AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #1 Skrevet 18. juli 2023 Var på venneferie med mye god vin og drinker om kveldene, og fortalte til en venninne som var mer at vi prøver å bli gravide. Hun reagerte på at jeg drakk mens jeg prøver..? At det kan skade fosteret. Jeg forstår det sikkert hadde vært enda bedre å la være, men jeg aner jo ikke hvor lenge vi kommer til å være prøvere. Det kan ta mange måneder eller år og da er det dumt å sette livet på vent. Hva tenker dere? Anonymkode: 93f1c...56f 7 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #2 Skrevet 18. juli 2023 Jeg gjorde akkurat det samme. Det kan som du sier ta mange måneder, til og med år. Hvorfor skal man "stoppe å leve" bare fordi man prøve? Jeg husker at jeg tok en snus før jeg tok graviditetstesten min, bare sånn i tilfelle det var den siste snusen jeg skulle ta. Jeg syntes ikke det er noe rart i det du gjør. Kjenner ingen som har stoppet å drikke/snuse bare fordi de prøver. Når man får to streker så slutter man, for da vet man det med sikkerhet. Men før det skjer så må man få lov til å leve som normalt. Anonymkode: bdc67...78a 16
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #3 Skrevet 18. juli 2023 Hvilket foster? Det du ikke har blitt gravid med enda? Bare drikk med god samvittighet du. Anonymkode: c1ffc...151 31 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #4 Skrevet 18. juli 2023 Folk er ulike. Jeg levde med litt mer restriksjoner i prøveperioden og tok ekstra vitaminer på forhånd, men så tok det også bare 2 prøveperioder. Du må gjøre det du selv mener er riktig. Anonymkode: f4878...10e 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #5 Skrevet 18. juli 2023 Folk henger seg opp i alt mye rart. Kos deg. Anonymkode: 86e43...280 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #6 Skrevet 18. juli 2023 Les denne, her er litt informasjon: https://avogtil.no/tips-og-rad/jeg-prover-a-bli-gravid-hva-med-alkoholen/?gclid=EAIaIQobChMI2JHcuKqYgAMV0U-RBR2kKgOpEAAYAiAAEgJWDPD_BwE Anonymkode: 219fc...d54 5
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #7 Skrevet 18. juli 2023 Stor forskjell på å ta seg et glass vin her og der til maten og det å dra på hard-fylla. Det kan ta lang tid når man begynner å prøve, så man trenger ikke sette livet på vent med en gang. Ettersom dere «prøver», så vil du mest sannsynlig finne ut raskt om du er gravid, og kan tilrettelegge fra da🩷 Anonymkode: 4e0e9...173 7
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #8 Skrevet 19. juli 2023 Tar jo en uke også før egget faktisk fester seg. Så man er ca 3+0 uker gravid før man faktisk kan påvirke graviditeten med noe. Når man aktiv prøver har man jo også ofte kontroll på eggløsning. Blir vel ca en uke i så fall der det er mulig å være gravid uten at en graviditetstest slår ut. Har ikke sett noen forskning på at å drikke første måned i 1 trimester har noe å si 🤷♀️ Det er jo ofte også årsaken til at ganske mange nordmenn blir født 😅 Anonymkode: 8f18d...c2a 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #9 Skrevet 19. juli 2023 Ta deg litt vin med god samvittighet, men unngå fylla 😊 Jeg drakk også litt da vi prøvde, men på et utdrikningslag begrenset jeg meg litt sånn i tilfelle. Da jeg ble gravid og sa at jeg hadde drukket litt før jeg visste det, var legens kommentar "det går fint og er helt normalt, ikke farlig. Husk at før i tida drakk de gjennom hele svangerskapet." Har lest et sted at man ikke deler blod med embryoet de første ukene. Vet om flere som har slutta å drikke når de prøver, men det er folk som drikker lite i utgangspunktet og ikke er særlig glad i alkohol. Anonymkode: 5a59f...6ad 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #10 Skrevet 19. juli 2023 Jeg hadde reagert selv, om det var mer enn 1-2 glass til mat. Ville nok bitt det i meg, men virkelig tenkt mitt om hva de gjorde. Jeg gjorde det samme da vi var i gang med prøverør. Et embryo er uansett mye viktigere enn at jeg fikk gå på fylla. Anonymkode: affb6...294 2 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #11 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg hadde reagert selv, om det var mer enn 1-2 glass til mat. Ville nok bitt det i meg, men virkelig tenkt mitt om hva de gjorde. Jeg gjorde det samme da vi var i gang med prøverør. Et embryo er uansett mye viktigere enn at jeg fikk gå på fylla. Anonymkode: affb6...294 Men det er ingenting. Det er ikke et embryo engang mens man prøver. Anonymkode: c1ffc...151 14 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #12 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men det er ingenting. Det er ikke et embryo engang mens man prøver. Anonymkode: c1ffc...151 Alkohol påvirker hver celle i kroppen, zygoten, blastocyst eller embryo. Den første celledelingen er en kritisk fase i formingen av fosteret. Mellom mens og eggløsning var jeg avslappet. Men så ikke vitsen med fylla da heller. Er fylla så viktig for deg? Anonymkode: affb6...294 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #13 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alkohol påvirker hver celle i kroppen, zygoten, blastocyst eller embryo. Den første celledelingen er en kritisk fase i formingen av fosteret. Mellom mens og eggløsning var jeg avslappet. Men så ikke vitsen med fylla da heller. Er fylla så viktig for deg? Anonymkode: affb6...294 Er noen glass fylla? Det er viktig for meg å leve normalt ja. Må være fryktelig slitsomt å være så anspent. Anonymkode: c1ffc...151 21 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #14 Skrevet 19. juli 2023 De aller fleste blir faktisk gravid i løpet av 3 måneder... Om det skulle drøye, så skjønner jeg at man på en måte må ta normalitet tilbake, og da hadde jeg nok drukket litt til mat og sånn. Men det høres jo ut som om dere nettopp har begynt? Hadde nok også reagert om det var mellom eggløsning og mens, men hadde nok ikke sagt så mye. Anonymkode: a1744...676 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #15 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De aller fleste blir faktisk gravid i løpet av 3 måneder... Om det skulle drøye, så skjønner jeg at man på en måte må ta normalitet tilbake, og da hadde jeg nok drukket litt til mat og sånn. Men det høres jo ut som om dere nettopp har begynt? Hadde nok også reagert om det var mellom eggløsning og mens, men hadde nok ikke sagt så mye. Anonymkode: a1744...676 En av mine største frykter i livet er å bli forelder til et multihandicappet barn. Så å la være hadde vært mye av egeninteresse, og så klart for barnets egen del. Anonymkode: a1744...676 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #16 Skrevet 19. juli 2023 Folk får gjøre som de selv vil og ikke legge seg opp i andres valg, tenker jeg. Selv testet jeg negativt fire dager på rad, tok noen drinker med noen venninner på dag fem, testet positivt på dag seks. Anonymkode: 24b5c...7c2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #17 Skrevet 20. juli 2023 Folk altså😂 Kg leverer alltid med de merkeligste svar. Kos deg. Når du evt blir gravid skal du gå 9 mndr gravid uten å kunne drikke og spise det ene og det andre, i tillegg til ammetiden hvor du også vil oppleve dømmende folk om du gjør ditt og datt. Tenker at en del av det å skulle bli mamma og foreldre er å kunne ta egne valg, stole på seg selv og egen intuisjon, og stå for det. Du blir dømt opp og ned uansett hva du gjør. Drikk, hardfylla også om du vil. Så lenge det ikke er noe foster, hvorfor ikke? Iallefall frem til du evt får beskjed av lege om å kutte ut fordi det hemmer det å bli gravid i ditt tilfelle. Jeg røykte, drakk noen glass vin her og der og var til og med ute med venner og ble god i formen frem til jeg fikk positiv test. Har venner som gikk 3-4 mndr uten å vite de var gravide, var ute og drakk normalt da, vin hver kveld til maten osv… barna er helt nydelige og friske… folk må slappe av😂 Jeg er barn av to rusmisbrukere, men har flere utdanninger, høy utdanning, har jobbet hele livet, eier hus, og et trygt og fint forhold. Ordnar seg Anonymkode: 42dca...e84 7 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #18 Skrevet 20. juli 2023 Jeg fikk beskjed av legen om å leve helt som normalt, noe jeg er glad for da det tok 5 år å bli gravid😂 Folk bryr seg om mye rart. Anonymkode: bb5ce...b69 9 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #19 Skrevet 20. juli 2023 Det har blitt avlet mange barn i alkoholrus gjennom tidene. Hadde en stor del av disse blitt skadet, hadde det vært en høy andel funksjonshemmede i befolkningen. Det er mange (andre) gode grunner til å unngå direkte fyll, men man trenger ikke skru av alt man pleier å gjøre i ferien, selv om man ikke bruker prevensjon. Du kommer sikkert til å følge med og kutte raskt når du blir gravid. Og mens jeg er i gang: Hvis du blir gravid, er det ingen grunn til å frykte fosterskade eller spontanabort selv om du skulle gjøre noe som en eller annen hysteriker mener er galt. (Nå mener jeg ikke røyke og drikke alkohol, som beviselig bør unngås, men småting innenfor mat og aktiviteter som enkelte har hørt kan være farlig.) Før abortloven kom, forsøkte mange gravide å bli kvitt uønskede fostre. De kjørte motorsykkel på grusvei, løftet tungt, inntok både det ene og det andre, badet i for varmt og for kaldt vann og gjorde alt som muligens kunne "løse problemet". Stort sett virket det ikke. Er man så uheldig å spontanabortere, er det ikke fordi man drikker kaffe, løper etter bussen eller løfter en bærepose. Lykke til! Anonymkode: d0225...d04 7 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #20 Skrevet 20. juli 2023 TS, spør heller en lege enn å høre på hysteriske kg-kvinner. Anonymkode: eba15...616 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå