Gå til innhold

Vi sliter nå..dere med rundt 60.000 utbetalt i måneden hvor mye har dere i faste utgifter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kommunale avgifter ligger nok på 3000 inkl. Eiendomsskatt.

Bilkostnader er MYE høyere for folk flest. Forsikring og drivstoff er en ting. Men dekk, eu kontroll, service, reparasjon. Verditap Osv. Bytte bremser bak og man ryker lett på 10,000

1000kr.pr.mnd i fritidsutgifter for 2 barn virker lite. 33kr. Dagen dekker såvidt parkering på et fotballstevne. Kjøp en is , vaffel og en farris ol. Så sprenges den lett.

Vedlikehold av hus. Plutselig ryker vaskemaskinen 5000, kjøleskap 5000, tørketrommel 5000. Ny tv 10.000.

En ny mobil i husholdningen pr.år 10,000. Etter 4 år har alle en telefon, som igjen må byttes.

En tur på badeland i mnd. 750kr.

Osv

Anonymkode: 920f4...231

Skjønner egentlig ikke hva nytt kjøleskap, vaskemaskin og tørketrommel har med månedsbudsjett å gjøre?😅 Det er vel noe som ryker hvert 10. År? Noe kan man ha lenger enn det og.

Anonymkode: e0b72...9c5

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Videre bør dere sette opp et regnskap der dere skriver hvor mye som går til hva.

Ideelt sett bør det her benyttes kvitteringer slik at mat føres som mat, godteri som godteri, hygieneartikler som hygieneartikøer osv.

Å greie dette er dessverte tilnærmet en utopi, så da nøyer man seg med å kalle alt dette for dagligvarer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner egentlig ikke hva nytt kjøleskap, vaskemaskin og tørketrommel har med månedsbudsjett å gjøre?😅 Det er vel noe som ryker hvert 10. År? Noe kan man ha lenger enn det og.

Helt greit å føre det i månedsbudsjett, men da blir det altså pris delt på antall måneder levetid. Og det tas jo fra annen budsjettert sparing, om man har det i budsjettet.

AnonymBruker
Skrevet

Har 50k før skatt samme utgifter 3 barn helt alene og sparer!

Anonymkode: c2a18...4b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Gode valg mener jeg at vi handler en dag i uken, tilbud og spiser opp rester. Har gamle mobiler, kjøper lite klær, ingen røyk osv.

Kjører minst mulig, bruker sykkel.

Og ikke minst; ingen feriereiser på oss i sommer..

Anonymkode: 0b3a5...226

Alt dette er gode valg, men det er tydeligvis ikke nok for dere akkurat nå. 

For å ta maten som et eksempel:

Baker du brød selv?  Da kan prisen per brød reduseres fra eksempelvis 20 kr til 7 kroner, i tillegg til at et hjemmebakt brød ofte metter mer enn butikkjøpt brød gjør.

Middagen kan gjøres billigere ved f.eks å redusere proteinmengden, som veldog ofte er det dyreste ved et måltid, og heller fylle opp med billigere karbohydrater. 

Bruk fryseren aktivt!  Fisk gjerne selv, pass på gode tilbud, kjøp stort, og frys.

Frukt og grønt: bruk det som er i sesong, det er billigere

Drikke: begrense bruken av saft, melk, brus og juice - ett glass (2 dl) til måltidene,  ellers vann.

Ut over dette er det mye jeg selv gjør for å spare i hverdagen som jeg får mye kritikk for her inne,  så de tipsene skal jeg spare deg for.

Men poenget er at mange slike småting kan utgjøre forskjellen mellom + og - på kontoen i dagene før lønn.

Anonymkode: cc686...f8d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis man er så syk i hodet at man kjøper ny telefon til fire medlemmer av husstanden hvert år har man seriøse økonomiske problemer. Det er jo vanvidd. En telefon bør i alle fall holde minst fire år, og det er først når barna er rundt 10 år at det i det hele tatt er et tema. 

Anonymkode: 75c24...275

det normale er vel at barna arver etter foreldre og eldre søsken de første årene også, ikke at hver tiåring har en ny telefon til 10 000. Uansett bør man delfinansiere en ny telefon med å selge den gamle.

Anonymkode: 66e1b...442

• Liker 2
Skrevet
Forvirret23 skrev (1 time siden):

Vi merker det vi også, spesielt på mat. Vi er 5 og bruker 17000 på mat, og kaster lite. Og om strømmen også skal bli skyhøy til vinteren med 6000-7000 så vil vi slite. 
Vi har bestemt oss for å kutte ned på mobilbruk. Vi har i dag ubegrenset data til alle, vi ser på om vi kan halvere den utgiften. Vi skal streame kun en og en streaming app, jeg har sagt opp alle sånn abonnement ting som vi har mye av, og vi må lære oss å spare strøm.
Vi prøver å spare inn på mat, men det er veldig vanskelig.   

17.000kr på mat er jo helt hinsides. 3000kr per voksen, og 2000kr per barn er 12.000kr mnd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

At en vaskemaskin plutselig ryker er ikke en fast kostnad. Ei heller gjør den det hver måned. 

Anonymkode: f5a3c...90c

og i et knipetak får man alltid kjøpt en ny, nesten ubrukt på finn for 2-3000 kroner. Det har vi gjort i mange år med alle våre hvitevarer. Det er masse nesten ubrukt på bruktmarkedet.

Anonymkode: 66e1b...442

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hiver meg på resten av svarene her. Dere må ha et overforbruk dere ikke er bevisste på. Sett av en koselig kveld sammen, dere voksne, og gå gjennom de siste måneders banktransaksjoner. Noter det ned i et excel-dokument. Da får dere oversikt.

Da får dere em bevissthet rundt forbruket og fakta om hva dere bruker penger på. Så kan dere prioritere sammen og sette opp et realistisk budsjett for dere. 

Hva vi andre bruker penger på er totalt uinteressant egentlig. Dere må jo prioritere hva som er viktig for dere og hva som er sløsing. Jeg synes bil er sløsing og unødvendig så der bruker jeg 0 kroner. Men jeg har en vininteresse, så der har jeg vel satt av 1000-1500 kroner (lever ikke etter budsjett nå lenger, så har ingen fast sum). Denne utgiften ville vært sløsing for andre.

Men det er klart at 60 000 inn, med 20 000 i boliglån, skal gå helt fint. Så enten lyver dere til dere selv og dere vet hvor dere sløser, eller så må/bør dere bare finne det ut. For det finnes lite som er kjedeligere enn å se penger forsvinne fra kontoen uten å ha glede av dem.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere må jo se over og få kontroll på hva dere faktisk bruker penger på.

To poster det er lett å bruke mye på, uten helt å legge merke til det:

- mat

- barns aktiviteter

Om dere ukeshandler og spiser opp rester sier lite om hva dere velger å kjøpe, og hvor mye dere bruker på mat.

Laks f.eks er jo blitt kjempedyrt, og det som for noen år siden var en rimelig fiskemiddag ligger idag på nærmere 200kr for 4 fileter.

Da kan det hende en bør velge noe annet. Se over matvaner, prøv ut noen nye oppskrifter som er rimeligere.

Hva innebærer barns aktiviteter? Bruker en ting som lekeland, badeland, hoppeland og hva nå alt heter jevnlig, så blir det fort store summer av det.

I tillegg til alle småkjøp en gjerne gjør, brus, is, kaffe og vaffel osv

Er de med på dyre organiserte aktiviteter ellers? 

Ellers skylder du på gammelt hus, barn med regulering, barn med allergi, sterilisering av dyr og slike utgifter.

Men dette er jo ting som ikke burde komme som plutselige overraskelser.

Fast månedlige trekk til kontoer for:

- hus

- dyr

- nødvendige ikke-faste utgifter

- jul

- ferie

Har en f.eks dyr, hvor en vet det kan komme til å koste litt om noe skulle skje, selv med forsikring, så er det bedre å ha en konto med fast trekk noen hundrelapper. Da har du pengene, og tåler den større utgiften.

Samme med hus, men her bør det månedlige beløpet være større.

Anonymkode: d3e52...fd8

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår godt at mange sliter. Jeg har selv ikke så stor pensjon og har merket godt at vi vanlige folk har fått det trangere i det siste. Med flere personer å underholde, må jeg spise av sparepengene så lenge det går. En heller symbolsk skattelette og litt økning av pensjonen mer enn spises opp av bompenger, dieselpris, matvarepriser og økte avgifter av ymse slag. Heldigvis er jeg gjeldfri.

Dersom det kan være litt til trøst, så er de 20 000 du betaler på lånet delvis å betrakte som sparing. Jeg synes det er verre for dem som leier for like mye i måneden.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Poenget er vel at summen av alt som er nødvendig i et langt perspektiv normalt fordeler seg ganske jevnt slik at det kommer noe kostnader hver år. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Samfunnsengasjert skrev (36 minutter siden):

17.000kr på mat er jo helt hinsides. 3000kr per voksen, og 2000kr per barn er 12.000kr mnd. 

Ja, kan jo så klart si til mine gutter at de kan ikke spise så mye, de får gå litt sultene. ;) 

Her går det nesten to brød om dagen kun til nistesmøring og frokost, og pålegg like så. 
Vi brukt 12000 før 2021, nå klarer vi ikke det lenger. Mine barn spiser mer enn meg, de er tenåringer og spiser ikke for 2000 lenger pr person :) 

Vi planlegger måltider, handler 1 gang i uken, men vi kunne sikkert fått det billigere om vi går ned på kvalitet. Det er vi ikke villige til. 

Og vi ligger akkurat på forbruket som sifo sier vi vil. For 17000 er inkludert alt vi kjøper på matbutikken som dopapir, tørkeruller, div rengjøringsmidler osv. 

Endret av Forvirret23
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alt dette er gode valg, men det er tydeligvis ikke nok for dere akkurat nå. 

For å ta maten som et eksempel:

Baker du brød selv?  Da kan prisen per brød reduseres fra eksempelvis 20 kr til 7 kroner, i tillegg til at et hjemmebakt brød ofte metter mer enn butikkjøpt brød gjør.

Middagen kan gjøres billigere ved f.eks å redusere proteinmengden, som veldog ofte er det dyreste ved et måltid, og heller fylle opp med billigere karbohydrater. 

Bruk fryseren aktivt!  Fisk gjerne selv, pass på gode tilbud, kjøp stort, og frys.

Frukt og grønt: bruk det som er i sesong, det er billigere

Drikke: begrense bruken av saft, melk, brus og juice - ett glass (2 dl) til måltidene,  ellers vann.

Ut over dette er det mye jeg selv gjør for å spare i hverdagen som jeg får mye kritikk for her inne,  så de tipsene skal jeg spare deg for.

Men poenget er at mange slike småting kan utgjøre forskjellen mellom + og - på kontoen i dagene før lønn.

Anonymkode: cc686...f8d

70% (sånn cirka) av befolkningen kan med fordel kutte matinntaket. 

• Liker 1
Skrevet
Forvirret23 skrev (3 minutter siden):

Ja, kan jo så klart si til mine gutter at de kan ikke spise så mye, de får gå litt sultene. ;) 

Her går det nesten to brød om dagen kun til nistesmøring og frokost, og pålegg like så. 
Vi brukt 12000 før 2021, nå klarer vi ikke det lenger. Mine barn spiser mer enn meg, de er tenåringer og spiser ikke for 2000 lenger pr person :) 

Vi planlegger måltider, handler 1 gang i uken, men vi kunne sikkert fått det billigere om vi går ned på kvalitet. Det er vi ikke villige til. 

Det går font å redusere matinntaket. For de aller fleste er man litt småsulten en uke eller tre. Deretter er kroppen tilpasset lavere inntak. 

De fleste nordmenn kan økede kvaliteten på maten og samtidig redusere kostnaden. Man trenger ikke så sykt mye kjøtt mange spiser. Måltidet blir bedre og av høyere kvalitet om man legger inn mer grønnsaker og reduserer kjøttmengden. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Brunello skrev (3 minutter siden):

Det går font å redusere matinntaket. For de aller fleste er man litt småsulten en uke eller tre. Deretter er kroppen tilpasset lavere inntak. 

De fleste nordmenn kan økede kvaliteten på maten og samtidig redusere kostnaden. Man trenger ikke så sykt mye kjøtt mange spiser. Måltidet blir bedre og av høyere kvalitet om man legger inn mer grønnsaker og reduserer kjøttmengden. 

Ehh.. med undervektige barn så er det ikke minke matinntaket som står først i køen. 
Vi spiser ikke mye kjøtt, og bruker mye grønt. Det er jo nesten dyrere enn kjøtt nå. 
Og vi voksene har også vært undervektig mesteparten av livet. For å si det sånn jeg kommer aldri til å foreslå at mitt barn på nesten 180 og 50 kilo skal minke sitt matinntak for jeg skal spare penger. Huset vårt selges før vi kommer ditt :) 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg godt jeg! Det er helt normalt å kjenne det nå. De fleste med helt middels inntekt har vært vant til å kunne leve godt og ikke være så økonomiske. Selvfølgelig er det vanskelig å kutte inn nå da. Det føles jo ikke ut som man har sløst, man har bare alltid levd litt ekstra godt. Vi har høyere inntekt enn dere, men er 5 i familien. Vi kjenner det godt. Vi har vært vant til å kjøpe det vi har lyst på og ikke tenke så økonomisk, og når alt nå er dyrere så merker vi det godt vi også. Vi har selvfølgelig mange steder vi kan stramme inn, men når vi ikke er vant til det så er det ikke like lett som man skulle tro. Det er ikke synd på oss, vi har hus, hytte, båt og biler, men vi merker økonomien er strammere. Når jeg synes jeg er økonomisk så har jeg fremdeles mye å gå på. 
sjekk opp boligrenta og forsikringer. Det er ofte mest å hente der. 

Anonymkode: 02ad1...996

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Baker du brød selv?  Da kan prisen per brød reduseres fra eksempelvis 20 kr til 7 kroner,

Det må være priser fra gamle dager . . Men jeg er ellers enig i at du kan spare en del på å bake selv. Vi baker alt brødet selv, også fordi det blir bedre og sikkert også sunnere. Har eltemasin og baker 3 - 6 brød av gangen.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Fisk gjerne selv, . . . .

Jeg fisker en del selv. Det blir som regel den dyreste maten av alt . . 🙂

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Forvirret23 skrev (26 minutter siden):

Ehh.. med undervektige barn så er det ikke minke matinntaket som står først i køen. 
Vi spiser ikke mye kjøtt, og bruker mye grønt. Det er jo nesten dyrere enn kjøtt nå. 
Og vi voksene har også vært undervektig mesteparten av livet. For å si det sånn jeg kommer aldri til å foreslå at mitt barn på nesten 180 og 50 kilo skal minke sitt matinntak for jeg skal spare penger. Huset vårt selges før vi kommer ditt :) 

Da gjelder det ikke akkurat dere, men for store deler av befolkningen er det en god ide både for helse og økonomi og redusere matinntaket. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flytt ! ! 

Anonymkode: 5a405...e56

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...