Gå til innhold

Praktiserer barnehagene time-out?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av time-out- innlegget?

Hvilke metoder tyr de til når barn ødelegger leken for andre, eller er slemme mot andre barn?

Hva er vanlig å gjøre?

Anonymkode: 9d593...1ee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Håper da virkelig ikke det. Jeg ønsker at de heller veileder barna i samarbeid og inkludering på en måte som motiverer dem, ikke straffer dem fordi de blir frustrerte når de feks ikke får være med i en lek. 

Anonymkode: e4ff9...a40

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, hilsen barnehage ansatt.. 

Time out var vel på 80 tallet 

Anonymkode: bbe2a...faa

Skrevet

Det vanligste er vel at de tar barnet bort fra situasjonen, snakker med det om oppførsel av og til mens de tegner/nabber/leker med barnet en liten stund før barnet igjen får oppta lek på egenhånd. Eller de hjelper barnet der og da til å komme seg inn i leken på en god måte, veileder om de krangler...

Så nei, vil ikke tro noen barnehage bruker timeout. Hvordan skal de rekke å holde styr på hvor lenge Per/Lise har vært i timeout, samt få snakket skikkelig med han/henne om hendelsen som fikk barnet dit, samtidig som de skal følge opp flere andre barn.

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (8 minutter siden):

Det vanligste er vel at de tar barnet bort fra situasjonen, snakker med det om oppførsel av og til mens de tegner/nabber/leker med barnet en liten stund før barnet igjen får oppta lek på egenhånd. Eller de hjelper barnet der og da til å komme seg inn i leken på en god måte, veileder om de krangler...

Så nei, vil ikke tro noen barnehage bruker timeout. Hvordan skal de rekke å holde styr på hvor lenge Per/Lise har vært i timeout, samt få snakket skikkelig med han/henne om hendelsen som fikk barnet dit, samtidig som de skal følge opp flere andre barn.

Hvem tar barnet ut av situasjonen? En assistent? Hvis barnet blir tatt ut av situasjonen, er ikke det også en timeout?

Anonymkode: 9d593...1ee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei, hilsen barnehage ansatt.. 

Time out var vel på 80 tallet 

Anonymkode: bbe2a...faa

Hva gjør dere hvis Per lugger Lise så hun blir skremt og gråter? Like etterpå sparker han Ola i magen og skriker "dim bæsj" til han?

Anonymkode: 9d593...1ee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvem tar barnet ut av situasjonen? En assistent? Hvis barnet blir tatt ut av situasjonen, er ikke det også en timeout?

Anonymkode: 9d593...1ee

Hun du svarer jobber ikke i bhg og har ikke peiling 

Anonymkode: bbe2a...faa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvem tar barnet ut av situasjonen? En assistent? Hvis barnet blir tatt ut av situasjonen, er ikke det også en timeout?

Anonymkode: 9d593...1ee

mener du at det ikke skal snakkes med barnet? mener du det skal gjøres mens det leker og i påhør av alle rundt?

Anonymkode: 8ffe1...02a

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva gjør dere hvis Per lugger Lise så hun blir skremt og gråter? Like etterpå sparker han Ola i magen og skriker "dim bæsj" til han?

Anonymkode: 9d593...1ee

Da trøster vi Lise og Ola først. Per lærer at det han gjorde var feil ved å se barna får trøst. Så snakker vi med Per etterpå. Den som slår får oppmerksomhet sist 

Anonymkode: bbe2a...faa

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvem tar barnet ut av situasjonen? En assistent? Hvis barnet blir tatt ut av situasjonen, er ikke det også en timeout?

Anonymkode: 9d593...1ee

Den voksne som ser hendelsen. Så klart prater man med barnet på sidelinjen. Forklarer hva som er greit og ikke. Eventuelt snakke med gruppa hvis flere barn var involvert. 

Anonymkode: b9b26...9a7

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

mener du at det ikke skal snakkes med barnet? mener du det skal gjøres mens det leker og i påhør av alle rundt?

Anonymkode: 8ffe1...02a

Jeg aner ikke. Jeg har ikke barn, og har lite erfaring med barnehage. Jeg vil jo tro at å ta barnet vekk fra situasjonen også innebærer å prate om det. Er timeout kun en fysisk greie som krever stillhet av barnet?

Anonymkode: 9d593...1ee

AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (13 minutter siden):

Det vanligste er vel at de tar barnet bort fra situasjonen, snakker med det om oppførsel av og til mens de tegner/nabber/leker med barnet en liten stund før barnet igjen får oppta lek på egenhånd. Eller de hjelper barnet der og da til å komme seg inn i leken på en god måte, veileder om de krangler...

Så nei, vil ikke tro noen barnehage bruker timeout. Hvordan skal de rekke å holde styr på hvor lenge Per/Lise har vært i timeout, samt få snakket skikkelig med han/henne om hendelsen som fikk barnet dit, samtidig som de skal følge opp flere andre barn.

Å ta barnet bort fra situasjonen er en form for time out.

Men barnehager praktiserer ikke skammekrok, hvis det er det det egentlig spørres om.

Ikke sjeldent splitter man barn som krangler og finner på noe annet med ett av barna som krangler.

Hvis noen stadig ødelegger for andre jobber vi generelt med sosial kompetanse og språk. Det er ofte det som mangler hos urokråkene.

Anonymkode: db26c...642

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da trøster vi Lise og Ola først. Per lærer at det han gjorde var feil ved å se barna får trøst. Så snakker vi med Per etterpå. Den som slår får oppmerksomhet sist 

Anonymkode: bbe2a...faa

Ok hva om Per er en skikkelig urokråke. Han havner i konflikter hele tiden, og lærer ikke noe av det. Han forstyrrer i leken, og plager andre barn hele tiden. 

Hadde det hjulpet å ta han vekk fra situasjonen?

Anonymkode: 9d593...1ee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok hva om Per er en skikkelig urokråke. Han havner i konflikter hele tiden, og lærer ikke noe av det. Han forstyrrer i leken, og plager andre barn hele tiden. 

Hadde det hjulpet å ta han vekk fra situasjonen?

Anonymkode: 9d593...1ee

Orker ikke lang forklaring, du må nesten lese deg opp selv. 
Barn ødelegger ofte leken eller slår/ ødelegger fordi han har lyst inn i leken, men har ikke sosial kompetanse til å det. Derfor må vi voksne lære han hvordan ta kontakt for å bli med i leiken. 
Ofte starter vi en leik rundt per, slike at de andre barna trekker seg inn i hans lek. 
Det er mange framgangsmåter og metoder vi bruker, det kommer helt an på situasjonen, helheten, gruppesammensettingen, osv. derfor har vi avdelingsmøter der vi diskuterer ulike situasjoner som skjer på avd. Og finner tiltak. 
barn med store adferdsvansker har ofte ekstra ressurs. 

Anonymkode: bbe2a...faa

  • Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg tror det er en form for time out. Barnet her har fortalt at barnet må sitte ett bestemt sted. Det er jo for å roe ned, og avbryte adferden.

Anonymkode: 3453c...40f

AnonymBruker
Skrevet

Hadde de gjort set hadde jeg meldt dem  til bv. 
antikvarisk oppdragerstil.

Anonymkode: a7401...b28

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Time-out = skammekrok.

Om de gjør andre ting enn å plassere barnet alene erter sted borte fra andre, så er det ikke time-out.

Tar en voksen med seg barnet og snakker med det, så kalles det gjerne time-in.

 

Time-out, den voksne fjerner seg fra barnet.

Time-in, den voksne interagerer med barnet.

Anonymkode: 062f9...9f7

  • Liker 1
Skrevet

Barnehagene praktiserer mind control og indoktrinering!
Det samme gjør skolene.
Home school if you can!

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Heydayotheinterweb said:

Barnehagene praktiserer mind control og indoktrinering!
Det samme gjør skolene.
Home school if you can!

Hei konspirasjonsteoretiker 😊

Anonymkode: 93108...502

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Inspirert av time-out- innlegget?

Hvilke metoder tyr de til når barn ødelegger leken for andre, eller er slemme mot andre barn?

Hva er vanlig å gjøre?

Anonymkode: 9d593...1ee

Fokusere på konsekvensen av å ødelegge leken. At de andre ble leie seg og sinte pga set og at det forstår alle godt. Gjøre et poeng ut av det om et barn bli lei seg om noen dytter det er slemme. Fokuser på barnet som blir dyttet, gi trøst og vise omsorg.»‘Skjønner du blir lei når xx dytter. Det var veldig slemt gjort og nå fikk du vondt. Det er ikke lov å dytte».
Dette istedetfor å rette fokuset mot den som dytter. Dette vil spille på empatien hos barnet som dytter og gi det en dårlig følelse. Gjerne litt skam. Nok til at mange ikke får lyst å gjøre det igjen. Kjeft og straff ender ofte bare opp i en ond sirkel og mange barn gjør ‘slemme ting bevisst fordi de like oppmerksomheten de får rundt det. Derfor er det heller lurt å ignorere dem og fokusere på å gi barna som blir plaget positiv oppmerksomhet, omsorg og trøst. Samtidig få tydelig frem at dytting ikke er lov.

 

Anonymkode: d8fd8...f61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...