Gå til innhold

"palpere" magen, hvis en pasient er overvektig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis en fastlege / en sykepleier eller noe ønsker å "palpere" for eksempel galleblære, nyre / tarm, blære eller noe. 

Men hvis en pasient er overvektig, kan det bli alt for vanskelig for en lege eller sykepleier  å faktisk få undersøkt ordentlig? Kan det bli alt for vanskelig å oppdage eventuelle sykdommer eller skader,, dersom en pasient rett og slett har litt for mye mage? 

Anonymkode: a9b06...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvorfor "palpere"? Palpering er et ord

Ellers for å svare på spørsmålet; ja, det kan være vanskeligere. Pleier å hjelpe hvis man tar CR, UL, MR, RTG osv 

Anonymkode: 3cf00...dbd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være vanskeligere ja. Det er også vanskeligere å få gode diagnostiske bilder når pasienten er svært overvektig.
Ultralyd gir dårlig innsyn der det er mye fett. På CT og MR kan man møte utfordringer i forhold til størrelse, dersom åpningen i CT eller MR-maskinen er for liten. Man må også opp i eksponering på røntgen og CT, noe som gir høyere stråledose.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Caevel skrev (39 minutter siden):

Det kan være vanskeligere ja. Det er også vanskeligere å få gode diagnostiske bilder når pasienten er svært overvektig.
Ultralyd gir dårlig innsyn der det er mye fett. På CT og MR kan man møte utfordringer i forhold til størrelse, dersom åpningen i CT eller MR-maskinen er for liten. Man må også opp i eksponering på røntgen og CT, noe som gir høyere stråledose.

Har snakker du om ekstremt overvektige mennesker da, noe som (heldigvis) er svært sjelden i Norge. Tørr å påstå at 99,8% av befolkningen her til lands får plass i en CT, der er hullet stort. 

Anonymkode: 0f376...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Har snakker du om ekstremt overvektige mennesker da, noe som (heldigvis) er svært sjelden i Norge. Tørr å påstå at 99,8% av befolkningen her til lands får plass i en CT, der er hullet stort. 

Anonymkode: 0f376...54f

Heldigvis er det sjelden ja. Oftere på MR, men flere og flere steder får MR-apparater med større åpning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Caevel skrev (34 minutter siden):

Heldigvis er det sjelden ja. Oftere på MR, men flere og flere steder får MR-apparater med større åpning.

Hæ? Tenker du på noe annet enn CT/MR nå? 

Har tatt begge deler og hullet er jo bokstavelig talt gigantisk på begge. Tror aldri jeg har møtt/sett noen i levende live som ikke ville hatt plass i nevnte apparater, da er vi i så fall oppe i usa fedme. 

Anonymkode: 17237...903

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er stor selv men har en venninne som er enda større en meg og det har aldri vært et problem i MR og CT... 

Anonymkode: f25f9...4b0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis pasienten har alvorlig fedme så kan palpasjon være utfordrende. Ved overvekt er det ikke så mye at det i praksis gir forskjell. Har flere overvektige pasienter hver dag. CT og mr er ikke noe problem med fett, man kan fjerne fettet i bildet og det ligger som eget lag under huden så man ser det man trenger lenger inn. På UL er overvekt et problem, men UL er ofte vanskelig å tolke og har lav sensitivitet slik at CT uansett bestilles i mange tilfeller - spesielt om det skal kirurgisk inn, feks blindtarm eller galleblærebetennelse. 

men om man går glipp av diagnoser basert på dårlig palpasjon? Nei, det høres ut som et unntak mer enn en regel. En diagnose er ikke ett funn, feks si du palperer over magen til en pasient og den får vondt nederst til høyre på magen - det kan være blindtarmen, men må ikke det. Det aller viktigste er sykehistorien. Hvis en pasient forteller meg at først var det diffuse magesmerter, nå er smertene kun nede til høyre, kvalme, vondt å løfte beina. Da tenker jeg at det er blindtarm, lenge før jeg har tatt i pasienten. Dersom pas ikke har vondt når jeg trykker på magen til høyre, da tenker jeg fortsatt appendisitt (i tillegg til annet). blodprøver som sier noe om inflammasjon er også viktig. 

det betyr at undersøkelsen (som forøvrig er mye mer enn bare palpasjon) ikke står alene for klinisk beslutning. Det er sykehistorie, det er lab og det er også billeddiagnostikk (feks CT) som gir diagnose. Så nei, jeg tror ikke overvektige eller personer med fedme blir underdiagbostisert på grunn av dårlig palpasjon.

Anonymkode: bb583...a28

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Caevel skrev (2 timer siden):

Ultralyd gir dårlig innsyn der det er mye fett.

De første ultralyd maskiner i dag kan stilles inn etter om pasienten er tynn, overvektig eller svært overvektig🙂

Kanskje du er student av et slag innen helse? Ofte dårlig oppdaterte lærebøker og læreplaner;)

Anonymkode: f3d39...91f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De første ultralyd maskiner i dag kan stilles inn etter om pasienten er tynn, overvektig eller svært overvektig🙂

Kanskje du er student av et slag innen helse? Ofte dårlig oppdaterte lærebøker og læreplaner;)

Hva er det for slags hersketeknikk? Det er da helt riktig at UL går dårlig sammen med fedme. 

Anonymkode: f54c9...1f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er ikke student innen helse nei. Jeg svarte ut fra min erfaring som radiograf.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.7.2023 den 6.06):

Hva er det for slags hersketeknikk? Det er da helt riktig at UL går dårlig sammen med fedme. 

Anonymkode: f54c9...1f1

Huff ser det kunne virke som hersketeknikk, men det var virkelig ikke ment som det. Jeg jobber også innen helse og tar ulike ul undersøkelser jevnlig. Har aldri hørt om at resultatene blir upålitelige hos overvektige mennesker fordi vi stiller apparatet inn i vektklasse.

Personen jeg svarte hadde tydeligvis kunnskaper på området og det stemmer kanskje i teorien (etter boka), men jeg har ikke sett det hun beskriver selv i praksis. Så jeg tenkte oppriktig hun kanskje hadde lest det, men ikke erfart det.

Ts spurte også hvordan det kunne påvirke resultatet å undersøke overvektige mennesker ‘med litt mage. Hun mente nok ikke ekstrem fedme som bruker ‘Caevel’ svarte ut i fra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...