AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #1 Skrevet 18. juli 2023 Jeg har fått forespørsel om jeg vil binde renta i 5 år til. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Er det vanskelig å få refinansiert lånet om man har fastrente? Hvilken ulemper har fastrenta annet enn at det er lite lønnsomt om renta går ned. Jeg tror ikke renta vil ned den kommende tiden. Anonymkode: e27bc...93d
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #2 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har fått forespørsel om jeg vil binde renta i 5 år til. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Er det vanskelig å få refinansiert lånet om man har fastrente? Hvilken ulemper har fastrenta annet enn at det er lite lønnsomt om renta går ned. Jeg tror ikke renta vil ned den kommende tiden. Anonymkode: e27bc...93d Banken, ts, er betydelig mer kunnskapsrik på området økonomi og rente enn det du er. Du kan derfor være helt trygg på at du er den som taper penger på fastrente. Så det er første bud: dersom du godtar en avtale om fastrente må du akseptere at du taper penger på den avtalen. Men det er likevel grunner til å velge fastrente. Feks kan du ha valgt å ta opp så mye lån at du med sikkerhet kan anta at du ikke evner betjene lånet dersom renten går over x prosent. For å sove godt om natten godtar du en avtale som innebærer en utgift. Fordelen for deg er ikke sparte penger. Det er at du i 5 år vet at du ikke må selge huset på grunn av rentenivået. Så hva bør du gjøre, sånt rent økonomisk og rasjonelt? 1. aldri låne mer enn du kan betjene, også med økt rente. 2. alltid ha en solid buffer slik at du vet at om du blir syk i 2-4 år slipper du selge bolig. Alternativt lage en konkret plan for å nedskalere bolig ved krise. 3. godta at luksus-boblen vi har vært inne i de siste årene er akkurat det: en kunstig skapt boble av overflod. Vi returnerer nå (selv om media så påstår) ikke til fattigdom og nød. Vi returnerer til helt normal velstand. Vi er på vei, med andre ord, tilbake til livskvaliteten du og jeg nøt på 1990-tallet. Så juster levestandard. (Den skal en god del ned fra vår nåværende tilværelse av «endeløs luksus» men den skal ikke i nærheten av «fattig». Fattig er noe helt annet). 4. kan du anta at du ikke evner betjene lånet etter 5 år med konstant stigende renter og utgifter? Vurder å selge unna nå. For verden blir ikke billigere i din levetid, ts. Det kan du trygt anta. Du kan like trygt anta at den skal bli mye dyrere. Anonymkode: df99d...65e 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #3 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Banken, ts, er betydelig mer kunnskapsrik på området økonomi og rente enn det du er. Du kan derfor være helt trygg på at du er den som taper penger på fastrente. Så det er første bud: dersom du godtar en avtale om fastrente må du akseptere at du taper penger på den avtalen. Men det er likevel grunner til å velge fastrente. Feks kan du ha valgt å ta opp så mye lån at du med sikkerhet kan anta at du ikke evner betjene lånet dersom renten går over x prosent. For å sove godt om natten godtar du en avtale som innebærer en utgift. Fordelen for deg er ikke sparte penger. Det er at du i 5 år vet at du ikke må selge huset på grunn av rentenivået. Så hva bør du gjøre, sånt rent økonomisk og rasjonelt? 1. aldri låne mer enn du kan betjene, også med økt rente. 2. alltid ha en solid buffer slik at du vet at om du blir syk i 2-4 år slipper du selge bolig. Alternativt lage en konkret plan for å nedskalere bolig ved krise. 3. godta at luksus-boblen vi har vært inne i de siste årene er akkurat det: en kunstig skapt boble av overflod. Vi returnerer nå (selv om media så påstår) ikke til fattigdom og nød. Vi returnerer til helt normal velstand. Vi er på vei, med andre ord, tilbake til livskvaliteten du og jeg nøt på 1990-tallet. Så juster levestandard. (Den skal en god del ned fra vår nåværende tilværelse av «endeløs luksus» men den skal ikke i nærheten av «fattig». Fattig er noe helt annet). 4. kan du anta at du ikke evner betjene lånet etter 5 år med konstant stigende renter og utgifter? Vurder å selge unna nå. For verden blir ikke billigere i din levetid, ts. Det kan du trygt anta. Du kan like trygt anta at den skal bli mye dyrere. Anonymkode: df99d...65e Tusen takk for svar! Jeg må fortsatt ha det med teskje, er helt grønn på sånt. Jeg tror jeg tåler flytende rente om det plutselig ikke blir 2-3 tusen dyrere fra mnd til mnd. Har aldri hatt flytende rente. Banken er så dårlig på å svare, de sier bare at de ikke vet. Føler nesten at de vil at jeg skal binde. Noe jeg har gjort hele veien hittil, i 10 år. Anonymkode: e27bc...93d
smilo Skrevet 18. juli 2023 #4 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tusen takk for svar! Jeg må fortsatt ha det med teskje, er helt grønn på sånt. Jeg tror jeg tåler flytende rente om det plutselig ikke blir 2-3 tusen dyrere fra mnd til mnd. Har aldri hatt flytende rente. Banken er så dårlig på å svare, de sier bare at de ikke vet. Føler nesten at de vil at jeg skal binde. Noe jeg har gjort hele veien hittil, i 10 år. Anonymkode: e27bc...93d Hva er renta di nå,? Flytende eller fastrente nå? Hva er tilbudet på rente fra banken, flytende og fast? Hvor mange år har du igjen på lånet, hvor betaler du i renter i dag, og hvor mye kan du tåle å gå opp pr mnd. Som en over her nevnet så kan du være trygg på at banken beregner å tjene penger på lånet. Uansett hva du får i tilbud så kan du ikke beregne å tjene på det. Men mulig du sover bedre om natta om du er 100% sikker på hva du skal betale . Da skal du gå for fastrente
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #5 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Banken, ts, er betydelig mer kunnskapsrik på området økonomi og rente enn det du er. Du kan derfor være helt trygg på at du er den som taper penger på fastrente. Så det er første bud: dersom du godtar en avtale om fastrente må du akseptere at du taper penger på den avtalen. Men det er likevel grunner til å velge fastrente. Feks kan du ha valgt å ta opp så mye lån at du med sikkerhet kan anta at du ikke evner betjene lånet dersom renten går over x prosent. For å sove godt om natten godtar du en avtale som innebærer en utgift. Fordelen for deg er ikke sparte penger. Det er at du i 5 år vet at du ikke må selge huset på grunn av rentenivået. Så hva bør du gjøre, sånt rent økonomisk og rasjonelt? 1. aldri låne mer enn du kan betjene, også med økt rente. 2. alltid ha en solid buffer slik at du vet at om du blir syk i 2-4 år slipper du selge bolig. Alternativt lage en konkret plan for å nedskalere bolig ved krise. 3. godta at luksus-boblen vi har vært inne i de siste årene er akkurat det: en kunstig skapt boble av overflod. Vi returnerer nå (selv om media så påstår) ikke til fattigdom og nød. Vi returnerer til helt normal velstand. Vi er på vei, med andre ord, tilbake til livskvaliteten du og jeg nøt på 1990-tallet. Så juster levestandard. (Den skal en god del ned fra vår nåværende tilværelse av «endeløs luksus» men den skal ikke i nærheten av «fattig». Fattig er noe helt annet). 4. kan du anta at du ikke evner betjene lånet etter 5 år med konstant stigende renter og utgifter? Vurder å selge unna nå. For verden blir ikke billigere i din levetid, ts. Det kan du trygt anta. Du kan like trygt anta at den skal bli mye dyrere. Anonymkode: df99d...65e Man taper ikke på fastrente om en binder når den er lav. Det sier seg selv Anonymkode: fb322...478
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #6 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Man taper ikke på fastrente om en binder når den er lav. Det sier seg selv Anonymkode: fb322...478 Er den lav nå? Hilsen TS Anonymkode: e27bc...93d
smilo Skrevet 18. juli 2023 #7 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Man taper ikke på fastrente om en binder når den er lav. Det sier seg selv Anonymkode: fb322...478 Tapet blir i det minste mindre. Men bankene tjener som oftest på det også opp mot flytende rente. De vet hva de gjør. At noen innimellom tjener på fastrente kan ikke forsvare at de aller fleste ikke tjener på det.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #8 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er den lav nå? Hilsen TS Anonymkode: e27bc...93d Nei. Anonymkode: fb322...478
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #9 Skrevet 18. juli 2023 smilo skrev (Akkurat nå): Tapet blir i det minste mindre. Men bankene tjener som oftest på det også opp mot flytende rente. De vet hva de gjør. At noen innimellom tjener på fastrente kan ikke forsvare at de aller fleste ikke tjener på det. Bankene må tilby fastrente mot den til enhver tid gjeldende flytende rente. De som bandt når utlånsrenta var 0, vil ALDRI tape på dette. Logisk nok. Og derfor ble det binding her. Anonymkode: fb322...478
Beloved Skrevet 18. juli 2023 #10 Skrevet 18. juli 2023 Bankene har bedre grunnlag for å gjette fremover men det betyr absolutt ikke at banken tar feil. Jeg bandt renta mi på rundt 3% for 2-3 år siden. Jeg ville nok bundet den igjen i dag også. Renta er fremdeles lav i Norge.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #11 Skrevet 18. juli 2023 Beloved skrev (1 minutt siden): Bankene har bedre grunnlag for å gjette fremover men det betyr absolutt ikke at banken tar feil. Jeg bandt renta mi på rundt 3% for 2-3 år siden. Jeg ville nok bundet den igjen i dag også. Renta er fremdeles lav i Norge. Banken gjetter ikke men forholder seg til flytende rente til enhver tid. Anonymkode: fb322...478
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #12 Skrevet 18. juli 2023 Beloved skrev (1 minutt siden): Bankene har bedre grunnlag for å gjette fremover men det betyr absolutt ikke at banken tar feil. Jeg bandt renta mi på rundt 3% for 2-3 år siden. Jeg ville nok bundet den igjen i dag også. Renta er fremdeles lav i Norge. Men hva skjer hvis jeg binder den for 5 år nå og så ønsker jeg å refinansiere lånet hos en annen bank om f.eks. 2-3 år? Anonymkode: e27bc...93d
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #13 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men hva skjer hvis jeg binder den for 5 år nå og så ønsker jeg å refinansiere lånet hos en annen bank om f.eks. 2-3 år? Anonymkode: e27bc...93d Hvorfor skal du refinansiere et fastrentelån? Anonymkode: d13e5...f53
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #14 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor skal du refinansiere et fastrentelån? Anonymkode: d13e5...f53 Det er fordi jeg vurderer å kjøpe meg noe større etter hvert. Men er litt i tankeprosessen enda.. Anonymkode: e27bc...93d
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #15 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hva skjer hvis jeg binder den for 5 år nå og så ønsker jeg å refinansiere lånet hos en annen bank om f.eks. 2-3 år? Anonymkode: e27bc...93d Da kan du flytte fastrenteavtalen til ny bank med akkurat samme betingelser som du har ( om den nye banken går med på det), eller betale ut lånet hos gammel bank med gjeldende over/ underkurs ( ikke alle banker tilbakebetaler underkurs) og få et nytt lån hos ny bank. Over/ underkurs beregnes ut fra hvilken fastrente du har bundet på, og hvilken fastrente banken kan låne ut pengene til på det tidspunktet du innfrir, sammenstilt med hvor lang periode som gjenstår på lånet. Er renta gått opp slik banken kan låne ut til høyere rente det blir underkurs og du skal ha igjen penger. ( som ikke alle banker betaler) Har renta gått ned blir det overkurs og du må betale banken disse pengene. Og der er det ingen nåde. Der krever banken differansen. Anonymkode: 04f61...bd5 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #16 Skrevet 18. juli 2023 Jeg ville valgt flytende rente. Plutselig går den ned igjen. Anonymkode: cb3ee...84e 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #17 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men hva skjer hvis jeg binder den for 5 år nå og så ønsker jeg å refinansiere lånet hos en annen bank om f.eks. 2-3 år? Anonymkode: e27bc...93d Da må du betale ett gebyr. På veldig mange 10 talls tusen. Jeg måtte betalt 75 000 kr den gang jeg bandt renta. Jeg valgte å fortsette ut bindingstiden Banken skal ha pengene sine uansett. Anonymkode: cb3ee...84e
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #18 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Da må du betale ett gebyr. På veldig mange 10 talls tusen. Jeg måtte betalt 75 000 kr den gang jeg bandt renta. Jeg valgte å fortsette ut bindingstiden Banken skal ha pengene sine uansett. Anonymkode: cb3ee...84e Huff! Det blir fort veldig dyrt. Jeg burde kanskje ikke binde hvis jeg har planer om å refinansiere om noen få år. Er bare så redd for å betale flere tusen ekstra fra en mnd til en annen mnd om jeg ikke binder? Det er vel ikke sånn det fungerer, altså en så stor usikkerhet fra mnd til mnd? Sikkert mange dumme spørsmål fra meg, men jeg er helt grønn på sånt. Anonymkode: e27bc...93d
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #19 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Men hva skjer hvis jeg binder den for 5 år nå og så ønsker jeg å refinansiere lånet hos en annen bank om f.eks. 2-3 år? Anonymkode: e27bc...93d Du betaler alt banken taper på å la deg slippe. Du har tross alt bundet deg til å betale banken den renten i fem år. Hvis du ikke vil ha en bindene avtale, så må du ha flytende rente. Hvis renten derimot stiger mye, og banken taper på avtalen din, så kan de betale deg ut. Men hvor mye avdrag endrer seg fra måned til måned vil variere ut i fra hvor stort lån du har, og hvor mye renten stiger. Jeg har 1,8 mill i boliglån, og på 14 måneder har det steget 2500,- pr måned totalt. Det har steget opp mot 500,- pr rentestigning. Anonymkode: 61b29...b97
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #20 Skrevet 21. juli 2023 Renten skal opp, fordi inflasjonen forblir høy om ikke sentralbanken foretar seg noe. OPEC har vedtatt å kutte i oljeproduksjonen, og kornprisen (matprisen) skal òg kraftig opp etter siste dagers hendelse i Ukraina. Dette blir importert inflasjon, og styringsrenten må opp for å styrke kronen. Anonymkode: e0281...8e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå