Gå til innhold

Henlagt sak - dokumenter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg kontakte politiet og få dokumentene i en sak som ble henlagt som gjelder meg og en eks-partner? 

Anonymkode: 63913...487

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan jeg kontakte politiet og få dokumentene i en sak som ble henlagt som gjelder meg og en eks-partner? 

Anonymkode: 63913...487

Etter at en straffesak er avsluttet kan domfelte, fornærmede og andre som har rettslig interesse etter straffeprosessloven § 28 første ledd kreve utskrift av rettsbøker og andre dokumenter. Bestemmelsen suppleres av påtaleinstruksen kapittel 4 om utlån og kopi av dokumentene i en avsluttet straffesak, jf. påtaleinstruksen § 4-1 i forhold til saker som er avgjort av påtalemyndigheten.

svaret er ja det kan du. https://lovdata.no/lov/2010-05-28-16/§49

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå gjelder jo ikke dette en journalist da.

Anonymkode: 70c7f...eb0

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Etter at en straffesak er avsluttet kan domfelte, fornærmede og andre som har rettslig interesse etter straffeprosessloven § 28 første ledd kreve utskrift av rettsbøker og andre dokumenter. Bestemmelsen suppleres av påtaleinstruksen kapittel 4 om utlån og kopi av dokumentene i en avsluttet straffesak, jf. påtaleinstruksen § 4-1 i forhold til saker som er avgjort av påtalemyndigheten.

svaret er ja det kan du. https://lovdata.no/lov/2010-05-28-16/§49

Nå gjelder jo ikke dette en journalist da.

Diktatur!

AnonymBruker
Skrevet
Heydayotheinterweb skrev (5 minutter siden):

Diktatur!

Hæ? 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du kan få innsyn, men politiet utleverer ikke dokumentene i sin helhet. Man kan bestille tid til å gå gjennom bevisene på stasjonen. 

Anonymkode: ca627...733

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...