Gå til innhold

Bør en seksåring kunne telle til 20?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jenta her kunne telle til 20 rett før fylte 2 år, så det er jo litt uvant om en 6 åring ikke klarer dette. Men slapp av,du skriver jo at barnet kan sitte med bokstaver og enkle regnestykker. Når hun kan det, så tenker jeg at du ikke trenger å tenke noe mer på det. Det er mange skolestartere som ikke kan noe særlig om verken bokstaver eller regning.

Anonymkode: 1711a...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Av seg selv såklart. De andre barna har ikke oversikt over alle i klassen, men de merker veldig godt om andre er flinkere enn dem. Jeg vet godt hvordan første klasse fungerer, og ja, barna blir fort usikre og sammenligner seg med andre. Mine har gjort det. Og nei, vi har ikke presset dem hjemme.

Her ville eldstemann ikke si noe i engelsktimene fordi det var noen engelskspråklige der, så han ble forferdelig usikker og følte seg virkelig dårlig. Det var han jo så klart ikke i forhold til de fleste, men når man ikke prøver blir man ikke bedre og da blir man hengende etter.

Anonymkode: b6602...a24

Og hvordan visste egentlig din sønn hvor langt Kari og Mona og Per og Martin kunne telle de første ukene? Ts sin datter vil ha lært å telle til 20 og mer lenge før de egentlig har observert hvor langt de andre barna kan telle. 

Har du et barn som sammenligner seg ekstremt med andre må du jobbe med helt andre ting enn pugging av tall. For pugging av tall har ingen hensikt. Veldig mange foreldre henger seg opp i helt feil ting før barna begynner på skolen. At et barn kan alfabetet er heller ingen stor fordel eller særlig imponerende. Noen barn er gode til å pugge men man blir ikke god i matte eller god til å lese av den grunn. Du kan heldigvis være kjempegod til å lese selv om du ikke vet at B er den andre bokstaven i alfabetet. 

Anonymkode: ea1c2...03c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er det jo naturlig at samtalene og observasjonene går på det barnet er interessert i 😊 hun er en veldig tenkende og observant person og har god fantasi, så vi snakker ofte om det. Hun stiller mange spørsmål, og da er det gjerne noe hun har gått og tenkt på over hendelser osv.. Så kan hun plutselig stoppe opp å si, den butikken der er jo den samme som i nabobyen. 

Ja virker som hun er veldig klar. Helt ærlig tror jeg hun forstår ganske mye, selvom det i rekkefølge ikke alltid er der. 

Tror at når de begynner på skolen så er det litt annet enn hvordan man lærer ting hjemme. At de har lettere for å ta til seg hva læreren eller lærerinnen sier fremfor egne foreldre.. Noen ganger 😅

Anonymkode: a207b...513

Handler nok mest om at lærere er pedagoger og vet hvordan man skal lære lesing og tallforståelse. Mange foreldre henger seg opp i pugging og tror at barna deres kan så innmari mye når de egentlig ikke kan det. men pugging har overhodet ingen hensikt på dette nivået her.

Det er jo en grunn til at lærerutdannelsen er 5 år. 😉 Det er ingenting galt med oss foreldre selv om vi er dårlige lærere, men det er jo dumt å bruke energi og tid på ting skolen håndterer mye bedre. Nysgjerrighet og samtaler hjemme er viktig, å pugge tall eller alfabetet er ikke viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan overlevde vi på 90-tallet egentlig?

Anonymkode: 38cd1...d7f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For noen svar du får 🤯 

Fint for deres barn at de kan komponere klaverstykker og spalte atomer i en alder av 4, men poenget er at barna skal kunne være noenlunde selvstendige med påkledning og toalettbesøk. Resten lærer de på skolen. 

Ofte foretrekker læreren at de ikke har med en masse diy-lærdom fra heimen når de begynner.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bør en seksåring kunne telle til tjue når hun begynner på skolen? 

Hun teller fint til tolv, så skjærer det seg og det kommer masse random tall typ fjorten, seksten, atten, seksten, tretten.. 

Vi har prøvd tellesanger og det å telle vanlig, men det har ikke fungert. Skal innrømme at jeg ikke har sittet veldig mye med dette her, fordi hun er god på så mye annet. Samtidig virker hun ikke ut til å ha roen så veldig lenge før hun skal Over på noe annet. 

Bokstaver og slikt kan hun sitte en stund med, og enkle mattestykker av eget initiativ. 

Bør jeg bekymre meg eller kan jeg fortsette å ta det med ro? Jeg har egentlig tillit til at skolen finner en fin pedagogisk måte å lære de små å telle på... 

Ja! Her kunne de telle til over 100, skrive navnet sitt og noen ord, og de kunne hele alfabetet. Men de fleste kan kanskje skrive navnet sitt og telle til 50?  Om hun ikke kan det no så lærer hun det på skolen. Barn er forskjellige. 

Anonymkode: ad0d3...441

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja! Her kunne de telle til over 100, skrive navnet sitt og noen ord, og de kunne hele alfabetet. Men de fleste kan kanskje skrive navnet sitt og telle til 50?  Om hun ikke kan det no så lærer hun det på skolen. Barn er forskjellige. 

De telte til 100 lenge før de var 6.  20 kunne de når de var 2-3år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De telte til 100 lenge før de var 6.  20 kunne de når de var 2-3år.

Men har dere brukt mye tid til å pugge på dette? Hvor ofte teller dere sammen og lager du tellesanger? Forstår toåringen din at det ligger fem eplebiter i skåla pga tellingen eller er det kun rekkefølgen du har lært dem? 

Jeg spør egentlig dette litt til alle som sier de har barn som kan telle til hundre osv, for meg som ikke har gjort dette noe særlig føler jeg meg litt dum tbh. Er det mye tid og arbeid dere har lagt i det å lære barna å telle? Ungen min har jo god forståelse av antall og færre og flere og like mange, men idk.. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det viktigste barnet må kunne til skolestart er og spise niste foran skjerm. 
Alt annet lærer de fort.

Anonymkode: 3a8d3...cc0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja. På 4 årskontroll ble barna bedt om å telle til 20. forventes da.

Anonymkode: d8cfc...2e8

Nei. De ble bedt om å telle til ti. Var i 4 årskontroll med mi i juni.

Anonymkode: 0f0ae...31c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Men har dere brukt mye tid til å pugge på dette? Hvor ofte teller dere sammen og lager du tellesanger? Forstår toåringen din at det ligger fem eplebiter i skåla pga tellingen eller er det kun rekkefølgen du har lært dem? 

Jeg spør egentlig dette litt til alle som sier de har barn som kan telle til hundre osv, for meg som ikke har gjort dette noe særlig føler jeg meg litt dum tbh. Er det mye tid og arbeid dere har lagt i det å lære barna å telle? Ungen min har jo god forståelse av antall og færre og flere og like mange, men idk.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Er ganske sikker på de fleste som skryter av at 3-4 åringene teller til hundre har lært dem å pugge rekkefølgen, ikke forståelsen av tall. At 15 er mer enn 11 osv.

Mi på 4 teller lett til 20. Men hun var samtidig overbevist om at 8 var mye mer enn 12 her for leden☺️ Hun har med ord bare pugget tallene fra 1-20 uten å forstå dem.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

5 år- kan telle til 30 og gjenkjenne halvparten av alfabetets bokstaver..

Anonymkode: aa648...c69

Ingen som spurte om hva barnet ditt kan.

Anonymkode: 3f69d...9d3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ikke stress. De som ikke kan det, lærer tallene på skolen. Matematikken er snill første året. Tallinjer gikk igjen på de første leksearkene. 

Anonymkode: 2d0a8...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det viktigste barnet må kunne til skolestart er og spise niste foran skjerm. 
Alt annet lærer de fort.

Anonymkode: 3a8d3...cc0

Ja, mye skjermbruk når de spiser.

Jeg får legge til: gå på do selv, kle på seg yttertøy og rekke opp hånda. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fint at dere er stolte av barna, men det er sikkert ikke så himla interessant for ts at "alle andre barn" er flinkere. KG altså. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne telle til 10 på 1960 tallet. Så: videre telling ble lært på skolen og ikke sett på som rart i hele tatt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...