Gå til innhold

Bør en seksåring kunne telle til 20?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ellers enig med de som sier at hvis man føler det er veldig viktig å lære barna ting før de begynner på skolen, så er tallforståelse viktigere enn rekkefølge. I leksearkene hadde de mye om mengder. Ringe rundt hva som er størst eller minst. Så jeg regner med det er fint å starte med det. Og lyder for de enkle bokstavene er jo greit å kunne litt om. Slange begynner med ssss (De hadde det i barnehagen her.)

Morsomt med små barn som er flinke å telle. Men de blir ikke flinkere i matematikk av den grunn. Jeg tror snarere det blir kjedelig og lite motiverende hvis de kan "for mye" før de starter. 

Anonymkode: 2d0a8...09d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ellers enig med de som sier at hvis man føler det er veldig viktig å lære barna ting før de begynner på skolen, så er tallforståelse viktigere enn rekkefølge. I leksearkene hadde de mye om mengder. Ringe rundt hva som er størst eller minst. Så jeg regner med det er fint å starte med det. Og lyder for de enkle bokstavene er jo greit å kunne litt om. Slange begynner med ssss (De hadde det i barnehagen her.)

Morsomt med små barn som er flinke å telle. Men de blir ikke flinkere i matematikk av den grunn. Jeg tror snarere det blir kjedelig og lite motiverende hvis de kan "for mye" før de starter. 

Hadde en i klassen som var på det nivået, lærer brukte ekstra bøker på hen. 

AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er at barnet klarer det grunnleggende som å gå på do selv, kle på seg selv, glidelåser, pakke ut og inn av sekken, hente vann selv osv.

Dette jaget med at unger skal kunne tall og bokstaver er helt tåpelig. 

Jeg er av den siste generasjon med seksern. Alstå et leke år på skolen før man begynte i første og vi hoppet over tredjeklasse. 

Kan ærlig innrømme at barn trenger lek og aktiviteter mer enn å sitte på ræva og telle til 20 i førsteklasse.

Ikke stress med telling og diverse. Alle barn i første klasse starter å lære seg å telle til 10 de første månedene. Selv de som kan telle til 100.

Så sett heller pris på at barnet ditt vil ha læreglede og ikke må kjede seg gjennom første fordi barnet kunne det meste fra før av 😊

Anonymkode: a5a8e...116

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
tussi680 skrev (3 minutter siden):

Hadde en i klassen som var på det nivået, lærer brukte ekstra bøker på hen. 

Da går jeg ut fra at han var på det nivået til godt uti første klasse? Her startet de svært så forsiktig i matematikk, med tallinjer og mengder,  og avsluttet året med subtraksjon og addisjon av tall opp til 20. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da går jeg ut fra at han var på det nivået til godt uti første klasse? Her startet de svært så forsiktig i matematikk, med tallinjer og mengder,  og avsluttet året med subtraksjon og addisjon av tall opp til 20. 

Det var sånn gjennom hele småskolen. 

Skrevet

Ja, det ville jeg egentlig si, men hvis hun klarer å telle til tolv, er det neppe noen fare. Det har sikkert bare hengt seg litt opp, hvis du lar det ligge en stund, går det sikkert bedre neste gang du prøver.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvordan overlevde vi på 90-tallet egentlig?

Anonymkode: 38cd1...d7f

Det lurer jeg også på. Jeg hadde ikke gått i barnehage og kunne ikke en gang skrive navnet mitt da jeg begynte på skolen i 1990.  Husker ikke om jeg kunne telle, men tror neppe at jeg kunne telle til 20. Jeg har alltid vært en av de skoleflinke og fikk gode karakterer i norsk og matematikk. Trist at foreldre skal stresse så fælt med at seksåringene skal kunne pensum før de begynner på skolen fordi alle på KG er så "flinke". 

Ut fra det ts forteller, så har barnet tallforståelse, og da er det ingen grunn til å stresse eller bekymre seg. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har ikke dyskalkuli ihvertfall, vet ikke med pappaen hennes.. Men det er manglende interesse rett og slett. Og vi har prøvd. Har kjøpt aktivitetshefte med tall og regning og det mestrer hun supert, men det er dette med rekkefølger som hun ikke er helt med på. Alfabetet, tall, ukedager, måneder.. Jeg har ikke vært veldig flink til å pugge dette med henne, men forteller jo masse rundt det. Hun vet jo hva helg er til og ukedag og ferier og årstider og alt.. 

Anonymkode: a207b...513

Jeg har både dyskalkuli og dyseleksi jeg 😅

Jaggu har jeg overlevd, en mastergrad har jeg også. Min bror har både adhd og dyseleksi. Jaggu har han mastergrad og nå en god jobb innen IT.

Anonymkode: eff4c...7b5

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt klart JA!

Anonymkode: 76923...2f9

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Fint at dere er stolte av barna, men det er sikkert ikke så himla interessant for ts at "alle andre barn" er flinkere. KG altså. 

Foreldrene som svarer kan nok alfabetet, men har ikke helt den store leseforståelsen. 🤭

Anonymkode: ea1c2...03c

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Barnebarnet på 5 teller til 20 både på Norsk og Engelsk.

Anonymkode: f1d51...037

AnonymBruker
Skrevet

Som lærer er jeg mindre opptatt av hvem som kan telle til 100 og hvem som kan alfabetet eller skrive sitt eget navn. Vi starter fra bunnen i 1. klasse, og terper mye på det grunnleggende. 

Det som derimot ER viktig for at barnet skal trives og lykkes på skolen er et godt hverdagsspråk slik at ungen gjør seg forstått og skjønner hva læreren sier. At de kan vente på tur, lytte til en beskjed, dele med andre og bruke innestemme. 

Hvert år møter jeg foreldre på oppstartsantale som er så himla opptatt av å fortelle alt ungen deres kan: lese, plassere land på kartet, addere og snakke YouTube-engelsk og automatisk tror at dette er viktig for at barna skal lykkes på skolen. Ingenting av dette er forkunnskaper man trenger for å starte på skolen, og har generelt lite å si for videre skolegang da de aller fleste plukker opp disse tingene kjapt. 

Det er ikke dermed sagt at disse tingene er unyttige, men det gir ingen direkte fordeler heller, og mitt inntrykk er at mange foreldre bruker disse tingene som en «hvilepute» der de tror at barnet er skoleklart lenge før det faktisk er tilfelle. 

Hvis jeg var mamma til en 6-åring i dag ville jeg heller øvd på: 

- Vente på sin tur til å snakke

- Lytte, både til fortellinger og beskjeder

-Av/påkledning og selvstendighet på toalettet

- Blyantgrep og annen finmotorikk som f.eks. å holde en saks. 

- Høytlesning. Ikke vær opptatt av hvorvidt barnet kan lese selv, men leseforståelsen. Hvor mye forstår barnet av det du leser?

Anonymkode: f7c01...219

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Som lærer er jeg mindre opptatt av hvem som kan telle til 100 og hvem som kan alfabetet eller skrive sitt eget navn. Vi starter fra bunnen i 1. klasse, og terper mye på det grunnleggende. 

Det som derimot ER viktig for at barnet skal trives og lykkes på skolen er et godt hverdagsspråk slik at ungen gjør seg forstått og skjønner hva læreren sier. At de kan vente på tur, lytte til en beskjed, dele med andre og bruke innestemme. 

Hvert år møter jeg foreldre på oppstartsantale som er så himla opptatt av å fortelle alt ungen deres kan: lese, plassere land på kartet, addere og snakke YouTube-engelsk og automatisk tror at dette er viktig for at barna skal lykkes på skolen. Ingenting av dette er forkunnskaper man trenger for å starte på skolen, og har generelt lite å si for videre skolegang da de aller fleste plukker opp disse tingene kjapt. 

Det er ikke dermed sagt at disse tingene er unyttige, men det gir ingen direkte fordeler heller, og mitt inntrykk er at mange foreldre bruker disse tingene som en «hvilepute» der de tror at barnet er skoleklart lenge før det faktisk er tilfelle. 

- Høytlesning. Ikke vær opptatt av hvorvidt barnet kan lese selv, men leseforståelsen. Hvor mye forstår barnet av det du leser?

Takk for et nyttig innlegg. Nå fikk jeg meg en god latter. Ser for meg stolte KG-foreldre som sitter og skryter av ferdighetene til gullungen mens læreren smiler og nikker høflig. 🤭

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt klart JA!

Anonymkode: 76923...2f9

Hvorfor tenker du det? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Bør en seksåring kunne telle til tjue når hun begynner på skolen? 

Hun teller fint til tolv, så skjærer det seg og det kommer masse random tall typ fjorten, seksten, atten, seksten, tretten.. 

Vi har prøvd tellesanger og det å telle vanlig, men det har ikke fungert. Skal innrømme at jeg ikke har sittet veldig mye med dette her, fordi hun er god på så mye annet. Samtidig virker hun ikke ut til å ha roen så veldig lenge før hun skal Over på noe annet. 

Bokstaver og slikt kan hun sitte en stund med, og enkle mattestykker av eget initiativ. 

Bør jeg bekymre meg eller kan jeg fortsette å ta det med ro? Jeg har egentlig tillit til at skolen finner en fin pedagogisk måte å lære de små å telle på... 

Aner ikke hvor langt vår treåring kan telle. For han mister konsentrasjonen fort. I allefall til 40. Men han har skjønt hvordan det fungerer og trenger bare å vite at det er «førti» han skal telle videre på og så teller kan til 49 og spør igjen hva neste runde tall heter og hvis vi da sier femti så fortsetter han til 59 og spør på nytt. 

men hvis ungen kan to språk så ka hun vel mer enn nok. En skal ikke kunne alt FØR en starter på skolen. 

Anonymkode: cf496...830

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for et veldig nyttig og informativt innlegg ❤️❤️💕❤️💕😊

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Foreldrene som svarer kan nok alfabetet, men har ikke helt den store leseforståelsen. 🤭

Anonymkode: ea1c2...03c

Hehe den var fin 😂❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, spiller ingen rolle. De lærer det på skolen.

Anonymkode: 175e8...36b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ja toåringen her kan telle til tolv. Så er nok ganske forskjell fra barn til barn. 

Ja jeg tenker jo litt det samme. Jeg kunne både lese og skrive at jeg var fire år gammel, og noen er jo bedre på tall enn bokstaver osv, så derfor ble jeg med ett usikker, siden hun ikke har vært veldig interessert i alfabet og tall å pugge rekkefølgen med sanger osv, men vært så god på andre ting.. 

Hehe ja ble litt nervøs nå ja, for å være ærlig. Hun er utrolig god i språk, hun har lært seg flytende engelsk på egenhånd og har et fantastisk ordforråd både på norsk og engelsk og når jeg sitter med russisk på duolingo liker hun å joine meg og herme etter ordene og skrive bokstavene. Så hun liker godt å lære.. Bare noe mer enn andre ting liksom. Men det å telle til tjue og tretti osv er jo ganske grunnleggende, så derfor jeg ble litt sånn usikker.. 

Kanskje hun er flinkere på visuell læring? Har dere satt dere ned og skrevet ned 1-20, og/eller fått henne til å skrive ned 1-20?

Anonymkode: 0e231...da2

AnonymBruker
Skrevet

Det å telle er å lære seg en regle. Så å telle til 20, eller 100 er pugging. Mengdeforståelsen sier det ingenting om. Jeg ville ikke fokusert så mye på selve tellinga, men heller hva betyr mengden 2, 5 osv. 

Anonymkode: 48665...b2f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...