Gå til innhold

Synes du Tv og filmer har blitt bedre eller dårlige etter at Woke-bevegelsen har gjort sitt inntog?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Selv orker jeg knapt å se på Netflix lenger, da det ifølge Netflix var omtrent 50% afroamerikanere i Europa på 1700-tallet.

Anonymkode: c505b...434

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det blir slitsomt og påtatt når alle amerikanske serier må ha èn asiat, èn afroamerikaner, èn "hen", èn hispanic osv. Mens fortsatt er hovedrollen som oftest en hvit mann i 30-40 årene likevel, mens de andre er redusert til sidekicks. Dessuten er alle kvinnelige roller ofte redusert til å være "love interest" for hovedrollen, så til sammen blir det fortsatt for lite nyansert. Skrekkeksempelet her er de siste sesongene av "Walking Dead".

Da heier jeg mer på serier som har et rollegalleri som føles mer naturlig ut, som den relativt nye serien "Beef" hvor alle hovedrollene spilles av asiatiske personer, uten at dette lages et poeng ut av. 

Eller serier som klarer å skape gode kvinnelige hovedroller som ikke bare handler om at kvinnene skal diskutere de mannlige rollene i samme serie. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårligere. Mye, mye dårligere.

Spesielt historiske serier fra England. NEI, den engelske adelen var IKKE afroamerikanere!!!

• Liker 23
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårligere. Syns ikke det føles naturlig lenger, og da forsvinner mye av interessen for min del, da fokuset også blir forvridd. Mann min får vondt i invollene når det blir for "inkluderende", så det er så og si ingenting vi ser på sammen lenger.

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Woke har ikke påvirket filmene og seriene jeg foretrekker... ennå.

Men mye av det som pumpes ut på Netflix er jo ikke mulig å se på. Så jeg vil si at mainstream film og tv har blitt dårligere.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart dårligere.

Interessant fenomen at det er dog bare vestlige filmer som må være woke med alt det betyr.

Ser ikke asiatiske eller afrikanske filmer feks som inkluderer en hvit, andre nasjonaliteter, en ikke-binær, en homofil/lesbisk, hele rekka med diversiteter osv.

• Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror heller at «woke»-inntoget er et resultat av at ting har blitt dårlig mer enn en årsak i seg selv.

Underholdningsbransjens ledere ønsker kvantitet over kvalitet, og at man skal følge trygge oppskrifter heller enn å skape noe bra. De foretrekker også å ha tusenvis av underbetalte arbeidere og skribenter i stedet for noen håndplukkede gode.

I tillegg er ansettelsene i bransjen (særlig til lederstillinger) ofte basert på hvem du kjenner eller er barn av mer enn talent og ferdigheter. Da blir det sånn. Lederne har ikke som mål å skape kunst eller kvalitet, men å tjene mest mulig penger til eierne.

De fleste forfatterne er idioter som har levd hele livet sitt i en snever krets i California med lite kunnskap om noen ting som helst. 

Anonymkode: be978...12a

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig dårlig. Jeg ser stort sett bare kjente, gamle filmer om igjen. For alt som er nytt er så dårlig.
Er dritt lei av at alle serier og filmer må på død og liv ha en ikke-binær, en transe eller noe lignende med. Helt vanlig ordinær homofil er ikke nok lengre. 

Anonymkode: 20771...001

• Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Woke er ikke problemet og det finnes plenty av «gamle» serier med mye av det som kritiseres  i dag. Problemet er masseproduksjon av heller lite hodt materiale og at folk ikke tenker, de bare responderer. Prompevitser kan vere morsomme men alle prompevitser er ikke like morsomme.

Star Trek for eksempel, i første episode er det både menn og kvinner i kjole for å nevne en bitteliten detalje. Serien takla tidlig viktige tema på veldig gode måter. Både rase, religion, kjønn, sekualitet og mye som er høyst relevant i dag er viktige episoder der uten at det dermed gjør serien hverken bedre eller dårligere enn den er. 
Det er mange eksempel på filmer og serier som ikke har tålt tidens tann godt, ikke fordi folk er mer woke nå, man har bare fått mer perspektiv av å se bedre ting. Man er ikke lettfornærma over å synes at flere minutt lange spyscener i filmer som Ace Ventura og mannen med den nakne pistol på grunn av cross dressing eller transpersoner er umorsomme, de var ikke gode scener til å begynne med.

Man kan fint spøke med de fleste tema, det bare krever litt mer talent og talent går det ikke tretten av på dusinet slik filmbransjen tror.

Anonymkode: 6506d...8d3

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om det er naturlig, og ikke gjøres noe poeng utav synes jeg det er bedre. Da legger man ikke merke til det, og det blir inkludering på ekte. Som noen påpeker over her, adelen i England på 1800 tallet var hvite, kvinner er redusert til love interest, alle andre nasjonaliteter er side-kicks osv. Det blir for dumt. Kanskje er det naturlig at vennegjengen er en god miks, men la deres fellesnevner være noe mer enn at de alle er tenåringer og går på samme skole. Ha noen felles interesser eller bli kjent via en slektning eller hva som helst. Men ofte er det så tydelig at de bare har havnet i samme gjeng fordi redaktøren sier det, og da blir det unaturlig. 

Ha en asiat i hovedrollen. La en mørk være fienden. Er det en transperson med, ikke la den personen sin ene greie være at hen er trans. Han/hun kan gå naturlig som det kjønnet hen utgjør seg for, uten at alt er en jævla hindring. Her syntes jeg umbrella Academy serien gjorde det veldig bra, der er alle like fucked up uavhengig av kjønn og nasjonalitet 😁

Anonymkode: 2b42f...6d8

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 hours ago, Hatsumomo said:

Helt klart dårligere.

Interessant fenomen at det er dog bare vestlige filmer som må være woke med alt det betyr.

Ser ikke asiatiske eller afrikanske filmer feks som inkluderer en hvit, andre nasjonaliteter, en ikke-binær, en homofil/lesbisk, hele rekka med diversiteter osv.

Da må det være betimelig å spørre hvor mye asiatisk og afrikansk film du ser sånn på det jevne? Og i hvilket tidsrom for utgivelse vurderer du påstanden din som korrekt? Siste 5 år? 10 år?

At det ikke lages LGBTQ-film i asiatiske og afrikanske land er fullstendig feil, og det blir nærliggende å tro at du egentlig ikke er så interessert i film. Eller har jeg misforstått?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.7.2023 den 12.46):

Selv orker jeg knapt å se på Netflix lenger, da det ifølge Netflix var omtrent 50% afroamerikanere i Europa på 1700-tallet.

Anonymkode: c505b...434

Selvsagt. Alt blir jo ødelagt. De skal ha homser og negre med i alt. Er jævlig irriterende. 

Anonymkode: a3218...699

• Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Millinea skrev (På 18.7.2023 den 13.03):

Dårligere. Syns ikke det føles naturlig lenger, og da forsvinner mye av interessen for min del, da fokuset også blir forvridd. Mann min får vondt i invollene når det blir for "inkluderende", så det er så og si ingenting vi ser på sammen lenger.

Skjønner han godt. James Bond er for alltid ødelagt etter 007 ble en negresse og Q ble homo. Ian Flemming vrir seg nok i graven. 

Anonymkode: a3218...699

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 18.7.2023 den 18.24):

Veldig dårlig. Jeg ser stort sett bare kjente, gamle filmer om igjen. For alt som er nytt er så dårlig.
Er dritt lei av at alle serier og filmer må på død og liv ha en ikke-binær, en transe eller noe lignende med. Helt vanlig ordinær homofil er ikke nok lengre. 

Anonymkode: 20771...001

Enig i det. Og er heller ikke redd for å innrømme det. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melpomene skrev (54 minutter siden):

Da må det være betimelig å spørre hvor mye asiatisk og afrikansk film du ser sånn på det jevne? Og i hvilket tidsrom for utgivelse vurderer du påstanden din som korrekt? Siste 5 år? 10 år?

At det ikke lages LGBTQ-film i asiatiske og afrikanske land er fullstendig feil, og det blir nærliggende å tro at du egentlig ikke er så interessert i film. Eller har jeg misforstått?

Ja, du har misforstått. Jeg ser mye film.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/18/2023 at 6:07 PM, Hatsumomo said:

Helt klart dårligere.

Tja, kommer vel litt ann på hvilke land mediene du ser på, kommer fra. Vil jeg påstå. De prøver kanskje ikke å få krysset ut alle boksene på en gang, men ikke uvanlig at de tar opp et større tema om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Hatsumomo said:

Ja, du har misforstått. Jeg ser mye film.

Det besvarte ingen av de faktiske spørsmålene mine. Poenget er, for å kunne så skråsikkert fastslå at det ikke er hvite skuespillere, andre nasjonaliteteter, LGBTQ-karakterer, osv i asiatisk og afrikansk film så må du jo faktisk se ganske mye asiatisk og afrikansk film av nyere dato. Og, som jeg allerede har poengtert, det har kommet flere svært kritikerroste og bredt distribuerte LGBTQ-filmer (for ikke å snakke om feminist/queer cinema, som blir en beslektet avart) fra begge kontinentene de siste årene, så dersom du ser mye film derfra, hvorfor hevder du at det ikke finnes mangfold i film fra de områdene?

Endret av Melpomene
typo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...