Gå til innhold

Er det vanlig å betale strøm og ved for låne av hytte fra foreldre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om dere låner hytte fra forelder, betaler dere for strøm og ved da? Hva er normalt? 

Pappaen min har en hytte på fjellet som vi har lånt hittil en gang nå i sommer og skal låne igjen. Kjæresten har fri tilgang på ved, så det tok han med opp sist. La igjen resten av veden fra sist. 

Pappa og kona er ofte på hytta, så ikke så ofte vi låner den. Max 1-2 ganger i året. De har god økonomi. 

Anonymkode: 3194e...1a1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri betalt for strøm eller ved, eller andre ting vi bruker på hytta til mine foreldre. Men så er mine foreldre den typen som gjerne spanderer og gir oss barna diverse «tilskudd» jevnt over, så aldri tenkt tanken en gang på at vi skal betale noe for lån av hytta. De er bare glad vi bruker den.

Anonymkode: 2ad6d...69c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ikke i min familie nei. Der er det bare å forsyne seg med det som er i skap og fryser også hvis man ønsker. Mamma og pappa har den mentaliteten at når jeg er hos de, eller på hytta dems så er jeg hjemme. De hadde blitt fornærmet hvis det hadde blitt snakk om å betale for å være der. Kjøper selvsagt inn mat og slik som jeg vil ha på butikken, men suprplementerer med det de har i hus av og til.

Anonymkode: 565c1...a38

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

K35

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke i min familie nei. Der er det bare å forsyne seg med det som er i skap og fryser også hvis man ønsker. Mamma og pappa har den mentaliteten at når jeg er hos de, eller på hytta dems så er jeg hjemme. De hadde blitt fornærmet hvis det hadde blitt snakk om å betale for å være der. Kjøper selvsagt inn mat og slik som jeg vil ha på butikken, men suprplementerer med det de har i hus av og til.

Akkurat det samme her. 

Anonymkode: e0059...754

AnonymBruker
Skrevet

Vi gjør ikke det. Men legger gjerne igjen en flaske vin eller en sjokolade som takk for lånet :) 

Anonymkode: 55f27...393

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes betaling virker unaturlig. Men det er som regel forbundet med en del arbeid å ha hytte. Da kan det kanskje være naturlig å hjelpe til uoppfordret når anledningen byr seg. For eksempel sanking av ved, vedlikehold, snømåking . . .

Hos oss er det helt motsatt. Det er datteren som har hytte og far som hjelper med praktiske ting.

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt om noen gang.

Anonymkode: b9b6b...c83

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har aldri betalt for strøm når vi låner hytta til svigerforeldre. Men de har veldig god råd, og hytta er lita og gammel, og det brukes nok ikke så mye strøm. Vi bruker av det som finnes i skap og skuffer, men fyller på med f.eks dopapir, håndsåpe, oppvaskmiddel, stearinlys…  Stort sett alltid er det litt å gjøre som å klippe gress, kanteklippe, luke, plante blomster, reparere diverse, male osv. 

Anonymkode: d7da5...3c6

• Liker 5
Skrevet

Nei. Men vasker, støvsuger etter oss, og fyller på med ting som tørrvarer, dopapir, kaffe osv. synes det blir underlig å begynne å betale for leie når det er nær familie. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å alltid ha med litt ekstra basisvarer for å fylle på. Slike ting som dopapir, vann osv. I tilfelle foreldrene mine kommer fram og det er helt tomt for slike essensielle ting. 

ved og strøm betaler jeg ikke for, men legger gjerne igjen noe godt og en flaske vin som takk for lånet

Anonymkode: 0cb37...a58

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Aldri tenkt på, for å være helt ærlig.. 

Anonymkode: 6e66e...721

AnonymBruker
Skrevet

Nei, får da være måte på grådighet. 
vi har lånt hytta til mamma i alle år, og det eneste er at vi vasker og tar av sengeklær til neste som kommer. 
Jeg er selv mor til to ungdommer. Hadde aldri falt meg inn å ta husleie eller at de må kjøpe egen mat, eller betale for dusj osv. i eget hjem. 
Noen foreldre er altså så grådig. 

Anonymkode: 30f43...53e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har de noe på hytta som bruker ekstra mye strøm/ved? Badstue, jacuzzi, stamp eller noe…?

Anonymkode: e108e...116

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg lurer på om dere låner hytte fra forelder, betaler dere for strøm og ved da? Hva er normalt? 

Pappaen min har en hytte på fjellet som vi har lånt hittil en gang nå i sommer og skal låne igjen. Kjæresten har fri tilgang på ved, så det tok han med opp sist. La igjen resten av veden fra sist. 

Pappa og kona er ofte på hytta, så ikke så ofte vi låner den. Max 1-2 ganger i året. De har god økonomi. 

Anonymkode: 3194e...1a1

Hos oss var det naturlig å legge igjen en symbolsk sum for strømbruk og ved. Tar også med og legger igjen forbruksvarer det går unna av.

Foreldre protesterte da jeg var yngre, studerte osv. Men i dag syns de det er greit fordi de vet vi tjener en god del mer enn dem.

(Av fare for å bli mistenkt for å være anonym snikskryter her🙃).

Så jeg er såpass sosialist at jeg mener inntekten/formuen skal ha no å si her. Er foreldre og barna like ‘rike’ skulle det sikkert ikke vært nødvendig. Har foreldre mye dårligere råd enn barna skulle det bare mangle at barna bidrar.

Anonymkode: f1f3e...eb7

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vi har egen hytte og ikke tilgang på noen familien, men tenker at når strømprisen og vedprisen har vært så dyr som den var i vinter bør man tilby seg å betale. Særlig om foreldre/familie er pensjonister med dårlig råd eller man selv tjener mer enn dem.

Vanligvis koster jo strømmen ingenting, men i vinter var det jo helt sinnssykt uten tilskudd! 

Anonymkode: e4e8c...703

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, mine foreldre ønsker ikke det, men egentlig synes jeg vi burde det. Kjøper istedenfor inn en del ting, og lar det stå igjen. 

Når min søster overtar hytta har vi allerede avtalt at da blir vi enige om en sum for lån. Bare så det dekker strøm/ved, ikke at de tjener på det, men det vil være mye greiere for meg også. Enkelt å forholde seg til, og så blir det ikke noe belastning for min søster og mann økonomisk at vi låner hytta. 

Anonymkode: e2c81...01e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har vi aldri gjort. Men vi passer på å ta med oss og legge igjen litt forbruksvarer. Har med en ny kanne med bensin hver gang osv. 

Anonymkode: 37ea2...ac8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Med de strømprisene som har vært har en uke på hytta gitt oss strømregninger på noen tusenlapper. Jeg ville ikke synes det var urimelig at de som brukte hytta betalte dette. Dette er kostnader på et helt annet nivå enn litt forbruksvarer.

Anonymkode: dff10...eab

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi betaler for strøm etter å ha lånt sommerhus av mine svigerforeldre. Leser av strømmåler når vi kommer og når vi reiser og betaler sånn omtrent det vi har brukt. Mine svigerforeldre har råd til å betale for oss og de sier ofte at de ikke vil ha penger. Men vi vet at de da vil uffe og klage når strømregninga kommer og det orker vi ikke å høre på 😄 Så vi velger derfor å betale litt. 

Anonymkode: b29e3...d78

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...