AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #1 Skrevet 18. juli 2023 Det føles akkurat ssom det er ett slags "trykk" helt øverst i blære eller i tarmen, og som om jeg burde gå på do. Men når jeg faktisk går på do, som kommer som regel ikke noe som helst. Kanskje bare noen få dråper av gangen. Ikke urinveisinfeksjon / blærekatarr. Men selv om jeg har tisset, så går det kanskje noen få minutter, eller opp mot 30 minutter / en times tid, før det føles som jeg må tisse igjen. Selv om jeg går på do en gang til, så er det ikke alltid at det faktisk kommer noe som helst. Men det er ofte ett eller annet som "trykker" i området. Hva kan dette egentlig være?? Anonymkode: 8a134...9e1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #2 Skrevet 18. juli 2023 Kan være svak bekkenbunn. Ta deg en tur til gynekolog eller fysioterapeut som har dette som fagfelt for undersøkelse. Hvis du ikke har svak bekkenbunn, be om henvisning til urolog. Anonymkode: 5b320...f57
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #3 Skrevet 18. juli 2023 Vet du at det ikke er uvi? Jeg hadde de samme symptomene og jeg hadde uvi. Anonymkode: 02fbd...f0a 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #4 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vet du at det ikke er uvi? Jeg hadde de samme symptomene og jeg hadde uvi. Anonymkode: 02fbd...f0a tror ikke det. har hatt UVI en gang før, for flere år siden, så jeg vet hvordan dette føles. Burde jo blant annet svi en del når man tisser da. Anonymkode: 8a134...9e1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #5 Skrevet 18. juli 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: tror ikke det. har hatt UVI en gang før, for flere år siden, så jeg vet hvordan dette føles. Burde jo blant annet svi en del når man tisser da. Anonymkode: 8a134...9e1 Jeg fikk påvist uvi, men det svei ikke når jeg tisset. Ellers samme symptomene som du beskriver i HI. Anonymkode: 8d8de...544 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #7 Skrevet 18. juli 2023 Hvor lenge har du hatt det? Anonymkode: 8e272...519
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #8 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvor lenge har du hatt det? Anonymkode: 8e272...519 noen få dager... Anonymkode: 8a134...9e1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #9 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): noen få dager... Anonymkode: 8a134...9e1 For meg var det bekkenbunnen. Bekkenbunn som er svak vil gjøre blæremuskulatur svak, og dermed gi hyppig trang til vannlating, selv om det ikke alltid kommer noe. Først utelukk uvi, så sjekk hos gynekolog. Anonymkode: 5b320...f57
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #10 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For meg var det bekkenbunnen. Bekkenbunn som er svak vil gjøre blæremuskulatur svak, og dermed gi hyppig trang til vannlating, selv om det ikke alltid kommer noe. Først utelukk uvi, så sjekk hos gynekolog. Anonymkode: 5b320...f57 hva kan man egentlig gjøre med dette da? finnes det noen øvelser eller noe som kan hjelpe? Anonymkode: 8a134...9e1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #11 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): tror ikke det. har hatt UVI en gang før, for flere år siden, så jeg vet hvordan dette føles. Burde jo blant annet svi en del når man tisser da. Anonymkode: 8a134...9e1 Uvi trenger ikke å kjennes likt ut fra gang til gang! Man kan ha det uten at det svir f.eks. jeg har hatt det titalls av ganger og det er ikke alltid jeg skjønner at det er uvi med en gang jeg får noen symptomer! Anonymkode: d020d...377 2
ops2 Skrevet 18. juli 2023 #12 Skrevet 18. juli 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: noen få dager... Anonymkode: 8a134...9e1 Ja, da går du og tar en UVI prøve. Svak bekkenbunn eller overaktiv blære oppstår ikke som lyn fra klar himmel. Er du på ferie langt unna legekontoret og synes det blir mye styr å dra til akutten, drikk masse vann og skvis sitron i vannet. Det skulle hjelpe i løpet av et par dager. Gammelt kjerringråd. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #13 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): hva kan man egentlig gjøre med dette da? finnes det noen øvelser eller noe som kan hjelpe? Anonymkode: 8a134...9e1 Man trener opp muskulatur med knipeøvelser. Lurt å få veiledning mens man undersøkes, slik at gynekologen kan vise deg/se om du klarer å få tak på muskelen. Man får også kjøp apparat hos apotek o.l. Anonymkode: 5b320...f57
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #14 Skrevet 18. juli 2023 ops2 skrev (1 minutt siden): Ja, da går du og tar en UVI prøve. Svak bekkenbunn eller overaktiv blære oppstår ikke som lyn fra klar himmel. Er du på ferie langt unna legekontoret og synes det blir mye styr å dra til akutten, drikk masse vann og skvis sitron i vannet. Det skulle hjelpe i løpet av et par dager. Gammelt kjerringråd. Det gjorde det hos meg. Anonymkode: 5b320...f57
ops2 Skrevet 18. juli 2023 #15 Skrevet 18. juli 2023 20 minutter siden, AnonymBruker said: Det gjorde det hos meg. Anonymkode: 5b320...f57 Ok. Jeg visste ikke det var mulig. Et legebesøk er alltid best, for vi på forumet kan bare gjette.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #16 Skrevet 18. juli 2023 ops2 skrev (Akkurat nå): Ok. Jeg visste ikke det var mulig. Et legebesøk er alltid best, for vi på forumet kan bare gjette. Jeg har foreslått å lege for å utelukke uvi, for å så oppsøke gynekolog for å sjekke bekkenbunn, og evnt urolog hvis bekkenbunn er ok. Anonymkode: 5b320...f57 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #17 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): tror ikke det. har hatt UVI en gang før, for flere år siden, så jeg vet hvordan dette føles. Burde jo blant annet svi en del når man tisser da. Anonymkode: 8a134...9e1 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): noen få dager... Anonymkode: 8a134...9e1 Da starter du å teste deg for UVI. For UVI kan også føles som det du beskriver. Kommer sikkert litt an på hvor infeksjonen sitter eller noe? Om det ikke er bakterier i selve urinrøret, så vil det jo ikke svi når du tisser. Bakterieveksten kan være i blære. Sjekk for UVI er lurt, for ubehandlet kan det i verste fall spre seg til nyrebekkenbetennelse. Anonymkode: 5dca6...572 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #18 Skrevet 18. juli 2023 ops2 skrev (55 minutter siden): Ja, da går du og tar en UVI prøve. Svak bekkenbunn eller overaktiv blære oppstår ikke som lyn fra klar himmel. Er du på ferie langt unna legekontoret og synes det blir mye styr å dra til akutten, drikk masse vann og skvis sitron i vannet. Det skulle hjelpe i løpet av et par dager. Gammelt kjerringråd. Jeg var faktisk på lege-kontoret for kanskje 8 år eller 10 år siden nå, for nettopp urinveisinfeksjon. Men denne gangen føles overhodet ikke som det, så derfor jeg ble så usikker denne ganen og trodde at denne gangen var kanskje noe helt annet. Men lege-kontoret var temmelig slitsomt allerede den gangen. Jeg måtte selvfølgelig levere urin-prøve, men så ble jeg sittende i nærmere tre timer tror jeg på venteværelset - før jeg faktisk fikk komme inn til selve legen. Jeg ville jo helst forlate hele kontoret så snart urin-prøven var levert, og hvis de ønsket å høre noe mer om andre symptomer (og at de skulle sende ut en resept) kunne de selvfølgelig gjort over telefonen. Men denne legen ønsket visst absolutt å gjøre dette ansikt til ansikt. Å vente i flere timer kan jo være slitsomt nok i seg selv, og er ekstra ille når man føler seg dårlig og kvalm (som jeg gjorde den gangen, men ikke nå) pluss at jeg måtte på do flere ganger mens jeg satt der, så sier det seg selv at dette ikke er noe jeg har lyst til å være med på flere ganger - med mindre jeg absolutt må da selvfølgelig. i tillegg har situasjonen ved lege-kontorene rundt omkring mest sannsynlig blitt verre og verre med årene. Nå er det i tillegg sommerferie, og det er ofte vikarer som ikke snakker norsk der. Anonymkode: 8a134...9e1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #19 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg var faktisk på lege-kontoret for kanskje 8 år eller 10 år siden nå, for nettopp urinveisinfeksjon. Men denne gangen føles overhodet ikke som det, så derfor jeg ble så usikker denne ganen og trodde at denne gangen var kanskje noe helt annet. Men lege-kontoret var temmelig slitsomt allerede den gangen. Jeg måtte selvfølgelig levere urin-prøve, men så ble jeg sittende i nærmere tre timer tror jeg på venteværelset - før jeg faktisk fikk komme inn til selve legen. Jeg ville jo helst forlate hele kontoret så snart urin-prøven var levert, og hvis de ønsket å høre noe mer om andre symptomer (og at de skulle sende ut en resept) kunne de selvfølgelig gjort over telefonen. Men denne legen ønsket visst absolutt å gjøre dette ansikt til ansikt. Å vente i flere timer kan jo være slitsomt nok i seg selv, og er ekstra ille når man føler seg dårlig og kvalm (som jeg gjorde den gangen, men ikke nå) pluss at jeg måtte på do flere ganger mens jeg satt der, så sier det seg selv at dette ikke er noe jeg har lyst til å være med på flere ganger - med mindre jeg absolutt må da selvfølgelig. i tillegg har situasjonen ved lege-kontorene rundt omkring mest sannsynlig blitt verre og verre med årene. Nå er det i tillegg sommerferie, og det er ofte vikarer som ikke snakker norsk der. Anonymkode: 8a134...9e1 Du kan jo bare ringe i morgen tidlig og spørre om du kan levere en urinprøve og heller få time senere på dagen dersom du må inn til legen! apotekene har forresten sticks så du kan teste hjemme! Ps. det er ikke alltid de slår ut dersom du har det da de ikke slår ut på alle varianter av bakterier. Anonymkode: d020d...377
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #20 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan jo bare ringe i morgen tidlig og spørre om du kan levere en urinprøve og heller få time senere på dagen dersom du må inn til legen! apotekene har forresten sticks så du kan teste hjemme! Ps. det er ikke alltid de slår ut dersom du har det da de ikke slår ut på alle varianter av bakterier. Anonymkode: d020d...377 Er sånne hjemme-sticks den samme typen (i alle fall like bra) som sånne sticks lege-kontorene bruker? Eller er det en risiko for at hjemme-sticks slår ut på ett eller annet, samtidig som prøver på lege-kontoret ikke gjør det? Eventuelt at man gjennomfører en sånn test hjemme hos seg selv, men at dette ikke er bra nok for lege = må levere prøve hos legen uansett? Anonymkode: 8a134...9e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå