Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Characteristic-facial-features-in-a-child-with-fetal-alcohol-syndrome-These-includes-a.png.df1e5e50daa612730d99e9bb28c120d1.png

Anonymkode: b5104...85f

Men dette er helt irrelevant for hi. Det dette bildet beskriver, er føtalt alkoholsyndrom som også oftest følges av utviklingshemming. 
Dette kommer ikke av en halvflaske vin før egget har festet seg, dette er noe man ser hos mødre som har et regelmessig høyt og problematisk alkoholforbruk gjennom graviditeten. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Bacteria skrev (2 minutter siden):

Jeg vet det er anektodisk, men jeg har opplevd akkurat det @Brunello skriver om. Da alt lå til rette, jeg gikk på vitaminer, levde ekstremt sunt uten tobakk og alkohol, ble jeg ikke gravid. Uforklarlig barnløs. 
Årene gikk..

Men da jeg trodde toget var gått for naturlig graviditet, var tom i 40-åra, da ble jeg gravid gitt. Ikke snakk om fylla, men en halvliter en lørdag og ei halv flaske vin en annen. Altså ikke snakk om grøftefyll. Det bør vel unngås uansett tenker jeg da. 

Det er tøft å være ønske å være gravid og ikke «få det til».

Å være helt avholdende og å leve som om du var gravid fordi du hele tiden venter på positiv test tærer på psyken. Og det du da forsaker, kanskje i mange år blir en stadig påminnelse om at du ikke får det du drømmer om. Man kan bli litt «gal» i hodet av det. 

Jeg tror flere av oss viser til forskjellen mellom "fyll", og "1-2 glass".

TS har vært på ".........ferie med mye god vin og drinker om kveldene".

Det er det (overraskende få av oss) som mener ikke er helt ok når man er prøver. 

Anonymkode: affb6...294

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Tanuki skrev (9 timer siden):

Dette bildet omhandler FAS, fetal alcohol Syndrome, eller hva det heter. Det er IKKE det tråden handler om. TS spør om å drikke mens de er prøvere, å leve normalt. Ikke å drikke under svangerskap. 

Ganske spesielt å poste et slikt bilde uten noen forklaring eller kontekst. 

Man finner jo ikke ut at man er gravid før man har vært gravid i dager eller uker. Så en slik problemstilling vil jo også gjelde svangerskap?

Anonymkode: a1744...676

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.7.2023 den 13.55):

Var på venneferie med mye god vin og drinker om kveldene, og fortalte til en venninne som var mer at vi prøver å bli gravide. Hun reagerte på at jeg drakk mens jeg prøver..? At det kan skade fosteret. 

Jeg forstår det sikkert hadde vært enda bedre å la være, men jeg aner jo ikke hvor lenge vi kommer til å være prøvere. Det kan ta mange måneder eller år og da er det dumt å sette livet på vent. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 93f1c...56f

Bare ta graviditetstest når det nærmer seg mensen du så går det heeelt fint! 

Anonymkode: 65ef3...865

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man finner jo ikke ut at man er gravid før man har vært gravid i dager eller uker. Så en slik problemstilling vil jo også gjelde svangerskap?

Anonymkode: a1744...676

De fleste som prøver tester ganske tidlig og ofte. 

Anonymkode: c1ffc...151

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rekk opp hånda alle som har blitt gravide i fylla.....😏

Slutt å være så skinnhellige!

Anonymkode: 26e08...c3e

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.7.2023 den 10.00):

"Noen glass" høres ut som fylla for meg. Og ikke akkurat den beste forutsetningen du gir egne barn i livet under den kritiske celledelingen. 

Er det samvittighet som gjør at du føler så mye for å forsvare det du gjør? Eller livets harde skole? 

Det er ikke rart det blir snakket mye negativt om alkohol, når noen glass er fylla.. 

Anonymkode: 6ead8...424

• Liker 5
Skrevet

Som noen andre påpekte, de første ukene før morkaken er etablert livnærer embryo seg av plommesekken, så hvis ts har stålkontroll på syklus og tar test ved første tegn på uteblitt mens skulle baby være helt trygg 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er ikke rart det blir snakket mye negativt om alkohol, når noen glass er fylla.. 

Anonymkode: 6ead8...424

TS snakker om mye vin og drinker og over mange dager. 

Og folk oppfordrer henne nærmest til å vente med å teste, slik at hun kan kose seg maks før hun må ha 9 hvite måneder. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (8 timer siden):

Som noen andre påpekte, de første ukene før morkaken er etablert livnærer embryo seg av plommesekken, så hvis ts har stålkontroll på syklus og tar test ved første tegn på uteblitt mens skulle baby være helt trygg 

Det er en gammel myte. Alkohol påvirker enhver celle i kroppen. Ellers kunne jo de offisielle rådene vært at man kunne drikke frem til uke 8. 

Og så må jeg igjen understreke at jeg ikke var hysterisk, jeg tok 1-2 glass til mat, eller en pils i solveggen. Men feriefylla når man ikke vet om man er gravid eller ikke, det har jeg lite sansen for. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er en gammel myte. Alkohol påvirker enhver celle i kroppen. Ellers kunne jo de offisielle rådene vært at man kunne drikke frem til uke 8. 

Og så må jeg igjen understreke at jeg ikke var hysterisk, jeg tok 1-2 glass til mat, eller en pils i solveggen. Men feriefylla når man ikke vet om man er gravid eller ikke, det har jeg lite sansen for. 

Hvis man tester et par dager før mens går det helt fint. 

AnonymBruker
Skrevet

Var på venneferie med mye god vin og drinker om kveldene, og fortalte til en venninne som var mer at vi prøver å bli gravide. Hun reagerte på at jeg drakk mens jeg prøver..? At det kan skade fosteret. 

Jeg forstår det sikkert hadde vært enda bedre å la være, men jeg aner jo ikke hvor lenge vi kommer til å være prøvere. Det kan ta mange måneder eller år og da er det dumt å sette livet på vent. 

Hva tenker dere?

Jeg reduserte forbruket. Men tok et par glass innimellom. Første graviditet rett og slett fordi det satt på første forsøk og jeg hadde hørt på alle disse som sa det kom til å ta såååå lang tid. Så jeg tok nå et glass vin til maten før jeg testet positivt. 

andre tok det over et år med prøving og jeg var lei. Hadde stoppet å drikke i usikre perioder i et år. Fordi jeg ville være flinkere enn første mann.  Og mistet 5 ganger. Fått beskjed om at det var lite sannsynlig vi kunne få flere barn pga habituell abort. Så jeg tok meg noen glass i julen til middag etc. og der satt spiren….

Anonymkode: 497ce...108

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Merkelig å reagere på litt alkoholinntak under prøving, ikke var mannen med heller så de skulle ikke akkurat prøve videre den kvelden.

Embryoet deler ikke blodstrøm med mor, det er først i uke 5 at navlestrengen har utviklet seg og nermer seg klar til bruk for å omdanne embryo til foster med hjerterytme og blodstrøm frem og tilbake mellom mor og foster.

Noen glass sammen med venninner kan uansett ikke sammenlignes med fyll.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvis man tester et par dager før mens går det helt fint. 

Om TS tester positivt 25/7 regner jeg med du forventer totalavhold? Da ville du reagert på at hun tok ett glass?

Men så lenge hun ikke har testet så kan hun drikke mye (hennes egne ord) vin og drinker den 24/7?

Det er den logikken jeg ikke forstår. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Om TS tester positivt 25/7 regner jeg med du forventer totalavhold? Da ville du reagert på at hun tok ett glass?

Men så lenge hun ikke har testet så kan hun drikke mye (hennes egne ord) vin og drinker den 24/7?

Det er den logikken jeg ikke forstår. 

Jeg mener at når mensen nærmer seg burde hun begynne å teste slik at nør testen blir positiv så slutter hun å drikke ,ja. Eventuelt være avholds andre uka etter eggløsning. 

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Hva tenker dere?

jeg tenker som jeg alltid har skrevet her inne...jeg vil aldri bli en " prøver "..og alkisstepelet er et skam-stempel , produsert av kristne  og som en ikke kan bli av med.skal jeg bli kalt alkis resten av livet , ja så skal jeg ihvertfall drikke... det forbeholder jeg meg retten til .

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg mener at når mensen nærmer seg burde hun begynne å teste slik at nør testen blir positiv så slutter hun å drikke ,ja. Eventuelt være avholds andre uka etter eggløsning. 

Derimot hvis TS har null oversikt over egen syklus burde hun jo ikke drikke , men  det tipper jeg hun har. 

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du praktiserer totalavhold fra alkohol når du vet du er gravid og  mens du ammer, så gjør som du vil.

Anonymkode: 81250...625

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så lenge du praktiserer totalavhold fra alkohol når du vet du er gravid og  mens du ammer, så gjør som du vil.

Anonymkode: 81250...625

Hva er forskjellen på dagen man vet når man er gravid, og dagen før? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva er forskjellen på dagen man vet når man er gravid, og dagen før? 

Hvis man tester annenhver dag  2. uka etter eggløsning sånn ca så har du jo ikke rukket å bli gravid? Og om en prøver så vet en ofte det. Det går fint an å drikke før embryoet har festet seg og begynt å produsere hcg. Og om en skulle drikke en gang eller to i starten av graviditeten går det i de aller , aller fleste tilfeller helt fint. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...