Gå til innhold

Vi sliter nå..dere med rundt 60.000 utbetalt i måneden hvor mye har dere i faste utgifter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med et lite barn og har 32k utbetalt i mnd. Jeg leier, så strøm, husleie, nett, streaming koster meg 11 000 i mnd ca. 

Barnehage, gjennomsnitt på klær, ting til barnet er fort 2000 i mnd 

Bilen min bruker lite og er uten lån så månedlig kostnader der er 2000. 

Mat, diverse til hjemmet, bleier og slikt ligger på ca 7000 i mnd. 

Studiegjeld så har jeg 1500 i mnd.

Annen gjeld i mnd er 3500.

Så jeg sparer 5000 i mnd med mindre noe ryker på bilen, uforutsette utgifter eller betaler inn ekstra på gjelden når året er over. 

Kanskje dere burde hatt mindre gjeld på bolig eller biler uten lån? 

Anonymkode: 747fd...5e0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mitt budsjett. Bor alene. 

IMG_1214.jpeg

Anonymkode: 3d707...620

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nettopp. Og det interessante spørsmålet her, er hvordan man kutter i et helt alminnelig, nøkternt budsjett, uten store og opplagte poster man kan ta. 

Anonymkode: 66e1b...442

Det stemmer, men nå er det ganske mange gjennom tråden som har gitt tips om "ostehøvelkutt" uten at ts har viet noen av disse oppmerksomhet.  

På meg virker det som om ts heller ønsker tips om hvordan de kan unngå å måtte prioritere bort noe, og da er det eneste åpenbare svaret: øk inntekten! 

Anonymkode: cc686...f8d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde samme problem.
Jeg løste det ved å lese Rich Dad, Poor Dad, og å følge rådene Robert Kiyosaki gav i den boken.
Jeg kan ikke anbefale den nok.

Anonymkode: 8b35a...d1b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.7.2023 den 9.06):

Dårleg formulert. EN ny telefon pr.år samlet er de 4 i familien så kjøper de 4 telefoner på 4 år. Knust skjerm, mistet, vasket i maskin og forbruk går opp. Poenget er at fordelt som utgift pr.mnd blir det penger.

Anonymkode: 920f4...231

Tja, vi har aldri opplevd de tingene du nevner. Og hvis vi hadde gjort det så dekker forsikringen det du nevner. Mannen får telefon via jobben, vi andre i familien kjøper absolutt ikke tel så ofte.

Anonymkode: 8bb36...454

AnonymBruker
Skrevet
Heydayotheinterweb skrev (13 timer siden):

Flytt fra kommunist Norge!
Dere er kun kveg for regjeringen og bankene! 
Ingenting annet! 

Ja, de hadde nok levd mye bedre i USA eller noe ...

Anonymkode: 28f29...b20

• Liker 2
Skrevet
Kokeplate skrev (3 timer siden):

Med en halv million til forbruk bør det være svært overkommelig.

Jeg tenker det at TS ikke akkurat virker villig til å komme med en oversikt over hva pengene går til sier sitt om både kontrollen over hva pengene går til og holdningen til det samme.

Egentlig symptomatisk for mange tråder her inne.

En eller annen TS legger fram en problemstilling, KG stiller opp og kommer med forslag og oppfølgingsspørsmål i mengder, men TS avslår alle forslag og vegrer seg attpåtil for å komme med oppklarende opplysninger, som faktisk kunne bidratt til å løse floken for TS. 

Og sånn går nu dagan ...

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Men herlighet da folkens..forstår ikke hvorfor dere må være så fordømmende.

Startet dessverre tråden uten å forutse at jeg ikke hadde tid til å følge den godt nok opp. Kommer til å dele budsjett, men jobber og vil gjerne nyte sola litt også 😉

Jeg ble inspirert av tråden lenger ned om de som "fryder seg over de som har levd over evne". Det har jo ikke vi, men prisstigning tilsier uansett at vi må kutte.  Vi klarte oss fint før, men bruker av buffer nå.

Tror det er mange av oss som levde vanlige, gode liv som nå må kutte og skulle ønske vi kunne skape en raus diskusjon om det i stedet for å rette pekefinger.

Anonymkode: 0b3a5...226

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ts her. Det er klart vi kan kutte. Eller må kutte. Skjønner godt vi ikke lever under fattigdomsgrensen og at vi har valg.

Men står fortsatt ved at vi ikke sløser..bare at den samme enkle (men komfortable) livsstilen vi hadde før ikke lenger kan opprettholdes..

Hvis man går i minus ved å bruke penger på ikke-nødvendige ting så sløser man jo. Du sier dere går i minus og da sløser dere og må kutte ned på noe. Selvfølgelig kan man ikke opprettholde den behagelige livsstilen man hadde når prisene øker. 

Anonymkode: 24b1f...621

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.7.2023 den 8.38):

Vi må kutte, men ser ikke helt hvor..

Betaler 20.000 på lånet, i tillegg kommer kommunale avgifter, strøm, mobil og Internett. Har ikke tvpakke, kun streaming. Forsikringer, aktiviteter til barna. 

Har 2 barn i ekstrem voksealder men kjøper mye brukt.

Har en nedbetalt bil med svært lite utgifter til.

Føler vi lever svært enkelt, men går likevel i minus hver måned..

Noen med ca samme inntekt som kan dele budsjett? 

Vi har ca 60.000 utbetalt i mnd. Utgiftene er ca slik:

Boliglån 10.000

Biler 5.500

Sparing 1.000

Regninger varierer fra 7.000 - 15.000

Mat 12.000

Resten går til aktiviteter til barna, klær, diesel. Borte blir pengene hver mnd hvertfall. 

Anonymkode: c25ff...c7a

AnonymBruker
Skrevet
Kokeplate skrev (6 timer siden):

Med en halv million til forbruk bør det være svært overkommelig.

Jeg tenker det at TS ikke akkurat virker villig til å komme med en oversikt over hva pengene går til sier sitt om både kontrollen over hva pengene går til og holdningen til det samme.

Det skjønner jeg godt at ts ikke vil. Det eneste h*n ville oppnå med det var at folk gikk til angrep, og det er det jo ikke så mye hjelp i.

AnonymBruker
Skrevet

Har halve inntekten, enebolig, ingen barn. Slik er mine løpende utgifter nå, lån har økt 4000kr pr mnd, strøm 1000, kommunale avgifter 200kr og forsikringen 100kr mnd siden 2022. 
i tillegg kommer mat (3000kr +), og de siste tre lappene går til forbruk og vedlikehold. Det er da disse 6000kr som er det jeg kan påvirke fra mnd til mnd, resten av utgiftspostene er konstante - og det er nettopp dette dere må kartlegge. Hva er de faste, og hva er de

variable (påvirkningsbare) utgiftene?   Klart det blir trangere med økte utgifter, og et ubevisst forhold til forbruk, men regnestykket deres vil fort vise hvor dere kan bli flinkere.

IMG_4933.jpeg

Anonymkode: e3b6b...560

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvis man går i minus ved å bruke penger på ikke-nødvendige ting så sløser man jo. Du sier dere går i minus og da sløser dere og må kutte ned på noe. Selvfølgelig kan man ikke opprettholde den behagelige livsstilen man hadde når prisene øker. 

Ikke nødvendig vis sløsing, men et forbruk som over tid ikke vil være bærekraftig. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Brunello said:

Ikke nødvendig vis sløsing, men et forbruk som over tid ikke vil være bærekraftig. 

Enig. Ikke sikkert alle har samme definisjon av sløsing. Men bruker man mer enn man tjener så er det jo lurt å kutte i komforten. Vet at vi bruker mye på barnas aktiviteter feks. Og det vil være kjipt å si nei til kino og badeland osv. vil ikke si at det er sløsing, men er jo en plass å kutte om vi ikke har råd lenger. Mange lever jo greit på mindre enn oss så er jo selvfølgelig mulig å kutte på det meste. 

Anonymkode: b26b9...80f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (2 timer siden):

Hvis du må bruke fra bufferen for å opprettholde luksuslivsstil så kaller jeg det sløsing. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.7.2023 den 8.38):

Vi må kutte, men ser ikke helt hvor..

Betaler 20.000 på lånet, i tillegg kommer kommunale avgifter, strøm, mobil og Internett. Har ikke tvpakke, kun streaming. Forsikringer, aktiviteter til barna. 

Har 2 barn i ekstrem voksealder men kjøper mye brukt.

Har en nedbetalt bil med svært lite utgifter til.

Føler vi lever svært enkelt, men går likevel i minus hver måned..

Noen med ca samme inntekt som kan dele budsjett? 

LOL!60K å får det ikke til å gå rundt?WTF!

Anonymkode: 54ec1...29f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke hemningsløst mye på 2 voksne og 2 barn. 

Anonymkode: a0552...5ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har 15000 på 2 og klarer oss fint.Hus,bil,barn,barnebarn++++++++++++++++++

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi har 15000 på 2 og klarer oss fint.Hus,bil,barn,barnebarn++++++++++++++++++

dere har gjeld på hus og bil, og barn og barnebarn som bor hjemme?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du må bruke fra bufferen for å opprettholde luksuslivsstil så kaller jeg det sløsing. 

Sløsing er det først om det man bruker penger på anses som unødvendig.

Husk også at mitt og andres såkalte luksusforbruk er med på å skape masse arbeidsplasser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...