil ta kontakt med barnevernet. Du kan ikke ta broren din å stikke. Det vil bare skape problemer for dere begge. 

Om du kan være verge, kommer an på mange forskjellige ting. Antagelig er du for ung til den rollen enda, men kanskje har dere andre i deres nettverk som kan være verge. Selv om dette er svært krevende for dere begge, så må du gjøre dette på den rette måten. Ønsker deg lykke til. 

Anonymkode: 6807e...03d

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjon og avsporing, samt svar til dette.

Mvh. Leselusa, mod.

Skrevet (endret)

Det er dessverre slik at barnevernet involverer seg for sjelden, og for lite i dette landet. Det er dessuten også slik at de har svært lav kompetanse når det kommer til diagnoser hos barnets foreldre. 

Det er selvsagt riktig å be deg om å gå de riktige skrittene - men jeg tror dessverre ikke at barnevernet vil involvere seg på den måten at ditt søsken får en bedre oppvekst. 

Hvor gammel er du? Og hva kan du tilby ditt søsken? Hvor er barnets far? Bor du for deg selv? 
Å ha fulltidsansvar for et barn er krevende - du har aldri fri..du kan ikke være på fest med dine jevnaldrende, det er du som alltid må sørge for at barnet er trygt og har det trygt. Du må ta all oppfølgning, og sørge for at barnet utvikler seg riktig. Du må stille på alle foreldremøter, følge opp på fritidsaktiviteter, sørge for sunn og riktig mat, riktige klær til riktig årstid, kos og trøst når barnet trenger det..samtidig som du selv skal utvikle deg og utdanne deg. 

Men, jeg vil si følgende; Du er et fantastisk storesøsken..hadde alle barn hatt et storesøsken som deg - vil det vært færre barn som har det vondt og utrygt. 

Endret av Vera

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...