Gå til innhold

Vi sliter nå..dere med rundt 60.000 utbetalt i måneden hvor mye har dere i faste utgifter?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Gode valg mener jeg at vi handler en dag i uken, tilbud og spiser opp rester. Har gamle mobiler, kjøper lite klær, ingen røyk osv.

Kjører minst mulig, bruker sykkel.

Og ikke minst; ingen feriereiser på oss i sommer..

Anonymkode: 0b3a5...226

Men hvor går alle pengene da? Hva er budsjettet deres? 

Som andre sier, gå gjennom kontoen noen måneder tilbake og se hvor pengene går. Er det vedlikehold av huset som drar mest eller kan det være fritidsaktiviteter? Og for all del betal ned kreditt lån.

Endret av Aureka
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Gode valg mener jeg at vi handler en dag i uken, tilbud og spiser opp rester. Har gamle mobiler, kjøper lite klær, ingen røyk osv.

Kjører minst mulig, bruker sykkel.

Og ikke minst; ingen feriereiser på oss i sommer..

Anonymkode: 0b3a5...226

Et eller annet sted forsvinner jo pengene, det kan ikke være kun at ting er dyrere. Mat? Brus? Godis? Streaming? Frisør? Helse? Sykkel?

Anonymkode: f5a3c...90c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dårleg formulert. EN ny telefon pr.år samlet er de 4 i familien så kjøper de 4 telefoner på 4 år. Knust skjerm, mistet, vasket i maskin og forbruk går opp. Poenget er at fordelt som utgift pr.mnd blir det penger.

Anonymkode: 920f4...231

Kjøp billigere  mobil evt en mobil som tåler knall og fall (cat phone feks)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere tenker det er helt normalt med mobil til 10.000kr, så er det et fint bilde på at dere har et overforbruk. Da gjette jeg dere har mye å gå på flere steder.

Støtter å gå igjennom forbruket deres de siste månedene, får det sikkert noen overraskelser.

Anonymkode: dbb61...d9c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke lest alle svarene her. Men fatter ikke at det er mulig å gå i minus med den inntekten.

Vi har det samme utbetalt til sammen.

7000 til huslån. Så kommer kommunale avgifter, forsikringer, strøm etc av faste utgifter til hus. 

Vi sparer minst 12000 i mnd, ofte mer.

2000 går fast hver måned til barn som studerer. Pluss at vi vipser penger, betaler mobil, kjøper mat til han når vi er på besøk (fyller kjøleskap 1 gang i mnd i snitt)

2 mobilabonnement, flere strømmetjenester og internett. 2 treningsabonnement. 

Vi langtidsleier hytte og har strømutgifter og internettabonnement der og. 

Nedbetalt bil, men kjører diesel og har utgifter på service og dekk etc.

I snitt sikkert ei natt på hotell hver mnd pluss at vi spiser ute minst 1 gang i mnd. Da ofte hele familien på 4 voksne.

Føler ikke vi har dårlig råd og unner oss det vi vil. Har ikke kredittkortgjeld, kun huslån. Betaler jo mindre på huslån enn dere. Men huslån, sparing og leie av hytte kommer på en mer enn låneutgiftene deres. 

Anonymkode: c79d4...721

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

En ny mobil i husholdningen pr.år 10,000. Etter 4 år har alle en telefon, som igjen må byttes.

Hvorfor ikke kjøp brukt mobil på Elkjøp for eksempel? (Man har lik rett om det skulle skje noe med den, som en ny tlf)

Det gjorde jeg er jente 28 år. Kjøpte en til 2900 kr. Bra kamera er det jeg er mest interessert i, og fungerer supert. 

Anonymkode: 36919...ada

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvis dere tenker det er helt normalt med mobil til 10.000kr, så er det et fint bilde på at dere har et overforbruk. Da gjette jeg dere har mye å gå på flere steder.

Støtter å gå igjennom forbruket deres de siste månedene, får det sikkert noen overraskelser.

Anonymkode: dbb61...d9c

Nå blander du ab-koder. Det var ikke TS som sa det om telefoner.

Anonymkode: 66e1b...442

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Et eller annet sted forsvinner jo pengene, det kan ikke være kun at ting er dyrere. Mat? Brus? Godis? Streaming? Frisør? Helse? Sykkel?

Hvorfor kan det ikke kun være at ting er dyrere?

Ts sier jo at de lever likt, eller enklere, men at det som er nytt er at nå går de i minus. 

AnonymBruker
Skrevet

Dump han!

Anonymkode: 42a5f...06c

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

60 000 på to barn og to voksne er dessverre ikke veldig mye i våre dager, så jeg vil råde ts til å ta en kraftig gjennomgang av alt av utgifter og forbruk. 

Samtidig, for meg som bor alene, "sparer" de jo mye på felles lån, strøm/nettleie, TV/internett, husleie/fellesutgifter/kommunale avgifter/vann/renovasjon, forsikringer, diverse strømmetjenester og abonnementer etc etc. Jegsom er alene må jo betale alt helt selv. De som virkelig sliter i dag er jo de som bor alene. Jeg har utbetalt ca 40 000, så sånn sett har jeg jo mye mindre å rutte med til alle faste utgifter enn ts. Men jeg klarer meg bra. 

Anonymkode: a0552...5ee

AnonymBruker
Skrevet

Av erfaring, så er den beste måten å gå igjennom konto utskriftene de siste 4 månedene.   Dersom dere ikke har kontroll og ikke kan spare penger hver måned, kommer dere til å få sjokk over hvor mye som går på et eller annet som dere tar for gitt.   Mange har fått sjokk over hvor dyrt små handling på butikk kan være.

Anonymkode: faf16...111

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her er våres budsjett. Har ca 65000 utbetalt.

Huslån 15700 Har 10 års nedbetaling

Billån 5300

Forsikringer 2800

Strøm 3000

Kommunale 1300 og 2000x 2 i året

Mobil 1800 swap avtale.(snart ferdig)

Div strømming 500

Nett og tv 1200

Sparer 10000 

Har da ca 20000 igjen til mat og diverse. Har også merket det har blitt stramt det siste året. 

Vi er to voksne og to tenåringer. Den ene har jobb og trenger ikke lommepenger lengre(heldigvis)

Anonymkode: 40093...dac

Skrevet

Hva bruker dere på mat i måneden? Er det mye småturer i butikken, eller ukeshandler dere?

Vi bruker matkasse med HelloFresh for 5 middager til 4 pers per uke. Vi sparer mye på det ettersom prisen er god, og vi da kun handler 'Brød og melk' i butikken. Veldig forutsigbart. De to siste dagene er det rester, andre middagsplaner, eller typ stekt egg eller ostesmørbrød.

Jeg vet ikke hvor gamle barna deres er, så vet ikke om dere betaler sfo/bhg, eller om fritidsaktivitetene er dyre og krever mye utstyr, men det kan jo være en post å se på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vårt budsjett nedenfor. Vi betjener ca. 6,2 mill i lån, men ingen barn.

Faste trekk:

34 000 til felles konto for regninger knyttet til hus, forsikringer, bompenger.

8000 til felles matkonto.

7000 til div regninger, studielån osv.

2500 til bilkonto. 

1700 til en havnekonto.

Sum: 53 200 kr

Anonymkode: 14e45...bc1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vårt budsjett nedenfor. Vi betjener ca. 6,2 mill i lån, men ingen barn.

Faste trekk:

34 000 til felles konto for regninger knyttet til hus, forsikringer, bompenger.

8000 til felles matkonto.

7000 til div regninger, studielån osv.

2500 til bilkonto. 

1700 til en havnekonto.

Sum: 53 200 kr

*gavekonto, ikke havnekonto…

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

dere må gå igjennom bankkonto og lagenposter for hva som brukes og kutte ned på de som er til fornøyelser.

20.000 bolig

2000 forsikring 

2000 kom.avgift

2000 strøm 

1000 internett

1000 mobil

500 streaming tjenester

1500 bensin

15000 mat

1000 fritidsaktiviteter

Hva mer bruker dere penger på?

Anonymkode: 5388b...f40

2000kr i forsikring? Inkludert bilforsikring ? Hva med barneforsikring ?

AnonymBruker
Skrevet

Omtrent samme inn som dere, to barnehagebarn. Satte nylig opp en gjennomgang av budsjettet for neste år og kan prøve å huske etter beste evne.

- 19000 lån på bolig, i tillegg studielån på 2000

- 1000 i kommunale avgifter

- 2000 forsikringer (tror jeg, litt høyere nå da vi betaler for to hus)

- 1300 i TV internett, i tillegg til 250 i streaming tjenester

- 5250 i barnehage

I tillegg setter vi av 22 000 til alle andre resterende variable utgifter. Dette inkluderer. 

- 2500 i strøm (gjennomsnitt av hele året)

- 1200 bompenger

- Drivstoff

- Alt av klær og utstyr til barna og noe til oss

-Alle utgifter knyttet til mat, husholdning, helse, aktiviteter, etc. 

Etter at jeg og mannen har fått lommepenger for mnd, så sitter vi igjen med omtrent 8000 per mnd som vi fordeler på ulike sparekontoe (buffer bil, vedlikehold hus, ferie,fond til barna)med faste summer hver mnd. 

Anonymkode: da43d...90a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har utbetalt ca 65-68 000 (alene).

Faste utgifter ca 30 000 (boliglån, bil- og studielån, fellesutgifter og forsikringer).

Pendlerbolig ca 6500.

Mat ca 3500.

Div annet (trening/mobilabonnement/lading/klær/helse og velvære osv) ca 5000, noen ganger mer.

Jeg føler meg i disse tider privilegert som fortsatt har det relativt romslig økonomisk, men jeg jobber til gjengjeld mye. 

Prøver å legge av ca 13-20 000 ekstra i avdrag på lån (bolig og/eller bil) månedlig. Kunne og burde nok fått til bedre. Målet er å være tilnærmet gjeldsfri før 35 år før oppgradering til større bolig.

Anonymkode: 06ea8...cdd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hvorfor kan det ikke kun være at ting er dyrere?

Ts sier jo at de lever likt, eller enklere, men at det som er nytt er at nå går de i minus. 

Fordi det selv ville gjort at man kjøper en litt billigere ost, litt billigere appelsinjuice, hva enn. Vi er midt på sommeren, så strøm er det ikke. Ts sier de går i minus hver mnd, og da mener jeg det ikke være kun at ting er dyrere. Det må ligge noe mer bak. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pengene flyr, det er helt sikkert. Ungene var litt billigere akkurat da de sluttet på SFO og var 10 år før skostørrrelse og regulering slo til, men nå baller det på seg igjen. Begge våre må starte med regulering nærmeste året, fått prisoverslag på 33 000,- i egenandel på nr 1, blir nok det samme på nr 2! 🙈 Ulempen med 2 tette. Vi bruker «altfor mye» på mat - en post å spare på, 15-16 tusen på 2 voksne og 2 barn. Må spare inn der for å finansiere regulering. 

Vårt budsjett: samlet inntekt 65 000,- + barnetrygd 2600,- 

Huslån: 18 000,- 

komm. avg/ eiend.skatt: 2000,- 

Strøm: 3000,- 

Forsikringer: 3500,- 

Bilutgifter; 5000,- (lån, service) 

Mat: 16 000,- 

Mobil: 1200,- 

Internett/ tv: 1400,- 

Klær/ sko: 3000,- 

Fritidsakt/ medl.skap: 1500,- 

Sparing: fast 5000,-

Ferier/ reiser: 5000,- 

Gaver/ restaurant/ kino: 0-3000,- 

Rom for skjerping og forbedring ser jeg! 

Anonymkode: b5986...345

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...