Gå til innhold

Alle vennene våre skaffer seg dyr - allergifrustrasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min mini er kjempe allergiske mot pelsdyr. Sånn type  at vi ikke kan være i nærheten av dyr,og helst ikke noen som er fylt med hunde/katteenzymer(flass fra pelsen). 

Nå får vennene våre, en etter en hund eller katt. Vi har bare en familie igjen vi kan besøke i tillegg til foreldrene mine. Søsken, venner, barnas venner,naboer, svigers.. og selv om de vet vi er allergisk så forventer de besøk. Tror det holder å vaske litt. Vi har hatt ca 10 legevaktsbesøk i år på grunn av dette, og nå har vi akkurat fått beskjed om at nærmeste (og egentlig eneste) vennen til mini får hund i sommerferien. Må snart fortelle mini at han ikke lenger kan være sammen med bestevenn sin lengre. Han er stor nok (ungdomsskole) til å fint forstå at det er på grunn av allergi men det vil jo bli en sorg... 

Faens jævla allergi.... 

Anonymkode: 41c88...5a4

• Hjerte 17
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når dere er så plaget, ville jeg tatt en prat med legen om mulighetene for å få for eksempel allergivaksine eller annen behandling. 

Anonymkode: d54ad...60a

• Liker 31
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Har dere sjekket mulighet for allergivaksine? Det er flere muligheter nå enn det har vært før. Ikke bare sprøyter men piller osv

Anonymkode: 0ef21...755

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dårlige venner som prioriterer dyr dremfor dere.

Anonymkode: 592ac...65e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men herregud, man skal jo selvfølgelig ikke legge om hele livet sitt fordi noen man kjenner er allergiske.

TS, hvis det er så ille så finnes der jo vaksiner og medisiner.

Anonymkode: eca85...004

• Liker 33
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når dere er så plaget, ville jeg tatt en prat med legen om mulighetene for å få for eksempel allergivaksine eller annen behandling. 

Anonymkode: d54ad...60a

Dette. 

I dag finnes det massevis av legemidler mot allergier. En nær venninne fant drømmemannen for noen år siden. Hun var og er super allergisk mot hund. Han ville ikke kvitte seg med hunden som han hadde hatt i mange år. Da ville han heller bli særboere inntil hunden døde. Hun ville være samboer, og fikk medisiner hos fastlegen, og de har nå vært samboere i 3 år. Hun, han - og hunden 🙂

Anonymkode: 96fec...60a

• Liker 4
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dummeste jeg har lest

Anonymkode: 67c30...bf0

• Liker 25
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Samme situasjon her. Jeg drar aldri hjem til folk, men kan treffe dem ute hvis de tar på rene klær. Jeg har/hadde en venninne som sa at hun tok på rene klær men jeg ble syk hver gang jeg traff henne. Til slutt måtte jeg bare kutte ut å treffe henne for det blir for dumt (og for pinlig) å møte opp på legevakten gang på gang. 

Anonymkode: 118da...dd1

• Liker 2
  • Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet

Ånei, så utrolig trist. Håper han og du blir bedre av allergien etter hvert. Jeg personlig hadde ikke skaffet hund om noen i nær omgangskrets var veldig allergiske. Det blir jo til at da har man liksom valgt bort de vennene. Men din sønn kan kanskje ha besøk av vennen sin hvis vennen har på besøksklær når han er hos dere? (Feks en egen joggebukse, t-shirt og sokker som er kun for ham?)

Anonymkode: acc9d...cb5

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette. 

I dag finnes det massevis av legemidler mot allergier. En nær venninne fant drømmemannen for noen år siden. Hun var og er super allergisk mot hund. Han ville ikke kvitte seg med hunden som han hadde hatt i mange år. Da ville han heller bli særboere inntil hunden døde. Hun ville være samboer, og fikk medisiner hos fastlegen, og de har nå vært samboere i 3 år. Hun, han - og hunden 🙂

Anonymkode: 96fec...60a

Hvilke medisiner er det? Per i dag finnes det ingen medisiner i Norge som fjerner allergien, slik at man kan bo med dyr. Jeg har ikke hørt om at det finnes i andre land heller, men jeg har ikke oversikt over hva som finnes i Asia.  

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er enig i dette. Da er ikke vennskapet like viktig begge veier. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært så ekstremt som du påstår med sykehusbesøk. Så hadde dere fått allergivaksine og immunterapi for mange år siden. 

Du får ha vennene på besøk hos dere da, eller møt dem ute. 

Anonymkode: 0ebbd...d3f

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men dere kan få besøk av de som har dyr? Da må dere eventuelt styre det slik. 

Anonymkode: 54e65...ecb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Støtter de som skriver om allergivaksine. Jeg går selv på det. 
Dessverre blir det kjipt for den med allergi, men du kan virkelig ikke forvente at folk skal leve sitt liv på deres premisser. Skulle tatt seg ut om jeg ba folk vaske nøye ned boligene sine for støv før jeg kom på besøk. 

Anonymkode: 3936d...172

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kjempeallergisk mot dyr. Går på allergimedisin hele året pga dette, og har vært igjennom en langvarig vaksineprosess. Ingenting har hjulpet, får astmaanfall hver gang jeg er i nærheten av noen med dyr, eller hvis jeg får besøk av noen som har dyrehår på klærne sine.

Anonymkode: 441f2...685

• Liker 2
  • Hjerte 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig i dette. Da er ikke vennskapet like viktig begge veier. 

Det er bare tull. 
Broren min har katt, bestekompisen hans fra barndommen av  er skikkelig allergisk så han kan ikke besøke broren min på grunn av dette men vennskapet tåler selvsagt denne lille begrensningen.

Som voksne mennesker med egne liv og ulike behov henger de uansett ikke sammen hver eneste dag. Broren min er enslig uten barn, kompisen er gift med to barn. Barna og kona er en større «hemsko» for hvor ofte de kan møtes enn katteallergien. Skulle kompisen til broren min droppa å få kone og barn da for vennskapet del slik du mener broren min skulle kommet hjem til tom leilighet hver dag heller enn en katt?

Anonymkode: 3effb...d5b

• Liker 11
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er det ikke så enkelt som allergivaksine og immunterapi for mange med alvorlig allergi.

Trist at denne misforståelsen er blitt så utbredt.

Mange med alvorlig allergi tåler heller ikke de bitte-bittesmå terapeutiske dosene, og må avbryte behandlingsforsøk. Eller det blir ikke vurdert som trygt å prøvd engang.

Vi har nære med alvorlig allergi, og har med største selvfølgelighet avstått fra å ha hund.

Vi ønsker jo heller å kunne ta aktivt del i i livet til våre kjære.

Nok av andre selvsentrerte, som dessverre velger dem bort :( 

Anonymkode: 87bf4...82d

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hadde det vært så ekstremt som du påstår med sykehusbesøk. Så hadde dere fått allergivaksine og immunterapi for mange år siden. 

Anonymkode: 0ebbd...d3f

Det er motsatt. Vi som har alvorlig allergi kan ikke utsettes for dette. Det er kun for de med mild og moderat allergi. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dessverre er det ikke så enkelt som allergivaksine og immunterapi for mange med alvorlig allergi.

Trist at denne misforståelsen er blitt så utbredt.

Mange med alvorlig allergi tåler heller ikke de bitte-bittesmå terapeutiske dosene, og må avbryte behandlingsforsøk. Eller det blir ikke vurdert som trygt å prøvd engang.

Vi har nære med alvorlig allergi, og har med største selvfølgelighet avstått fra å ha hund.

Vi ønsker jo heller å kunne ta aktivt del i i livet til våre kjære.

Nok av andre selvsentrerte, som dessverre velger dem bort :( 

Anonymkode: 87bf4...82d

Ja, enig. Det er noe med det at alle skal kunne slappe av og føle seg vel. 

Jeg forstår at de som elsker dyr overalt på jord ikke ser denne siden av saken, men dem om det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er bare tull. 
Broren min har katt, bestekompisen hans fra barndommen av  er skikkelig allergisk så han kan ikke besøke broren min på grunn av dette men vennskapet tåler selvsagt denne lille begrensningen.

Som voksne mennesker med egne liv og ulike behov henger de uansett ikke sammen hver eneste dag. Broren min er enslig uten barn, kompisen er gift med to barn. Barna og kona er en større «hemsko» for hvor ofte de kan møtes enn katteallergien. Skulle kompisen til broren min droppa å få kone og barn da for vennskapet del slik du mener broren min skulle kommet hjem til tom leilighet hver dag heller enn en katt?

Anonymkode: 3effb...d5b

🤦‍♀️

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...