Gå til innhold

Huseier vil øke leien med 16%

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet inn i et nytt kollektiv i august 2022 og utleieren vår ønsker og øke leien vår når det har gått ett år. De mener de har rett til å øke leien med 16,2% fordi det er tre år siden de økte leien sist og for å få ca samme pris som liknende boliger på markedet. I kontrakten vår står det at de kan øke leien fra sist leie fastsettelse (som var i august 22). I følge husleieloven kan de da bare øke leien med 7,2%. Problemet er at det er umulig å snakke med utleieren vår og få de til å forstå dette også vil de kun snakke over telefon så vi har ingen av argumentene deres skriftlig. Så jeg trenger litt tips på hvordan jeg skal gå frem videre

Anonymkode: 494b1...7a7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Finn et annet sted å bo.

Anonymkode: 2baa4...d8b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Meld deg inn i leieboerforeningen.

Anonymkode: 0d8f3...119

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg flyttet inn i et nytt kollektiv i august 2022 og utleieren vår ønsker og øke leien vår når det har gått ett år. De mener de har rett til å øke leien med 16,2% fordi det er tre år siden de økte leien sist og for å få ca samme pris som liknende boliger på markedet. I kontrakten vår står det at de kan øke leien fra sist leie fastsettelse (som var i august 22). I følge husleieloven kan de da bare øke leien med 7,2%. Problemet er at det er umulig å snakke med utleieren vår og få de til å forstå dette også vil de kun snakke over telefon så vi har ingen av argumentene deres skriftlig. Så jeg trenger litt tips på hvordan jeg skal gå frem videre

I utgangspunktet nei. Så sant de ikke leier ut på lovlig 1 års kontrakt. Da kan de gjøre som de vil når ny kontrakt skrives etter et år. Hvis det er lengre kontrakter så gjelder årlig økning etter kpi og tilpasning til gjengs leie etter tidligst 2,5 år.

Anonymkode: a4a77...bd3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvert tredje år kan leien reguleres til gjengs leie, altså vanlig pris for utleie av liknende husrom, i samme område og med samme avtalevilkår.

Den enkleste måten å finne gjengs leie er å se på sammenlignbare objekter på finn.no. Hvis partene ikke blir enige, kan de få "gjengs leie" fastsatt av en takstnemnd, eller ved å bringe saken inn for forliksrådet.

Utleier kan kreve leien økt til gjengs leie først 2,5 år ut i leieperioden, med virkning først 6 måneder senere. Med andre ord må leietakeren ha bodd i boligen i minst tre år før leien kan reguleres til gjengs leie. Også her må dette gjøres skriftlig av den som ønsker leien justert - som oftest utleier.   

https://help.no/rettsomrader/naborett-og-eiendom/leie-utleie/kan-utleier-skru-opp-husleien

Anonymkode: da6b3...130

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har de rett da, har dere billigere leie fordi de ikke har økt leien på 3 år? Hvis de har feil og prisen er feil er det jo bare og flytte. 

nei, i utgangspunktet kan de ikke øke med så mye i året. Flyttet du inn hos noen som allerede hadde kontrakt på 3 år som går ut nå, skrev dere ny kontrakt for 3 år i fjor uten at leien ble satt opp i forhold til de som leide der før? Når går kontrakten deres ut? 

Anonymkode: 75fef...262

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

I utgangspunktet nei. Så sant de ikke leier ut på lovlig 1 års kontrakt. Da kan de gjøre som de vil når ny kontrakt skrives etter et år. Hvis det er lengre kontrakter så gjelder årlig økning etter kpi og tilpasning til gjengs leie etter tidligst 2,5 år.

Anonymkode: a4a77...bd3

Vi har leiekontrakt over flere år, og alle flyttet inn samtidig for litt under et år siden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Selv om de nekter å kommunisere skriftlig er det likevel viktig at du tar kommunikasjon skriftlig. De har vel en mailadresse eller tlf du kan sende sms på?

Da har du i det minste dokumentert din side av saken hvor du kan skrive hvilke regler som gjelder.

De kan ikke øke din husleie med 16 % fordi de ikke har regulert på 3 år. Det er den kontrakten og de datoene de har skrevet under på / avtalt med deg som er gjeldende og som de må forholde seg til. De kan altså maks øke husleien med 7,2 %. Når du skriver til utleier, skriv ifølge husleieloven så kan de ikke øke husleien din med mer enn 7,2 %. Vis til riktig paragraf (som jeg ikke har i hodet akkurat nå).

Og som andre sier, jeg hadde prøvd å finne meg et annet sted å bo, aldri kjekt med griske og kranglete utleiere. 

Anonymkode: 1b88c...e0b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har de rett da, har dere billigere leie fordi de ikke har økt leien på 3 år? Hvis de har feil og prisen er feil er det jo bare og flytte. 

nei, i utgangspunktet kan de ikke øke med så mye i året. Flyttet du inn hos noen som allerede hadde kontrakt på 3 år som går ut nå, skrev dere ny kontrakt for 3 år i fjor uten at leien ble satt opp i forhold til de som leide der før? Når går kontrakten deres ut? 

Anonymkode: 75fef...262

Vi flyttet inn samtidig så alle har bodd der i under ett år, vi skrev kontrakt som varer over flere år i fjor og ut ifra hva utleier sier satt de ikke opp prisen før vi flyttet inn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selv om de nekter å kommunisere skriftlig er det likevel viktig at du tar kommunikasjon skriftlig. De har vel en mailadresse eller tlf du kan sende sms på?

Da har du i det minste dokumentert din side av saken hvor du kan skrive hvilke regler som gjelder.

De kan ikke øke din husleie med 16 % fordi de ikke har regulert på 3 år. Det er den kontrakten og de datoene de har skrevet under på / avtalt med deg som er gjeldende og som de må forholde seg til. De kan altså maks øke husleien med 7,2 %. Når du skriver til utleier, skriv ifølge husleieloven så kan de ikke øke husleien din med mer enn 7,2 %. Vis til riktig paragraf (som jeg ikke har i hodet akkurat nå).

Og som andre sier, jeg hadde prøvd å finne meg et annet sted å bo, aldri kjekt med griske og kranglete utleiere. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi sender alt skriftlig så vi har det dokumentert fra vår side men utleier ringer for istedenfor å svare på mail

AnonymBruker
Skrevet
Kaktus97 skrev (8 minutter siden):

Vi sender alt skriftlig så vi har det dokumentert fra vår side men utleier ringer for istedenfor å svare på mail

Da ville jeg passet på å referere direkte til det utleier sier i e-postene. Feks "I følge telefonsamtalen vår den 17/7 ønsket du å øke leien til xx, noe som er i strid med regelverket.... bla bla... " 

Anonymkode: 56095...046

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kaktus97 skrev (4 timer siden):

Godt å høre, men gjør som ab ...046 her skriver,  at dere refererer til det de har sagt muntlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...