AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #1 Skrevet 18. juli 2023 Dere med døtre, når fikk de første menstruasjon? Har ei som nærmer seg 13 og alle har fått mensen, men ikke hun. Merker hun blir litt lei seg av det, betyr jo mye å være lik de andre i den alderen. Anonymkode: ce40d...744
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #2 Skrevet 18. juli 2023 Jeg skjønner at den er kjip, men det er likevel viktig å vite at det ikke er unormalt å få mensen etter fylte 12 år. Husk også at for de som får det svært tidlig så føles det også utrolig kjipt. Jeg var veldig tidlig og husker at jeg skjulte det for folk i flere år. Snek bind under genseren fra sekken på skolen og var alltid livredd for at noen skulle se det på vei til do eller rote i sekken. Svømming var et rent mareritt og jeg som egentlig elsket svømming skulket hvis det var mens jeg hadde mensen. Så det er vel et godt poeng i det du sier- det er tøft å FØLE seg utenfor normalen. Bare minn henne på at det er mange som får mensen senere enn sine venner og at det på ingen måte er noe feil med kroppen hennes fordi hun ikke har fått det enda. Den vil komme, men bare ikke helt enda. Anonymkode: 07cf0...830 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #3 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg skjønner at den er kjip, men det er likevel viktig å vite at det ikke er unormalt å få mensen etter fylte 12 år. Husk også at for de som får det svært tidlig så føles det også utrolig kjipt. Jeg var veldig tidlig og husker at jeg skjulte det for folk i flere år. Snek bind under genseren fra sekken på skolen og var alltid livredd for at noen skulle se det på vei til do eller rote i sekken. Svømming var et rent mareritt og jeg som egentlig elsket svømming skulket hvis det var mens jeg hadde mensen. Så det er vel et godt poeng i det du sier- det er tøft å FØLE seg utenfor normalen. Bare minn henne på at det er mange som får mensen senere enn sine venner og at det på ingen måte er noe feil med kroppen hennes fordi hun ikke har fått det enda. Den vil komme, men bare ikke helt enda. Anonymkode: 07cf0...830 Og bare for å poengtere det: alle har nok ikke fått mensen, det er nok bare noen hun føler. Alle hun kjenner går vel ikke rundt å snakker om mensen? Jeg husker hvertfall at jeg brukte ordet «alle» når jeg opplevde det som mange. I tillegg kan det være flere som lyver om det hvis de også opplever det som pinlig å ikke ha fått det når mange har fått det. Anonymkode: 07cf0...830 4 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #4 Skrevet 18. juli 2023 Datteren var over 14 da hun fikk det første gang. Hun var forberedt, men ikke flau. Hadde gjort klart et slags etui til å ha bind i som alltid ligger i veska. Var lite snakk om hvem som hadde fått og hvem som ikke hadde fått. Hun er enda ikke komfortabel med tampong så det ble en periode litt begrensning med bading nå i sommer. Hun er glad det drøyde litt for det er mye mer å tenke på og følge med på og klesvalg føles begrensende. Anonymkode: c48a6...560 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #5 Skrevet 18. juli 2023 Datteren din er egentlig heldig som ikke er tidlig ute, tror det er verre å være den første i klassen som får mensen. Min jente skal opp i 6 klasse og har ikke fått det enda, men tipper den kommer i løpet av neste år. Skulle så gjerne sett at hun hadde fått vente litt med det styret😅 Anonymkode: 49fc1...747 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #6 Skrevet 18. juli 2023 Jeg hadde fylt 15 år 3 uker tidligere da jeg fikk mensen for første gang. Det er ikke uvanlig at det varierer når man får den. Alle er ikke like. Du får trøste henne med at det bare er fint å slippe det sølet og styret under mensen så lenge som mulig. Anonymkode: 732a9...a0b
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #7 Skrevet 18. juli 2023 Har ingen datter; men husker jeg selv fikk den når jeg var 12, i 7.klasse. Jeg var litt for umoden. Ingen fordeler med å få den så tidlig Anonymkode: be1eb...9a0 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #8 Skrevet 18. juli 2023 Jeg var selv 16 og tenker i ettertid at det var bra selv om jeg den gang synes det var utrolig kjipt! min datter på akkurat 13 har ikke fått den og er veldig glad for det. Hun er litt umoden, og det er kun positivt i mine øyne. Tror også selv hun er glad hun ikke har fått den enda. Anonymkode: 0dd85...2eb 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #9 Skrevet 18. juli 2023 Snakk med henne om det. Det er ingen fordel å få mensen tidlig. Spør du meg, så gleder jeg meg som en unge til jeg er ferdig med det. Min (nylige) 13-åring har ikke fått den enda, jeg fikk den selv første gang måneden før jeg ble 14 år. Anonymkode: 77055...b75 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #10 Skrevet 18. juli 2023 Jeg fikk mensen da jeg var 12. Har selv jenter, og den eldste har fått mensen nå som 10-åring! (Snart 11) Jeg synes synd i henne, syns det er veldig tidlig, vanskelig å håndtere blødningene/bind/lekkasjer… paradoksalt å se jenta sitte på gulvet og leke med dukker, mens hun blør igjennom buksa! Da er man virkelig i skjæringspunktet mellom barn og voksen 😌 Har oppdaget menstruser da, og det gjør alt mye lettere! Anbefaler det hvis man ikke helt får til disse bindene, eller er for liten for tampong 👌🏼 Anonymkode: 2cfa9...3ba 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #11 Skrevet 22. juli 2023 Min er 11 år og 3 mnd og fikk det forrige mnd. Jeg var nesten 13 år selv. Anonymkode: b840e...d4e
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #12 Skrevet 22. juli 2023 Jeg fikk mensen 2 måneder før jeg ble 12. Bonusdatteren min fikk 2 måneder etter hun ble 13. Anonymkode: 2545b...19d
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #13 Skrevet 22. juli 2023 Fikk min ved 13 og et halvt. 40 år senere og min mor fant det aldri ut. 😅 Anonymkode: a5372...ad2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #14 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 18.7.2023 den 10.10): Dere med døtre, når fikk de første menstruasjon? Har ei som nærmer seg 13 og alle har fått mensen, men ikke hun. Merker hun blir litt lei seg av det, betyr jo mye å være lik de andre i den alderen. Anonymkode: ce40d...744 Jeg var 11 og min venninne var 16 før det kom. Så alt i mellom der er vel normalt Anonymkode: 24513...fd7 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #15 Skrevet 22. juli 2023 Jeg var 12 og et halvt år. Mange av mine venninner hadde ikke fått mensen. Flesteparten fikk den mellom 13 og 14. Anonymkode: d303b...d88 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #16 Skrevet 22. juli 2023 Var 12, men tok nesten ett år før jeg fikk neste og hadde mens mer jevnlig. Jeg var litt tidlig. De seneste fikk i slutten av ungdomsskolen. Anonymkode: b83c0...bcd
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #17 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Var 12, men tok nesten ett år før jeg fikk neste og hadde mens mer jevnlig. Jeg var litt tidlig. De seneste fikk i slutten av ungdomsskolen. Anonymkode: b83c0...bcd Vokste du mye etter dette? Anonymkode: 49fc1...747
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #18 Skrevet 22. juli 2023 Jeg fikk ikke mensen før jeg var straks 16 år. Turte ikke si til noen venninner at jeg ikke hadde fått den, og ingen spurte heller. Jeg hadde veldig lav BMI (ikke spiseforstyrrelse), det var nok årsaken til at den lot vente på seg. Vet ikke om det har noe å si, men jeg ble gravid lett som bare det da jeg var 40 år. Ifølge gynekologen hadde jeg masse egg. Skjønner at det er kjipt for datteren din, men det er egentlig ikke en negativ ting å få menstruasjon sent. Anonymkode: c7b58...2cf
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #19 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg fikk ikke mensen før jeg var straks 16 år. Turte ikke si til noen venninner at jeg ikke hadde fått den, og ingen spurte heller. Jeg hadde veldig lav BMI (ikke spiseforstyrrelse), det var nok årsaken til at den lot vente på seg. Vet ikke om det har noe å si, men jeg ble gravid lett som bare det da jeg var 40 år. Ifølge gynekologen hadde jeg masse egg. Skjønner at det er kjipt for datteren din, men det er egentlig ikke en negativ ting å få menstruasjon sent. Anonymkode: c7b58...2cf Enig i at det er en fordel å få mensen sent. Men 16 år i dag er nok enda senere i det var i din tid. Det tror jeg er rent ut sagt svært uvanlig. Men når det kommer til fruktbarhet, så tror jeg å ha hørt det motsatte. De som får tidlig menstruasjon er i snitt fruktbare lengre. men fint at du ble lett gravid uansett! Anonymkode: 49fc1...747 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #20 Skrevet 22. juli 2023 Kusinen min var 18. Det var litt sent. Anonymkode: 64055...bac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå