Gå til innhold

Praktiserer dere time-out i andres hjem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså hvis dere er på besøk hos noen og ungen ikke oppfører seg som ønsket? 

Har dere høyere terskel for timeout da, eller hvis dere har gjester hjemme?

Anonymkode: 8c71c...895

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruker ikke time out generelt, men jeg kan ta barna ut av situasjonen og sitte sammen med de, ja. Snakker om oppførsel. Uavhengig av hvor vi er, så overser jeg ikke dårlig oppførsel. 

Anonymkode: ce107...10b

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker ikke time-out, men tar tak i evt dårlig oppførsel. Tar med barnet ut og tar en prat, sitter sammen til barnet er rolig og fungerer normalt sosialt igjen. 

Husk at time-out er funnet på som alternativ for amerikanske foreldre som slår ungene sine.

Det er ikke en sunn eller pedagogisk oppdragelsesmetode. Personlig ville jeg reagert om noen benyttet det i vårt nærvær.

Anonymkode: 33896...294

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Praktiserer ikke time out. Bruker konsekvenser som er direkte av oppførselen, men om vi er på besøk eller barnet har besøk så har jeg litt høyere terskel, spesielt om det kan vente og vi kan snakke om hvorfor det ikke var greit etter besøket er dratt 

Anonymkode: bc3a9...79d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Praktiserer ikke time-out, siden det beviselig er en elendig og kontraproduktiv metode. Men jeg tar selvfølgelig tak i dårlig oppførsel også i andres hjem, også der det egentlig kunne vært mer behagelig å la det fare. Barneoppdragelse skjer døgnet rundt, tar ikke pause bare av ren bekvemmelighet for min egen del.

Anonymkode: 496d1...840

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at ikke flere praktiserer time-out, dette gir jo barnet rom for å reflektere selv over konsekvenser av egne handlinger. 

Og ja, jeg gir barnet time-out der det trengs og går an,f.eks på besøk hos andre. Men gir ikke time-out ute på lekeplassen bl.a

Anonymkode: d26d9...e26

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Bruker heller ikke time-out. Men bruker gjerne time-in og det gjør jeg hvor som helst, og når som helst, når jeg ser at barnet trenger det for å kunne regulere seg 

Anonymkode: b1fca...b80

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skjønner ikke at ikke flere praktiserer time-out, dette gir jo barnet rom for å reflektere selv over konsekvenser av egne handlinger. 

Og ja, jeg gir barnet time-out der det trengs og går an,f.eks på besøk hos andre. Men gir ikke time-out ute på lekeplassen bl.a

https://www.klikk.no/foreldre/barn/barneoppdragelse/advarer-mot-bruk-av-timeout-6858956

Anonymkode: 13609...551

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bruker heller ikke time-out. Men bruker gjerne time-in og det gjør jeg hvor som helst, og når som helst, når jeg ser at barnet trenger det for å kunne regulere seg 

Hva går det ut på?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Time-out er for late foreldre som ikke gidder hjelpe og rettlede barnet sitt.

Barn trenger hjelp til følelsesregulering og refleksjon.

Vi fjerner barnet fra situasjonen, og sitter sammen med det. Prater, roer ned, og blir enige om veien videre.

Men vi forlater ikke opprørte barn, uansett om det er på grunn av deres egen oppførsel eller ei.

Det vil jeg personlig si er en form for mishandling. Barnet ditt trenger deg som mest da.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man oppdrar barna uansett hvor man er....

Anonymkode: e0925...ae2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva går det ut på?

Å ta barnet ut av det barnet gjør for å være sammen med barnet, hjelpe barnet til å regulere seg og gi nok støtte slik at barnet på sikt i større og større grad vil evne å regulere seg selv. Gjennom å speile følelsene i meg vil barnet etterhvert lære følelsene, kjenne dem igjen, sette ord på dem og klare å forstå sitt eget toleransevindu. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Time-out er for late foreldre som ikke gidder hjelpe og rettlede barnet sitt.

Barn trenger hjelp til følelsesregulering og refleksjon.

Vi fjerner barnet fra situasjonen, og sitter sammen med det. Prater, roer ned, og blir enige om veien videre.

Men vi forlater ikke opprørte barn, uansett om det er på grunn av deres egen oppførsel eller ei.

Det vil jeg personlig si er en form for mishandling. Barnet ditt trenger deg som mest da.

Er ikke det du beskriver her også timeout? Er man ikke som forelder sammen med barna når de tas ut🤔

Hilsen en tante som ikke har barnetekke 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Nå ville jeg aldri brukt time-out hverken her eller der, men for å besvare spørsmålet ditt så oppfører jeg meg likt mot barna mine enten vi er hjemme alene eller ute blant folk.

Endret av Marie Antoinette
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er ikke det du beskriver her også timeout? Er man ikke som forelder sammen med barna når de tas ut🤔

Nei, faktisk ikke. Ved time-out skal barna roe seg ned alene. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Timeout er en form for psykisk vold.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei, time-out er å sette barnet alene et sted.

Det gir kun mening i amerikansk setting, hvor hensikten egentlig var å få ned bruken av vold mot barn.

Egentlig var det foreldrene som skulle roe seg ned.

Ris/spanking/oppdragervold både har vært og er delvis enda sett på som legitime oppdragelsesmetoder i USA. Det er der time-out ble introdusert som et alternativ til vold mot barn.

Vold mot barn er alltid galt sett med norske øyne, men vold mot barn i sinne legger på et enormt ekstra lag av risiko for ungene. Både fysisk og mentalt.

Men du har kanskje delvis rett - at vi i Norge har fornorsket begrepet noe. Og at noen nok tar det for gitt at foreldre følger barnet ut for en pause og prat, og kaller det time-out.

Siden TS spurte om en praktiserer time-out i andres hjem, går en utfra at det er time-out der en forlater barn alene det menes.

Skammekrok i andres hjem, på en måte.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Stakar barn som må i timeout- for en ekkel hersketeknikk av foreldre.

Anonymkode: f9dc5...d7e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, time-out er å sette barnet alene et sted.

Det gir kun mening i amerikansk setting, hvor hensikten egentlig var å få ned bruken av vold mot barn.

Egentlig var det foreldrene som skulle roe seg ned.

Ris/spanking/oppdragervold både har vært og er delvis enda sett på som legitime oppdragelsesmetoder i USA. Det er der time-out ble introdusert som et alternativ til vold mot barn.

Vold mot barn er alltid galt sett med norske øyne, men vold mot barn i sinne legger på et enormt ekstra lag av risiko for ungene. Både fysisk og mentalt.

Men du har kanskje delvis rett - at vi i Norge har fornorsket begrepet noe. Og at noen nok tar det for gitt at foreldre følger barnet ut for en pause og prat, og kaller det time-out.

Siden TS spurte om en praktiserer time-out i andres hjem, går en utfra at det er time-out der en forlater barn alene det menes.

Skammekrok i andres hjem, på en måte.

Ble slettet en setning inni der.

*Så derfor gir det mening i USA å bruke time-out som alternativ til at foreldre bruker oppdragervold mot ungene sine i sinne.

Men det gir ikke mening i Norge, hvor vi har en helt annen oppdragerstil.

• Liker 3
Skrevet

Kommer an på hvor. Hos besteforeldre og oldeforeldre, absolutt. Men ikke hos venner eller på lekeplassen. Vi bruker trappa som sted for time out. Sender han i trappa, spør etter et minutt eller to om han er klar for å snakke om det og evt si unnskyld, og det fungerer som bare det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...