AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #1 Skrevet 18. juli 2023 Kanskje litt dumme spm men 🙈 1. kan jeg tilsette vann i eksempel blomkålpuré for å få den mer flytende? Moser den gjennom sil som er veldig vanskelig da alt vannet går ut og det bare er igjen masse blomkål som er altfor tjukk til å komme gjennom. 2. må all frukt kokes? Mener jeg leste det ett sted? Ønsker å lage banan og avokado mos men har aldri sett eller hørt noen koke dette? Anonymkode: c24b5...da2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #2 Skrevet 18. juli 2023 Her kan du lese om fast føde. https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/fast-fode-til-babyen/#hvordan-starte-med-fast-fode Husk at babyer skal kun ha smaksprøver, og ikke måltider. Vår helsesøster anbefalte å stikke fingeren nedi ting og gi babyen for å smake, eller en skje her og der, men ikke noe mer enn det. Kan øke litt og litt. Vi begynte med banan og avokado når vi skulle gi flere skjeer, uten å koke det. Og gulrot og potet som vi kokte. Du kan tilsette litt kokt vann, men hvis du bruker en god mikser skal den lage god nok mos til at du ikke trenger kjøre det gjennom sil? Anonymkode: a6a0f...35e
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #3 Skrevet 18. juli 2023 Jeg brukte morsmelk evt ferdig blanda mme til å «vanne» ut moser med Anonymkode: 7d185...6d9
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #4 Skrevet 18. juli 2023 Sikkert litt kontroversielt, men jeg anbefaler å kjøpe økologisk barnemat og mos for barn fra 4-6 mnd og gi opp å lage den selv. Anonymkode: 4807f...949
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #5 Skrevet 18. juli 2023 Sikkert litt kontroversielt, men jeg anbefaler å kjøpe økologisk barnemat og mos for barn fra 4-6 mnd og gi opp å lage den selv. Anonymkode: 4807f...949
Anononyma Skrevet 18. juli 2023 #6 Skrevet 18. juli 2023 (endret) Jeg gikk til innkjøp av en skikkelig dyr stavmikser - DET var en god investering. Kokeboken til Ida Gran Jansen har også vært til stor hjelp, der er det oppskrifter sortert etter babyens alder. På HS sa de at all frukt med mykt skall må kokes, altså frukt du ville spist uten å ta av skallet, som eple, plomme, jordbær etc. Husk at vann også må kokes frem til fylte 6 mnd! Frukt med hardt skall kan spises bare du tar bort skallet. Banan og avokado kan fint spises uten å koke først og er fremdeles en stor favoritt for vår lille 😊 Forøvrig var fruktsmokk med godt kokt gulrot eller søtpotet en skikkelig vinner da vår var sånn helt liten 😄 Endret 18. juli 2023 av Anononyma
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #7 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sikkert litt kontroversielt, men jeg anbefaler å kjøpe økologisk barnemat og mos for barn fra 4-6 mnd og gi opp å lage den selv. Anonymkode: 4807f...949 Syns ikke det er kontroversielt. Er ganske mye bra babymat der ute. Men i starten spiser de enormt lite. Så de blir litt bortkasta penger. Anonymkode: a6a0f...35e
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #8 Skrevet 19. juli 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Syns ikke det er kontroversielt. Er ganske mye bra babymat der ute. Men i starten spiser de enormt lite. Så de blir litt bortkasta penger. Anonymkode: a6a0f...35e Jeg pleide å bruke samme lille glass over flere dager, evt dele opp og fryse. Ja, enig at det er mye bra å få kjøpt. Jeg ble lei av at baby spyttet ut det jeg lagde og gikk over til Hipp, som han elsket. Eneste jeg laget selv var eplemos. Anonymkode: 4807f...949 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #9 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Sikkert litt kontroversielt, men jeg anbefaler å kjøpe økologisk barnemat og mos for barn fra 4-6 mnd og gi opp å lage den selv. Anonymkode: 4807f...949 Den maten man får til babyer på butikker er helt fin den. Vi bruker den ofte selv om vi har mat som ikke egner seg til å moses eller vi kjører toro (grunnet saltinnholdet). Å jenta elsker smoothiene, vi får inteodusert mye smaker med de. Anonymkode: 26047...990 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #10 Skrevet 19. juli 2023 Du trenger ikke blande det mer flytende. Blomkål er fint å gi i hele buketter kokt slik at baby kan håndtere den selv, hvis jeg skulle gi det som mos blandet jeg heller med potet. Anonymkode: 589ba...53d
Småkaker Skrevet 19. juli 2023 #11 Skrevet 19. juli 2023 Jeg brukte kokt vann til å tynne ut potetmos. Det skal gå fint siden det er små mengder. Banan gav jeg da babyen ble 6 mnd men bare pga smaken - ville introdusere grønnsaker først.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå