Gå til innhold

Hvordan få mest mulig som aleneforsørger...?

Anbefalte innlegg

Gjest Leila L.
Skrevet

Hei alle sammen!

Har ei venninne som nettopp har gått ifra samboeren sin. De har ei datter på 4 år sammen. Hvordan forholder hun seg? Hva gjør slik at hun får mest mulig støtte fra staten…? Har hørt noe slikt som at hvis de deler 50/50 så har hun ikke krav på støtte verken fra far eller staten… men hvis de deler 60/40 så får hun litt fra både far og har krav på noe støtte fra staten…!

Noen som har hørt noe om en sum til møbler/inventar når de skiller lag? Er dette et lån? (noen som snakka om 30 000 kr?)

Takk for råd alle sammen!

Videoannonse
Annonse
Gjest oppgitt
Skrevet

Lenge leve griskheten..... mest mulig fra far og staten.... hva med å ta ansvar for egen økonomi?

Gjest Anonymous
Skrevet

Med slike tanker er det slett ikke rart at alenemødre blir kritisert ved en del anledninger.

Forsøk å tenk på barnets beste og ikke på hvordan en skal gi Carl I Hagen enda fler argumenter til å kritisere mødre med omsorg.

Gjest Anonymous
Skrevet

OK! dårlig formulert da.. økonomien deres er/var mega dårlig... hun har bare deltidsjobb, og jeg mener å ha hørt at hvis de deler barnet 60/40 så har hun (eller han) krav på litt støtte fra staten... Det som far (eller mor) evnt. måtte betale går jo ann å gjøre opp igjen med far siden de mest sannsynlig blir å dele 50/50.... Blir det bedre sånn? Altså ikke for å karre til seg mest mulig for å bare ha det.. men for å få alt til å gå rundt!

Gjest Brunhilde
Skrevet

Som enslig forsørger har hun krav på barnetrygd for et barn mer enn hun faktisk har. Videre - hvis hun har hovedomsorg for barnet, bidrag. Noen engangssum til etablering finnes ikke gjennom trygdeetaten, men det er mulig sosialkontoret kan yte lån. Ellers har hun krav på å få dekket 70% av faktiske utgifter til barnetilsyn opp til et visst beløp... I tillegg er det mulig å få overgangsstønad en periode på inntil 3 år (hvis lønnen er lav - her avkortes naturlig nok i forhold til inntekt.)

MEN som aleneforsørger bør hun vel først å fremst prøve å komme seg i fulltidsjobb - det ER tross alt best å kunne forsørge seg selv.

Ellers er det mye nyttig å finne på nettsidene til Trygdeetaten!

Gjest Leila L.
Skrevet

Men betegnes hun som enslig forsørger hvis de deler 50/50? Hva med dekningen til barnehageutgifter når de deler likt? Får man dekket dette da?

Synes dette er vanskelig jeg... har jo hørt av noen at de ikke fikk særlig hjelp på trygdekontoret og ikke fikk beskjed om alle støtteordninger de faktisk hadde krav på! Det er derfor jeg ville høre med dere...

Skrevet

Pr idag, barnetrygd for en ekstra (utvidet barnetrygd), støtte til barnepass og 11% av bidragspliktiges bruttoinntekt i omsorgsbidrag. I tillegg havner man i skatteklasse 2, som enslig forsørger.

Blir omsorgsfordelingen 50/50 skal man betale bidrag tilhverandre, eller den med høyest inntekt betaler differansen. Barnetrygden deles på to, og begge kan søke om utvidet barnetrygd. Og man stiller i skatteklasse 2 annenhvert år.

Til neste år kommer det nye bidragsregler, hvor venninnen din "taper" penger for hver natt barnet overnatter hos faren. Bidraget beregnes da etter fastsatte kostnader til barnet utfra alder, delt på to foreldre, minus antall omsorgsdøgn pr mnd.

Så start krigen med en gang, nekt faren tilsyn og omsorg med sitt eget barn, for det er best for morens økonomi, og sikkert også for barnet?!!!!!

Uff, gruer meg til å se alle sakene rundt dette til neste år.....

Og vær så snill og ordlegg deg litt bedre heretter, det er ikke bare Carl I som reagerer!

• 8 år senere...
Gjest Frikalilje
Skrevet

Slik som jeg forstår dette, så er det en venninne som prøver å hjelpe en familie i en oppløsnings situasjon. Barn handler i høyeste grad om økonomi og etter et samlivsbrudd er det ikke gitt at begge parter sitter igjen som "vinnere". Overgangsstønad betyr statlig økonomisk støtte i en OVERGANGS periode, for at man skal få muligheten til å komme seg på beina etter ett brudd, der det er barn innvolvert.

Istede for å rakke ned på hvordan mennesker formulerer seg, fordi det ikke passet DEG, så tenk heller på familien som er i en vanskelig situasjon, og prøver å få hjelp til å komme seg gjennom den overgangsperioden det er å bli aleneforsørgere! Det skulle ikke forbause meg om dere var av samme typen mennesker som skriker høyest om alle pengene vi sender ut av landet for å hjelpe andre, og argumenterer med at vi må hjelpe våre egne først! Dette handler om å hjelpe våre egne! Å ønske økonomisk trygghet å stabilitet handler NETTOPP om det beste for barnet.

Jeg synes du formulerte deg helt riktig, med tanke på at du løper noen andres ærende, og at dette nettopp er et økonomisk spørsmål.

Så vi mødre, som tenker økonomi- er griske omsorgsviktere?! Jeg er selv student og aleneforsørger til 2. For en stund tilbake spurte faren meg om jeg ville ha delt omsorg frem til jeg var ferdig på skolen. Jeg avslo tilbudet umiddelbart, fordi dette vil bety at jeg ikke kan fullføre utdannelsen min. Jeg vil miste all støtten fra staten. Men det var kanskje griskt og overfladisk. Jeg skulle kanskje gått med på det, for at ikke andre skulle tenke slikt om meg. Så får jeg ikke fullført utdannelsen, og aldri få mulighet til å forsørge barna mine, men jeg ville jo i allefall hatt en ren samvittighet.

Så forøvrig nå at disse innleggene var skrevet i 2002. Men så fikk jeg i allefall luftet ut litt frustrasjon på morgenkvisten. Til ingen nytte annet enn til meg selv, og det er faktisk helt greit. Egoistisk som jeg er;-)

Skrevet

Hvis begge to sitter igjen med skikkelig dårlig økonomi så kan det være en ide å hjelpe hverandre.

Den ene får hovedomsorgen og dermed støtteordningene, men for å være grei med samværsforelder kan man avtale et lavere bidrag eller at personen (mor eller far) bidrar etter evne?

Skrevet (endret)

Hvis de avtaler 60/40 kun på papiret for å gjøre opp seg i mellom utenom, og i realiteten har 50/50, er det faktisk svindel. Får dårlig smak i munnen av denne tråden kjenner jeg..

Endret av flickan
Skrevet

Tråden er 8 år gammel, la oss håpe det har ordnet seg nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...