Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Begynte i ny jobber i januar og hadde timesbetalt. Arbeidsgiver bestemte seg for at jeg skulle ha fast 5000kr utbetalt i stede framfor timeslønn da det ble dyrt for de. Jeg fikk ingen ny kontrakt og på den gamle kontrakten min står det fortsatt at jeg får timesbetalt. Den siste måneden var jeg syk to dager og fikk dermed utbetalt 2550kr og ikke 5000kr. Er dette riktig? 

Anonymkode: 4d7df...99f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du levert egenmelding eller sykemelding?  

Hvor mye jobber du for 5000kr i måneden?  Er 5000kr brutto eller nettolønn?

Anonymkode: 18ca7...7de

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres noe merkelig ut. Hvor jobber du? Ta kontakt med tillitsvalgt eller HR👍🏼

Anonymkode: fdbf1...f57

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men ingenting høres riktig ut. Strengt tatt kommer du vel ingen vei med denne utbetalingen om du har kontrakt på timeslønn og har fått riktig betalt i forhold til de timene du har jobbet. Hva med månedene før? Har du da fått mindre betalt enn hva du har på kontrakten ? Hva har du i timen på kontrakt og hvor mange timer jobber du? 

Anonymkode: 9a326...9cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hele avtalen du har høres helt absurd ut. Gå fra timelønn (gjerne pga. varierende timeantall) til fastlønn uten andre endringer i stillingen "fordi det er for dyrt for arbeidsgiver" å betale deg?

Anonymkode: 99e4c...456

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som en uproff arbeidsgiver!

Anonymkode: 3fc66...7c5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jobber som trainee for et meglerkontor i Oslo. I starten hadde jeg 3 dager i uken og en timeslønn på 170kr. Nå har jeg 5000kr i nettolønn og ingen kantinetrekk. 

jeg leverte ingen sykemelding eller egenmelding. Jeg hadde covid og sjefen sa det var ok å bare gi ham beskjed. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jobber som trainee for et meglerkontor i Oslo. I starten hadde jeg 3 dager i uken og en timeslønn på 170kr. Nå har jeg 5000kr i nettolønn og ingen kantinetrekk. 

jeg leverte ingen sykemelding eller egenmelding. Jeg hadde covid og sjefen sa det var ok å bare gi ham beskjed. 

Uproft… er du sikker på at ansettelsesforholdet ditt i det hele tatt er meldt? 

Har du fått lønnslipper?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uproft… er du sikker på at ansettelsesforholdet ditt i det hele tatt er meldt? 

Har du fått lønnslipper?

Ja, har fått lønnslipp 

AnonymBruker
Skrevet

Dette lukter det svidd av, jeg ville tatt vare på alt han sier ( ta ting skriftlig med sjefen) også gamle lønnsslipper. Kontakt tilistsvalgt på jobben og ta dette vidre. Det er arbeidsgiver sin plikt og gi deg en kontrakt der det står lønn og alt. Så sjefen din bryter mange lovet her. Sjekk hun som heter jusssnakk på Facebook hun har mange fine eksempler på netopp det du skriver, og hun har også lært loven 

Anonymkode: 77f51...88f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du logger inn i skatteetaten, dukker det du har tjent hittil i år opp? 

det jeg lurer på er altså om arbeidsgiveren din har sendt inn a-meldinger fortløpende på arbeidsforholdet ditt. Hvis de ikke har gjort det, står det at du hittil har tjent 0 på skatteetaten.

Da arbeider du svart…. 

Har du vært inne og registrert skattekort/frikort?

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ringe Arbeidstilsynet så hjelper de deg. De kan reglene.

Anonymkode: 15864...f1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ringe Arbeidstilsynet så hjelper de deg. De kan reglene.

Anonymkode: 15864...f1b

De hjelper ikke enkeltpersoner med lugubre arbeidsforhold på den måten. 

men at dette meglerkontoret har urent mel i posen er jeg temmelig sikker på, og da kan arbeidstilsynet gjerne tipses så de kan rydde litt i rekkene ;)  Men TS får ikke noe personlig hjelp sånn sett…

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du har krav på betalt sykefravær. Men du må jo levere egenmelding eller sykemelding…. Det er riktig at du trekkes for sykdom hvis du ikke har levert dokumentasjon på fraværet ditt. 

Men grunnlaget du er trukket på er jo feil, så her er det to feil i samme suppa. 

er dette ditt første møte med arbeidslivet?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

5000 pr måned, tilsvarer 30 kr timen, om du jobber fulle dager. 
Og dem trekker deg altså 50 % av månedslønn, for at du er syk 2 av 12 dager? De trekker deg for 6 dager, fordi du er syk 2?
Det er ikke lov, rett og slett. 
De kan trekke deg for de dagene du er syk siden du ikke leverer egenmelding/sykemelding, men her har de trukket deg for TO uker jobb. 

Men jeg skjønner jo at dette er en gullkantet avtale for dem, de tjener jo helt rått på å det. 
Normal trainee-lønn er på over 400 000,- i året. En timelønn på 170,- som du hadde, tilsvarer 289 000,- pr år i full stilling. 

Anonymkode: fc29b...0cd

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Lønn oppgir man alltid i brutto, ikke netto.

To personer som har samme bruttolønn, kan ha ulikt netto utbetalt fordi det er mange ting som påvirker skattetrekket.

Så at du har 5000 netto sier veldig lite, egentlig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Begynte i ny jobber i januar og hadde timesbetalt. Arbeidsgiver bestemte seg for at jeg skulle ha fast 5000kr utbetalt i stede framfor timeslønn da det ble dyrt for de. Jeg fikk ingen ny kontrakt og på den gamle kontrakten min står det fortsatt at jeg får timesbetalt. Den siste måneden var jeg syk to dager og fikk dermed utbetalt 2550kr og ikke 5000kr. Er dette riktig? 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Arbeidsgiver kan ikke bare bestemme seg for å endre lønnsforhold på den måten.

De er også bundet av kontrakten.

Finnes det ingen ny kontrakt og enighet mellom dere, så gjelder den eksisterende kontrakten og betingelser for ditt arbeidsforhold.

Du trenger heller ikke signere en evt ny kontrakt, om de kommer med det. Du gikk inn i arbeidsforholdet med de gitte betingelsene. Arbeidsgiver kan evt velge å avslutte arbeidsforholdet, og si deg opp etter gjeldene regler og oppsigelsestid.

Hvor lenge har du jobbet der?

Du må jobbe 2 måneder for å ha rett til å bruke egenmelding.

Har du jobbet kortere enn 2 måneder, så skulle du fått legeerklæring på sykdom, for å få rett til lønn.

Har du ikke rett til egenmelding, og ikke leverer sykemelding, så er de to dagene du var syk udokumentert fravær, og gir ikke rett til lønn. Da skal du trekkes.

Har du rett til egenmelding, så skal det finnes rutiner for hvordan det meldes. Opp til hvert arbeidssted å bestemme. Når sjefen sier det holder å si til han, så er det å anta at det er dette firmaets rutine.

Men da er du avhengig av at sjefen husker å registere dette korrekt på din timeliste. 

Har du rett til egenmelding, så skal arbeidsgiver betale ut full lønn for de to sykedagene.

Ærlig talt, så høres denne bedriften totalt useriøs ut.

Du har rett til full lønn etter kontrakten din, på timesbasis. Hadde du ikke rett til egenmelding ennå, burde du fått beskjed om å skaffe sykemelding. Hadde du rett til egenmelding, så er det i beste fall en forglemmelse fra sjefen din - eller så svindler de deg for lønn.

Anonymkode: 631d2...029

• Liker 1
Skrevet

Hvis du jobbet tre dager i uken og fikk 170/t så var dette er bruttolønn på over 16 000 pr mnd. Så gikk du ned til 5000 pr mnd uten at du protesterte??? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
smilo skrev (26 minutter siden):

Hvis du jobbet tre dager i uken og fikk 170/t så var dette er bruttolønn på over 16 000 pr mnd. Så gikk du ned til 5000 pr mnd uten at du protesterte??? 

Vi vet ikke hva brutto er nå da, for alt vi vet kan det være nedlagt trekk i lønn, uriktig skatt osv .. 

For å være ærlig virker det ikke som ts har vært veldig engasjert i eget arbeidsforhold og lønn heller. Ikke er det noe poeng i å oppgi hva netto er eller hvor mange dager ts jobbet i starten, sier jo null niks om forholdet pr nå eller hva som er den faktiske lønn.

Anonymkode: c52eb...4fd

AnonymBruker
Skrevet
smilo skrev (4 timer siden):

Å milde himmel - det har du jo helt rett i, dette er jo galskap!

Av en eller annen grunn tenkte jeg 5000 kr uka….

TS - du må skaffe deg hjelp.

Dette er ulovlig og feil på flere plan.

Er LO’s sommerpratulje ennå aktive? 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Om du nå får 5000 kr i måneden, for 3 dagers jobb i uka - så skal de ikke trekke deg halve lønna for to dager borte fra jobb. De kan kun trekke tilsvarende som to dager lønn ville utgjort.

Mye er galt her, og de lurer og utnytter deg,

Anonymkode: 631d2...029

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...