Gå til innhold

Du som er ufør/langtidssykmeldt og går hjemme, når legger du deg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært på AAP i 2 år og ufør i 1 år, og har vært flink til å holde god døgnrytme frem til i sommer. Det faller meg ikke naturlig og har krevd hard disiplin. I det siste har jeg sovnet i 2-3 tiden og våknet i 11-12 tiden. Ser ikke poenget i å sitte oppe klokken 7 om morgningen uten mål og mening lengre. Har dårlig samvittighet for å ha så dårlig døgnrytme. Er jeg den eneste? 

Før la jeg meg 23 og sto opp 7. Fordi det er sosialt akseptabelt og forventet av samfunnet. Ikke fordi jeg må. 

Anonymkode: 34245...379

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var langtidssykemeldt ifjor og sov når det passet meg. 

Anonymkode: 69279...3ed

AnonymBruker
Skrevet

Legger meg alt mellom 21 og 03, etter hvordan formen er… Noen ganger sover jeg til 07, andre ganger 11. Av og til sover jeg litt midt på dagen :) 

Anonymkode: a82e2...e1f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg var langtidssykemeldt ifjor og sov når det passet meg. 

Meg igjen. Kan legge til at jeg ofte satt oppe sent, stod opp på morgenen og leverte barn i barnehage og deretter hjem og sov videre. Dersom far leverte i barnehage ordnet jeg barnet på morgenen og gikk å la meg igjen når de reiste.

AnonymBruker
Skrevet

Legger meg med mannen i mellom 23-02, men kan ligge våken lenge. 

Anonymkode: a5c9a...8fb

AnonymBruker
Skrevet

Legger meg i vanlig tid som er alt mellom 23:30 og 01:30. Står opp mellom 07:30-09:00.

Anonymkode: 8153f...a6d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer veldig, men legger meg sjelden før 02. I det siste har det vært rundt 03, men bruker som regel 1-2 timer på å sovne.

Anonymkode: ec4b3...405

AnonymBruker
Skrevet

Legger meg mellom 23 og 00 og våkner av meg selv mellom 7 og 9 en gang. Hadde dårligere døgnrytme før, men opplevde at jeg ble mer deppa av å sitte alene våken på nattestid.

Anonymkode: ba9d7...ea8

• Liker 1
Skrevet

Legger meg stort sett mellom 22:30 og 23:00. Står opp rundt kl.09:00 - 09:30. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har barn, så sover 23-07 som regel. Hadde jeg ikke hatt barn, ville jeg nok lagt meg og stått opp senere.

Greit å ha ordentlig døgnrytme, men alt er jo individuelt. Man kan fint ha en grei rytme på 2-11, så lenge det funker. Kjenner til enkelte som ikke får sove før i 4 tiden og våkner en eller annen gang midt på dagen.

Legg opp døgnrytmen til det som passer deg best! 

Anonymkode: 3254a...60b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legger meg 22 og står opp i 6-7 tiden

Anonymkode: ded73...a00

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Meg igjen. Kan legge til at jeg ofte satt oppe sent, stod opp på morgenen og leverte barn i barnehage og deretter hjem og sov videre. Dersom far leverte i barnehage ordnet jeg barnet på morgenen og gikk å la meg igjen når de reiste.

Helt likt meg. Noen ganger hadde jeg knapt rukket å sovne før jeg måtte opp med ungene og levere dem i bhg. Sov frem til de ble hentet rundt kl 15.

Anonymkode: 052be...bcb

AnonymBruker
Skrevet

Ligger meg når smertene psykisk og fysisk er noenlunde mindre til å få sove noen få timer før en blir vekket av smertene igjen. så varierer veldig når en får sove. 

Anonymkode: 9d713...ed6

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er jo syk, og sykdommen varierer en del, så det kommer an på formen. Jeg er ofte dårlig om kvelden. Må legge meg, men får ikke sove pga smerter. Noen  ganger bare ligger jeg på sofaen i stedet, og venter til smertene gir seg, så jeg kan legge meg og sove, kanskje i to-tre tretiden om natten.

Anonymkode: ed9b0...6f4

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs hvordan morgendagen og været ser ut. Er det meldt bra, blir det en utedag. Da gjerne i seng 00-01 og opp 08-08.30.

Er det drittvær er jeg ikke så nøye på det.

Anonymkode: b1baf...f1e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker å sitte oppe på kvelden og natta. Er da jeg føler meg mest kvikk. Sitter gjerne oppe til mellom 01-03 engang. 

Når jeg står opp varierer. Har barn, så når det er jeg som skal levere i bhg så står jeg opp mellom 07- 08 engang. Alt ettersom når barn våkner/evt jeg  må vekke barn for å rekke kjernetid i bhg. Men etter jeg har levert så går jeg og legger meg igjen, og sover en 2 - 3 t. 

Når jeg ikke skal opp med barn på morgen/ikke levere så sover jeg gjerne fram til rundt kl 11/11.30. Gitt at vi ikke skal ut på noe som familie, da står jeg opp før.

Anonymkode: 1189b...61c

AnonymBruker
Skrevet

Hjemmesykepleien kommer ikke før klokka to, så den blir minst halv tre før jeg er i seng. Ofte mer. 

Anonymkode: 2dd0f...a4d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hjemmesykepleien kommer ikke før klokka to, så den blir minst halv tre før jeg er i seng. Ofte mer. 

Anonymkode: 2dd0f...a4d

Kan jeg spørre hva du får hjelp med siden de kommer så sent? 

Anonymkode: 3b8d4...9fb

AnonymBruker
Skrevet

Er ufør og har alltid vært et b menneske på min hals. Jobbet kvelds og nattevakter før jeg ble ufør, så jeg har egentlig hatt samme døgnrytme siden jeg ble voksen. Legger meg rundt 3-4 og står opp mellom 11-12.

Anonymkode: 3b8d4...9fb

AnonymBruker
Skrevet

Legger meg for å sove kl 22.

Anonymkode: 0a7a2...032

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...