Gå til innhold

Setter pris på alle som leser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg ønsker å dele noe som jeg håper jeg kan få litt positiv respons av og ikke bare negativt. 

For noen måneder siden var jeg på en utredning hos en nevrolog, jeg ble henvist hit av min psykolog som anbefalte dette til min lege for å finne ut hvorfor jeg sliter som jeg gjør, og er som jeg er. Så jeg ble da henvist dit. Utredningen tok ca 3 -4 timer og når vi var ferdige sa nevrologen rett ut " du er dessverre alvorlig utviklingshemmet, håper ikke du blir såret nå" uten å utdype noe mer. Så dum snill jeg var trodde på han, og trodde at jeg kanskje var det da. Han anbefalte at jeg ble henvist videre til habiliteringstjenesten, som jeg da ble. Har fått time for utredning der i starten av januar neste år. På rapporten har nevrologen skrevet "lett psykisk utviklingshemmet" det var ikke de ordner han sa til meg når jeg var ferdig. Etter at jeg begynte å lese litt på nettet om dennediagnosen, skjønte jeg at jeg absolutt ikke er utviklingshemmet, og at dette er helt feil grunnlag å utrede meg for. 

Jeg må også si at jeg er oppvokst under et hjem med en narsissistik mor, som ikke har gjort annet enn å kjefte, krenke meg og bidra til en skikkelig psykisk vold gjennom hele min barndom, ikke har jeg fått lov til å utvikle meg, eller lære da jeg bare fikk kjeft for hver minste lille ting. Etter min mening vil ikke et lite barn jeg var under skolegangen kunne lære noe, da jeg konstant var stresset og redd. Og dette er jo da følelser som jeg en dag idag sliter med. Jeg er konstant stresset, har 1000 tanker i hode hver eneste dag. Etter nevrologtimen som var  fikk jeg time hos legen min for å snakke om rapporten ( det var da legen min henviste meg videre til habiliteringstjenesten)  Legen min sa da med sine egne ord" dette er dessverre en handikapp du har, og det er ikke din feil" Igjen så dumsnill og full av angst jeg er når jeg snakker med leger eller andre personer jeg ikke kjenner eller er trygg på bare jatter med uten å tenke meg om hva denne diagnosen innebærer. 

Så jeg begynte da å lese om denne diagnosen, og skjønte med engang at dette er helt feil. Det føles ikke riktig idet hele tatt. Ja, jeg har ikke så høy iQ. Har visst 70 i iQ ifølge nevrologen, men igjen de tenker jo ikke på mine følesmessige traumer fra barndommen, jeg mener jo at det slår ut helt feil på testene. Jeg ringte å avbestilte utredningen til neste år for 14 dager siden, men legen mente det har lurt å dra på den mtp min sak hos nav, legen mener på at jeg har rett på uføretrygd. Så han henviste meg på nytt. 

Jeg har sendt melding til legen min igjen om alt det jeg skriver nå, og nav. Nav svarte med at de setter pris på det her at jeg sier ifra, så jeg fikk time hos nav om 14 dager hvor vi skal snakke om rapporten og hvordan de kan hjelpe meg videre. For jeg ønsker å kunne prøve meg ut i tiltak eller noe arbeidsform nav kan bidra med, enn å få en feil diagnose og få ufør. Jeg er vant med å bli fortalt at jeg ikke klarer noe. 

Hele denne situasjonen ga meg en oppkvikker, og har gjort meg sterkere psykisk på utrolig kort tid. Jeg har skjønt at jeg klarer å lære, jeg klarer det jeg vil så lenge jeg er trygg og komfortabel. Jeg bor sammens med kjæresten min, og etter jeg møtte han har livet mitt vært stabilt for første gang i hele mitt liv, og  det er det som har gjort at jeg har blitt enda mer sterkere psykisk, bedre selvtillit og får til ting jeg aldri trodde jeg klarte, samt utviklet meg kjempe fort på kort tid. 

Vil gjerne høres dere tanker og meninger. 

Hilsen en 21 år gammel jente. 

Litt fortvilet hehe. 

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke helt forstå at noen som greier å skrive så bra- uttrykke seg så tydelig som du gjør, kan være utviklingshemmet! Er det mulig å ha 70 i IQ, og formulere seg så godt? Jeg synes det virker merkelig.

Samtidig har du jo store problemer grunnet bakgrunnen din, og i den grad det slår inn på tester og påvirker deg så mye som det tross alt gjør, da trenger du tid for å kunne bruke ditt potensialet. Jeg forstår at du føler deg satt i bås, og at du mener at dette ikke stemmer. 

Det er jo positivt at du har lyst, og at du mener du har atskillig mer evner enn det testen viser. Jeg er vel tilbøyelig til å være enig. Kanskje NAV har en egen test....

Men jeg har ikke peiling, så håper du får flere svar her i tråden. 

Anonymkode: 72c1a...596

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Utviklingstraumer kan gi symptomer på andre ting, så du bør jo få skikkelig hjelp og behandling for traumene dine aller først og deretter bli utredet på nytt dersom det er nødvendig!

Jeg sliter selv pga oppveksten min, har f.eks glemt veldig mye av skolegangen min, har stooooore hull i allminnelige kunnskaper og sliter spesielt med det som har med matte å gjøre. For noen år siden kom jeg over en autismetest på nettet, denne skåret jeg godt innenfor på spekteret og leste mer om asberger da jeg følte det passet meg veldig. Til slutt tok jeg mot til meg og spurte psykologen min som jeg gikk i traumebehandling hos om hun kunne utrede meg for autisme. Hun skjønte tankene mine da hun selv hadde tenkt tanken, men hun hadde konkludert at det ikke var noe poeng med utredning bla.a fordi det er flere typiske symptomer som jeg ikke har. Derimot kunne hun fortelle at det er noe som heter emosjonelle lærevansker og at det er det jeg har pga oppveksten min. Etter at jeg hadde fått skikkelig behandling for traumene mine har ting blitt bedre! Jeg tok autismetesten på ntt mest for moro skyld for en stund siden og skåret mye lavere enn jeg gjorde første gang.

ps. Du bør forandre tittelen da du risikerer at tråden blir stengt grunnet manglende beskrivende tittel❤️

Anonymkode: 38589...8a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han sa du er alvorlig utviklingshemmet, og så skriver han i rapporten at du er lettere utviklingshemmet? Å være lettere psykisk utviklingshemmet er ikke det samme som alvorlig utviklingshemmet, det tror jeg ikke man trenger å være lege for å forstå. Merker jeg tviler på utredningen du har fått basert på det du skriver, men jeg er så klart ikke psykolog eller lege. Har du god kontakt med psykologen din? Ville snakket med hen om dette og hva hen tenker om diagnosen. 

Anonymkode: d484e...a7a

AnonymBruker
Skrevet

Kjære deg ❤️ 

det høres ut som om du har blitt dømt av førsteinntrykket. Jeg blir glad av å lese at du har blitt sterkere psykisk av dette, og jeg tenker at du kanskje er klar til å kjempe en liten kamp mot uretten? Ta kjæresten din med på legetimer, skaff deg terapi, og start derfra. 
lykke til. ❤️

Anonymkode: c1e32...be6

AnonymBruker
Skrevet

Øv på IQ-tester hjemme.

Anonymkode: 77d59...b6c

AnonymBruker
Skrevet

Vet disse som har utredet deg om din fortid at du er preget av en barndom med grov omsorgssvikt?

Som regel så gir man ikke diagnoser så lett til mennesker som har vært utsatt for omsorgssvikt for man vet ikke om det er "adhd som gjør deg urolig eller omsorgssvikten", blir det samme her tenker jeg. 

Godt du føler du har "kommet deg opp" og kan ta kampen for å ha dette i journalen er ikke greit.

Anonymkode: fb766...3c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke verre enn å forklare dette for habiliteringstjenesten når du kommer dit. Sjansen for at du skal bli feildiagnostisert med den samme diagnosen to ganger er ikke særlig stor! Særlig ikke siden du mener det finnes andre grunner til resultatet du har fått og du gjør rede for det.

Og, ikke glem, den hjelpen du blir tilbudt vil du få basert på dine behov, og behovene er de samme uansett hva tilstanden din heter. 

Anonymkode: 88b05...133

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har klart å ta høyere utdanning med hode resultat men når jeg tar iQ tester så blokkerer jeg helt 😵‍💫. Det minner for mye om matematikk og det har jeg dårlig erfaring med. Jeg vet ikke om det kommer av at jeg har mye indre stress, men jeg kan i perioder fungere og andre perioder virker ikke hodet i det hele tatt. Kanskje noe sånt skjer med deg også og skjedde på testene? Det må ha vært vanskelig å få en sånn beskjed, en sånn diagnose. Du har rett til å klage og be om ny vurdering.

Anonymkode: 4f301...214

Skrevet

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

_popcorn_, adm

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...