Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å ta opp rammelån da jeg trenger å pusse opp/renovere huset og i tillegg vil jeg trenge ny (brukt)bil på sikt. I min bank er rammelån litt dyrere enn vanlig lån, men planen er å måke inn alt jeg ellers setter av til sparing inn på rammelånet. Jeg ønsker å søke om en ramme på ca 6-700 000 mer enn jeg har i huslån pr i dag. Jeg vil fortsatt være under 50% belåningsgrad da. Samlet ramme/lånebeløp vil tilsvare under 2,5x årslønn. 

Men når jeg søker litt rundt ser jeg at f.eks Sbanken tilbyr rammelån i tillegg til vanlig huslån og da blir jeg forvirret. Jeg trodde man måtte "konvertere" hele lånet til rammelån. 

Hva er lurt å gjøre? Rentene stiger og jeg har jo ikke lyst til å betale mer i renter enn jeg må, samtidig må jeg faktisk øke lånet for nødvendige oppgraderinger på huset. Skal jeg bare søke om rammelån på hele beløpet eller bare på det overskytende fra nåværende lånebeløp til ønsket ramme? Noen som kan komme med lure innspill? 

For eksempelets skyld kan vi si at jeg har 1 mill i lån pr nå som er ca 30% belåningsgrad, huset er verdt ca 3,3 -3,5 i følge banken (Bulder). (Skatteetaten mener 4,2, men huset er i dårlig stand nå).  Årslønn ca 720 000. Ønsket kredittramme 1,7 mill totalt. 250 000 på sparekonto som også vil brukes på oppussing/settes inn på rammen. Jeg er alene uten hjemmeboende barn, 1 bil jeg ikke har lån på (og som snart bør byttes ut, men ikke til dyr bil, tenker 100 000 om et års tid).

Innspill noen? 

Anonymkode: c53ab...ea4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig å ha rammelån på deler av lånesummen- fortsatt at boligen samlet ikke er belånt med mer enn 60%

Men det vanlige er å ha et lån- for å unngå to terminbeløp😊

Anonymkode: 862e9...f56

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har rammelån, som det ene lånet vi har på bolig. Tok opp 400 tusen ekstra for 6 år siden for å pusse opp badet. Pr nå har vi ca 75 000,- i «overskudd». Har etter badet bygget terrasse, beiset huset og gjort andre oppgraderinger som øker verdi på bolig. Bolig er nok verdt rundt 6,5 mill i dag og vårt rammelån er på opptil 2,4. 

Er klar over at det er noe høyere rente enn et vanlig lån, men den bufferen vi har i rammelånet er gull verdt, veldig fleksibelt.

Anonymkode: 2002a...ae0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er mulig å ha rammelån på deler av lånesummen- fortsatt at boligen samlet ikke er belånt med mer enn 60%

Men det vanlige er å ha et lån- for å unngå to terminbeløp😊

Anonymkode: 862e9...f56

Takk for svar. Samlet vil jeg uansett holde meg under 50% av boligverdi. 

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vi har rammelån, som det ene lånet vi har på bolig. Tok opp 400 tusen ekstra for 6 år siden for å pusse opp badet. Pr nå har vi ca 75 000,- i «overskudd». Har etter badet bygget terrasse, beiset huset og gjort andre oppgraderinger som øker verdi på bolig. Bolig er nok verdt rundt 6,5 mill i dag og vårt rammelån er på opptil 2,4. 

Er klar over at det er noe høyere rente enn et vanlig lån, men den bufferen vi har i rammelånet er gull verdt, veldig fleksibelt.

Anonymkode: 2002a...ae0

Takk for svar. 

Er det lurere å ta opp et separat rammelån? Eller, er det jeg som ikke helt skjønner innlegget? 

Jeg lurer altså konkret på om jeg skal søke rammelån på 1,7 mill eller søke separat rammelån på 700 000 i tillegg til lånet jeg har på 1 mill. 

Anonymkode: c53ab...ea4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...