Gå til innhold

Bør en seksåring kunne telle til 20?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bør en seksåring kunne telle til tjue når hun begynner på skolen? 

Hun teller fint til tolv, så skjærer det seg og det kommer masse random tall typ fjorten, seksten, atten, seksten, tretten.. 

Vi har prøvd tellesanger og det å telle vanlig, men det har ikke fungert. Skal innrømme at jeg ikke har sittet veldig mye med dette her, fordi hun er god på så mye annet. Samtidig virker hun ikke ut til å ha roen så veldig lenge før hun skal Over på noe annet. 

Bokstaver og slikt kan hun sitte en stund med, og enkle mattestykker av eget initiativ. 

Bør jeg bekymre meg eller kan jeg fortsette å ta det med ro? Jeg har egentlig tillit til at skolen finner en fin pedagogisk måte å lære de små å telle på... 

Anonymkode: a207b...513

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, det burde barnet klare. Dette burde dere øve på frem til skolestart. 

Anonymkode: f76df...4bf

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min på to år teller til 15, vet ikke hva som er vanlig. 

Anonymkode: c7fef...78a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes jo det er litt rart at en seksåring ikke kan telle til 20, det må jeg innrømme. 

Anonymkode: 8e8eb...de1

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ingen fast fasit for hva et barn skal kunne når de begynner på skolen. 

Det som er viktigst av alt er at hun har evnen til å lære og finner glede i det. Ved å ta sanger som fellessangen (eller alfabetsangen som er hiten her i hus) og vise at læring er morsomt har du ingenting å bekymre deg for! 😊 

Jeg er derimot nervøs for at du nå vil føle et umåtelig negativt press av de negative svarene du vil få her. 

Anonymkode: c76f8...8d1

• Liker 13
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går så fint så! Ikke bekymre deg, dette lærer hun fort på skolen

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt. Jeg har jobbet i barnehage og 2-3 åringer klarer å telle til 20. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan barnet gå på do selv, kle av seg og kle på seg klær selv? Det er viktigst. Om barnet ikke kan telle til 20 er det ikke noe stress. Det kommer etterhvert. De som ikke kan tørke egen rumpe har et mye større problem. 

Anonymkode: b6bd9...ced

• Liker 26
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rucula skrev (2 minutter siden):

Helt enig. Det er kort tid igjen til skolestart nå, ingen grunn til å stresse med dette nå. Hun kommer til å lære det fort på skolen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min på to år teller til 15, vet ikke hva som er vanlig. 

Anonymkode: c7fef...78a

Ja toåringen her kan telle til tolv. Så er nok ganske forskjell fra barn til barn. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes jo det er litt rart at en seksåring ikke kan telle til 20, det må jeg innrømme. 

Anonymkode: 8e8eb...de1

Ja jeg tenker jo litt det samme. Jeg kunne både lese og skrive at jeg var fire år gammel, og noen er jo bedre på tall enn bokstaver osv, så derfor ble jeg med ett usikker, siden hun ikke har vært veldig interessert i alfabet og tall å pugge rekkefølgen med sanger osv, men vært så god på andre ting.. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ingen fast fasit for hva et barn skal kunne når de begynner på skolen. 

Det som er viktigst av alt er at hun har evnen til å lære og finner glede i det. Ved å ta sanger som fellessangen (eller alfabetsangen som er hiten her i hus) og vise at læring er morsomt har du ingenting å bekymre deg for! 😊 

Jeg er derimot nervøs for at du nå vil føle et umåtelig negativt press av de negative svarene du vil få her. 

Anonymkode: c76f8...8d1

Hehe ja ble litt nervøs nå ja, for å være ærlig. Hun er utrolig god i språk, hun har lært seg flytende engelsk på egenhånd og har et fantastisk ordforråd både på norsk og engelsk og når jeg sitter med russisk på duolingo liker hun å joine meg og herme etter ordene og skrive bokstavene. Så hun liker godt å lære.. Bare noe mer enn andre ting liksom. Men det å telle til tjue og tretti osv er jo ganske grunnleggende, så derfor jeg ble litt sånn usikker.. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athena Freyja skrev (3 minutter siden):

ja og min 3 åring kan ikke si sitt eget navn.

Barn er fortskjellige 🤷‍♀️

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rucula skrev (4 minutter siden):

Håper det ❤️

Athena Freyja skrev (4 minutter siden):

Jeg jobber selv i barnehage, og det er stor forskjell på hva barna kan 😊❤️ 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan barnet gå på do selv, kle av seg og kle på seg klær selv? Det er viktigst. Om barnet ikke kan telle til 20 er det ikke noe stress. Det kommer etterhvert. De som ikke kan tørke egen rumpe har et mye større problem. 

Anonymkode: b6bd9...ced

Ja hun klarer alt det der, fått skryt av bhg for hun er så god på å kle seg riktig klær til riktig vær. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I løpet av første klasse skal de ha kontroll på tall opp til tjue, de tenger ikke å ha det før skolestart!

Anonymkode: 08ea4...9c8

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

5 år- kan telle til 30 og gjenkjenne halvparten av alfabetets bokstaver..

Anonymkode: aa648...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja toåringen her kan telle til tolv. Så er nok ganske forskjell fra barn til barn. 

Ja jeg tenker jo litt det samme. Jeg kunne både lese og skrive at jeg var fire år gammel, og noen er jo bedre på tall enn bokstaver osv, så derfor ble jeg med ett usikker, siden hun ikke har vært veldig interessert i alfabet og tall å pugge rekkefølgen med sanger osv, men vært så god på andre ting.. 

Hehe ja ble litt nervøs nå ja, for å være ærlig. Hun er utrolig god i språk, hun har lært seg flytende engelsk på egenhånd og har et fantastisk ordforråd både på norsk og engelsk og når jeg sitter med russisk på duolingo liker hun å joine meg og herme etter ordene og skrive bokstavene. Så hun liker godt å lære.. Bare noe mer enn andre ting liksom. Men det å telle til tjue og tretti osv er jo ganske grunnleggende, så derfor jeg ble litt sånn usikker.. 

Da tror jeg det høres mer ut som mangel på interesse enn mangel på evner og det snur seg sikkert når hun begynner på skolen. Min 6 åring summerer 3-sifra tall i hodet, men han snakker bare ett språk. Språk er ikke noe lettere å lære seg en regning, aå datteren din høres jo ikke ut som hun mangler evner akkurat.

Anonymkode: cd0b5...868

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da tror jeg det høres mer ut som mangel på interesse enn mangel på evner og det snur seg sikkert når hun begynner på skolen. Min 6 åring summerer 3-sifra tall i hodet, men han snakker bare ett språk. Språk er ikke noe lettere å lære seg en regning, aå datteren din høres jo ikke ut som hun mangler evner akkurat.

Anonymkode: cd0b5...868

Da er det nok kanskje interesser det går på, og sånn er det jo for de fleste av oss. Kanskje hun har arvet språkøret mitt. Virker jo som ditt barn er kjempegod i matematikk og det er jo supert om hn interesserer seg for det 😊❤️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skolen listet opp en hel del ting som barna bør øve på før skolestart, og jeg kan ikke huske at tall/bokstaver ble nevnt. Det var mer ting som å kle på seg selv, greie å åpne/lukke matboksen, øve på å både vinne og tape i spill.

De begynner jo på skolen for å lære.

Anonymkode: 8f35c...500

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

6 år her. Teller til 100

Anonymkode: d81d8...80e

Samme her. Trodde det var vanlig. 

Anonymkode: 34ff5...2bd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...