AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #121 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Fordi det selv ville gjort at man kjøper en litt billigere ost, litt billigere appelsinjuice, hva enn. Vi er midt på sommeren, så strøm er det ikke. Ts sier de går i minus hver mnd, og da mener jeg det ikke være kun at ting er dyrere. Det må ligge noe mer bak. Anonymkode: f5a3c...90c Det har du jo ikke noe grunnlag for å anta. Anonymkode: 66e1b...442
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #122 Skrevet 18. juli 2023 Vi har ca inn 60-65 Huslån 102000 Komm.avg. 2500 Forsikringer. 2200 Tlf. 1300(4 stk) ubegrenset data Mat 3000 i uka. 12000 Strøm. 2500 Altibox. 1200 Har ny Audi e-tron så drivstoff går på strømregningen Har ikke billån eller andre lån. Det ble vel ca 32000 i faste utgifter med mat(som jo er fast budsjettert) Da har vi ca igjen 30-33000 i frie midler i mnd. Anonymkode: f9027...64a
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #123 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Vi må kutte, men ser ikke helt hvor.. Betaler 20.000 på lånet, i tillegg kommer kommunale avgifter, strøm, mobil og Internett. Har ikke tvpakke, kun streaming. Forsikringer, aktiviteter til barna. Har 2 barn i ekstrem voksealder men kjøper mye brukt. Har en nedbetalt bil med svært lite utgifter til. Føler vi lever svært enkelt, men går likevel i minus hver måned.. Noen med ca samme inntekt som kan dele budsjett? Anonymkode: 0b3a5...226 Vi har ca 65k. Sliter også. 41k minst i faste utgifter. Anonymkode: 610e0...c7b
Heydayotheinterweb Skrevet 18. juli 2023 #124 Skrevet 18. juli 2023 Flytt fra kommunist Norge! Dere er kun kveg for regjeringen og bankene! Ingenting annet! 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #125 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det har du jo ikke noe grunnlag for å anta. Anonymkode: 66e1b...442 Vel, ts mener de har ingen rom for å kutte noe sted, så noe er jo ikke riktig. Anonymkode: f5a3c...90c
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #126 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vel, ts mener de har ingen rom for å kutte noe sted, så noe er jo ikke riktig. Anonymkode: f5a3c...90c Ts her. Det er klart vi kan kutte. Eller må kutte. Skjønner godt vi ikke lever under fattigdomsgrensen og at vi har valg. Men står fortsatt ved at vi ikke sløser..bare at den samme enkle (men komfortable) livsstilen vi hadde før ikke lenger kan opprettholdes.. Anonymkode: 0b3a5...226
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #127 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts her. Det er klart vi kan kutte. Eller må kutte. Skjønner godt vi ikke lever under fattigdomsgrensen og at vi har valg. Men står fortsatt ved at vi ikke sløser..bare at den samme enkle (men komfortable) livsstilen vi hadde før ikke lenger kan opprettholdes.. Anonymkode: 0b3a5...226 Jeg tror deg på at dere ikke sløser, men det uthevede opplever veldig mange nå, at komfort må vike for nødvendighet. Selv erfarte jeg nylig at det glutenfri brødet som for to år siden kostet meg ca 45 kr å bake, etter siste prisøkning koster ca 68 kr. Det høres sikkert bagatellmessig ut for mange, men for oss merkes det god når et brød blir rundt 50 % kr dyrere på veldig kort tid. Da har jeg 3 valg: * Bake et billigere, men også mindre næringsrikt, brød * Redusere forbruket av brød * Fortsette som før Og slike avveiinger må veldig mange gjøre på mange ting for tiden. Anonymkode: cc686...f8d 3
Kokeplate Skrevet 19. juli 2023 #128 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ts her. Det er klart vi kan kutte. Eller må kutte. Skjønner godt vi ikke lever under fattigdomsgrensen og at vi har valg. Men står fortsatt ved at vi ikke sløser..bare at den samme enkle (men komfortable) livsstilen vi hadde før ikke lenger kan opprettholdes.. Anonymkode: 0b3a5...226 Er du villig til å sette opp regnskapet for noen måneder for å poste det her? Det går tross alt en halv million til forbruk.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #129 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vel, ts mener de har ingen rom for å kutte noe sted, så noe er jo ikke riktig. Anonymkode: f5a3c...90c Ts mener problemet er at prisene har økt - ikke at de har en giga sløsepost som hun nekter å fortelle om eller er i total fornektelse om. Anonymkode: 66e1b...442 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #130 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts mener problemet er at prisene har økt - ikke at de har en giga sløsepost som hun nekter å fortelle om eller er i total fornektelse om. Anonymkode: 66e1b...442 Som jeg har skrevet før, man kan tenke man ikke sløser, men et sted nedi der finnes det noe som man i et normalt budsjett kunne definert som sløsing. Streaming, mobiltlf, frisør, velvære, hva enn det er. At ts mener det er ingenting slikt, er det som får meg til å lure. Anonymkode: f5a3c...90c 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #131 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Som jeg har skrevet før, man kan tenke man ikke sløser, men et sted nedi der finnes det noe som man i et normalt budsjett kunne definert som sløsing. Streaming, mobiltlf, frisør, velvære, hva enn det er. At ts mener det er ingenting slikt, er det som får meg til å lure. Anonymkode: f5a3c...90c TS kan jo legge ut eget budsjett, så får vi se. Anonymkode: f5a3c...90c 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #132 Skrevet 19. juli 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: TS kan jo legge ut eget budsjett, så får vi se. Anonymkode: f5a3c...90c Ja, litt rar tråd hvor alle andre legger ut budsjettene sine, men ikke TS. Anonymkode: afd4a...830 6 1
Forvirret23 Skrevet 19. juli 2023 #133 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Som jeg har skrevet før, man kan tenke man ikke sløser, men et sted nedi der finnes det noe som man i et normalt budsjett kunne definert som sløsing. Streaming, mobiltlf, frisør, velvære, hva enn det er. At ts mener det er ingenting slikt, er det som får meg til å lure. Anonymkode: f5a3c...90c Alle kan sløse, spørs på øyet som ser. Jeg sløser nok for mange, men for meg gir det kvalitet i livet og er nødvendig, mens jeg kan mene det du bruker dine penger på er sløsing for det er ikke viktig for meg.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #134 Skrevet 19. juli 2023 Jeg er alene med ett barn som har hest (dyr hobby), har mye høyere lønn men her er mitt budsjett. Mitt budsjett ser slik ut. Huslån: 16500 Kommunale avgifter: 2350 Strøm: 2000 Forsikring: 3000 Bil: 4000 (bensin og avsetter til reperasjoner, ingen lån) Studielån: 1950 Tv/Internett og mobil: dekkes av arbeidsgiver Mobil barn: 349, jeg får ny mobil via jobber hvert andre år og da arver barnet min gamle Hobby til barn: 9500 Trening for meg: 699 Mat: 10000 Klær: 10000 Div: 10000 Utgifter ca 71000 kr i måneden. Inntekter er Lønn 116789 Barnebidrag: 7000 Barnetrygd: 3572 Tilsammen ca 127000 Sparer ca 55000 i måneden. Anonymkode: 42ae3...de1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #135 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Som jeg har skrevet før, man kan tenke man ikke sløser, men et sted nedi der finnes det noe som man i et normalt budsjett kunne definert som sløsing. Streaming, mobiltlf, frisør, velvære, hva enn det er. At ts mener det er ingenting slikt, er det som får meg til å lure. Anonymkode: f5a3c...90c Jeg mener du avsporer med slike spekulasjoner. Det er mer fruktbart å akseptere premisset, som er at det som er endret er prisene, og så diskutere hva man kan gjøre utfra den forutsetningen. Anonymkode: 66e1b...442 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #136 Skrevet 19. juli 2023 Forvirret23 skrev (15 minutter siden): Alle kan sløse, spørs på øyet som ser. Jeg sløser nok for mange, men for meg gir det kvalitet i livet og er nødvendig, mens jeg kan mene det du bruker dine penger på er sløsing for det er ikke viktig for meg. Jeg sløser også, jeg har sagt det tidligere - men før jeg hadde kommet på et forum og sagt at vi går i minus, ville jeg visst hva jeg sløser på og kan kutte. Kaffekoppene i uka ute på café er noe både jeg og andre ville kunne identifisert som «åja, der kan man kutte». AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg mener du avsporer med slike spekulasjoner. Det er mer fruktbart å akseptere premisset, som er at det som er endret er prisene, og så diskutere hva man kan gjøre utfra den forutsetningen. Anonymkode: 66e1b...442 Hva man kan gjøre? Man kan kutte i kostnader. Jeg spekulerer fordi ts ikke klarer å fremstille et budsjett og ser ikke selv hvor de kan kutte. At de ikke kan opprettholde samme nivå som før er noe annet, men noe kan man kutte i stort sett. Hvilke andre valg har man enn å kutte ut eller kutte ned på noe? (Annet enn å få en annen jobb, men det er jo mindre realistisk). Anonymkode: f5a3c...90c 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #137 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg sløser også, jeg har sagt det tidligere - men før jeg hadde kommet på et forum og sagt at vi går i minus, ville jeg visst hva jeg sløser på og kan kutte. Kaffekoppene i uka ute på café er noe både jeg og andre ville kunne identifisert som «åja, der kan man kutte». Hva man kan gjøre? Man kan kutte i kostnader. Jeg spekulerer fordi ts ikke klarer å fremstille et budsjett og ser ikke selv hvor de kan kutte. At de ikke kan opprettholde samme nivå som før er noe annet, men noe kan man kutte i stort sett. Hvilke andre valg har man enn å kutte ut eller kutte ned på noe? (Annet enn å få en annen jobb, men det er jo mindre realistisk). Anonymkode: f5a3c...90c Nettopp. Og det interessante spørsmålet her, er hvordan man kutter i et helt alminnelig, nøkternt budsjett, uten store og opplagte poster man kan ta. Men du svarer på spørsmålet om hvordan kutte kostnader, med « man må kutte kostnader». Vanskelig å forstå hvor du vil med det egentlig 🤷🏻♀️ Anonymkode: 66e1b...442
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #138 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nettopp. Og det interessante spørsmålet her, er hvordan man kutter i et helt alminnelig, nøkternt budsjett, uten store og opplagte poster man kan ta. Men du svarer på spørsmålet om hvordan kutte kostnader, med « man må kutte kostnader». Vanskelig å forstå hvor du vil med det egentlig 🤷🏻♀️ Anonymkode: 66e1b...442 Hvis ts kan komme med et budsjett, og forklaringer, så er jeg sikker på vi kan sammen finne noe vi kan hjelpe dem kutte i. Anonymkode: f5a3c...90c 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #139 Skrevet 19. juli 2023 Jeg er alene med en tenåring. Jeg har en nettolønn på ca 43.000 i måneden + barnetrygd, og utgifter til lån, strøm, forsikring, strømmetjenester/abonnement og telefon på ca 17.000 pr mnd. Jeg føler at vi har god råd, men jeg ser at mat har blitt så mye dyrere at jeg forstår at familier med lav inntekt sliter. At ts sliter er jeg ikke helt med på. Anonymkode: 413cd...d87 2
Kokeplate Skrevet 19. juli 2023 #140 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis ts kan komme med et budsjett, og forklaringer, så er jeg sikker på vi kan sammen finne noe vi kan hjelpe dem kutte i. Anonymkode: f5a3c...90c Med en halv million til forbruk bør det være svært overkommelig. Jeg tenker det at TS ikke akkurat virker villig til å komme med en oversikt over hva pengene går til sier sitt om både kontrollen over hva pengene går til og holdningen til det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå