AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #1 Skrevet 18. juli 2023 Barnet mitt på 7 har fått en venn som har flyktet fra Ukraina. Forteller jeg barnet mitt om dette, krigen osv. eller skåner jeg det fra denne grusomme verden så lenge som mulig? Anonymkode: 67000...15f
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #2 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Barnet mitt på 7 har fått en venn som har flyktet fra Ukraina. Forteller jeg barnet mitt om dette, krigen osv. eller skåner jeg det fra denne grusomme verden så lenge som mulig? Anonymkode: 67000...15f Du forteller selvfølgelig. Jeg tror barn får med seg mye mer enn du tror og barnet vet nok hva krig er allerede. Anonymkode: f0a7e...56f 6
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #3 Skrevet 18. juli 2023 Jeg fortalte at andre steder i verden ble det krig. Det betyr at onde mennesker har angrepet gode mennesker. Gode mennesker vil vinne men så lenge det er krig, er det bedre for barna å være i det trygge Norge. Slik at de får skolegang, hus, er trygg. Vi passer på dem. Det var omtrent slik min bestemor fortalte om andre verdenskrig. Stygge tyskere kom og vi vant dem og kastet dem ut. Haha de måtte si unnskyld. Anonymkode: 2751a...17d
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #4 Skrevet 18. juli 2023 Det avhenger jo veldig av hvor modent barnet er, og hvor robust barnet er. Har selv en som nettopp er blitt seks år. Han er interessert i globusen og landene, hvordan det er i forskjellige land. Vi har snakket om krigen i Ukraina med han. Og jeg vet at han også har hørt om det fra venner. Han er også interessert i hva som gjør at noen vil krige, så vi prøver å forklare litt om historien til landene, selv om det åpenbart er vanskelig for han å forstå alt. Barnet er veldig realistisk orientert, og virker ikke å bli skremt av at vi snakker naturlig om det. Jeg tenker at det er bedre at barnet får informasjon fra oss enn at det hører litt her og der, og så spekulerer og lager sin egen historie om hva som foregår. Anonymkode: fbb9e...a7b 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #5 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg fortalte at andre steder i verden ble det krig. Det betyr at onde mennesker har angrepet gode mennesker. Gode mennesker vil vinne men så lenge det er krig, er det bedre for barna å være i det trygge Norge. Slik at de får skolegang, hus, er trygg. Vi passer på dem. Det var omtrent slik min bestemor fortalte om andre verdenskrig. Stygge tyskere kom og vi vant dem og kastet dem ut. Haha de måtte si unnskyld. Anonymkode: 2751a...17d Hahaha…erre mulig Anonymkode: 5fca3...0f4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #6 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg fortalte at andre steder i verden ble det krig. Det betyr at onde mennesker har angrepet gode mennesker. Gode mennesker vil vinne men så lenge det er krig, er det bedre for barna å være i det trygge Norge. Slik at de får skolegang, hus, er trygg. Vi passer på dem. Det var omtrent slik min bestemor fortalte om andre verdenskrig. Stygge tyskere kom og vi vant dem og kastet dem ut. Haha de måtte si unnskyld. Anonymkode: 2751a...17d Gode mennesker vil vinne? Det er jo naivt syn å lære bort tenker jeg da. Anonymkode: f0a7e...56f 6
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #7 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg fortalte at andre steder i verden ble det krig. Det betyr at onde mennesker har angrepet gode mennesker. Gode mennesker vil vinne men så lenge det er krig, er det bedre for barna å være i det trygge Norge. Slik at de får skolegang, hus, er trygg. Vi passer på dem. Det var omtrent slik min bestemor fortalte om andre verdenskrig. Stygge tyskere kom og vi vant dem og kastet dem ut. Haha de måtte si unnskyld. Anonymkode: 2751a...17d Dette er jo litt uheldig måte å si det på, synes jeg. Jeg er opptatt av å få barnet til å forstå at mennesker ikke nødvendigvis er onde selv om de gjør slemme/onde ting. Anonymkode: fbb9e...a7b 6
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #8 Skrevet 18. juli 2023 Krigen veit delv min 5 åring om. Så klart forklarer du. Førsteklasse ser på supernytt på skolen og de hører folk rundt snakke om saker og ting. Så klart er en 7 åring stor nok til å vite sånt. Anonymkode: 42312...843 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #9 Skrevet 18. juli 2023 Jeg var rundt den alderen da 9/11 skjedde. Forstod vel ikke alt på en måte men så jo klipp på nyheter Anonymkode: 3e689...5b1
Gjest Elooon Skrevet 18. juli 2023 #10 Skrevet 18. juli 2023 Fortelle så klart. Barn tåler og høre sannheten. Å skåne barna gjør bare at barna blir mer redd og engstelig når de får høre om grusomheter som skjer, fordi de kommer til å vite om alt mulig som skjer uansett om foreldrene prøver å skåne barna. Bedre å lære de så tidlig som mulig om at verden ikke bare er perfekt og god. Jeg fikk høre om både krig og terror osv som barn. Tok da aldri skade av det. Såg om det på tv til og med. Var ikke sånn at vi barn måtte gå bort når de voksne så nyheter for det var for skummelt for oss. Nope. Visste godt hva krig var og at det skjedde uti verden.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #11 Skrevet 18. juli 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Gode mennesker vil vinne? Det er jo naivt syn å lære bort tenker jeg da. Anonymkode: f0a7e...56f Ok. Bestemora sa tyskere kom og vør slemme og okkuperte vårt land så kjempet vi mot dem og vant. Og de måtte si unnskyld. Det var da vi var små. Da vi ble større, hørte vi om bestefar som kjempet mot tyskere og ble drept i konsentrasjonsleir men det var en annen sak. Poenget ssom jeg har tatt med, er at en står imot slemme folk, eller folk som gjør slemme ting. Antifasisme. Anonymkode: 2751a...17d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå