Gjest Refreng Skrevet 18. juli 2023 #1 Del Skrevet 18. juli 2023 I mange tiår har USA betalt en betydelig del av Etterretningstjenestens virksomhet. Slik er det fortsatt. Med amerikansk finansiering er det en fare for at Etterretningstjenestens informasjon og analyser er farget av amerikanske interesser. Det er nå gjerne sånn at den som betaler regninga sitter med styringa. Er dette i norsk interesse? Burde et selvstendig land la andre nasjoner ha innsikt og bestemmelsesrett i deres etterretningstjenester? https://www.nrk.no/ytring/norge-ma-betale-for-egen-etterretning-1.16479282 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 18. juli 2023 #2 Del Skrevet 18. juli 2023 Refreng skrev (2 timer siden): I mange tiår har USA betalt en betydelig del av Etterretningstjenestens virksomhet. Slik er det fortsatt. Med amerikansk finansiering er det en fare for at Etterretningstjenestens informasjon og analyser er farget av amerikanske interesser. Det er nå gjerne sånn at den som betaler regninga sitter med styringa. Er dette i norsk interesse? Burde et selvstendig land la andre nasjoner ha innsikt og bestemmelsesrett i deres etterretningstjenester? https://www.nrk.no/ytring/norge-ma-betale-for-egen-etterretning-1.16479282 Nei, og dette er også rart. E-tjenesten burde vi ha råd til å drifte selv. At det er samarbeid har noe for seg, men vi bør ha en selvstendig e-tjeneste. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr X Skrevet 19. juli 2023 #3 Del Skrevet 19. juli 2023 Hvordan kan dere hevde at vi ikke har en selvstendig e-tjeneste? Jeg vil påstå det motsatte. At amerikanerne betaler for utstyret er ikke det samme som at de kontrollerer de norske analytikernes vurderinger. Det er å grovt undervurdere den norske e-tjenestens integritet. Bård Wormdal er en journalist som etter min mening er full av konspirasjonsteorier. Den norske e-tjenesten er underlagt politisk kontroll og såvidt jeg vet er norske politiske beslutningstagerne meget godt fornøyd. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Refreng Skrevet 19. juli 2023 #4 Del Skrevet 19. juli 2023 3 hours ago, Mr X said: Hvordan kan dere hevde at vi ikke har en selvstendig e-tjeneste? Jeg vil påstå det motsatte. At amerikanerne betaler for utstyret er ikke det samme som at de kontrollerer de norske analytikernes vurderinger. Det er å grovt undervurdere den norske e-tjenestens integritet. Bård Wormdal er en journalist som etter min mening er full av konspirasjonsteorier. Den norske e-tjenesten er underlagt politisk kontroll og såvidt jeg vet er norske politiske beslutningstagerne meget godt fornøyd. Det er ihvertfall veldig lett å slippe unna korrupsjon nå man kan stemple alle som kommer med kritikk som konspirasjonsteoretikere uten argumetner. Det er jo den perfekte måten å stanse all fornuftig kritikk og motstand på. Man hjernevasker befolkningen til å tro at alle som kritiserer er konspigærninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr X Skrevet 20. juli 2023 #5 Del Skrevet 20. juli 2023 Refreng skrev (På 19.7.2023 den 13.47): Det er ihvertfall veldig lett å slippe unna korrupsjon nå man kan stemple alle som kommer med kritikk som konspirasjonsteoretikere uten argumetner. Det er jo den perfekte måten å stanse all fornuftig kritikk og motstand på. Man hjernevasker befolkningen til å tro at alle som kritiserer er konspigærninger. Er ikke helt sikker på hva du mener her, er det at den norske e-tjenesten er korrupt? Som jeg nevnte tidligere har jeg et helt klart inntrykk av at norske politiske besluttningstagere er meget godt fornøyd med e-tjenesten. Camilla Bakken Øvald er medlem i EOS utvalget og hun er fra SV. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 20. juli 2023 #6 Del Skrevet 20. juli 2023 (endret) Dette er en kronikk - en personlig ytring - som er skrevet av forfatter og journalist Bård Wormdal. En mann som tror han vet mye om ting han ikke har peiling på, og som har jobbet hardt med å "avsløre" E-tjenesten i mange, mange år uten å ha noe fornuftig å komme med. Hadde han hatt noe håndfast å vise til så hadde publikasjonen ikke skjedd i kronikk-format. Kronikken er på linje med Njås mannsjåvinisme-ytring. Innholdet kan ikke taes seriøst. I motsetning til Njås ytring, så er det at ingen kan svare Wormdal, så hans ord blir stående først som sist. Endret 20. juli 2023 av Bombasi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå