Gå til innhold

Barn som går på skole i Oslo sentrum

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Har noen barn som går på skole i Oslo sentrum? Hvilken skole går de på og erfaringer? Vi har veldig lyst til å flytte til byen, leve et mer urbant liv. Sett litt på Ila og Bolteløkka, men blir ikke klok. Hvordan er miljøene? 

Anonymkode: 02364...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er ingen skoler i selve Oslo sentrum, nærmeste blir vel Løkkegata eller Grünerløkka tror jeg

Anonymkode: a70f1...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Er ingen skoler i selve Oslo sentrum, nærmeste blir vel Løkkegata eller Grünerløkka tror jeg

Anonymkode: a70f1...158

Ruseløkka skole i Vika er jo i sentrum. 

Anonymkode: 33b38...1e1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har barn på Uranienborg, er litt både-og. Veldig mye hyggelige folk, men har vært mye tull med selve skolen(-ledelsen).  Hører bra ting om både Bolteløkka og Sagene.

Anonymkode: b58b8...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Både Bolteløkka og Ila er sett på som gode skoler. Bolteløkka er mest populær av de to, men det handler mest om snobberi (den er i all hovedsak ressurssterk, hvit øvre middelklasse - Ila litt mer blandet demografi). 

Jeg har inntrykk av mange av skolene gjennom jobb. De jeg ville unngått med egne barn i sentrum/urbane strøk er Sagene, Lakkegata, Møllergata, Vahl og Uranienborg - av ulike årsaker. Har veldig godt inntrykk av Kampen, Lilleborg, Grünerløkka og til dels Vålerenga.

Anonymkode: b519b...e7e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har selv barn på Sagene, det er veldig fin foreldregruppe og barna er en fin miks med stort sett ressurssterke foreldre og sånn 15 % sosialbolig. Inntrykk av at det samme gjelder Grünerløkka og Lilleborg (naboskoler). 

Bolteløkka er nok veldig bra, om du har råd til å bo i skolekretsen. 

Anonymkode: e3c04...501

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ila og Bolteløkka er gode og veldrevne skoler. Har bodd i strøket i 30 år og hatt barn på Ila. Veldrevet AKS.  Mange fine tradisjoner som karneval, Lucia og 17. mai-feiring. Ila har dessuten et eget sted for uteskole på Skar i Maridalen. 

Anonymkode: b54b3...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å bo i Oslo sentrum med barn er ikke anbefalt. Veldig ustabile miljø, folk flytter i hytt og pine.

Anonymkode: 6545d...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er fornøyd med Gamlebyen skole. Var også fornøyd med Kampen. 

Anonymkode: 25e70...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Å bo i Oslo sentrum med barn er ikke anbefalt. Veldig ustabile miljø, folk flytter i hytt og pine.

Anonymkode: 6545d...334

Det er faktisk ikke så ustabilt når barna begynner på skolen. Barnehageårene er derimot preget av mange som forflytter seg rundt omkring. Min erfaring er at når folk først har tatt et valg om å bli etter at barna begynner på skolen, da blir de i skolekretsen. 

Anonymkode: 09761...c51

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om dere har råd til å flytte inn i skolekretsen til Hasle skole er det ikke et dårlig alternativ. Ellers har jeg bare fine ting å si om Ila skole. Bolteløkka er mer homogent, på godt og vondt. Mange som bor i området har mye penger. Ikke så gøy å vokse opp i et område man har minst.

Anonymkode: 09761...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du har sønner så er det ikke noe problem. Alle skoler har sine positive og negative sider, men det blir folk av de alle sammen. Har du døtre så ville jeg vært mer forsiktig og valgt skoler uten for stor andel fremmedkulturelle. 

Anonymkode: 96bc9...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis du har sønner så er det ikke noe problem. Alle skoler har sine positive og negative sider, men det blir folk av de alle sammen. Har du døtre så ville jeg vært mer forsiktig og valgt skoler uten for stor andel fremmedkulturelle. 

Anonymkode: 96bc9...f33

Generelt er det guttene det ikke blir folk av. Stor overvekt av gutter blant dem, uavhengig av bosted/skole. Hvis du ser på fremmedkulturelle som en trussel, skjønner jeg ikke hvorfor du tror tre år på ungdomsskolen er verre for døtre enn sønner. Vi snakker sentrumsskoler her, som Bolteløkka og Ila. Hvilke sentrumsskoler går dine barn på?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn på Bjølsen skole (Gutt). Veldig fornøyd med både det faglige og sosiale. På sist foreldremøte var 20 av 22 tilstede. Engasjert og fin foreldregruppe. Selvsagt er det utfordringer i hver klasse, men det sier mine venninner som er lærere i små klasser i Rogaland også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker skrev (På 19.7.2023 den 0.06):

Både Bolteløkka og Ila er sett på som gode skoler. Bolteløkka er mest populær av de to, men det handler mest om snobberi (den er i all hovedsak ressurssterk, hvit øvre middelklasse - Ila litt mer blandet demografi). 

Anonymkode: b519b...e7e

Hei, min erfaring av Bolteløkka er en helt annen. Foreldrene er kanskje resurssterke, men det er ikke skolen. Både lærere og AKS virker som om de gjør et absolutt minimum. Mitt inntrykk er at økonomien til skolen er svært skral, noe som ofte blir dratt fram som unnskyldning til å la være å gjennomføre lovpålagte tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.7.2023 den 11.47):

Ila og Bolteløkka er gode og veldrevne skoler. Har bodd i strøket i 30 år og hatt barn på Ila. Veldrevet AKS.

Anonymkode: b54b3...f0b

Min erfaring er at Bolteløkka ikke er en god og veldrevne skole. Dårlig økonomi og lærere som ikke klarer å sette seg i respekt hos elevene. Elever som har krav på spesialundervisning får ikke det, med det resultat at klasserommet er en fin blanding av en lekeplass, slagmark og klasserom. Spesielt AKS på Bolteløkka er nærmest uforsvarlig å sende barna sine på. Her får barn løpe ute i t-skjorte på vinteren, og uten sokker uten at de voksne som har ansvar for dem gjør noe med det, selv etter at man gir dem tilbakemelding på det gjentatte ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 19.7.2023 den 18.26):

Generelt er det guttene det ikke blir folk av. Stor overvekt av gutter blant dem, uavhengig av bosted/skole. Hvis du ser på fremmedkulturelle som en trussel, skjønner jeg ikke hvorfor du tror tre år på ungdomsskolen er verre for døtre enn sønner. Vi snakker sentrumsskoler her, som Bolteløkka og Ila. Hvilke sentrumsskoler går dine barn på?

Fordi? 

Anonymkode: 4e5ad...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...