AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #1 Skrevet 18. juli 2023 Samboer og jeg er uenige. Vi hr barn sammen, født i 2021. Feiret jul det året for første gang sammen. I 2021 feiret vi jul med mine foreldre, og ble enig om at i 2022 skulle vi dra til samboers familie. Videre etter dette skulle vi feire hjemme- flyttet inn i nytt hus januar 2023, og venter baby nummer to. Dessverre ble barnet vårt sykt julen 2022 og vi ble hjemme (svært høy feber og redusert), i steden for å drasse på en syk ettåring over en time. jeg mener at i pr da er det min side av familien sin tur å feire med. Svigerfamilien har også et barn til som de skal feire med. Samboer er uenig og mener vi burde feire med han sin familie. Han sin familie (mor+far) vil helst ikke kjøre til oss, men at vi tar med alle gaver, barn og hund for å feire med den ene dagen. Uenig her også. hvem har mest riktig? Anonymkode: 2f8ac...eb0
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #2 Skrevet 18. juli 2023 Dere burde feire med hans familie siden dere avlyste sist pga. sykdom. Alternativt at dere feirer hjemme og inviterer både din og hans familie til dere Anonymkode: 041e2...7af 28 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #3 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Samboer og jeg er uenige. Vi hr barn sammen, født i 2021. Feiret jul det året for første gang sammen. I 2021 feiret vi jul med mine foreldre, og ble enig om at i 2022 skulle vi dra til samboers familie. Videre etter dette skulle vi feire hjemme- flyttet inn i nytt hus januar 2023, og venter baby nummer to. Dessverre ble barnet vårt sykt julen 2022 og vi ble hjemme (svært høy feber og redusert), i steden for å drasse på en syk ettåring over en time. jeg mener at i pr da er det min side av familien sin tur å feire med. Svigerfamilien har også et barn til som de skal feire med. Samboer er uenig og mener vi burde feire med han sin familie. Han sin familie (mor+far) vil helst ikke kjøre til oss, men at vi tar med alle gaver, barn og hund for å feire med den ene dagen. Uenig her også. hvem har mest riktig? Anonymkode: 2f8ac...eb0 Jeg hadde blitt hjemme i det nye huset og invitert begge sine foreldre. Anonymkode: a4c74...575 15
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #4 Skrevet 18. juli 2023 Hvis det ikke ble feiring med svigers i fjor så må det bli i år. Anonymkode: 86c12...7ad 15
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #5 Skrevet 18. juli 2023 «Hvem har RETT»! Snakk norsk. Anonymkode: 88f30...30e 7 1 4
c_buk Skrevet 18. juli 2023 #6 Skrevet 18. juli 2023 Med tanke på at sette ender i krangel/uenighet så har vel begge feil. Dere har et poeng begge to. Jeg heller mot at han har "rett" om det er slik at dere skal feire hos en av deres familier. Men jeg synes jo hans familie er urimelige som ikke kommer til dere. Så min fasit hadde vært at dere er hjemme, og så er hans familie hjertelig velkomne. 9
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #7 Skrevet 18. juli 2023 Svigers så klart. Anonymkode: eaee0...4c5 6
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #8 Skrevet 18. juli 2023 Selvfølgelig tar dere turen til samboerens familie og feirer jul denne gangen så sant alle er friske og raske . Etterhvert så vil dere kanskje feire jul hjemme hos dere selv siden det er enklere for besteforeldre å flytte på seg. Ellers så er dere rettferdige mot hverandre og feirer annenhver jul vekselvis med deres foreldre Anonymkode: 349f6...2ee 6
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #9 Skrevet 18. juli 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: hvem har mest riktig? Anonymkode: 2f8ac...eb0 Protip: I et forhold handler det ikke om å være "mest riktig". Anonymkode: 11762...d30 8 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #10 Skrevet 18. juli 2023 Det er kanskje ikke viktig hvem som har «mest rett», men at dere gjør det som blir koseligst for dere. Jeg tror jeg og min familie ville ønsket å feire juleaften hjemme i eget nytt hus. Med barn (og gavefjell) synes jeg det er best å ikke reise mye akkurat juleaften. Ville invitert svigers hjem til oss, og ønsker de ikke komme ville jeg hørt om vi kunne være sammen en annen dag i jula. Anonymkode: 560bf...835 4
Eva-Lena Skrevet 18. juli 2023 #11 Skrevet 18. juli 2023 Dere avlyste i fjor, så da feirer dere hos dine svigerforeldre i år. Hvorfor skal dine foreldre tilgode sees for andre gang? Han er sikkert like glad i sine foreldre som det du er, derfor synes jeg du skal la han få bestemme i år. 8
c_buk Skrevet 18. juli 2023 #12 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Protip: I et forhold handler det ikke om å være "mest riktig". Anonymkode: 11762...d30 Jeg synes du kommer med det beste tipset her. Om man ender opp i en diskusjon om hvem som har rett, så har begge (forholdet) tapt. 2
Ulven Skrevet 18. juli 2023 #13 Skrevet 18. juli 2023 Hvis dere kommer i utakt med resten av familien, er det riktig å forholde seg til oppsatt "turnus" Hvis det er slik at dere ikke feirer sammen med søsken og øvrig familie, vil jeg mene at dere bør dra til svigerforeldrene nå. Men når man har fått barn er det rimelig at de uten barn, altså besteforeldre, tar turen til dere. At de helst ikke vil ut denne dagen er ikke et godt nok argument. 5
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #14 Skrevet 18. juli 2023 Siden dere avlyste å feire med hans familie ifjor, så synes jeg dere bør dra dit i år. Siden dere har så små barn, så trenger dere ikke ta med alle gavene. Fra og med neste år kan dere feire i deres nye hus. Da blir det mest mulig likt som dere opprinnelig avtalte. Jeg forstår godt at du/dere ønsker å feire jul i eget hus. Vi begynte også med det da vi flyttet inn i vårt nye hus. Før det hadde vi byttet på å feire med min/hans familie i flere år (med drassing av gaver etc). I ettertid ser jeg at fordelen med å være gjest er at i de timene man bruker på å lage mat, dekke bord etc, kan brukes på å pynte seg selv og de små, ta en liten treningsøkt, ansiktsmaske eller lignende. Nå som jeg er vertinne (som regel for svigers siden min familie bor langt unna), rekker jeg knapt å løpe gjennom dusjen. Alt i alt, vær gjest i år mens du har små barn, også kan du begynne vertinnelivet neste år..🥰 Anonymkode: abea0...ddc 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #15 Skrevet 18. juli 2023 I den grad dere skal feire enten hos din eller hos hans familie mener jeg 100% at det er hans familie sin tur i år - og at han har rett. Dere avlyste med dem pga. forhold på deres side, og da er det svigers sin tur i år. Så kan man sikkert se for seg andre løsninger, dersom dere selv tar over feiringen eller at dere kunne blitt enige om noe annet (i så fall gjennom goodwill fra ham) hvis andre i respektive familier var på "samme annenhvert år" som dere. Men av de to alternativene du skisserer er jeg helt og holdent på samboeren din sin side. Anonymkode: 433b4...98b 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #16 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Samboer og jeg er uenige. Vi hr barn sammen, født i 2021. Feiret jul det året for første gang sammen. I 2021 feiret vi jul med mine foreldre, og ble enig om at i 2022 skulle vi dra til samboers familie. Videre etter dette skulle vi feire hjemme- flyttet inn i nytt hus januar 2023, og venter baby nummer to. Dessverre ble barnet vårt sykt julen 2022 og vi ble hjemme (svært høy feber og redusert), i steden for å drasse på en syk ettåring over en time. jeg mener at i pr da er det min side av familien sin tur å feire med. Svigerfamilien har også et barn til som de skal feire med. Samboer er uenig og mener vi burde feire med han sin familie. Han sin familie (mor+far) vil helst ikke kjøre til oss, men at vi tar med alle gaver, barn og hund for å feire med den ene dagen. Uenig her også. hvem har mest riktig? Anonymkode: 2f8ac...eb0 Han har rett selvsagt. Sier seg vel nesten selv. Anonymkode: a3b5a...92b 1 1
Hedda-78 Skrevet 18. juli 2023 #17 Skrevet 18. juli 2023 Din mann har rett. Dere feiret med din familie sist, da må det bli feiring med hans familie neste gang. 1
Brunello Skrevet 18. juli 2023 #18 Skrevet 18. juli 2023 (endret) I tråder med spørsmål om hvem som har mest rett, er det en sendes til at begge tar feil. spørsmål vedrørende julefeiring er ikke rett frem med en fasit om at annethvert år er det riktige. Det er flere momenter som må hensyntas. i vår familie har vi en regel om at ingen skal være alene om de ikke vil være alene. Dere kan feire med begges familie. Siden du påpeker at det er andre som skal feire med svigers, regner jeg med at dine foreldre er alene om de ikke er sammen med dere. Jeg ville foreslått at alle kommer til dere, eller at dine foreldre blir med til dine svigerforeldre. Om begge foreldreparene ikke sitter alene uten dere, ville jeg sagt at det naturlige er at dere reiser til hans siden dere ikke var der i fjor. Men uansett ville jeg ha startet med feiring hjemme neste år. Endret 18. juli 2023 av Brunello 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #19 Skrevet 18. juli 2023 Han har rett, men det er egoistisk av hans foreldre å ikke ville kjøre til dere. De er to voksne som kommer enkelt avsted mens dere skal drasse med to småbarn og en hund. Det blir mye styr. Barna sover bedre hjemme også så sjansen er langt større for mer ro og voksentid ved å feire hos dere Anonymkode: d82d8...6f2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #20 Skrevet 18. juli 2023 Jeg tenker: hvordan hadde du følt deg om det var egentlig din families tur, men dere måtte avlyse? Hadde du syns det var greit å da dra til svigers? Eller ville du ønsket å feire et år med dem som dere gikk glipp av? Anonymkode: 4dbc7...c9a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå