AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #1 Skrevet 18. juli 2023 Hei. kan jeg kreve at far har mere samvær med barnet? far har barnet annen hver helg «4netter» i mnd. Han har ikke sommerferie med barnet. Iløpet av de 7 siste ukene, har barnet sovet hos pappaen sin 2 netter. Jeg elsker mamma rollen for alt i hele verden, men begynner å bli litt sliten av å ikke ha tid til meg selv å. Barnet drar til foreldre, å de har vært mye til hjelp. pappaen til barnet, velger heller å reise på fylla, enn sommerferie med barnet. men hva har jeg rett på? Kan jeg kreve 50/50? jeg maser mye på barnefar om mere samvær, men hører sjeldent noe. Jeg har veldig lyst på 50/50 deling, men samtidig føler jeg det er feil å kreve det om far egt ikke vil. Jeg har ikke spurt barnefaren direkte ut om han ikke er interessert, men ut ifra det jeg opplever har jeg tanken om det. Anonymkode: 8f5d1...f3f
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #2 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hei. kan jeg kreve at far har mere samvær med barnet? far har barnet annen hver helg «4netter» i mnd. Han har ikke sommerferie med barnet. Iløpet av de 7 siste ukene, har barnet sovet hos pappaen sin 2 netter. Jeg elsker mamma rollen for alt i hele verden, men begynner å bli litt sliten av å ikke ha tid til meg selv å. Barnet drar til foreldre, å de har vært mye til hjelp. pappaen til barnet, velger heller å reise på fylla, enn sommerferie med barnet. men hva har jeg rett på? Kan jeg kreve 50/50? jeg maser mye på barnefar om mere samvær, men hører sjeldent noe. Jeg har veldig lyst på 50/50 deling, men samtidig føler jeg det er feil å kreve det om far egt ikke vil. Jeg har ikke spurt barnefaren direkte ut om han ikke er interessert, men ut ifra det jeg opplever har jeg tanken om det. Anonymkode: 8f5d1...f3f Besteforeldere* Anonymkode: 8f5d1...f3f
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #3 Skrevet 18. juli 2023 Krev heller mer stabilt samvær i ferier og høytider. Høres rart ut å skulle kreve 50/50. Hvor gammel er ungen? Anonymkode: d12b9...7f6 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #4 Skrevet 18. juli 2023 Nei, du kan ikke det. Du kan prøve å presse med penger- hvis han ikke betaler det han skal med så lite samvær. Jeg har tre barn med eks, og han har hatt dem veldig lite etter de ble 13 år. Da meldte han seg ut....og det var egentlig ingenting jeg kunne gjøre noe med. Du kan snakke med han, få han til å skjønne at barnet trenger han. Men utover det, og kanskje et mildt pengepress...så kan du ikke gjøre noe. Anonymkode: 2e590...b26 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #5 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Krev heller mer stabilt samvær i ferier og høytider. Høres rart ut å skulle kreve 50/50. Hvor gammel er ungen? Anonymkode: d12b9...7f6 Ja kreve blir vell feil. Barnet er 3,5 år Anonymkode: 8f5d1...f3f
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #6 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, du kan ikke det. Du kan prøve å presse med penger- hvis han ikke betaler det han skal med så lite samvær. Jeg har tre barn med eks, og han har hatt dem veldig lite etter de ble 13 år. Da meldte han seg ut....og det var egentlig ingenting jeg kunne gjøre noe med. Du kan snakke med han, få han til å skjønne at barnet trenger han. Men utover det, og kanskje et mildt pengepress...så kan du ikke gjøre noe. Anonymkode: 2e590...b26 Vi har innkreving av barnebidraget i mellom nav. Han betaler 2500kr for barnet i mnd. Synes selv det er litt lite, men det er ikke noe jeg nevner. Vi søkte nytt bidrag når barnet skulle begynne i bhg. Da ble barnebidraget satt ned og far krevde og få tilbake de pengene. Jeg er uføre med 20k i mnd så går ofte i minus Anonymkode: 8f5d1...f3f 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 18. juli 2023 #7 Skrevet 18. juli 2023 Nei. Du kan ikke tvinge noen til samvær. Ville sett på andre muligheter. Barnevakter, weekendfamilie og annen form for avlastning. Kontakt kommunen og barnevernet og få hjelp og råd. Er viktig å ha litt egentid og få hentet seg inn når en har lite nettverk og alt ansvar. Uthvilt mamma er en bedre mamma.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #8 Skrevet 18. juli 2023 Jeg skjønner godt at du er sliten når du er alenemor. Allikevel blir jeg trist av innlegget ditt. Her har vi en 3,5 åring som egentlig ingen vil ha. I det minste ikke 100%. Jeg sier ikke dette for at du skal få dårlig samvittighet, men jeg vil gjerne at du skal våkne. Du må snu på det. DU er den heldige som får lov til å ha ungen din det meste av tiden. Det er vel ingen som krangler på at du har barnet på julaften, i påsken osv? Er ikke det flott? og hvor slitsomt er det med en 3,5 åring uansett? Dette er dyrebar tid. Om 5 år sitter du alene, men ungen er over alle hauger. Jeg har selv en 1,5 åring og en 4 åring. Det er helt kaos til tider. Jeg er mye alene fordi far jobber på sjøen. I starten tok jeg meg i å tenke at det var så urettferdig. Jeg får aldri fri osv. men vet du hva? Det er jo jeg som er den heldige. Som er her med ungene. Jeg kunne aldri mistet denne tiden med mine barn. 50%? Aldri i verden!! Anonymkode: 13773...89a 5 7
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #9 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om 5 år sitter du alene, men ungen er over alle hauger. Hvor er ungen hennes om fem år? Ser du skriver "over alle hauger", men litt tidlig å flytte ut som åtteåring? Anonymkode: 7ef4f...5fe 1
Gjest Sprite Skrevet 18. juli 2023 #10 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg skjønner godt at du er sliten når du er alenemor. Allikevel blir jeg trist av innlegget ditt. Her har vi en 3,5 åring som egentlig ingen vil ha. I det minste ikke 100%. Jeg sier ikke dette for at du skal få dårlig samvittighet, men jeg vil gjerne at du skal våkne. Du må snu på det. DU er den heldige som får lov til å ha ungen din det meste av tiden. Det er vel ingen som krangler på at du har barnet på julaften, i påsken osv? Er ikke det flott? og hvor slitsomt er det med en 3,5 åring uansett? Dette er dyrebar tid. Om 5 år sitter du alene, men ungen er over alle hauger. Jeg har selv en 1,5 åring og en 4 åring. Det er helt kaos til tider. Jeg er mye alene fordi far jobber på sjøen. I starten tok jeg meg i å tenke at det var så urettferdig. Jeg får aldri fri osv. men vet du hva? Det er jo jeg som er den heldige. Som er her med ungene. Jeg kunne aldri mistet denne tiden med mine barn. 50%? Aldri i verden!! Anonymkode: 13773...89a Unnskyld meg, men bare hold kjeft. Slutt å momshame andre for at de trenger hjelp. Det du ser er så jævla piss at jeg orker ikke lese alt engang. Så fint for deg at du klarer det da. «unge som ingen vil ha». Går det bra med deg eller? Æsj !
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #11 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor er ungen hennes om fem år? Ser du skriver "over alle hauger", men litt tidlig å flytte ut som åtteåring? Anonymkode: 7ef4f...5fe Er ikke en vanlig 8- åring ute å leker med venner lengre? Eller eventuelt gamer? Eller sitter de fortsatt på mammas fang? Anonymkode: 13773...89a 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #12 Skrevet 18. juli 2023 Sprite skrev (2 minutter siden): Unnskyld meg, men bare hold kjeft. Slutt å momshame andre for at de trenger hjelp. Det du ser er så jævla piss at jeg orker ikke lese alt engang. Så fint for deg at du klarer det da. «unge som ingen vil ha». Går det bra med deg eller? Æsj ! Jeg syntes det er jævlig kjipt når foreldre krangler om å ha ungene sine minst mulig. Jeg syntes far er like kjip som moren her. At du tenker dette er momshaming får være opp til deg Anonymkode: 13773...89a 3 2
Gjest Sprite Skrevet 18. juli 2023 #13 Skrevet 18. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg syntes det er jævlig kjipt når foreldre krangler om å ha ungene sine minst mulig. Jeg syntes far er like kjip som moren her. At du tenker dette er momshaming får være opp til deg Anonymkode: 13773...89a Å si til en annen mor som sliter og er sliten at «hun ikke vil ha ungen» fordi hun sier hun behøver hjelp er selve definisjonen på momshaming. LOOK IT UP! edit: fant det for deg, sånn at du får det med deg! https://acendahealth.org/blog/what-is-mom-shaming/ Med ekstra trykk på «THINK BEFORE YOU SPEAK». Endret 18. juli 2023 av Sprite
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #14 Skrevet 18. juli 2023 Sprite skrev (4 minutter siden): Å si til en annen mor som sliter og er sliten at «hun ikke vil ha ungen» fordi hun sier hun behøver hjelp er selve definisjonen på momshaming. LOOK IT UP! edit: fant det for deg, sånn at du får det med deg! https://acendahealth.org/blog/what-is-mom-shaming/ Med ekstra trykk på «THINK BEFORE YOU SPEAK». Men jeg sier bare at JEG tror det vil hjelpe å snu på tankesettet. Det er dessverre sånn at det ikke er noe særlig annen hjelp å få. Folk kan tips om HomeStart og alt mulig, men stort sett må en bare klare seg selv. Anonymkode: 13773...89a 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #15 Skrevet 18. juli 2023 Det beste for barnet er nok om han ikke har mer samvær… Anonymkode: 91174...38a 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #16 Skrevet 18. juli 2023 Nei, ingen kan pålegges mer samvær. Du må rett og slett innstille deg på at du hovedsaklig er alenemor. Du sier besteforeldre - er det også besteforeldre på farssiden? Om far ikke ønsker mer samvær, kanskje det finnes andre på farssiden som ønsker mer kontakt med barnet? Fokuser heller på å bygge nettverk og finne ressurser for deg og barnet ditt. Finn en betalt barnevakt, en ungdom eller student? Bli kjent med andre aleneforeldre, og bytt på å passe hverandres barn? Men slutt å håpe at far skal ‘step up’ og ta mer ansvar. Det sliter deg bare ut, med sorg og irritasjon. Du får ikke fikset ham. Anonymkode: d0b82...b8a 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #17 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men jeg sier bare at JEG tror det vil hjelpe å snu på tankesettet. Det er dessverre sånn at det ikke er noe særlig annen hjelp å få. Folk kan tips om HomeStart og alt mulig, men stort sett må en bare klare seg selv. Anonymkode: 13773...89a Du skriver mye annet også og det er det vi reagerer på. Anonymkode: 0831a...32e 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #18 Skrevet 18. juli 2023 Jeg ligger ett år bak deg i skjema, barnet er 2 1/2 og far melder seg bare periodevis. Han betaler også bare sporadisk barnebidrag, så det blir NAV neste. Jeg forstår deg, men ville heller begynt å dokumentere og gi beskjed til ham at du går i minus og at han enten må ha barnet mer eller betale mer i bidrag. Da har du gitt ham valget, og i så måte vært fair. Planlegg i forveien i god tid, og når han melder frafall o.l. så dokumenterer du det også. Har dere vært hos FVK? Du kommer nok ingen vei med å "kreve" 50/50.. han er ikke interessert. Dessverre. Her må du nok bare bite tennene sammen, det er det samme her. Far har ikke ressurser eller er flink nok til å ha denne fordelingen, og det er bedre for barnet og i lengden deg som mamma å ha klare rutiner og ikke være kasteball når far ikke gidder og spesielt hvis det er fest og tull slik du skriver. Anonymkode: 31dde...1bd 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #19 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hei. kan jeg kreve at far har mere samvær med barnet? far har barnet annen hver helg «4netter» i mnd. Han har ikke sommerferie med barnet. Iløpet av de 7 siste ukene, har barnet sovet hos pappaen sin 2 netter. Jeg elsker mamma rollen for alt i hele verden, men begynner å bli litt sliten av å ikke ha tid til meg selv å. Barnet drar til foreldre, å de har vært mye til hjelp. pappaen til barnet, velger heller å reise på fylla, enn sommerferie med barnet. men hva har jeg rett på? Kan jeg kreve 50/50? jeg maser mye på barnefar om mere samvær, men hører sjeldent noe. Jeg har veldig lyst på 50/50 deling, men samtidig føler jeg det er feil å kreve det om far egt ikke vil. Jeg har ikke spurt barnefaren direkte ut om han ikke er interessert, men ut ifra det jeg opplever har jeg tanken om det. Anonymkode: 8f5d1...f3f Jeg kan ikke tvinge far til samvær, eneste barnefri jeg har hatt siden desember er to netter hos besteforeldre og 1 natt på samvær. Anonymkode: 9fe9f...0d0 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #20 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Vi har innkreving av barnebidraget i mellom nav. Han betaler 2500kr for barnet i mnd. Synes selv det er litt lite, men det er ikke noe jeg nevner. Vi søkte nytt bidrag når barnet skulle begynne i bhg. Da ble barnebidraget satt ned og far krevde og få tilbake de pengene. Jeg er uføre med 20k i mnd så går ofte i minus Anonymkode: 8f5d1...f3f 20k + 4200 + ca 2000. Kanskje du må finne en billigere plass å bo? Anonymkode: 9fe9f...0d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå