Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min har en bror, og han dukker selvsagt opp i de samme familieselskapene som oss. Denne broren har en helt ufyselig væremåte. Jeg har vel aldri sett ham le, annet enn når han ler av folk det har gått dårlig for. Vi er flere i familien som er syke og uføre, og han holder gjerne lange foredrag om hvor mye han misliker uføre "generelt". I hans verden er det bare folk som har mye penger som er verdt noe, og er man ikke millionær så kan man skylde seg selv, ifølge ham. Og er man fattig, ja da er man dum da.

Han prater mye om hvem som er "intelligente", og sier at "generelt" så er folk med korte utdannelser lite oppegående. Ingen i familien har høy utdannelse, inkludert ham selv. Men han skryter opp seg selv og jobben sin så det høres ut som om han driver et stort konsern, hvilket er langt i fra sannheten, og sier jo indirekte at alle andre enn ham er lite intelliente. 

Han lirer av seg nedsettende kommentarer i øst og vest, rakker ned på hver og en etter tur. Det er så slitsomt for alle oss andre, for vi forsøker jo å ha en hyggelig kveld, og denne broren tar så fryktelig mye plass. Han forsurer stemningen så vanvittig, og jeg blir så tappet for energi at jeg som regel må legge meg når jeg kommer hjem. 

Jeg pleier som regel å svare på de idiotiske kommentarene og foredragene hans, at "nå må du slutte, det er jo ikke slik verden fungerer." Men da ser det ut til at han får vann på mølla, og kjører på med diskusjon. Det føles som om jeg blir angrepet, og som jeg må forsvare meg og finte unna kanonkuler. Grusomt slitsomt.

Hvordan skal man håndtere en slik person, i den settingen som et familieselskap er? Her er det jo flere svigerinner og svogere, det er alt fra små barn til eldre mennesker. Det er jo en setting hvor man ønsker å ha det hyggelig, og gjerne vise seg fra sin beste side - ikke sette på plass familiemedlemmer. Og det tenker vel alle sammen, og derfor får han anledning til å kjøre på.

Hvordan ville dere håndtert dette? Jeg føler at han ødelegger alle familieselskapene, og begynner å grue meg for å reise dit. Setter pris på gode råd.

Anonymkode: 1edaa...37e

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han høres fryktelig usikker ut, og prøver å hevde seg selv ved å trykke ned andre.

Jeg hadde rett og slett oversett ham. Ikke svare han, la bare de dumme utsagnene bli stående der. Og så ville jeg nok heller begynt å snakke om andre ting med andre, altså ignorert fyren fullstendig. 

Ikke la han fyre deg opp, lat som han ikke er der. 

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Måtte du aldri bli syk og trenge uføretrygd selv.

Anonymkode: d7366...df2

Gjest diddums
Skrevet

Dette høres ut som en tufs med dårlig selvtillit. Er det noe positivt du kan fokusere på, og bygge opp? Kan du bytte tema? Kan du ignorere?

Hvis ikke er det greit å si i fra på en rolig og tydelig måte dersom noen sier stygge ting om andre.

"Dette snakket du om sist også, du trenger ikke gjenta det."  "Nå synes jeg du snakker tull og dette orker jeg ikke å høre på, så nå går jeg og setter meg der borte"  "Det synes jeg var slemt sagt, kanskje du ikke har tenkt så mye på hvordan x , y og z har det når du snakker sånn?."  "Når du snakker så nedsettende om andre blir jeg ukomfortabel, så nå går jeg og setter meg der borte". "Det var da voldsomt så negativ du var, er det noe som plager deg?"  

AnonymBruker
Skrevet

Eller jeg hadde lekset opp hvor vanskelig det er å få uføretrygd. Tror han det er noe man bestiller i ellos katalogen? 

AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (5 minutter siden):

Han høres fryktelig usikker ut, og prøver å hevde seg selv ved å trykke ned andre.

Jeg hadde rett og slett oversett ham. Ikke svare han, la bare de dumme utsagnene bli stående der. Og så ville jeg nok heller begynt å snakke om andre ting med andre, altså ignorert fyren fullstendig. 

Ikke la han fyre deg opp, lat som han ikke er der. 

Det tenker jeg også, at han føler seg veldig mislykket. Ja det er et godt råd du kommer med der, for jeg tror han ønsker å f istand diskusjoner med andre, sånn at han kan lene seg tilbake og peke på dem og si "se, de kan jo ikke oppføre seg". 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
diddums skrev (2 minutter siden):

Dette høres ut som en tufs med dårlig selvtillit. Er det noe positivt du kan fokusere på, og bygge opp? Kan du bytte tema? Kan du ignorere?

Hvis ikke er det greit å si i fra på en rolig og tydelig måte dersom noen sier stygge ting om andre.

"Dette snakket du om sist også, du trenger ikke gjenta det."  "Nå synes jeg du snakker tull og dette orker jeg ikke å høre på, så nå går jeg og setter meg der borte"  "Det synes jeg var slemt sagt, kanskje du ikke har tenkt så mye på hvordan x , y og z har det når du snakker sånn?."  "Når du snakker så nedsettende om andre blir jeg ukomfortabel, så nå går jeg og setter meg der borte". "Det var da voldsomt så negativ du var, er det noe som plager deg?"  

Det er egentlig det fokuset jeg har. Jeg forsøker å finte unna, bytte tema, henvende meg til andre familiemedlemmer og prate om noe hyggelig. Og jeg bruker så mye energi på å løfte stemningen, og på å vri samtalene over på noe annet - det er vel egentlig også noe av det jeg blir så fryktelig sliten av. 

Takk for mange gode råd til hvordan jeg kan svare ham. 

Ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Han høres ut som en overt narsissist

Lær litt av De.Ramani på youtube eller begynn å les litt om narsissisme, da får du også tips til hvordan du kan håndtere.

www.utofthefog.website og alle underforum om narsissisme på Reddit er også bra steder å skrive inn for å få hjelp. 

Anonymkode: fb353...6dc

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han høres ut som en overt narsissist

Lær litt av De.Ramani på youtube eller begynn å les litt om narsissisme, da får du også tips til hvordan du kan håndtere.

www.utofthefog.website og alle underforum om narsissisme på Reddit er også bra steder å skrive inn for å få hjelp. 

Anonymkode: fb353...6dc

Ja, jeg tror du har rett. Det er litt av grunnen til at jeg blir så tappet av dette, for jeg har hatt narsissister i min egen familie som jeg til slutt har måtte bryte all kontakt med, på grunn av lignende oppførsel som eskalerte til det verre. Så jeg føler på en måte at jeg blir litt re-traumatisert av å befinne meg i en slik setting.

Min personlige erfaring med narsissister er desverre at det ikke nytter å håndtere dem, og at null kontakt er det eneste som fungerer. Så jeg håper det er noe annet som plager broren, og at han ikke er fullblods narsissist. At han med tiden tilegner seg erfaringer i livet som endrer holdninger og væremåte, og at det etterhvert blir bedre. Men du peker jo på akkurat det jeg frykter. 

Ts

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er egentlig det fokuset jeg har. Jeg forsøker å finte unna, bytte tema, henvende meg til andre familiemedlemmer og prate om noe hyggelig. Og jeg bruker så mye energi på å løfte stemningen, og på å vri samtalene over på noe annet - det er vel egentlig også noe av det jeg blir så fryktelig sliten av. 

Takk for mange gode råd til hvordan jeg kan svare ham. 

Ts

Kanskje du skal ta litt mindre ansvar, berre? 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Smascha skrev (1 minutt siden):

Kanskje du skal ta litt mindre ansvar, berre? 

Veldig godt råd. Jeg er en sånn type person som tar et stort sosialt ansvar, så jeg vet ikke om jeg klarer det. Men skal forsøke å øve på det, og minne meg selv litt på det du sier.

Ts

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Eller jeg hadde lekset opp hvor vanskelig det er å få uføretrygd. Tror han det er noe man bestiller i ellos katalogen? 

Ja, han tror det er noe alle bare får utdelt, hvis de er late og ikke gidder å jobbe. Han tror at vi uføre får rundt 30.000 kr i måneden, og han sier ofte at uføre er så bortskjemte, vet ikke hvor godt man har det i Norge, bla bla. Han sier at Norge ikke går rundt på grunn av alle som ikke gidder å jobbe, han skylder på de uføre for at han må betale så mye skatt. Han skylder på de uføre for at forsikringene hans er dyre, for ifølge ham er det fordi de uføre misbruker forsikringsordningene. Han skylder på de uføre for at han må vente på legetime, for ifølge ham er uføre bare hypokondere som sitter på legekontoret hele dagen fordi de ikke har noe annet å gjøre.

Og hvis jeg svarer ham at han skal være glad for at det finnes et velferdssystem, fordi han aldri vet omnhan selv kommer i en ulykke - ja, da sier han at han har private forsikringer, og hele velferdssystemet burde avskaffes. 

Grusomt provoserende for oss som strever med sykdom, og selvsagt veldig stygg oppførsel. Han forfekter slike holdninger som for meg er helt hinsides. 

Ts

Skrevet

Prøv å ta mindre ansvar for situasjonen & ignorer det han prater om. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
PM75 skrev (4 minutter siden):

Prøv å ta mindre ansvar for situasjonen & ignorer det han prater om. 

Skal forsøke! 

Ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skal forsøke! 

Ts

Heier på deg og håper du får en bedre familiesammenkomst neste gang 🤞

• Liker 1
Skrevet

Og hvorfor inviteres han da?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du få med deg noen å sette deg på kjøkkenet. På en litt sånn naturlig måte. 😏

Anonymkode: fc4cb...adb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mannen min har en bror, og han dukker selvsagt opp i de samme familieselskapene som oss. Denne broren har en helt ufyselig væremåte. Jeg har vel aldri sett ham le, annet enn når han ler av folk det har gått dårlig for. Vi er flere i familien som er syke og uføre, og han holder gjerne lange foredrag om hvor mye han misliker uføre "generelt". I hans verden er det bare folk som har mye penger som er verdt noe, og er man ikke millionær så kan man skylde seg selv, ifølge ham. Og er man fattig, ja da er man dum da.

Han prater mye om hvem som er "intelligente", og sier at "generelt" så er folk med korte utdannelser lite oppegående. Ingen i familien har høy utdannelse, inkludert ham selv. Men han skryter opp seg selv og jobben sin så det høres ut som om han driver et stort konsern, hvilket er langt i fra sannheten, og sier jo indirekte at alle andre enn ham er lite intelliente. 

Han lirer av seg nedsettende kommentarer i øst og vest, rakker ned på hver og en etter tur. Det er så slitsomt for alle oss andre, for vi forsøker jo å ha en hyggelig kveld, og denne broren tar så fryktelig mye plass. Han forsurer stemningen så vanvittig, og jeg blir så tappet for energi at jeg som regel må legge meg når jeg kommer hjem. 

Jeg pleier som regel å svare på de idiotiske kommentarene og foredragene hans, at "nå må du slutte, det er jo ikke slik verden fungerer." Men da ser det ut til at han får vann på mølla, og kjører på med diskusjon. Det føles som om jeg blir angrepet, og som jeg må forsvare meg og finte unna kanonkuler. Grusomt slitsomt.

Hvordan skal man håndtere en slik person, i den settingen som et familieselskap er? Her er det jo flere svigerinner og svogere, det er alt fra små barn til eldre mennesker. Det er jo en setting hvor man ønsker å ha det hyggelig, og gjerne vise seg fra sin beste side - ikke sette på plass familiemedlemmer. Og det tenker vel alle sammen, og derfor får han anledning til å kjøre på.

Hvordan ville dere håndtert dette? Jeg føler at han ødelegger alle familieselskapene, og begynner å grue meg for å reise dit. Setter pris på gode råd.

Har han ikke foreldre, som kan prøve å snakke han til fornuft? 

AnonymBruker
Skrevet

Han høres ut som en klassisk narsissist. I så fall er det lite du/dere kan gjøre for å endre ham dessverre. 

Anonymkode: fded9...065

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sånn onkel, og nå har vi ikke snakket sammen på 15 år. Etter at besteforeldrene mine (hans foreldre) døde forsvant de felles familieselskapene. Vi har gitt han opp. Han vil ikke ha besøk og vil ikke hilse hvis vi tilfeldigvis sees. 

Anonymkode: 2b87f...d60

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...