Gå til innhold

Bør en seksåring kunne telle til 20?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja. På 4 årskontroll ble barna bedt om å telle til 20. forventes da.

Anonymkode: d8cfc...2e8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja. På 4 årskontroll ble barna bedt om å telle til 20. forventes da.

Anonymkode: d8cfc...2e8

Ikke her as. Da var det hørsel og syn og at hun skulle svare på spm rundt hva de så i en bok. Ingenting å sette fingeren på, utenom at hun måtte sjekke synet, men de gjør kanskje forskjellig i helsestasjonene. 

Anonymkode: a207b...513

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min treåring teller til 20 på engelsk og norsk… Selv om det er stor forskjell mellom barn er det veldig sært å ikke telle til mer enn tolv når man er seks år. Storesøsken her talte til mer enn 100 da de begynte på skolen (de var 5 år da). Har dere ikke øvd på å telle? Sett på husnummer når dere går tur? Lekt gjemsel og talt til 20? Ville kanskje øvd litt på det før skolestart ja.

Er det noen av dere foreldre som har dyskalkuli som kan har gått i arv? Kan hun alfabetet?

Anonymkode: b6602...a24

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Hvorfor er det så mange her som svarer hva deres egne barn kan? Det er jo overhodet ikke det ts spør om. Ts lurer på om et barn bør kunne det før skolen begynner. Hva som er vanlig er ikke relevant. 

Jeg vil derfor si ts at det ikke er noe dere bør stresse med. Praktiske ferdigheter er viktigere før skolestart. Barnet vil raskt lære å telle på skolen. 

Jeg syns også det høres ut som manglende interesse, og forstår egentlig barnet godt. Uten noen praktisk kontekst kan det virke ganske meningsløst å pugge tallene til 20. På skolen setter de det jo i en kontekst. At barn mestrer påkledning og å tørke seg på do er langt viktigere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er fint om de kan skrive navnet sitt. Ellers bør (må) de være selvstendige ved dobesøk, påkledning, spising etc. 

Anonymkode: c89a1...29e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det noen av dere foreldre som har dyskalkuli som kan har gått i arv? Kan hun alfabetet?

Herregud, hva er egentlig vitsen med å spørre? At et barn som ikke går på skolen ikke kan telle er ikke et tegn på dyskalkuli. Og OM barnet har dyskalkuli er det uansett ingenting ts kan gjøre med det nå, det fikses ikke av å pugge tall. 

Det er også helt fullstendig normalt å ikke kunne alfabetet. Har ikke dysleksi av den grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min treåring teller til 20 på engelsk og norsk… Selv om det er stor forskjell mellom barn er det veldig sært å ikke telle til mer enn tolv når man er seks år. Storesøsken her talte til mer enn 100 da de begynte på skolen (de var 5 år da). Har dere ikke øvd på å telle? Sett på husnummer når dere går tur? Lekt gjemsel og talt til 20? Ville kanskje øvd litt på det før skolestart ja.

Vi pleier ikke snakke om hus nr, vi pleier somregel bare prate både om dyr og blomster og sånn generelt om alt hun tenker på ...er det noe folk gjør, ser på husnr og sånt? Jeg tenker liksom ikke på det i det hele tatt, og peke på hus nr og skilt med tall osv og snakke om det, for samtalene våre er ikke der i det hele tatt... Hun pleier å spørre hva det står på skilt da, sånn reklameplakater og kiwi logoen osv.. 

Vi teller bare til ti på gjemsel, og pleier å telle til tjue og mer når jeg skal fortelle hvor mange dager til sånn og sånn, så teller jo i hverdagen. Hun kan ikke alfabetsangen, men hun kan mange bokstaver (skrive og gjenkjenne dem), addere opp til ti og subtrahere under fem. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Albbas skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er det så mange her som svarer hva deres egne barn kan? Det er jo overhodet ikke det ts spør om. Ts lurer på om et barn bør kunne det før skolen begynner. Hva som er vanlig er ikke relevant. 

Jeg vil derfor si ts at det ikke er noe dere bør stresse med. Praktiske ferdigheter er viktigere før skolestart. Barnet vil raskt lære å telle på skolen. 

Jeg syns også det høres ut som manglende interesse, og forstår egentlig barnet godt. Uten noen praktisk kontekst kan det virke ganske meningsløst å pugge tallene til 20. På skolen setter de det jo i en kontekst. At barn mestrer påkledning og å tørke seg på do er langt viktigere. 

Jeg er litt uenig med deg selv om det praktiske også er viktig. De aller fleste barn teller til mye mer enn 20 når de begynner på skolen, så jeg tenker at det at man ikke kan telle til mer enn 12 gjør det ganske sannsynlig at man blir stemplet som «dum» og får dårlig selvtillit fra start. Dårlig skolestart kan sitte i lenge!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Albbas skrev (3 minutter siden):

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er fint om de kan skrive navnet sitt. Ellers bør (må) de være selvstendige ved dobesøk, påkledning, spising etc. 

Albbas skrev (Akkurat nå):

Herregud, hva er egentlig vitsen med å spørre? At et barn som ikke går på skolen ikke kan telle er ikke et tegn på dyskalkuli. Og OM barnet har dyskalkuli er det uansett ingenting ts kan gjøre med det nå, det fikses ikke av å pugge tall. 

Det er også helt fullstendig normalt å ikke kunne alfabetet. Har ikke dysleksi av den grunn. 

Jeg har ikke dyskalkuli ihvertfall, vet ikke med pappaen hennes.. Men det er manglende interesse rett og slett. Og vi har prøvd. Har kjøpt aktivitetshefte med tall og regning og det mestrer hun supert, men det er dette med rekkefølger som hun ikke er helt med på. Alfabetet, tall, ukedager, måneder.. Jeg har ikke vært veldig flink til å pugge dette med henne, men forteller jo masse rundt det. Hun vet jo hva helg er til og ukedag og ferier og årstider og alt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange foreldre kan stolt fortelle om barnet sitt som kan telle til 10. Kanskje kan barnet til og med telle til hundre? Problemet er at det er ganske stor forskjell på det å kunne telle og å ha tallforståelse. Hvis man kan reglen med tall opp til 10 betyr ikke det at man forstår at tall representerer mengder.

https://www.dragonbox.no/blogg/tabben-nar-du-laerer-barn-a-telle

Er nok mange barn i denne tråden som kan telle som fortsatt mangler tallforståelse. Null stress. 

Anonymkode: ea1c2...03c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er litt uenig med deg selv om det praktiske også er viktig. De aller fleste barn teller til mye mer enn 20 når de begynner på skolen, så jeg tenker at det at man ikke kan telle til mer enn 12 gjør det ganske sannsynlig at man blir stemplet som «dum» og får dårlig selvtillit fra start. Dårlig skolestart kan sitte i lenge!

Stemplet som dum? Av hvem? Det er sannsynligvis ingen medelever som vil oppfatte hvor langt denne ungen kan eller ikke kan telle før ungen har lært å telle til 20 eller sannsynligvis minst 100.. Hvordan tror du egentlig første klasse fungerer? "Hei Ella, velkommen til tredje skoleuke, nå kan du telle til 20 foran hele klassen!"?? 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun kan skrive navnet sitt og mamma. Hun pleier å herme etter det jeg har skrevet. Hun ber meg om å skrive ned en setning, og så hermer hun etter det. 

Albbas skrev (6 minutter siden):

Som jeg skrev til den andre jeg siterte også, hun har ikke interesse..rekkefølger er noe hun ikke er dreven i, men jeg mistenker at det kanskje er fordi jeg ikke har vært så proaktiv der selv. Men praktisk betydning av ting kan hun jo. Hun vet feks hvor mange tallerkener som mangler om jeg har gitt henne for lite tallerkner til bordet som skal dekkes og henter deretter, samme med bestikk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi pleier ikke snakke om hus nr, vi pleier somregel bare prate både om dyr og blomster og sånn generelt om alt hun tenker på ...er det noe folk gjør, ser på husnr og sånt? Jeg tenker liksom ikke på det i det hele tatt, og peke på hus nr og skilt med tall osv og snakke om det, for samtalene våre er ikke der i det hele tatt... Hun pleier å spørre hva det står på skilt da, sånn reklameplakater og kiwi logoen osv.. 

Vi teller bare til ti på gjemsel, og pleier å telle til tjue og mer når jeg skal fortelle hvor mange dager til sånn og sånn, så teller jo i hverdagen. Hun kan ikke alfabetsangen, men hun kan mange bokstaver (skrive og gjenkjenne dem), addere opp til ti og subtrahere under fem. 

På samme måte som ditt barn kjenner igjen bokstaver og begynner å spørre om hva som står på skilt har mine barn vært på tall. Om det så er veiskilt, husnummer, bilskilt, pris i butikken, iPaden eller what not. Vet ikke om det er vanlig, det er det hos oss hverfall. 

Da de eldste begynte på skolen var det mange som kunne lese, og de opplevde det som litt å henge etter, selv om de langt ifra var dårligst, men heller midt på treet. De kunne alfabetet, kjente igjen mange bokstaver og kunne skrive iaf forbokstavene sine (de har lange vanskelige navn så mener ikke de skrev hele, men husker faktisk ikke helt 😅).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mon 5-åring teller til 100, så en 6-åring burde vel kunne telle til 20? 

Anonymkode: ddeba...175

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke dyskalkuli ihvertfall, vet ikke med pappaen hennes.. Men det er manglende interesse rett og slett. Og vi har prøvd. Har kjøpt aktivitetshefte med tall og regning og det mestrer hun supert, men det er dette med rekkefølger som hun ikke er helt med på. Alfabetet, tall, ukedager, måneder.. Jeg har ikke vært veldig flink til å pugge dette med henne, men forteller jo masse rundt det. Hun vet jo hva helg er til og ukedag og ferier og årstider og alt.. 

Syns det høres ut som du har en jente som er mer enn klar nok for skole og nok vil greie seg fint. Min sønn har hatt NULL interesse av bokstaver og diverse hefter før skolestart. Har klart seg veldig fint likevel. Han har riktig nok kunnet telle, men som forklart av andre er det forskjell på å telle (pugge en tallrekke) og ha tallforståelse. 

Det har INGEN hensikt å pugge slikt før skolestart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Stemplet som dum? Av hvem? Det er sannsynligvis ingen medelever som vil oppfatte hvor langt denne ungen kan eller ikke kan telle før ungen har lært å telle til 20 eller sannsynligvis minst 100.. Hvordan tror du egentlig første klasse fungerer? "Hei Ella, velkommen til tredje skoleuke, nå kan du telle til 20 foran hele klassen!"?? 

Jeg har en mor som stiller veldig detaljerte spørsmål som feks "er det noen andre i barnehagen din som har fått ski til jul/har hørt i dyreparken i ferien, har lært å sykle i påskeferien da?" (unger snakker jo ikke om sånt?!), så sier hun nei fordi hun ikke vet. 

Ser for meg flere foreldre sitter hjemme og drar konklusjoner og kan plutselig si" hva, kan ikke Even telle til tjue?".. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Av seg selv såklart. De andre barna har ikke oversikt over alle i klassen, men de merker veldig godt om andre er flinkere enn dem. Jeg vet godt hvordan første klasse fungerer, og ja, barna blir fort usikre og sammenligner seg med andre. Mine har gjort det. Og nei, vi har ikke presset dem hjemme.

Her ville eldstemann ikke si noe i engelsktimene fordi det var noen engelskspråklige der, så han ble forferdelig usikker og følte seg virkelig dårlig. Det var han jo så klart ikke i forhold til de fleste, men når man ikke prøver blir man ikke bedre og da blir man hengende etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har en mor som stiller veldig detaljerte spørsmål som feks "er det noen andre i barnehagen din som har fått ski til jul/har hørt i dyreparken i ferien, har lært å sykle i påskeferien da?" (unger snakker jo ikke om sånt?!), så sier hun nei fordi hun ikke vet. 

Ser for meg flere foreldre sitter hjemme og drar konklusjoner og kan plutselig si" hva, kan ikke Even telle til tjue?".. 

Hæh?? 

Seksåringene har ikke peiling på hvem som kan telle til 20 og ikke. At mora di spør betyr ingenting for svaret vil sannsynligvis ikke henge på greip uansett. 

Spør du sønnen min hva han har lært på skolen det siste året svarer han "ingenting". At han har lært å lese er visst ikke relevant. 😂 Han har jo NULL peiling på hva de andre kan og ikke kan. Det er jo ikke noe de bryr seg om, de er seks år og det beste i verden er gym og friminutt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På samme måte som ditt barn kjenner igjen bokstaver og begynner å spørre om hva som står på skilt har mine barn vært på tall. Om det så er veiskilt, husnummer, bilskilt, pris i butikken, iPaden eller what not. Vet ikke om det er vanlig, det er det hos oss hverfall. 

Da de eldste begynte på skolen var det mange som kunne lese, og de opplevde det som litt å henge etter, selv om de langt ifra var dårligst, men heller midt på treet. De kunne alfabetet, kjente igjen mange bokstaver og kunne skrive iaf forbokstavene sine (de har lange vanskelige navn så mener ikke de skrev hele, men husker faktisk ikke helt 😅).

Da er det jo naturlig at samtalene og observasjonene går på det barnet er interessert i 😊 hun er en veldig tenkende og observant person og har god fantasi, så vi snakker ofte om det. Hun stiller mange spørsmål, og da er det gjerne noe hun har gått og tenkt på over hendelser osv.. Så kan hun plutselig stoppe opp å si, den butikken der er jo den samme som i nabobyen. 

Albbas skrev (Akkurat nå):

Syns det høres ut som du har en jente som er mer enn klar nok for skole og nok vil greie seg fint. Min sønn har hatt NULL interesse av bokstaver og diverse hefter før skolestart. Har klart seg veldig fint likevel. Han har riktig nok kunnet telle, men som forklart av andre er det forskjell på å telle (pugge en tallrekke) og ha tallforståelse. 

Det har INGEN hensikt å pugge slikt før skolestart. 

Ja virker som hun er veldig klar. Helt ærlig tror jeg hun forstår ganske mye, selvom det i rekkefølge ikke alltid er der. 

Tror at når de begynner på skolen så er det litt annet enn hvordan man lærer ting hjemme. At de har lettere for å ta til seg hva læreren eller lærerinnen sier fremfor egne foreldre.. Noen ganger 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...