Gå til innhold

Hvordan kommunisere med en mann som ikke prater?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kommunikasjon er viktig i et forhold, spesielt når det er konflikter eller uenigheter. Men hvordan kommunisere med en mann som ikke prater? Som ikke har ord for å beskrive ting som er vanskelig, og som har som første reaksjon på ting å bli helt stille? Frustrerende å måtte dra ord ut av han, og bare få ja/nei som svar på spørsmål. 

Vi prater greit sammen i hverdagen, men han klarer bare ikke å snakke om følelser eller vanskelige ting. Er det bare sånn menn er?

Anonymkode: 29cb3...4f2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ooooohhh, flashback, flashback…

Eksen min snakket ikke i det hele tatt og jeg mener i det hele tatt 🤣 jeg sa noe eller spurte og han bare så på meg. Stillhet. 10 sekunder, 30 sekunder…Jeg spør «Ja…?». Silence…Igjen og igjen. Det var, som jeg fant ut senere, noen psykopatiske trekk. Han prøvde å psyke meg ut på denne måten. 

Anonymkode: 4947a...dde

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min er også litt sånn, men vi øver på kommunikasjonen og det blir stadig bedre. Jeg er hans første seriøse forhold, så han var rett og slett ikke vant til å ha noen som ville vite hva han tenkte og følte, det var uvant for han å snakke om det. Men det har blitt litt bedre med tiden.

Anonymkode: 8f385...8e9

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en eks som var sånn jeg også. Det hjelper nok ikke før de evt. får en knekk. Det er iallefall det jeg har erfart med de mennene som jeg har møtt i ettertid som har kjent på sterke følelser og som har gått på en smell. De er litt mer åpne for å snakke om følelser. Har ikke noen gode råd, dessverre. Hater å snakke til en vegg.

Anonymkode: 08edd...dc2

AnonymBruker
Skrevet

Morse

Anonymkode: 1f294...22c

• Nyttig 1
Gjest diddums
Skrevet

Nei "alle menn" er ikke sånn. Men noen menn er dessverre lite reflekterte, noen er autister, noen har personlighetsforstyrrelser, og noen er umodne, og noen er dårlig oppdratt. Du kan ikke snakke med noen som ikke kan/vil, og du kan ikke endre han, han må ville og evne det selv.

AnonymBruker
Skrevet

Når en mann ikke klarer å kommunisere, går det ikke an å lære han. Jeg prøvde i 10 år uten hell! 

Anonymkode: 64adc...395

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ah fy fader, får helt flashback til eksen med en gang. Akkurat derfor han ble en eks også😅 

Mistet helt meg selv de årene jeg var sammen med han. Følte meg så verdiløs av å aldri få noe følelser ut av han. Eneste reaksjonen jeg fikk ut av han når jeg gjorde det slutt var. Jamen, hæ? Også var det egentlig ikke noe mer snakk om det. Tok slå opp praten på fem minutter. Ikke et eneste ord om det etterpå i den tiden det tok å flytte ut heller (noen måneder)😅

Nei, vettu. Livet er for kort til å ikke være lidenskapelig og kunne kommunisere med partneren din.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skriv brev! 
Det er faktisk anbefalt av mange parterapeuter, som en metode for å forbedre kommunikasjonen. Når vi snakker sammen så sier vi ofte ting uten å tenke oss om, mens når vi skriver så har vi god tid til å tenke oss om. Noen mennesker foretrekker å snakke rundt ting sammen med andre, mens andre foretrekker å tenke grundig gjennom ting før de kommuniserer det til andre. 

Anonymkode: 939bd...129

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi prater greit sammen i hverdagen, men han klarer bare ikke å snakke om følelser eller vanskelige ting. Er det bare sånn menn er?

Anonymkode: 29cb3...4f2

Nei, menn generelt er ikke slik. Men NOEN PERSONER er slik.

Blir han taus fordi han ikke vet hvordan han skal uttrykke seg? Eller blir han det for å psyke deg ut (silent treatment)?

Anonymkode: e7311...f03

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er sånn noen menn er. Det beste er nok å bare godta folk som de er og ikke prøve etterspørre ting de bare ikke kan gi. Selv om han ikke greier snakke om følelser og sannsynligvis heller ikke greier være støttende på et følelsesmessig plan har han nok mye annet å gi? Så hva med å bare godta det og bruke andre mennesker i livet til de tingene? Fins ingen mann som kan gi deg alt du trenger uansett. 

Anonymkode: ad79e...168

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...