Gå til innhold

Salat for en nybegynner....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tidenes teiteste trådtittel, men jeg er dårlig med mat og prøver å bli sunnere. 

Hva liker dere å ha i salat og hvordan lager dere den? Hvilke grønne blader bruker dere, og hvilken dressing? Jeg liker ikke thousand island dressing, og er heller ikke begeistret for hvitløksdressing og rømmedressing. Spiste en salat på en restaurant her om dagen, den hadde en slags balsamico på som smakte veldig godt. Lager man dette selv eller kjøper dere i butikk, i så fall hvilken? 

Kaloriinnholdet er ikke så viktig, viktigste er at jeg får i meg nok grønt og proteiner. Hvilke proteinkilder har dere i salaten? Har prøvd salat med egg før men syns ikke noe om det. Så tenker kanskje kylling? 

Anonymkode: 687d6...5aa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker best salat med crunch. Liker derfor best hjertesalat og romanosalat. Pleier å gjøre det enkelt slik:

Hjertesalat/romano

Småtomater

Fetaost på glass som ligger i sånn oljedressing

Kokt egg/kylling

Hvis du vil lage olje/edikk-dressing, så anbefaler jeg deg å google deg frem til en oppskrift og følge denne nøye. Jeg har dessverre ingen oppskrift på det. Bruker egentlig bare å risle fruktig olivenolje over hvis jeg ikke har sånn feta på glass. 

Anonymkode: 2019c...037

• Liker 3
Skrevet

Det finnes utrolig mange oppskrifter på salater, fra gratisoppskrifter på matprat.no, meny, godt.no og pinterest, til bøker som du betaler for. 
Når jeg lager salat som hovedrett bygger jeg den med grei balanse av proteiner, karbohydrater og fett. Proteinene kan være egg, kylling, biff, svin, kikerter, ost eller skinke. Karbohydratene kan være pasta i ulike varianter, brødkrutonger eller brød ved siden av. Fettet kommer som regel i form av dressing, som kan være rømme, majonesbaserte eller oljebaserte (ofte kalt vinaigretter). Noen liker også noe krønsj til salaten, som frø, nøtter eller brødkrutonger. 
Av grønnsaker tar jeg det jeg liker, ofte blir det salatblader av hjertesalat, tomat, løk, agurk, iblant strimlet squash eller gulrot, og sukkererter. 
Det enkleste, men som ofte blir skikkelig godt, er hjertesalat, tomat og agurk med en vinaigrettedressing. Da pisker jeg olivenolje, litt honning, eddik, sennep, et hvitløsfedd, salt og pepper sammen. 
Hvis du liker kylling ville jeg prøvd en Cæsarsalat som har en ganske fast oppskrift.
Gresk salat er også godt, og består typisk av agurk, tomat, rødløk, fetaost og oliven. Brukes ofte som tilbehør til kjøttretter. 

Balsamico er en type eddik  som passer bra til salat, den finner du i hyllen på butikken. Finnes i mange ulike varianter og prisklasser. Jeg bruker å blande den med olivenolje, men andre bruker bare den. 

Skrevet

Jeg bruker isberg, crunch og ruccola. Og agurk, mais, rødløk, vårløk og cherrytomater eller perletomater. Noen ganger revet gulrot.
Bruker tyrkisk "fetaost", den er enormt mye billigere, og jeg synes den er like god!
Så bruker jeg kylling, skinke eller spekeskinke.

Som dressing blander jeg olje, sojasaus, knust hvitløk, salt, pepper, og hvitvinseddik. Eventuelt lager jeg yoghurtdressing med yoghurt, fetaost, sitron og hvitløk.

• Liker 1
Skrevet
Taluno skrev (18 minutter siden):

Jeg bruker isberg, crunch og ruccola. Og agurk, mais, rødløk, vårløk og cherrytomater eller perletomater. Noen ganger revet gulrot.
Bruker tyrkisk "fetaost", den er enormt mye billigere, og jeg synes den er like god!
Så bruker jeg kylling, skinke eller spekeskinke.

Som dressing blander jeg olje, sojasaus, knust hvitløk, salt, pepper, og hvitvinseddik. Eventuelt lager jeg yoghurtdressing med yoghurt, fetaost, sitron og hvitløk.

Hvor finner du tyrkisk fetaost?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig glad i salat med peanøttdressing.

Blander sammen finstrimlet rødkål, gulrot, vårløk, edamame, paprika, agurk, og så enten kylling eller kikerter for ekstra proteiner. 

Dressing pisker jeg sammen peanøttsmør, soyasaus, sesamolje, sitronsaft, chilisaus, og litt hvitløk og ingefær (og tynner eventuelt ut med vann). 

Kan også ha nudler til. 

Anonymkode: d725a...6c3

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Tvist skrev (1 time siden):

Hvor finner du tyrkisk fetaost?

Innvandrerbutikker pleier ha dem :) koster 60-70 kr for 800g, mot apertina sin til 35 kr for 200g 😬

Skrevet

Mine favoritter i salat:

Kikerter

Fetaost

Cashewnøtter

Mango

Avocado

Tomat

Edamame

Bakte grønnsaker av div sorter

Kjøttboller/kylling osv

Søtpotet

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Cæsarsalat er et trygt valg, alle liker det. Du kan droppe ansjos i dressing hvis du synes det høres merkelig ut. 

Ellers ville jeg starta med å dra innom en salatbar i en dagligvarebutikk. Lag deg et beger med det du synes frister. Så kan du begynne å lage det samme hjemme når du har fått litt inspirasjon. 

Anonymkode: 5c6cf...91f

• Liker 1
Skrevet

Som tilbehør til middag lager jeg ofte en enkel tomatsalat hvor jeg blander tomatbåter og strimlet rødløk med crisposalat.  Varierer med hva jeg har i etter hva vi har i huset og hva som passer til hovedretten.  Synes ruccola er beste salaten, men den har kort holdbarhet. 
Lager i blant kyllingsalat til barnebarnas skolemat.  Da bruker jeg crisposalat, og blander inn tomatbåter, agurk i biter, paprika i strimler, litt hakket rødløk, mais (fra boks) og kokt kylling.  Har også litt kokte pastaskruer i.  

I alle salater blander jeg inn en oljedressing.  Rører sammen olivenolje, sennep, honning, sitronsaft og salt/pepper.   Du kan også bare blande olivenolje og balsamicodeddik.  

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker en basesalat som utvides i fht hva jeg har tilgjengelig eller hva annet som lages til: 

En eller annen kålvariant, gjerne rødkål for lekker farge

Isberg- eller hjertesalat 

Purre eller vårløk

Agurk

Tomat

En eller annen ost i terninger eller revet. 

Flaksalt, pepper, sitronpepper og/eller chiliflakes er godt å drysse over.

Tilsetter gjerne andre grønnsaker, frukt, bær, pasta eller kjøtt/kylling/ skalldyr/tofu... Eller har den som den er som en sidesalat.

Dressingvarianter:

Olivenolje og flaksalt+pepper

Nøytral olje, salt, pepper og sitronsaft. 

Nøytral olje, solbærsaft, eddik, salt og pepper (kan minne om balsamico i smak)

Olivenolje, litt vann, pølsesennep, salt og pepper (blir en litt søt sennepsdressing)

Olivenolje, litt vann, hvitløk, dijonsennep, salt og pepper

Anonymkode: 03f33...527

AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste for å lære seg å lage god grønn salat er å kunne prinsippet for å lage vinaigrette.

Du trenger 1 del syre til 3 deler olje. Feks 1 ss sitron og 3 ss extra virgin olivenolje, pluss litt salt og pepper. Dette er nok til en passe stor salatbolle. Eller 1 ss sherryeddik, balsamico eller hvitvinseddik til samme mengde olivenolje. 

Det er også godt med dijonsennep i salaten i blant, særlig hvis man lager den litt fransk. Da rører jeg 1 ts ut i 1 ss hvitvinseddik før jeg tilsetter olivenolje, salt og pepper. 

Når du har vinaigretten på plass har det nesten ikke noe å si hva du ellers har i salaten - det vil bli godt og balansert uansett. Anbefaler imidlertid å kombinere ferdigblandet babyleaf-salat med salathode av et eller annet slag (ekeblad, hjertesalat, romano... ), da blir salaten grønn og fin, og får fin miks av teksturer. 

Tips til salatingredienser man kanskje ikke tenker på først: Stekt bacon (vanlig i lunsjsalater i Frankrike), valnøtter, avokado (passe moden), parmesanflak høvlet med potetskreller, bønner - enten lettkokte grønne eller skylte store hvite bønner fra kartong, ovnsstekte tomater eller paprika.

Anonymkode: b7cec...540

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dressing:

3 ss olivenolje

1 ss hvitvinseddik/rødvinseddik/balsamicoeddik

1 ts sennep

litt salt og pepper

ha i et glass med tett lokk og rist godt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
KatteLatte skrev (1 time siden):

Dressing:

3 ss olivenolje

1 ss hvitvinseddik/rødvinseddik/balsamicoeddik

1 ts sennep

litt salt og pepper

ha i et glass med tett lokk og rist godt. 

Jada - som sagt.

Funker fint å bare røre sammen med en skje også.

Anonymkode: b7cec...540

AnonymBruker
Skrevet

På denne tiden av året spiser vi salat til middag flere ganger i i løpet av uka og blir aldri lei da salat kan lages med uendelig mange variasjoner. Kun fantasien setter begrensninger :)

Vi bruker en base med ruccula og hjertesalat og har alltid en karbohydratkilde og minsr 2 proteinkilder

Karbohydrat:pasta/bulgur/perle couscous/byggryn

Protein:Kikerter/linser/falafler/quinoa/edamame/marinert tofu.

Når det kommer til grønt  bruker vi i tillegg til standard(agurk,tomat,paprika etc)

•Rødløk 
•Rå brokkoli 
•Squash 
•Oliven 
•Avokado  
•Fennikel   
•Redikker  
•Spirer 
•Fersk sitronmelisse 

Vi har også en eller annen form for frukt i salaten og topper den med eller annet element som gir krønsj.

Frukt:mango/annanas/nektarin/granateplekjerner.

Krønsj: Nøtter/frø/kjerner/krutonger

Forslag til dressinger/ 

Balsamico  
1 hvitløksfedd 
1 ts Dijonsennep 
1 ts lønnesirup (evt brunt sukker) 
1 klype salt 
1 klype pepper  
1 ss balsamicoeddik 
3 ss god olivenolje

Knus hvitløken i en liten skål eller et glass med lokk. Ha i salt, pepper, sirup, sennep og balsamico. Rør alt godt ut i eddiken før du pisker eller rister blandingen godt sammen med oljen til den blir en tykk og jevn saus. Bland inn i salaten rett

Fransk dijonvinaigrette
1 ss dijonsennep 
2 ss vann 
2 ss eplesidereddik 
1 klype salt 
1 klype pepper 
1 dl nøytral olje

Bland eddik, vann, salt, pepper og sennep i et tomt syltetøy glass, og rist sammen. Tilsett oljen og rist godt til du får en samlet dressing.

Koriander eller basilikumolje
2 båter hvitløk 
1/4 grovhakket løk 
1/2 potte frisk koriander eller basilikum
6 stilker bladpersille                                                                                                                           1,5 dl olivenolje 
saft av 0,5 stk. lime 
2 ts malt spisskummen 
2 ts malt koriander eller basilikum
0,5 ts salt

Kjør hvitløk og løk i en blender eller foodprosessor til det er grovhakket.

Ha i koriander/basilikum  og persille, kjør det raskt sammen og tilsett olje, limesaft, spisskummen, malt koriander/basilikum og salt. Kjør til alt er godt blandet.

Anonymkode: 477fb...fe8

• Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat nå har jeg dilla på å bruke rødkål og edamame i salatene jeg lager. 

Anonymkode: 3b7c0...b6f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...