Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med premature barn født mellom uke 33-35? Hvor mye hjelp har de trengt og hvor lenge har de måtte være på sykehuset?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke helt i det sjiktet du spør om, men vi fikk for to måneder siden en prematur baby født i uke 31, og var på sykehuset i 3 1/2 uke. Deretter ble vi fulgt opp av avansert hjemmesykehus i litt over en uke, bl.a. fordi babyen hadde sonde. Følges nå kun opp av prematurkontakt på helsestasjonen, med litt hyppigere besøk enn hvis babyen ikke var prematur. Det kommer selvfølgelig helt an på babyens form, men ville kanskje regnet med å tilbringe litt tid på sykehuset hvis babyen er født så tidlig som uke 34. Vår baby har hele tiden vært veldig frisk og sprek til tross for å ha blitt født såpass tidlig. Hen har mer skjermingsbehov enn vanlige babyer fordi hen er prematur, men det må vi egentlig minne oss på, fordi hen er i såpass god form og har doblet fødselsvekta si på to måneder. Så lenge babyen var innlagt får begge foreldre pleiepenger og vi fikk dekket kost og losji på sykehuset, - først på sykehushotellet og deretter på hybel som tilhører nyfødtintensiven. Slitsomt å oppholde seg på sykehus blant mange folk med ulike behov, men de som jobber på nyfødtintensiven fortjener virkelig en pris. Skikkelig dyktige og omsorgsfulle folk med trening i å møte stressa og bekymra foreldre. 

Anonymkode: c9585...849

AnonymBruker
Skrevet

Vår datter ble født i uke 32. Dette er over 20 år siden, så ting kan ha endret seg, og barn er jo også ulike.

Den gangen lå hun ei uke i kuvøse på nyfødtintensiven med oksygen og overvåkning og mor og barn ble på sykehuset enda ei uke etter kuvøsetida før de kom hjem.

Etter dette var det litt tettere oppfølging fra helsestasjonen første året enn ved normal fødsel, men vår datter hadde en normal utvikling og ting gikk bra. Nå har hun blitt en ressursterk, frisk ung kvinne.

Anonymkode: ee168...0e4

AnonymBruker
Skrevet

Prematur født i uke 35. Fikk alvorlig gulsot og måtte være til lysbehandling i en uke. Var på sykehuset i 2 uker. Ellers ingenting spesielt :) 

Anonymkode: b02ca...e21

AnonymBruker
Skrevet

Født i uke 35, var på sykehus i en uke. Trengte egentlig bare litt ammehjelp og veiledning. 

Født i uke 32, var på sykehus i 3,5 uker. Først kuvøse og cpap, så åpen kuvøse, så varmesentral. Ble en runde med lysbehandling også. Ellers var vi innlagt for spisetrening, først med sonde, men fullammet ved utreise.

Begge er friske og fine ungdommer i dag. 

Anonymkode: 5e221...0ed

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Varmeseng, ikke varmesentral. 😂

Anonymkode: 5e221...0ed

AnonymBruker
Skrevet

Vår gutt ble født uke 33+6. Han er 3 år nå. Veldig sprek da han kom ut,  ingen pustehjelp e.l. Trengte sonde 2 uker mens vi øvde på amming, før jeg helammet etter det (ga min morsmelk på sonden også). Han trengte en runde i lysmaskinen pga gulsott. Fikk lyskebrokk ved 6 uker som måtte opereres. Vi var på nyfødtintensiv i 5 dager etter fødsel. 

Det første året var et stort strev. Han hadde kolikk og jeg er sikker på at mye av det var pga at alt var så umodent. Kolikken varte lengre enn hos terminfødte. Fra 1 år har det gått mye bedre og han er en frisk og glad 3 åring som utvikler seg helt adekvat språklig, motorisk og sosialt. Han tok igjen vekta si før han var 1 år, kanskje rundt 8-10 mnd. Han veide 2.1 kg da han ble født. 

Anonymkode: cadf0...bca

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Født uke 35, 4 dager på sykehuset, tilløp til gulsot, men holdt med vindusbehandlig (babyen sov ved vinduet da dagslyset var nok). Måtte veie før og etter amming selv etter hjemreise for å se om det måtte suppleres med mme etter amming, det måtte det heldigvis ikke. Fulgt opp litt hyppigere på HS, men hadde normal utvikling på lik linje som terminfødte.

Anonymkode: 06974...30c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Prematur født i uke 35. Fikk alvorlig gulsot og måtte være til lysbehandling i en uke. Var på sykehuset i 2 uker. Ellers ingenting spesielt :) 

Jeg glemte legge til at vi måtte gi MME pga han måtte få mest effekt av lysbehandlingen :) Skylle ut mest mulig. 

AnonymBruker
Skrevet

Nr1 prematur uke 34, 2 uker på sykehus med sonde. Ingen kuvøse, el lysbehandling. 

Nr2 kom til termin

Nr3 prematur uke 34, 2 uker på sykehus med sonde, ingen kuvøse. 

Nr4 prematur ule 35, 3 dager på sykehus. Flaskemating fra dag1, noe gulsott som måtte sjekkes, slapp lys

Nr5 prematur uke 35, flaskemating, reiste hjem dagen etter fødsel.

Anonymkode: 05c1a...0a8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nr1 prematur uke 34, 2 uker på sykehus med sonde. Ingen kuvøse, el lysbehandling. 

Nr2 kom til termin

Nr3 prematur uke 34, 2 uker på sykehus med sonde, ingen kuvøse. 

Nr4 prematur ule 35, 3 dager på sykehus. Flaskemating fra dag1, noe gulsott som måtte sjekkes, slapp lys

Nr5 prematur uke 35, flaskemating, reiste hjem dagen etter fødsel.

Anonymkode: 05c1a...0a8

Har de nevnt noe til deg at det er høyere risiko for at andre er premature når første har vært det? :) 

AnonymBruker
Skrevet

Yngste måtte ut i uke 34. 

Fikk pustehjelp det første døgnet, deretter sonde i tre uker. Kan være hun trengte mer støtte de første døgnene, men da var jeg litt borte.

De første ti dagene var vi på Nyfødtintensiven. Hun trengte ikke så mye når hun pustet selv, bortsett fra sondemating. De første dagene var hun stort sett på besøk hos meg på en annen del av sykehuset, og lå og sov på meg. Når jeg ble utskrevet og flyttet inn til henne fikk vi hjelp med amming, pumping og opplæring i sondemating. Hun gikk etter hver over til kun morsmelk. Jeg fikk også hjelp om natten og hjelp til å begynne å bearbeide situasjonen.

Deretter ble vi skrevet ut med NAST. Vi fikk da besøk tre ganger i uken av spesialsykepleier som fulgte opp sonde, vekt og amming. I tillegg var vi i denne perioden velkommen tilbake til sykehuset når som helst dersom noe skulle skje.

I ettertid har det gått bra. 

Anonymkode: 1887f...15c

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...