Gå til innhold

Vi sliter nå..dere med rundt 60.000 utbetalt i måneden hvor mye har dere i faste utgifter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er dyrt om dagen. Kjenner at det stadig blir trangere, før var det romslig, nå er det ikke å mye til overs. 

Husleie/lån: 15.000

Rammelån:    3000

Strøm             3500

Kom.avg        3000

Internett/TV   1600

Telefon           1000

Studielån:       5300

Billån               6600

Forsikringer   3500 

Bilkonto:         2000 ( service, dekk, reparasjoner)

Drivstoff         4500 

Skolepenger: 1500 

Sparing :         3000 

Mat:                11.000 

Jeg jobber ekstra hver eneste måned for å ha litt å gå på og litt i reserve og for å kunne finne på noe ekstra. Vi spiser aldri ute lenger. Heldigvis er boliglånet nedbetalt om 2 år. Rammelånet er nedbetalt om 4 år. 

Anonymkode: fd047...125

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (11 minutter siden):

Da gjelder det ikke akkurat dere, men for store deler av befolkningen er det en god ide både for helse og økonomi og redusere matinntaket. 

Vekt og fettfobiske råd er ikke ønsket. Trist at så store deler av verdens befolkning er hjernevasket av slankeindustrien 😔

Husk å ikke lade bilen for mye også i tilfelle den skulle overforbruk.. 

Anonymkode: 0b3a5...226

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Med så pass mye utbetalt burde dere klare dere helt fint - det er vanskelig å gi konkrete råd uten å se budsjettet deres. Spesielt når du senere slenger på nye utgifter til ditt og datt. Dere bruker garantert for mye penger på noe, og det er 100% sikkert at det går ann å spare inn. Det kan være å reforhandle forsikringer, lånerenter, kutte i mat- og husholdningskostnader, bytte strømleverandør etc. Jeg kjenner flere som klager over dårlig råd nå - men som går ut og spiser hver uke... så ja. Jeg sier ikke at det gjelder dere, bare at uten en oversikt over hva dere faktisk bruker penger på og hvor mye er det vanskelig å tipse om hvor dere kan spare inn.

Anonymkode: 699a2...a10

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Vekt og fettfobiske råd er ikke ønsket. Trist at så store deler av verdens befolkning er hjernevasket av slankeindustrien 😔

Har ikke noe med fettfobi å gjøre. Fet mat kan fint spises. Trist at så stor del av befolkningen ikke evner å se at de ødelegger helsen sin med et overdrevent inntak av usunn mat.

Endret av Brunello
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor alene med en hund. Har utbetalt 21.000,-

9000,- husleie

700,- strøm

800,- internett

300,- tlf abonnement 

400,- forsikringer

100,- podcast

6000,- sparing

300,- sparing i fond

Har da igjen ca 4000,- til mat, lommepenger (helse, Apotek, frisør.. osv..)

Og det funker det!!!

Anonymkode: 12ee8...ffb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har 75 000 utbetalt og cirka 22 000 i faste utgifter til bolig og bil. Etter dette samt mat og andre felles småting sitter vi som regel igjen med 15 000 - 20 000 kr hver til sparing og private kjøp. Vi lever fremdeles meget behagelig, men det skyldes at vi har bare 20% belånt bolig.

Anonymkode: d49aa...ee2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takker alle som svarer respektfullt. Ingen grunn til å beskylde folk for å lyve bare fordi man spør anonymt. Folk lever forskjellige liv med forskjellige behov. Sløsing for deg er kanskje ikke sløsing for meg.

Og vi klarte oss veldig fint for ett år siden..

Vi har barn med regulering, barn med allergi. Hatt ekstra utgifter til sterilisering av dyr. Hus som har trengt diverse. Har kommet fram til at det er sånne ting som gjør at det blir ekstra stramt..

Ts.

Men da kan du nesten ikke komme og klage på at dere går i minus. Da får du bite tenna sammen. Sløsing for meg er ikke streaming, kaffe ute, takeaway osv, men det er sløsing i en generell situasjon når man snakker om budsjett. 

Anonymkode: f5a3c...90c

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor alene med tre barn 50% av tiden

Inntekt: ca 46-48000 (lønn og husleie på huset) 

Utgifter: 

- Boliglån: 21000
- Strøm: 1500,- (bruker vedovn, faren min hogger ved til meg) 
- Forsikring_ 2000 pr mnd
- Kommunale avgifter: 1800 
- Bil: Liten, gammel bil, fyller ca 1 tank i mnd, 800,- Faktisk aldri fikset noe på den enda
- Mat: 1200 kr uken når jeg har barna. Mindre når de er hos faren.

Har også et gammelt hus, og er ikke handy.
TIng jeg gjør for å lette på utgiftene: Sykle til jobb, arve klær til meg og barna, lar barna sykle/gå til aktiviteter så langt det går, lager mat fra bunnen, sparer til alt jeg vet kommer (jul, ferie, ny mobil, buffer generelt). 

Levde ikke slik som gift, nå trives jeg godt med lavt forbruk. Kjenner på mestring og ser barna er selvstendige. Vi har det trygt og godt økonomisk og mangler ikke noe. Alle monner drar, og det er mange interessant sparekontoer du kan følge på insta feks. Pengesnakk ol.  

Anonymkode: 0f2b6...b5e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke om du siktet bare til det innlegget du siterte, eller om du siktet til mitt innlegg også, men jeg kan forsikre deg om at mine råd er helt og holdent basert på økonomi, selv om jeg foreslo å redusere på proteinmengden (kjøtt, fisk) til middag.  

Da jeg vokste opp var det helt vanlig at en middagsporsjon kjøtt/fisk/egg var på 125 g, mens resten av måltidet besto av billigere ingredienser som poteter, grønnsaker eller hjemmebakt brød.

På brødet var det én påleggssort, og hvis det var kjøttpålegg var det en skive (som ble flyttet rundt på skiva slik at vi fikk litt pålegg til hver bit -derav navnet "skyvepølse")

Det handlet ikke om miljø, helse eller vekt, men om penger!

Anonymkode: cc686...f8d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi må kutte, men ser ikke helt hvor..

Betaler 20.000 på lånet, i tillegg kommer kommunale avgifter, strøm, mobil og Internett. Har ikke tvpakke, kun streaming. Forsikringer, aktiviteter til barna. 

Har 2 barn i ekstrem voksealder men kjøper mye brukt.

Har en nedbetalt bil med svært lite utgifter til.

Føler vi lever svært enkelt, men går likevel i minus hver måned..

Noen med ca samme inntekt som kan dele budsjett? 

Hvordan er det mulig!?

Vi har utbetalt 50k i måneden, har samme utgifter på huslånet som dere, bor i Oslo og føler vi lever greit.

Men vi lager mat fra bunnen hjemme, drar ikke til utlandet, kjøper sjeldent klær til oss voksne, tar vare på leker barna får og pusser opp selv uten hjelp av håndtverker.

Anonymkode: 3d4ea...cf1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er aleinemor og har 40.000 utbetalt per mnd og flere barn og 3.7 i huslån. Skjønner ikke at dere kan slite med 60.000.

Anonymkode: c3a48...d5c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kommunale avgifter ligger nok på 3000 inkl. Eiendomsskatt.

Bilkostnader er MYE høyere for folk flest. Forsikring og drivstoff er en ting. Men dekk, eu kontroll, service, reparasjon. Verditap Osv. Bytte bremser bak og man ryker lett på 10,000

1000kr.pr.mnd i fritidsutgifter for 2 barn virker lite. 33kr. Dagen dekker såvidt parkering på et fotballstevne. Kjøp en is , vaffel og en farris ol. Så sprenges den lett.

Vedlikehold av hus. Plutselig ryker vaskemaskinen 5000, kjøleskap 5000, tørketrommel 5000. Ny tv 10.000.

En ny mobil i husholdningen pr.år 10,000. Etter 4 år har alle en telefon, som igjen må byttes.

En tur på badeland i mnd. 750kr.

Osv

Anonymkode: 920f4...231

Man trenger ikke kjøpe ny telefon for 10k, min kostet 4. Har hatt den i 5 år og har ikke behov for å bytte på sikkert et par til. Vi tar vare på tingene våre.

Kjøper ikke dritt"mat" som vaffel til 50kr eller Farris på idrettsstevne. Barna får topp utstyr til sine aktiviteter, men kjøper brukt på finn.no.

Vedlikehold av hus koster ikke stort. Vi har en buffer til når taket må byttes, men både vaskemaskiner og kjøleskap og komfyr og alt av hvitevarer er kjøpt for mer enn 10år siden. Igjen, vi tar vare på det vi kjøper. Og vi sjekker alltid tilbudene eller b-varene på Elkjøp o.l. Sist gang fikk vi et topp kjøleskap for halv pris, akkurat den modellen vi skulle ha, fordi forrige kjøper hadde kjøpt feil modell. Kjøleskapet var ikke engang pakket ut av forpakningen...

Vi sjekker også alltid tilbudene i matbutikken og lager mat ut i fra sesong.

Jeg føler veldig mange i dag ikke har tålmodighet til å handle smart. De vil ha ny TV og de vil ha ny TV nå! Sånne ting er dyrt. Sjekk heller over en periode, kanskje kommer TVen du ønsker deg på tilbud.

Men jeg vet hvordan veldig mange tenker. De lever i luksus uten å tenke over det. De drikker kaffe fra Kaffebrenneriet e.l. to ganger om dagen, de bestiller mat hjem med Foodora, de har dekkene på dekkhotell og får de ansatte der til å skifte dekkene, de går ofte til frisøren, de kjøper masse godteri og god drikke til helgen, de kjører bilen gjennom bommene uten å tenke over hva det koster, de kjøper mengder med klær og sko, de pusser opp ved å sette bort arbeidet til håndtverkere, de venter ikke på tilbud men kjøper det de ønsker seg. Masse nye leker til ungene, is og brus uansett hva det koster. Tilbud på Kid og de kjøper sitt hundrede sengetøy og lys og servietter og noe dilldall til kjøkkenet.

Sånne småting som folk ikke engang setter pris på kommer opp i ganske heftige månedlige summer for mange. Folk drar kortet helt ukritisk.

Får men litt system på ting, et budsjett og en klarere tankegang så er det å leve nøkternt ganske enkelt. Man trenger sjeldent all den driten man kjøper.

Anonymkode: 3d4ea...cf1

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at dere sliter! Ikke på den måten at jeg ikke tror man kan leve på mindre, men det høres kjedelig ut!

Vi har ikke barn eller bil, og betaler bare 12 000 i måneden på boliglånet. Hadde virkelig måttet gå ned i levestandard om vi skulle hatt barn og bil.

Anonymkode: 53713...e8d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De fleste har iPhone og det er vel ganske normalt. De koster opp mot 10.000 og holder sjelden mer enn tre år. 

Anonymkode: 617b1...96c

Min sønn har iPhone. Den ble kjøpt via Nesten ny hos onecall og er en modell som kom for et par år siden. Den kostet 3000 kr.

Hadde aldri kjøpt en dyrere telefon, og har heller aldri trengt å gjøre det. Den fungerer helt topp.

Anonymkode: 31d70...de6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Takk for gode innspill. Vi føler selv vi lever nøkternt og etter budsjett. Men det er utdatert. Det som kostet "50 før koster 70 nå" og vi kommer i minus på tross av gode valg.

Vi har gammelt hus f.eks og det er stadig noe som må fikses..får vel bare innstille oss på tøffe økonomiske år..

Men 60 000 kr? 2 lønninger? Det er lite…. Kanskje dere også bør se på hvordan å øke inntekt. Videreutdanning? Nye jobber? Lønnsforhandling? Helgejobbing? Leie ut ting og tang? Selge noe?

Anonymkode: 90556...657

AnonymBruker
Skrevet

Ca. Utgifter pr.mnd: 

Lån på hus: 24 000,-

Strøm: ca. 5000,- 

Mat/diverse: 8000,- 

Barnehage: 5500,-

Studielån: 1300,- 

Mobilabonnemang: 150,- 

TV/Strømmetjenester/avisabonnement: 1000,-

Anonymkode: 64883...c19

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ca. 90.000 utbetalt og har 26.000 i boliglån + 3 barn. 

Vi pleier som regel å spare 25.-30.000 hver måned, og jeg føler vi lever ganske romslig. Men det ligger kanskje noe i å vite at man har mer å gå på enn å gå i null. 

Dere bør: 

1) Få oversikt over alle utgifter. Sett opp et detaljert budsjett og hold dere til det. Del gjerne opp i flere kontoer tilhørende regninger, mat og "fornøyelser". Vi har 4 kontoer, med det samme lønna er inne blir de disponert til disse kontoene: faste regninger, mat, sparekonto og en til fornøyelser, klær og lignende. 

2) Forsøk å øke inntekten. Kan dere forhandle lønn? Bytte jobb? Andre passive inntekter? Masse av sparepengene mine går til utbytteaksjer, noen som gjør at jeg får inn litt ekstra penger her og der. Men dette er selvsagt en risiko med, så ingenting å "lene seg" på. 

3) Betal ned kredittkort eller hva enn dere bruker når dere går i minus. Kom dere frempå. Lev svært sparsommelig en periode for å oppnå dette. Spis ut av fryseren eller skap. 

Anonymkode: c2c8d...b92

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at dere sliter. Føler at vi lever greit, men bruker mer enn dere i måneden. Vi er 5 og har 2 tenåringer med tannregulering, så det er dyrt. Vi bruker 16000 på mat nå og går nesten aldri ut og spiser. Bruker rundt 5000 på klær i måneden og ca. 2000 på personlig pleie utenom regulering. Det som drar hos oss og som vi ikke sparer på er sosiale aktiviteter. Her går det 5-6000 hver måned. Det går også litt til enebolig og hage samt to biler. I tillegg brukes det mer på gaver enn jeg trodde. Vi har kuttet faste utgifter ned til under 15000 men får dekket mye (mobil, forsikringer, internett, lunsj, trening) gjennom jobben. Ender opp med å bruke fra 30000-50000 utenom faste utgifter i måneden. Vi har ikke lån på huset og feriene kommer utenom. Har råd til det for vi sparer fortsatt mye hvert år. Men merker at pengene flyr og det er lett å bruke mye. Det beste rådet er å gå igjennom kontoutskriften og se på alt forbruk de siste tre månedene. Sikkert mye dere kan spare, men det er nok en del dere må si nei til fremover. 

Anonymkode: b26b9...80f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er aleinemor og har 40.000 utbetalt per mnd og flere barn og 3.7 i huslån. Skjønner ikke at dere kan slite med 60.000.

Anonymkode: c3a48...d5c

Jøss merker du det ikke?

Anonymkode: 051da...8be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...